Kunto-ohjaajan suunnittelema kunto-ohjelma

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Osaisikohan joku suositella Helsingistä asiantuntevaa kunto-ohjaajaa / fysioterapeuttia, joka suunnitelee kunto-ohjelmia. Nykyinen ohjelmani sisältää juoksua, uintia, pyöräilyä ja punttisalia. Haluaisin käydä ohjelman asiantuntijan kanssa läpi ja keskittyä erityisesti punttisali harjoitusten suunnitteluun ja yhdistämiseen aerobisia lajeihin.

Kyllä verkosta olen tutkinut ja sen mukaan nykyinen ohjelma tehty. Mutta haluaisin koittaa millaista ohjelmaa joku näitä työkseen tekevä ehdottaisi ja kuinka se vaikuttaisi kestävyyteen ja treenien tehokkuuteen.

Kyl musta tuntus et ne ois jotakuinkin samaa luokkaa ku tälläkin palstalla. Samaa juttuahan nämäkin urheilijat tekevät. Toiset kasvattaa massaa, toiset voimia, yhdet kestävyyttä ja viimiset ihan piettää vaan kuntoa yllä.

No ei ole.

Henkilökohtaisessa ohjaamisessa ei ole kyse mistään mapista kaivetusta ohjelmasta tai muista valmiiksi tulostetuista ohjeista.

Kukaan ei voi verrata esim. Personal Trainerin tekemään ohjelmaa jostain netistä kaivettuun perus-ohjelmaan. Ei tältä palstalta löydettyyn, eikä mistään muualtakaan. Itse en puhuisi edes samana päivänä noista kahdesta!
Henkilökohtainen ohjelma laaditaan juuri sille kyseiselle asiakkaalle, asiakkaan tarpeet ja mahdolliset heikkoudet ja vahvuudet huomioonottaen. Personal Trainerin tekemät ohjelmat ja suunnitelmat asiakkaalleen EIVÄT ole samaa luokkaa kun täältä saatavat... Eivät todellakaan. :david:

Voin vakuuttaa, että suurin osa treenaavista ihmisistä pääsisi paljon parempaan tulokseen lyhyemmässä ajassa, jos olisi joku ammatti-ihminen mukana suunnittelemassa ja ohjaamassa harjoittelua. Kuntosaliharjoitteluunkin liittyy todella paljon muutakin kuin pelkkä puntilla käynti. Harjoittelun oikeanlainen syklitys, erilaisten ohjelmien käyttäminen tiettyihin sykleihin jne jne. Tällaisiin asioihin koulututettu ja ammattitaitoinen Personal Trainer, valmentaja tai muu ohjaaja kiinnittää huomiota ja ottaa ne osaksi järjestelmällistä valmennustyötä maksimaalisen kehityksen ja hyödyn saavuttamiseksi.

Suurin osa salillakävijöistä kun treenaa vain hieman sinnepäin, eikä tee järjestelmällistä työtä oman kehittymisensä eteen. Tämä johtuu luonnollisesti siitä, että kuntosali on vain harrastus. Harrastuksen luonne muuttuu täysin kun halutaan salilla tehdylle työlle 100% vastine. Valmentajan tai trainerin mukaan ottaminen omaan harrastukseen auttaa tuon hyötysuhteen parantamisessa ja siihen omaan tavoitteeseen pääsemisessä, oli se sitten mikä tahansa.

Lisään vielä: Täältä pakkotoisto.com:ista (vaikka onkin asiallinen foorumi), eikä muualtakaan internetistä saa, eikä tule koskaan saamaankaan samanlaista tietoa omaan treeniinsä, omiin harjoitusohjelmiinsa tai mihinkään oman kehityksen parantamiseen liittyvää tietoa samalla tavalla kuin henkilökohtainen valmentaja voi antaa ja ohjata. Siihen ei auta Searchin käyttäminen eikä mikään. Täältä löytää vinkkejä treeniin, yleistä tietoa harjoitteluun ja harrastajien kokemusten perusteella tietoa moneen eri asiaan.
Jokainen on kuitenkin yksilö, ja yksilöittäin täydellinen treeniohjelma kausisuunnitelmineen tulee tehdäkin.

