Kun ei tahdo jaksaa syödä tarpeeksi

Nyt on kyllä mun mielestä Timotalla mennyt pää aivan sekaisin, kun on lukenut kaikenlaista shaibaa. :kakka::rolleyes:
Mä uskon, että kohtuus kaikessa. Ei tarvitse mennä ääripäästä toiseen. Jotkut tykkää syödä enemmän hiilihydraatteja, toiset rasvoja. Mutta fakta on se, että molempia tarvitaan, jos halutaan elää terveellisesti. Jos vaan makaa sohvalla ja katsoo TV:tä, niin ei silloin hiilareita juuri tarvitakaan. Mutta ihmisen kuuluu liikkua, ei olla kokoajan paikallaan. Ja hiilihydraatit ovat oivaa polttoainetta. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tänään taas 800g jauhelihaa (175x8=1400)
Makaronia 350g=1200
Loput n.400 kcal kaikenmaailman muusta paskasta. Tuskasta on kyllä välillä saada edes se 3k ilman herkkuja.

En jaksa kattoa menikö ohi, mutta paljonko sulla on kehonpaino? Jos et paina 100kg nii tuskin tarttet tuota 200g protskua (pelkästään makaroonista ja lihasta, onko muutaki?). Eli vähennä lihan määrää niin uppoaa varmasti paremmin.

Silloin kun tuntuu ettei jaksa syödä, niin meitsi ainakin kattoo vähän Furious Peteä ja pistän sen 16000kcal kurkusta alas...eli kaikkea shaipaa. Ei sillä oo sinällään välii mistä ne kalorit ottaa jos massaa haluu luontaisin niksi kotikonstein...Roger Out.

En jaksa kattoa menikö ohi, mutta paljonko sulla on kehonpaino? Jos et paina 100kg nii tuskin tarttet tuota 200g protskua (pelkästään makaroonista ja lihasta, onko muutaki?). Eli vähennä lihan määrää niin uppoaa varmasti paremmin.
77kg nyt, dieettasin 86 kilosta ja nyt nostelen hitaasti. Vituttaa bulkatessa ainoastaan, että naama alkaa heti pyöristymään.

Tää menee nyt ihan haista vittu -kategoriaan, mut mun mielestä nää "mä en jaksa syödä" -jutut on ihan sama juttu, ku joku sanois, ettei jaksa treenata. Kovaa treenaaminen on välillä vittumaista ja niin on paljon syöminenkin. Kumpaakaan ei oikeestaan saa millään taikatempuilla helpotettua, joten on sit vaan oltava pitkäjänteinen ja kestettävä se epämukavuus. Toki niihin suuriin ruokamääriin tottuu ihan niin ku koviin treeneihinkin.

Tää menee nyt ihan haista vittu -kategoriaan, mut mun mielestä nää "mä en jaksa syödä" -jutut on ihan sama juttu, ku joku sanois, ettei jaksa treenata. Kovaa treenaaminen on välillä vittumaista ja niin on paljon syöminenkin. Kumpaakaan ei oikeestaan saa millään taikatempuilla helpotettua, joten on sit vaan oltava pitkäjänteinen ja kestettävä se epämukavuus. Toki niihin suuriin ruokamääriin tottuu ihan niin ku koviin treeneihinkin.

Salilla ollaan HC ja no pain no gain, mutta "en vaan pysty syömään enempää".

Mun täytyy nyt sanoo, että oon kyllä eri mieltä. Salilla käydään kuitenkin about 4-5 kertaa viikossa tunnin verran, se on suht helppo jaksaa, vaikka ei oliskaan aina niin kivaa. Syöminen tapahtuu 5-6 kertaa päivässä joka päivä. Jos on oikeasti vaikeuksia syödä paljon, niin on se nyt aika rankkaa joka ikinen päivä syödä väkipakolla ne ruuat alas. Sitä ei vaan ymmärrä niin hyvin, jos itselle bulkkaaminen on helppoa. Mun esimerkiksi täytyy syödä 4500 kalorista ylöspäin saadakseni paino nousemaan, eikä painoa ole kuitenkaan kun se 85kg. Ja voin sanoa, että on työn ja tuskan takana saada noi kalorit alas joka pv, kun kuitenkin haluaisi pitää sen syömisen jossain määrin nautintota, eikä suorituksena. Hyvä puoli tässä toki on se, että diettaaminen on aina ollut helppoa!

