Kunnia takaisin kananmunille! (kolesteroli ihmisillekään ei pelkoa)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HeZu.N
  • Aloitettu Aloitettu
Lääkäri kysyi, laitetaanko lääkettä, vai ruokavalio kuntoon, valitsin jälkimmäisen. Niissä ohjeissa lääkäri sanoi mm, että yhden keltuaisen saan syödä viikossa, katkaravut ja muut on sitten huomattavasti harvinaisempaa herkkua jne.
Arvot laski vuodessa melko normaaleihin lukemiin.

Mulla vähän sama tilanne. Eli viime keväänä oli arvot aika tapissaan. En ottanut lääkkeitä. Mut mun ruokailutottumukset on taas tässä talven aikana olleet mitä sattuu, joten voipi olla, ettei tarvittavaa arvojenlaskua ole tapahtunut.

Käytitkö sä mitään muita kikkailuja, vai pelkkä kananmunien syömättä jättäminenkö auttoi alentamaan arvoja?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla vähän sama tilanne. Eli viime keväänä oli arvot aika tapissaan. En ottanut lääkkeitä. Mut mun ruokailutottumukset on taas tässä talven aikana olleet mitä sattuu, joten voipi olla, ettei tarvittavaa arvojenlaskua ole tapahtunut.

Käytitkö sä mitään muita kikkailuja, vai pelkkä kananmunien syömättä jättäminenkö auttoi alentamaan arvoja?

No ruokailut kuntoon muutenkin, eli kyllä siinä muuttui paljon muutakin, kun pelkät keltuaiset. Painoa alemmas tai siis kropan koostumus toiseksi, eli tiukemmaksi. Pudotin painoa ja arvot parani, siitä seuraava testi vuoden päästä, paino oli päässyt nousemaan ja arvot myös, eli mitä tiukemmassa kunnossa minä pysyttelen, sen parempana noi arvot pysyy.

Meitsi ei ole välittänyt enää vuosiin kolesterolista keltuaisessa, luin jostain, ettei se suoranaisesti vaikuta mitään kehon tasoihin. Kaloreitahan niissä toki on.

Vaikutus paastokolesteroleihin on merkityksetön, mutta se, mitä suuri kolesteroliannos tekee välittömästi syömisen jälkeen on toinen asia:

Kananmuna

Vaikutus kokonaiskolesteroliinkin on merkityksetön ilmeisesti vain sen takia, koska länsimaiset ihmiset syö liikaa kolesterolia. Matalan kolesterolin dietillä munien syöminen nostaa kokonaiskolesterolia.

Munat nostaa kolesterolia päinvastaisista väitteistä huolimatta:

http://www.ajcn.org/content/31/7/1131.full.pdf

Miks et viitti yhtään perustella näitä juttujas? Kukaan jaksa lukea kokonaista tutkimusta ilman minkäänlaista pohjustusta, ja jos kerran tutkimuksen itse olet lukenut niin varmaan jonkin sortin abstraktin siitä voi lainata?

Muutenkin sulta tulee jatkuvasti linkkejä tonne sun omaan foorumiin missä keskustelu ei yleensä edes ole täysin sitä samaa mistä täällä keskustellaan.

Miks et viitti yhtään perustella näitä juttujas? Kukaan jaksa lukea kokonaista tutkimusta ilman minkäänlaista pohjustusta, ja jos kerran tutkimuksen itse olet lukenut niin varmaan jonkin sortin abstraktin siitä voi lainata?

Muutenkin sulta tulee jatkuvasti linkkejä tonne sun omaan foorumiin missä keskustelu ei yleensä edes ole täysin sitä samaa mistä täällä keskustellaan.

Joo, tossa tutkittiin ravinnon kolesterolin vaikutusta Tarahumara-intiaaneilla, joilla kolesterolin saanti on niukkaa. Länsimaissa suurin osa syö niin paljon kolesterolia, että sen takia ravinnon kolesterolin kokonaiskolesterolia nostava vaikutus ei tule esiin.

Ei pelkästään kolesterolin vaan myös rasvan, noiden ainoa rasvanlähde oli se pari kananmunaa viikossa. Nyt varmaan voit kertoa miten tuollainen ruokavalio on mitenkään vertailukelpoinen kun puhutaan paljon liikkuvasta ja aivan eri tavalla syövästä ihmisestä? Ollaan kuitenkin hyvin liikuntapainotteisella foorumilla keskustelemassa ruokavaliosta.