Se on harmillista, että joillain kuntosaleillakin luullaan että asiakas on tyytyväinen, kun käteen lätkäistään valmis ohjelma suoraan mapista. Voi se ollakin alkuun, mutta miten on otettu huomioon asiakkaan toiveet tai heikkoudet. Ei mitenkään. Sitten hienoissa salin mainoksissa ja myyntipuheissa sanotaan, että jäsenhintaan kuuluu saliohjelma ja ohjaus. En sano, etteikö saleilla saisi asianmukaista ohjausta, mutta kuntosaliohjelman laatimiseen ja ohjaukseen käytetty aika on luokkaa "liukuhihnatyö".

Eräällä salilla missä olin töissä jokin vuosi sitten kuntosaliohjaajana, oli ohjausaika 45 minuuttia. Tämä sisälsi asiakkaan ensitapaamisen, taustatietolomakkeen täyttämisen, alkulämmittelyn, saliohjelman laadinnan ja laitteiden käytön opastuksen. Ei mitään järkeä. Asiakkaalla piti olla saliohjelma kädessään sekä kuntosali ja sen laitteet opastettuina, kun lähti kotiin ensimmäiseltä salikerraltaan. Sodin tätä aikarajaa vastaan jatkuvasti. Mutta ei auttanut taistella tuulimyllyjä vastaan, eikä tuuli mitään kivelle voinut... Sääliksi kävi niitä asiakkaita.

Jos internetistä saisi täydelliset ohjeet kehitykseen, treeniin ja ruokavalioon, lepoon ja kaikkeen muuhun mahdolliseen, niin minkäänlaisia valmentajia ei enää tarvittaisi - missään lajissa.

Kuitenkin todella osaavat PT:t ovat tietääkseni harvassa/ylityöllistettyjä.
Täydellinen PT tulisi mielestäni hallita seuraavat osa-alueet:
*lihaskuntokartoitus (heikkoudet, vahvuudet, kireydet, jne)
*eri lajien lajitekniikat (sauvakävely, uinti, juoksu, pyöräily, kuntosali, venyttely, jne)
*tietoa oikeanlaisista välineistä (esim. polkupyörän/lenkkareiden/aerobictossujen valitseminen)
*harjoitteluun ja sen ohjelmointiin liittyvä tietotaito
*ravintotietous

Lisäksi olisi hyvä jos PT:lla olisi hyvät yhteydet paikalliseen hierojaan/fysioterapeuttiin (joka voisi tarvittaessa sitten hoitaa tuon lihaskuntokartoituksen).

Eli kuntosalityöskentely on vain yksi osa hyvän trainerin vahvuusalueita. Kannattaa verrata mahdollisimman monia vaihtoehtoja ennen kuin tekee ratkaisunsa, alallla on kuitenkin kaikentasoisia yrittäjiä. Parasta olisi jos pääsisi kyselemään joltain trainerin entiseltä/nykyiseltä asiakkaalta kuinka homma on toiminut/toimii.

edit: FAF:in sivuilta löytyy muuten aika läjä trainerita yhteystietoineen

Itse olen FAF:n kurssit käynyt, niin kuntosaliohjauksen kuin Personal Trainingin puolella. Jokaiselle noista osa-alueista löytyy kyllä osaamista, ainakin itseltäni, ja vieläpä erittäin vahvaa sellaista.

Lihaskuntokartoitukset, heikkouksien etsiminen, ruokapäiväkirjan laadinta yms. kuuluu normaaliin taustatietojen keräämiseen jokaisen asiakassuhteen alussa.

Veikkaan, ettei yksikään PT osaa kaikkien eri lajien tekniikoita tai muita hienouksia, sehän on käytännössä mahdotonta! Jokainen erikoistuu siihen alueeseen ja lajeihin mitä pitää itse kiinnostavana. Hyvällä PT:llä, niinkuin minullakin on laaja yhteistyöverkosto. Jos kohdalle sattuu asiakas, joka haluaa opastusta lajiin josta ei itsellä ole tietoa, voi yhteistyöverkostoa hyväksikäyttämällä saada konsultointiapua toiselta PT:ltä jolla on kyseisen lajin tuntemusta.

Tuo Aslakin listaus hyvän PT:n ominaisuuksista sopii jokaiseen koulutettuun Personal Traineriin, ainakin FAF:n koulutuksen saaneisiin.

Tuollainen ylityöllisyyskysymys johtuu lähinnä siitä, että traineri ottaa liikaa asiakkaita itselleen. Asiakasmäärä on rajallinen, sillä kaikille asiakkaille pitää pystyä suomaan samanlainen mahdollisuus ohjaukseen. Myös ajankäytön suunnittelu vaikeutuu, jos asiakasmäärä on liian suuri. Asiakkaille on myös pystyttävä sanomaan ei.