Mun täytyy nyt sanoo, että oon kyllä eri mieltä. Salilla käydään kuitenkin about 4-5 kertaa viikossa tunnin verran, se on suht helppo jaksaa, vaikka ei oliskaan aina niin kivaa. Syöminen tapahtuu 5-6 kertaa päivässä joka päivä. Jos on oikeasti vaikeuksia syödä paljon, niin on se nyt aika rankkaa joka ikinen päivä syödä väkipakolla ne ruuat alas. Sitä ei vaan ymmärrä niin hyvin, jos itselle bulkkaaminen on helppoa. Mun esimerkiksi täytyy syödä 4500 kalorista ylöspäin saadakseni paino nousemaan, eikä painoa ole kuitenkaan kun se 85kg. Ja voin sanoa, että on työn ja tuskan takana saada noi kalorit alas joka pv, kun kuitenkin haluaisi pitää sen syömisen jossain määrin nautintota, eikä suorituksena. Hyvä puoli tässä toki on se, että diettaaminen on aina ollut helppoa!

Yksi neuvo, jota olen välillä suositellut ihmisille, on opetella syömään kerralla enemmän. Itse syön yleisimmin 2 kertaa päivässä ja 3000kcal menee helposti (jaettuna karkeasti 1000/2000). Sopii tuohon logiikkaan, että mitä harvemmin niin sitä paremmin jaksaa. Toinen asia on se, onko bulkkaamistahti oikeasti tarpeellinen. Esimerkiksi joku 1,5kg kuukaudessa on melkoisen reipas tahti ja tottakai sellaiseen painonnousuun tarvitaan ylläpitoa huomattavasti korkeammat kalorimäärät, mitä vastaan kroppa laittaa toisilla jarrua.

^ Toinen ääni tuolle kerralla enemmän-neuvolle. Mulla ruoka 3 x päivään ja kalorit on 3500-4000 hollilla. Yleensä siis päivän viimeinen ateria tulee jo klo 17-18 aikaan. Täten aamulla on oikeasti nälkä ja on helppo upottaa iso satsi smoothiena.

Sama. Harvennat vähän aterioita ja syöt enemmän kerralla. Monella muullakin on saatu ruokahalu heräämään kun on saanyt syödä vähän enemmän kerralla ja odottaa seuraavaa ruokaa se 4-6h. Tähän päälle nestemäistä ravintoa treenin yhteydessä. Palariinkin saa hyvin ahdettua tuhat kaloria kaurajauhoilla ja prodella + vähän rasvaa. Tämä toimii varsinkin jos intrajuomassa on jo nopeampaa hiilaria.

Toki ei sovi kaikille, mutta sun kohdalla tämä todennäköisesti on parempi vaihtoehto kuin lisätä ruokailujen määrää.

Yksi neuvo, jota olen välillä suositellut ihmisille, on opetella syömään kerralla enemmän. Itse syön yleisimmin 2 kertaa päivässä ja 3000kcal menee helposti (jaettuna karkeasti 1000/2000). Sopii tuohon logiikkaan, että mitä harvemmin niin sitä paremmin jaksaa. Toinen asia on se, onko bulkkaamistahti oikeasti tarpeellinen. Esimerkiksi joku 1,5kg kuukaudessa on melkoisen reipas tahti ja tottakai sellaiseen painonnousuun tarvitaan ylläpitoa huomattavasti korkeammat kalorimäärät, mitä vastaan kroppa laittaa toisilla jarrua.