Ei pelkästään kolesterolin vaan myös rasvan, noiden ainoa rasvanlähde oli se pari kananmunaa viikossa. Nyt varmaan voit kertoa miten tuollainen ruokavalio on mitenkään vertailukelpoinen kun puhutaan paljon liikkuvasta ja aivan eri tavalla syövästä ihmisestä? Ollaan kuitenkin hyvin liikuntapainotteisella foorumilla keskustelemassa ruokavaliosta.

Suuri liikunnan määrä nyt ei poissulje mahdollisuutta noudattaa mahdollisimman terveellistä ruokavaliota. Toki ymmärrän, että kaikkia ei kiinnosta, mutta toinpahan esiin tuon, että ei se kolesteroli ihan harmitonta ole.

Suuri liikunnan määrä nyt ei poissulje mahdollisuutta noudattaa mahdollisimman terveellistä ruokavaliota. Toki ymmärrän, että kaikkia ei kiinnosta, mutta toinpahan esiin tuon, että ei se kolesteroli ihan harmitonta ole.

Niin paitsi että silloin kun puhutaan ruokavaliosta niin ei pitäisi katsoa sokeasti yhtä asiaa vaan kokonaisuutta.

Joo, tossa tutkittiin ravinnon kolesterolin vaikutusta Tarahumara-intiaaneilla, joilla kolesterolin saanti on niukkaa. Länsimaissa suurin osa syö niin paljon kolesterolia, että sen takia ravinnon kolesterolin kokonaiskolesterolia nostava vaikutus ei tule esiin.

Onko tuolla nousulla mitään merkitystä terveyteen ja jos niin minkälaista?

Tässä lisää mietittävää kananmunien puolustelijoille:

kolesterolit nousee:
http://www.puhdasruoka.fi/topic/598-kananmuna/#entry9821

muita kivoja vaikutuksia:
http://www.puhdasruoka.fi/topic/598-kananmuna/#entry9822

Ja taas tutkimuksia toiseen suuntaan :---)

Eiköhän niitä kananmunia saa hyvällä omallatunnolla syödä

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18203890

Eighteen subjects were classified as having the metabolic syndrome (MetS) at the beginning of the study, whereas 3 subjects had that classification at the end. These results suggest that including eggs in a CRD results in increased HDL-C while decreasing the risk factors associated with MetS.

saman tapaisia viitteitä myös muissa tutkimuksissa.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22778967

In hyperlipidemic adults who were treated with lipid-lowering drugs, the consumption of additional 3 eggs per day to their regular diet will increase the level of HDL-cholesterol and decrease the ratio of LDL-cholesterol to HDL-cholesterol.

Kaiken hyvän lisänä kananmunista parhaillaan saa omega-3-rasvahappoja, antioksidantteja (E-vitamiinia).

Ei ne kananmunat ole mikään tappaja. Parhaillaan ne tukevat ja monipuolistavat ruoanlaittoa ja ruokailua itseään.

En ymmärrä siltikään mitä haittaa tietystä määrästä kolesterolia on, sehän on bodarin kaveri. Steroidit.
Lisäksi mm. liian matala LDL-kolesteroli on yhdistetty anemiaan, keuhkosairauksiin ja kilpirauhasen liikatoimintaan (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16789979).

Ja taas tutkimuksia toiseen suuntaan :---)

Eiköhän niitä kananmunia saa hyvällä omallatunnolla syödä

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18203890

saman tapaisia viitteitä myös muissa tutkimuksissa.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22778967

Kaiken hyvän lisänä kananmunista parhaillaan saa omega-3-rasvahappoja, antioksidantteja (E-vitamiinia).

Ei ne kananmunat ole mikään tappaja. Parhaillaan ne tukevat ja monipuolistavat ruoanlaittoa ja ruokailua itseään.

Tätä minä yritin sanoa tuossa pari postia aikasemmin. Ei se kolesteroli yksistään mitään merkkaa. Jos on trigyt ja muut arvot päin helvettiä niin silloin kannattaa kiinnittää huomiota. Tosiaan ei mistään yksittäisistä tutkimuksista kannata hirveästi vetää johtopäätöksiä. Jos haluaa varmuuden sille että mikä vaikutus niillä kananmunilla on omaan terveyteen niin painelee sitten terveyskeskukseen mittauttamaan ne veriarvot ja sen jälkeen tekee päätöksen.

Tätä minä yritin sanoa tuossa pari postia aikasemmin. Ei se kolesteroli yksistään mitään merkkaa. Jos on trigyt ja muut arvot päin helvettiä niin silloin kannattaa kiinnittää huomiota. Tosiaan ei mistään yksittäisistä tutkimuksista kannata hirveästi vetää johtopäätöksiä. Jos haluaa varmuuden sille että mikä vaikutus niillä kananmunilla on omaan terveyteen niin painelee sitten terveyskeskukseen mittauttamaan ne veriarvot ja sen jälkeen tekee päätöksen.