Tuohon Aslakin mainitsemaan vinkkiin siitä, että kysellään trainerin asiakkailta kuinka on mennyt ja onko traineri hyvä: Tällainen johtaa myös helposti siihen, että tietyt trainerit ylityöllistyvät, koska asiakkaat yrittävät hakeutua aina samoille trainereille, eikä uskalleta ottaa yhteyttä johonkin ns. "uuteen nimeen" alalla. Ammattitaito on kuitenkin jokaisella hyvä.
Tottahan se valitettavasti on, että PT-markkinoille mahtuu paljon huonojakin trainereita. On valitettavaa, että Personal Trainer ei toistaiseksi ole suojattu ammattinimike, vaan kuka tahansa voi tituleerata itsensä PT:ksi, vaikkei olisi minkäänlaista koulutusta ikinä saanutkaan.

Itselläni on ollut asiakkaita ja on edelleenkin. Ihan tyytyväisiä kaikki ovat olleet ja edistystä on jokaiselle tullut huimasti lähtötilanteeseen verrattuna. Eivätkä kaikki ole pelkästään salillakävijöitä...

Poser sanoi:
Veikkaan, ettei yksikään PT osaa kaikkien eri lajien tekniikoita tai muita hienouksia, sehän on käytännössä mahdotonta! Jokainen erikoistuu siihen alueeseen ja lajeihin mitä pitää itse kiinnostavana...
...Tuo Aslakin listaus hyvän PT:n ominaisuuksista sopii jokaiseen koulutettuun Personal Traineriin, ainakin FAF:n koulutuksen saaneisiin.

Henk. koht. en välttämättä ottaisi itselleni traineria jolla on koulutuksena vain FAF:in tms. kursseja, varsinkin jos tavoitteenani olisi muutakin kun vain harrastaa kuntosaliliikuntaa. En jaksa uskoa että noilla kursseilla oikeasti ehditään käymään kaikkia mainitsemiani asioita riittävän perusteellisesti. Yritin FAF:in sivuilta katsoa ko. koulutksen pituuksia mutta en niitä äkkiseltään löytänyt. Ko. kurssit antavat toki jonkunlaista pohjaa/kertaavat aikaisemmin opittuja taitoja/antavat tietoa siitä mitä kaikkia alueita onkaan kehitettävä. Ennemmin luottaisin PT:in jolla on pohjalla esimerkiksi joku/joitain seuraavista koulutuksista: liikuntaneuvoja, liikunnanohjaaja (AMK), fysioterapeutti, urheiluhieroja. Ei varmasti olisi haittaa vaikka PT olisi kehittänyt tietouttaan suorittamalla esimerkiksi liikuntalääketieteen opintoja. Toki mikään noistakaan koulutuksista ei pelkästään tee kenestäkän valmista/hyvä personal traineria, mutta antaa varmasti laaja-alaiset pohjatiedot käsitellä asiakkaan "ongelmia" eri näkökulmista. Laajuus em. opinnoilla on kuitenkin melko paljon suurempi kuin FAF:in kursseilla ja jossainhan tuon täytyy näkyä.

En missään nimessä asetu tässä sotajalalle Poserin kanssa, vaan tuon esille oman mielipiteeni asioista. Personal trainereita on kuitenkin hyvin monenlaisia, samoin kuin asiakkaitakin (enkä tällä tarkoita vain jakoa hyviin ja huonoihin). Vaikka toisen ohjaustyyli/ohjelmat sopisivatkin jollekin, se ei tietenkään tarkoita että hän olisi juuri se kaikista paras PT.

Mitä tulee tuohon nimikkeen suojaamiseen niin se olisi ehdottomasti hyvä asia.

Poser sanoi:
Tuo Aslakin listaus hyvän PT:n ominaisuuksista sopii jokaiseen koulutettuun Personal Traineriin, ainakin FAF:n koulutuksen saaneisiin.

:anssi:

Menkää salille ja seuratkaa näiden ammattilaisten antamaa ohjausta ja kyllä osan ammattitaidosta :itku:

Kysykää heitä kouluttavilta ihmisiltä tai tällä alalla aitoa ammattitaitoa omaavilta millaisia kollegoita heillä on ja mitä se tekee heidän ammattikuntansa arvostukselle :wall:

Ja sitten, kun osan heistä pitäisi ohjata asiakasta muunkin liikunnan parissa kuin kuntosalilla niin :eek:

Ei nyt saatana aleta levittää tätä FAF propagandaa täälläkin.