Nytkin oikeastaan syön vasta, kun on nälkä, n. 4-5 kertaa päivässä. Tuntuu vain aika vaikealta saada parituhatta kaloria yhdellä aterialla alas.. Kai se on tottumiskysymys. Niin siis tuolla 4500 kalorilla paino nousee maltillisesti, sanotaanko, että nyt olen syönyt keskimäärin 4000 tai vähän päälle, niin paino on pysynyt aikalailla samassa viikkoja jo. Mulla tulee töissä kulutettua kaloreita reippaasti, joten ilmeisesti sen vuoksi kaloreita tarvitsee suht paljon. Nestemäisenä otan jo about puolet kaloreista, varsinkin työpäivinä, kun ei meinaa kerkeä muutakaan. Mulla luultavasti yksi ongelma se, että esim. lämpimillä safkoilla tulee proteiinia, lihaa, paljon ja hiilaria, esim. riisiä vähemmän, n. 125g. Taitaisi vissiin tulla nopeammin nälkä uudestaan, jos lisäisi hiilaria ja vähentäisi protskua - mitä nyt tulee muutenkin liikaa. Ei vain meinaa saada alas isompaa määrää riisiä/pastaa. Sanoit että 1,5kg reipas bulkkaustahti, eikös aika maltillinen? Itelle ainakin vaikea bulkata esim. 500g/kk, kun on vaikea olla niin vähä plussalla kaloreissa. Käy muuten helposti, että paino pysyy samassa jatkuvasti, kun kulutusta ei tiedä niin tarkasti. Kiitoksia neuvoista jokatapauksessa, kyllä tässä on aika monet kikat jo käytössäkin!

Nytkin oikeastaan syön vasta, kun on nälkä, n. 4-5 kertaa päivässä. Tuntuu vain aika vaikealta saada parituhatta kaloria yhdellä aterialla alas.. Kai se on tottumiskysymys. Niin siis tuolla 4500 kalorilla paino nousee maltillisesti, sanotaanko, että nyt olen syönyt keskimäärin 4000 tai vähän päälle, niin paino on pysynyt aikalailla samassa viikkoja jo. Mulla tulee töissä kulutettua kaloreita reippaasti, joten ilmeisesti sen vuoksi kaloreita tarvitsee suht paljon. Nestemäisenä otan jo about puolet kaloreista, varsinkin työpäivinä, kun ei meinaa kerkeä muutakaan. Mulla luultavasti yksi ongelma se, että esim. lämpimillä safkoilla tulee proteiinia, lihaa, paljon ja hiilaria, esim. riisiä vähemmän, n. 125g. Taitaisi vissiin tulla nopeammin nälkä uudestaan, jos lisäisi hiilaria ja vähentäisi protskua - mitä nyt tulee muutenkin liikaa. Ei vain meinaa saada alas isompaa määrää riisiä/pastaa. Sanoit että 1,5kg reipas bulkkaustahti, eikös aika maltillinen? Itelle ainakin vaikea bulkata esim. 500g/kk, kun on vaikea olla niin vähä plussalla kaloreissa. Käy muuten helposti, että paino pysyy samassa jatkuvasti, kun kulutusta ei tiedä niin tarkasti. Kiitoksia neuvoista jokatapauksessa, kyllä tässä on aika monet kikat jo käytössäkin!

Onhan tuo 1.5kg/kk jo 18kg vuositasolla niin on se kyllä melko reipas bulkkaustahti. Hyvällä tuurilla tuosta on lihasta max 4-5kg ja loput läskiä. Ei hyvä. Periaatteessa mitä hitaammin sen painon saa nousemaan viikkotasolla sitä parempi mutta se taas vaatii melko tarkkaa kirjanpitoa syömisistä. Semmonen 5-10kg jos saisi vuositasolla lisää painoa niin olisi aika sopiva eikä läskiäkään pääsisi kertymään hirveitä määriä :)

Nytkin oikeastaan syön vasta, kun on nälkä, n. 4-5 kertaa päivässä. Tuntuu vain aika vaikealta saada parituhatta kaloria yhdellä aterialla alas.. Kai se on tottumiskysymys. Niin siis tuolla 4500 kalorilla paino nousee maltillisesti, sanotaanko, että nyt olen syönyt keskimäärin 4000 tai vähän päälle, niin paino on pysynyt aikalailla samassa viikkoja jo. Mulla tulee töissä kulutettua kaloreita reippaasti, joten ilmeisesti sen vuoksi kaloreita tarvitsee suht paljon. Nestemäisenä otan jo about puolet kaloreista, varsinkin työpäivinä, kun ei meinaa kerkeä muutakaan.