Aye. Ehdit quottamaan ennen kuin editoin viestin loppuun, kun unohtui muutama asia. Kolesteroliasiassa ei nähdä metsää puilta. Korrelaatio ei implikoi kausaatiota.

Kolme kymppisenä 10 kanamunaa päivässä bodiruokana ja kokonaiskolesteroli 2,9 , miten mahdollista?

Uskon että jos luontaiset testoarvot ovat kovat, elimistö toimii terveesti ja käyttää sen ravinnosta tulevan kolesterolin hormonien (progestageenit, estrogeenit, androgeenit, glukokortikoidit, mineralokortikoidit) ja D-vitamiinin muodostamiseen.

Ihminen jolla verisuonet ovat tulehtuneet ja tukossa on itse aiheuttanut sen, tekemällä hidasta itsemurhaa, l. tupakoimalla, välttämällä liikuntaa ja syömällä lähes mitä tahansa paskaa jota kovan rahan roskaruokateollisuus vaan sattuu tyrkyttämään.

Vasta nykyään pieni osa ihmisistä osaa ostaa ruokaa, jossa ei ole transrasvoja natriumglutamaattia tai liikaa omega-6:sta yms. shaissea.

En syö 10 kananmunaa päivässä koko ajan, mutta vähintään yhden olen syönyt JOKA päivä jo useamman vuoden. Joskus on mennyt tuo 10 kpl päivässäkin. Minulla kokonais kolesterooli on 3,8.

Ei näytä siis kanamunat ainakaan minulla nostavan kolesterooli tasoja. En käytä alkoholia, en tupakoi, ruokavalioni sisältää myös paljon kasviksia ja harrastan paljon liikuntaa. Vältän prosessoidun ruuan syömistä.

Kolme kymppisenä 10 kanamunaa päivässä bodiruokana ja kokonaiskolesteroli 2,9 , miten mahdollista?

Uskon että jos luontaiset testoarvot ovat kovat, elimistö toimii terveesti ja käyttää sen ravinnosta tulevan kolesterolin hormonien (progestageenit, estrogeenit, androgeenit, glukokortikoidit, mineralokortikoidit) ja D-vitamiinin muodostamiseen.

Ihminen jolla verisuonet ovat tulehtuneet ja tukossa on itse aiheuttanut sen, tekemällä hidasta itsemurhaa, l. tupakoimalla, välttämällä liikuntaa ja syömällä lähes mitä tahansa paskaa jota kovan rahan roskaruokateollisuus vaan sattuu tyrkyttämään.

Vasta nykyään pieni osa ihmisistä osaa ostaa ruokaa, jossa ei ole transrasvoja natriumglutamaattia tai liikaa omega-6:sta yms. shaissea.

Ei kannata tuudittautua noihin tutkimuksiin, jotka väittää, että sydäntautiriski ei nouse. Monissa niissä ihmiset on liian terveitä, ja tutkimus liian pieni ja lyhytaikainen, jotta vaikutus tulisi esiin. Diabeetikoilla vaikutus näkyy niissäkin, koska diabeetikot on herkempiä kolesterolin negatiivisille vaikutuksille.

Tässä kolesterolin vaikutus havaitaan selvästi valtimoiden sisäpinnan paksuuntumisena. Ravinnon kolesterolin vähentäminen vähensi tätä valtimoiden tukkiutumista. Painoindeksin pudottamisella viisi yksikköä ja 10 päivittäisen tupakan lopettamisella oli yhtä suuri vaikutus kuin 100mg kolesterolin vähentämisellä:

http://www.puhdasruoka.fi/topic/598-kananmuna/#entry9846

- - - Updated - - -

Onko tuolla nousulla mitään merkitystä terveyteen ja jos niin minkälaista?

On, kolesterolin nousu lisää ateroskleroosia.

- - - Updated - - -

En ymmärrä siltikään mitä haittaa tietystä määrästä kolesterolia on, sehän on bodarin kaveri. Steroidit.
Lisäksi mm. liian matala LDL-kolesteroli on yhdistetty anemiaan, keuhkosairauksiin ja kilpirauhasen liikatoimintaan (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16789979).
Bodarista en tiedä, mutta verisuonien kaveri se ei ole. LDL-kolesteroli tukkii verisuonia.

Luonnonihmisellä kolesteroli on matala. Se on luontainen tila ihmiselle. Nuo sairaudet taas voi joskus aiheuttaa kolesterolin madaltumista. Matala kolesteroli ei kuitenkaan niitä sairauksia aiheuta.

Suositut

Back
Ylös Bottom