Yksilöt voivat olla todella ammattitaitoisia mutta FAFin kurssi EI IKINÄ OLE sen tae mutta ei myöskään este.

Totta.

Mitähän ajattelin kun tuota kirjoitin... no, mene ja tiedä.

Ehkä ajattelin oman ammattitaitoni lisääntymistä FAF:n koulutuksen myötä, mutta se ei kyllä ole kaikille tae siitä, ammattitaito tulisi sen myötä... tai edes lisääntyisi.

Olen Anteeksi! :nolo:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voisko enempien väittelyiden välttämiseksi todeta että Personal Trainereita on todella eri tasoisia, heillä on erilaista erikoisosaamista ja paperien omaaminen tai niiden puuttuminen ei ole tae PT:n hyvyydestä tai huonoudesta :arvi:

Juurikin näin.

Ei esim Liikuntaneuvojan, liikunnanohjaaja (AMK) tai vastaavien koulutusten läpikäyminen ja hyväksytyksi saaminen tarkoita automaattisesti sitä, että nyt kyseessä on alan ammattilainen jonka sanaan voit luottaa. Edes lääkärin paperit saanut ei välttämättä ole hyvä lääkäri. Sama pätee aika moneen eri ammattiin.

Eikä kaikkia asioita yksinkertaisesti opi koulussa, vaikka siellä viettäisi puolet elämästään! Ehkä hieman heppoisesti kirjoitin tuosta FAF:n koulutuksen saaneiden osaamisesta, ajattelin asiaa ainoastaan omalta kohdaltani. Minulla EI ole ylempää koulutusta liikunta-alalta, mutta kokemusta sitäkin enemmän. Oma kokemus on aikanaan saatu urheiluseuran toiminnassa mukana olemalla, kaikenmaailman urheilukouluja, kerhoja ja vastaavia järjestämällä (olin itse ohjaajana), johdin itsepuolustusseuraa muutamia vuosia, ja olin itse kouluttajana. Oma kokemus eri lajeista on kirjava: seiväshypystä keihäänheittoon, jääkiekosta itsepuolustukseen ja erilaisista talvilajeista kuntosalille. Kyllä näistä on jotakin päähän jäänyt, sillä tekemällä itse virheitä voi opastaa muita olemaan tekemättä.

Niinkuin Kalimero mainitsi, joidenkin trainereiden osaaminen on mitä sattuu. Tämä johtuu ehkä osaksi siitä, ettei heillä itsellään ole tarvittavaa kokemusta oikein mistään. Totta sekin, että FAF:n pitäisi järjestää koulutus niin, että jo koulutukseen pääsemiseen tarvittaisi jonkinlainen tasokoe.

Niinkuin sanoin aiemmin, kukaan, ei vaikka olisi millainen koulutus, pysty antamaan jokaiselle vastaantulevalle asiakkaalle sitä tietoa mitä he tarvitsevat. Kuka erikoistuu mihinkin. Juoksuvalmennus, kuntosali, golf... onhan noita. Ei siellä Nokiallakaan ohjelmoija tiedä mitä kaikkea suunnittelija tekee, vaikka molemmat ovatkin insinöörejä.

Sen verran heitän omaa mielipidettäni sekaan, että jos PT:n palkkaisin, toivoisin hänellä olevan ainakin jonkinlaisen erityiskolutusta vaatineen tutkinnon alalta. Urheillessa niin moni asia voi kuitenkin mennä vikaan, että PT:n ratkaisumallit eivät saisi perustua pelkästään aiempaan kokemukseen. Minulle ei riittäisi, että PT vain osaisi kertoa mitä tehdään tietyssä tilanteessa. Yhtä tärkeää on, että PT tietää _miksi_ niin tehdään.

Eihän fysioterapeutin tutkinto hyvää PT:tä tee, mutta ainakin se kertoo että myös tieteellistä tietoa löytyy FT-tutkinnon suorittamisen arvoisesti.

Esim. jos joku haluaa päästä lavalle kisakondikseen, niin kyllä mä aina enemmän Poseriin luottaisin kuin biokemian professoriin tms.

Wintikka sanoi:
Esim. jos joku haluaa päästä lavalle kisakondikseen, niin kyllä mä aina enemmän Poseriin luottaisin kuin biokemian professoriin tms.

Eipä biokemian proffa kai fysiologiasta juuri tiedäkään.. :)

Ajatukset oli itseasiassa vähänmuunlaisessa reenauksessa, esim. reenauksessa maratonia varten. Mutta on fysiologian taitaminen tärkeää salireenissäkin.

Kaikki kunnia Poserille, itse vain laskisin merkittäväksi eduksi jonkin muunkin tutkinnon kuin FAF:n kurssitutkinnon. Tämä on siis minun mielipiteeni.

Poser sanoi:
Kukaan ei voi verrata esim. Personal Trainerin tekemään ohjelmaa jostain netistä kaivettuun perus-ohjelmaan.
En epäile Poserin ammattitaitoa tai osaamista. Minua kuitenkin kiinnostaa, että miten kukaan PT pystyy sanomaan asiakkaalleen sen toimivimman tai edes lähellä sitä olevan ohjelman. Mistä PT voi tietää, että tälle sopii just vaikka esim. nelijakoinen ohjelma niin ja niin monen päivän kierrolla? Mun mielestä ei mistään. Aluksi täytyy joka tapauksessa kokeilla jotain ohjelmaa ja varmasti osaavalla PT:llä on perusteet sille miksi aloitetaan sillä tietyllä ohjelmalla. Jatkossa vasta kun erilaisia kokeiluja ja ohjelman vaihtoja on tehty voidaan sanoa, että sulle näyttäs toimivan parhaiten vähän pidemmällä kierrolla tai jotain muuta vastaavaa.

Tällä tarkoitan sitä, että jos itse on perehtynyt (vaikka pakkotoisto.comin avulla) kuntosaliharjoitteluun, niin alussa on aivan samassa tilanteessa. Eli täytyy vain aloittaa jollakin tapaa treenaamaan, mutta siinä vaiheessa sitä ei tiedä itse, ei PT eikä kukaan muukaan, että toimiiko juuri kyseinen ohjelma hyvin. Se pitää joka tapauksessa testata. (Alussa tietysti liikkeiden oikea suoritustapa onnistuu vain jos joku sanoo kuinka ne tehdään oikein.)

Poser sanoi:
Voin vakuuttaa, että suurin osa treenaavista ihmisistä pääsisi paljon parempaan tulokseen lyhyemmässä ajassa, jos olisi joku ammatti-ihminen mukana suunnittelemassa ja ohjaamassa harjoittelua.
Tuosta olen ihan samaa mieltä. Kaikilla ei varmasti ole mielenkiintoa ottaa itse asioista selvää, mutta silloin juuri pitäisi kääntyä sen osaavan PT:n tai vastaavan puoleen. En oikein aina ymmärrä niitä salillakävijöitä, jotka vuodesta toiseen ovat yhtä "lihaksikkaita" ja veivaavat niillä samoilla painoilla kerrasta toiseen.

Poser sanoi:
Lisään vielä: Täältä pakkotoisto.com:ista (vaikka onkin asiallinen foorumi), eikä muualtakaan internetistä saa, eikä tule koskaan saamaankaan samanlaista tietoa omaan treeniinsä, omiin harjoitusohjelmiinsa tai mihinkään oman kehityksen parantamiseen liittyvää tietoa samalla tavalla kuin henkilökohtainen valmentaja voi antaa ja ohjata.
Mikä on se tieto mitä ei netistä, kirjallisuudesta tai vaikka itse kokeilemalla saa? Mistä se PT on hankkinut tietonsa, jos se on jotain sellaista, jota ei voi muuten saada kuin siltä PT:ltä kysymällä? Mä väitän, että itse perehtymällä asiaansa (siis kuntosalitreeniin) kehittyminen on kaikkein parasta. Sen tietonsa voi hankkia siltä PT:ltä, mutta sen ihan saman tiedon löytää kyllä muualtakin jos näkee hieman vaivaa.

Niin, en tarkoita mitenkään henkilökohtaisesti näillä Poseria, vaikka hänen postiin vastasinkin.

Topir sanoi:
Sen verran heitän omaa mielipidettäni sekaan, että jos PT:n palkkaisin, toivoisin hänellä olevan ainakin jonkinlaisen erityiskolutusta vaatineen tutkinnon alalta. Urheillessa niin moni asia voi kuitenkin mennä vikaan, että PT:n ratkaisumallit eivät saisi perustua pelkästään aiempaan kokemukseen. Minulle ei riittäisi, että PT vain osaisi kertoa mitä tehdään tietyssä tilanteessa. Yhtä tärkeää on, että PT tietää _miksi_ niin tehdään.

Eihän fysioterapeutin tutkinto hyvää PT:tä tee, mutta ainakin se kertoo että myös tieteellistä tietoa löytyy FT-tutkinnon suorittamisen arvoisesti.

Ei millään pahalla FT-tutkinnon suorittaneita vastaan, mutta olenpahan törmännyt tällaisiin ft taustaisiin "Personal Trainereihin", eikä ne välttämättä ammattitaidoltaan kyllä ole sen kummempia kuin joku toinen PT ilman ft-tutkintoa. Välillä kun on kuunnellut joidenkin edellämainittujen mielipiteitä, niin tuntuu että treeni ja kaikki muu menee liikaa hifistelyksi. Kyllähän se totta on, että anatomiasta sekä kuntoutusliikkeistä yms. tietämystä on paljon, mutta mitä se auttaa jos asiakkaana on esim. juoksija, joka haluaa jalkoihin lisää räjähtävyyttä ja kimmoisuutta?

Joku FT ei välttämättä ole itse urheillut aiemmin lainkaan, sitten mennyt pt-koulutukseen tai nimennyt itse itsensä PT:ksi, se kun on nykyään toistaiseksi vielä mahdollista. Jos sitten asiakkaalle menee "urheillessa jokin vikaan", niin osaako ft taustainen pt auttaa sen paremmin kuin joku muukaan pt? Anatomian pohjalta kyllä, mutta muuten...?

Ja miksei neuvoja voi perustaa aikaisempaan kokemukseen? Niinhän esim lääkärikin tekee monessa asiassa!
Jopa maajoukkuetason valmentajat teettävät treenattavillaan asioita, jotka perustavat aiempaan kokemukseen. Vai voitko parahin Topir väittää, ettei esim. Esa Sievinen Jania valmentaessaan perusta ratkaisujaan koskaan aikaisempaan kokemukseen?
En usko että kukaan AMMATTITAITOINEN PT neuvoo asiakasta kertomatta miksi näin tehdään. Jos PT ei pysty perustelemaan ratkaisua, niin miksi hän edes teettäisi joitain asioita??? Silloin tällainen PT ei tiedä mitä tekee.

Ainakin asiakkaan pitäisi kysyä, jos ei pt automaattisesti avaa suutansa. Itse pystyn perustelemaan, ja perustelen AINA jonkin ratkaisun minkä teen, jos sitä minulta kysytään, joskus myös kysymättä. Jos joka asia ja ratkaisu perusteltaisiin asiakkaalle vaikkei tämä kysy, niin se päätarkoitus ja itse asia jäisi silloin perustelujen varjoon.

Ihan mielenkiintoisia nuo personal trainereiden ohjelmat. Sillä salilla millä itse käyn, niin homma toimii käytännössä siten, että tulet salille, ohjaaja sanoo, että tänään esim. rinta+hauis, kysyy mitä liikkeitä olet aikaisemmin tehnyt niille ja komentaa sut sitten polkemaan kuntopyörää. Lämmittelyn aikana ohjaaja tekee ohjelman ja sitten se vain käydään liikekohtaisesti läpi niin, että tekniikat menee oikein.

Mulle on ainakin jäänyt tosta hommasta sellainen maku suuhun, että noi ohjelmat tehdään liukuhihnalta. Aikaa tosin on riittävästi, joten kiirettä ei tule ja jos nelijaettua vedetään, niin se ohjelma ei lätkästä suoraan käteen, vaan sulle on neljä ohjauskertaa ja jokainen treeni vedetään kertaalleen ohjaajan kanssa läpi. Kuitenkaan tuossa ei ole koskaan esim. kysytty että mitkä ovat tavoitteet... Olen sitten itse aina muokkaillut ohjelmaa fiilisten mukaan. Edellisessä ohjelmassa oli esim. mave ja kyykky joka viikko ja mavesta kun oli 2 päivää palautua kyykkyyn, niin oli alaselkä sitten sopivan jumissa...

Kaveri hommas joltain fysioterapeutilta vai miltä se oli.. No kuitenkin, ohjelman ja kyllä täytti ihan tehtävänsä. se oli sellainen nivaska jossa oli jokaisen liikkeen kuva ja tekniikka selitetty, sekä muuta juttua yleisestä orientoitumisesta ja motivoitumisesta treenaukseen. Oli todellakin HENKILÖKOHTAINEN ohjelma, enkä usko että hän olisi itse mitenkään sellaista osannut tehdä/valita jostain foorumilta. No ehkä senkin takia että sen tyyppistä ohjelmaa en ole yhtään täällä nähnyt.

Back
Ylös Bottom