Onko sulla ns. normaali päivätyörytmi? Kokeiles vaikka seuraavaa:
-nestemäinen aamiainen
-suht reipas lounas, sen verran että työkyky säilyy, tämän jälkeen ei ennen treeniä mitään
-ISO illallinen (tähän ateriaan sitä yritystä :))
-jos mahtuu, jotain helppoa "jälkiruokaa" pitkin iltaa (pähkinöitä tms. naposteltavaa)
+ optiona treeninaikainen hiilarijuoma, näistä en tosin tiedä mitään ja tuo voi viedä liikaa ruokahalua

Sanoit että 1,5kg reipas bulkkaustahti, eikös aika maltillinen? Itelle ainakin vaikea bulkata esim. 500g/kk, kun on vaikea olla niin vähä plussalla kaloreissa. Käy muuten helposti, että paino pysyy samassa jatkuvasti, kun kulutusta ei tiedä niin tarkasti. Kiitoksia neuvoista jokatapauksessa, kyllä tässä on aika monet kikat jo käytössäkin!

Tuossa voi olla parikin ongelmaa:
1) Et seuraa syömisiä tarpeeksi
2) Et seuraa painoa tarpeeksi

Painoa voit seurata vaikka käymällä vaa'alla joka aamu ja laskemalla viikko- ja kuukausikeskiarvoja. Väittäisin myös, että jos tiedät olevasi 1000kcal plussalla, niin yhtä suurella tarkkuudella tiedät olevasi 500kcal plussalla, joka on sekin monesti liikaa. Pointti on siinä, että kun ruokavalion perusrunko on kunnossa, niin pieniä muutoksia on helppo tehdä suuntaan tai toiseen.

Aamupalaksi ja välipaloiksi on itsellä mennyt varmaan vuoden jo todella yksinkertainen smoothie:

N.3,5dl vettä
2,5dl(100g) kaurahiutaleita 370kcal
2 mitallista mansikkaheraa 218 kcal
N. 2rkl oliiviölyä 240kcal
Mustikoita hieman
Minä lisään vielä viherjauhetta ja oliiviölyä menee yleensä runsaasti kun silmällä kaataa

Tosta tulee yli 800kcal per annos ja on kyllä suht. Juoksevaa niin menee helposti alas.
Kahdesti päivässä 1600kcal ja miksei vois enemmänkin juoda.mä teen aina illalla blenderissä kaksi
Ateriaa kerralla ja laitan sheikkereihin ja jääkaappiin yön yli. Aamulla kun herää niin onkin heti valmiina
Aamupala ja välipala reppuun mukaan kun lähtee duuniin.

Aamupalaksi ja välipaloiksi on itsellä mennyt varmaan vuoden jo todella yksinkertainen smoothie:

N.3,5dl vettä
2,5dl(100g) kaurahiutaleita 370kcal
2 mitallista mansikkaheraa 218 kcal
N. 2rkl oliiviölyä 240kcal
Mustikoita hieman
Minä lisään vielä viherjauhetta ja oliiviölyä menee yleensä runsaasti kun silmällä kaataa

Tosta tulee yli 800kcal per annos ja on kyllä suht. Juoksevaa niin menee helposti alas.
Kahdesti päivässä 1600kcal ja miksei vois enemmänkin juoda.mä teen aina illalla blenderissä kaksi
Ateriaa kerralla ja laitan sheikkereihin ja jääkaappiin yön yli. Aamulla kun herää niin onkin heti valmiina
Aamupala ja välipala reppuun mukaan kun lähtee duuniin.
Kookos- tai joku muu pähkinäöljy saattaisi sopia maun puolesta paremmin? Onko 2rkl oliiviöljyssä tosiaan 240kcal?

Kookos- tai joku muu pähkinäöljy saattaisi sopia maun puolesta paremmin? Onko 2rkl oliiviöljyssä tosiaan 240kcal?

Juu kyllähän tohon kelpaa kaikki muukin öljy.Se oliiviöljykään ei tosin maistu tossa kirjaimellisesti ollenkaan joten
Siinä mielessä aika sama. Kyllä se taitaa olla että 15ml oliiviölyä sisältää sen 120kcal.

Onko sulla ns. normaali päivätyörytmi? Kokeiles vaikka seuraavaa:
-nestemäinen aamiainen
-suht reipas lounas, sen verran että työkyky säilyy, tämän jälkeen ei ennen treeniä mitään
-ISO illallinen (tähän ateriaan sitä yritystä :))
-jos mahtuu, jotain helppoa "jälkiruokaa" pitkin iltaa (pähkinöitä tms. naposteltavaa)
+ optiona treeninaikainen hiilarijuoma, näistä en tosin tiedä mitään ja tuo voi viedä liikaa ruokahalua

2-vuorotyö on, 6-14 tai 14-22, joten hieman vielä sekoittaa tuo. Nestemäinen aamupala on jo käytössä joka pv (ja on muuten hyvin iso pelastus, itse en kiinteää aamusta saisi helpolla alas). Aamuvuoro onkin parempi, koska on paljon enemmän aikaa syödä hereilläoloajan ollessa pidempi. Meinaan vaan, että tossa mitä ehdotit, miten saa sen päälle 4000kcal alas kun safkoja ei tuu kun se 3-4? Kuin isoa illallista tarkoitat? Treenin aikana joskus kokeilin hiilarijuomia, mutta tosiaan vei ruokahalua + toi huonon olon treenin jälkeen. Kyllä mulla siis ruokahalua on ja ruoka maistuu, mutta ei ihan tarpeeksi paljon. Eli tosiaan haluaisin pitää sen ruokailun jossain määrin nautintona, enkä suorituksena, ja olenkin koittanut tehdä itselleni mahdollisimman helpoksi ruokailut. Nyt mulla vaan alkaa tulla raja vastaan, että ei uppoa enempää. Esimerkkipäivän ruokailut:
Aamupalasmoothie; kaurajuoma 250ml, kaurahiutale 60g, kananmuna, suklaawhey 35g, sokeriton maapähkinävoi 30g, banaani
~850kcal

Välipala: 30g pähkinöitä, 500ml rasvaton maito, massajauhetta 120g
~850kcal

Päivällinen: 200g jauhelihaa, 150g makaronia
~850kcal

Välipala: sama kuin aamupala

Iltapala: 150g täysjyväruisleipää, beceliä, juustoa ja kinkkua päälle.

~700kcal

Yhteensä n. 4100kcal, 430hh, 140r, 250p
Tähän treenipäivinä palkkari päälle 300kcal.
Proteiinia turhan paljon, hiilaria saisi olla enemmänkin. Vinkkejä, mitä lähtisitte lisäämään, muuttamaan? Hirveesti en ole saanut enää määriä ylöspäin, tulee töissä muuten helposti niin ähky, ettei pysty mitään tekemään..

Paha nyt sinällään neuvoa kun on 2-vuorotyö etkä maininnut ruokailujen ajankohtia, mutta ihan selkeesti panostaisin siihen, että joku ateria syödään isoon nälkään ja siinä on myös sitä yritystä, ei sun tartte koko päivää keikkua kylläisyyden ja ähkyn rajamailla ja syödä vaikka ei tekisi mieli. Hiljalleen ne muutokset tulee myös kertamäärien uppoamisessa, mutta kuinka vaikeaa toisaalta olisi lisätä 50-100 kaloria jokaiseen viiteen ateriaan vaikka kolmen-neljän viikon aikavälillä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom