Kun ei tahdo jaksaa syödä tarpeeksi

Harjottelemallahan toi paranee, kun vatsalaukku venyy. Ja valkonen riisi (jasmin/basmati) on aika kevyttä höttöö varsinkan jos ei vettä laita liikaa, jotta ei tuu älytöntä puuroa. Ite ainakin pystyn kevyesti syömään 400g makruaki kerrallaa ja muut päälle vaikka kynäniska olen.

Tota proteiinia kyllä kannattaa myös vähentää kun sekin lisää kylläisyyttä, esim maltoa palkkariin niin saa helposti 200-400 kcal päivään ilman syömisiä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yksi helppo välipala mukana kannettavaksi on kuivahedelmät+pähkinät. Tiiviitä kaloreita suht järkevässä muodossa ja noita kun pakkailee minigrippiin valmiiksi, niin helppo pitää aina laukussa mukana. Kuivahedelmissä on toki suht reilusti kuitua, joten ei välttämättä jokaisen mahalle sovi.

Blenderi on varmasti helpoin tapa saada kaloreita alas.
Säännöllisyys myös erittäin tärkeä asia pitää mielessä, jotta et esimerkiksi illalla huomaisi että 3 ateriaa vielä syömättä ja olet edelleen täynnä edellisestä ateriasta.

Miks pitää saada just toi kalorimäärä alas?? Miks just noi numerot?? Eiks se kroppa kerro sulle jo et se on liikaa. Mitäs jos söisit sen määrän mikä menee ja sit hiljakseen lähtisit lisäämään sitä määrää siihen tahtiin, että kroppakin tulee mukana siinä kalorimäärässä. Turha sitä kroppaa on jumittaa työntämälä sinne väkisin lisää koko ajan enempi kuin se haluaa käsitellä. Lisää sitte vaikka sen 20kcal viikossa lisää ja sitte lisää kun se määrä uppoaa.

Jos nyt sitten tarvitsee väkisin saada juuri nuo kalorimäärät niin mitä jos vaikka lisäisit treenin aikaisiin ja jälkeiseen juomaan hiilaria?? tai vaikka ennen treeniä jos käytät PWO juomaa. Ja sitte se radikaalein vaihtoehto eli syö sitä "paskaa" nykäset vaikka treenin päälle sitte karkkia.

Mitä mieltä olette kookoskermasta tai maidosta. Kerma: 100ml. 250 kcl. prot. 4.6g hiilarit 1.3g ja rasva 25 g. Maito on hieman laimempaa. Ite käytän kermaa 100ml paistetun jauhelihan kastikkeena.. antaa hyvän maun ja on kuulemani mukaan terveellistä. etenkin sen rasva on hyvästä. voi myös laittaa smootheihin.

Mitä mieltä olette kookoskermasta tai maidosta. Kerma: 100ml. 250 kcl. prot. 4.6g hiilarit 1.3g ja rasva 25 g. Maito on hieman laimempaa. Ite käytän kermaa 100ml paistetun jauhelihan kastikkeena.. antaa hyvän maun ja on kuulemani mukaan terveellistä. etenkin sen rasva on hyvästä. voi myös laittaa smootheihin.
Eipä tuossa mitään vikaa ole. Jos ruokavalion rasvamäärä pysyy tavoitteissa ja et joudu hiilareita leikkaamaan turhan alas sen takia.

Eipä tuossa mitään vikaa ole. Jos ruokavalion rasvamäärä pysyy tavoitteissa ja et joudu hiilareita leikkaamaan turhan alas sen takia.

Itse en ole mikään bodaaja mutta salilla käyn.. joten en tiedä miksi bodaajat ovat niin rasvan käyttöä vastaan...kun itse olen lukenut useista ulkomaisista ja omasta mielestäni hyvistä terveys läheteistä, että rasva ei lisää rasvaa aivan kuin kolesterolin syöminen ei lisää kolesterolia, vaikka niin ennen luultiin.

Useat ulkomaalaiset terveysgurut, että kaloreistamme jopa 50% pitäisi tulla hyvistä rasvoista, kuten voi, kookosrasva, oliviöljy ja muut eläinperäiset rasvat... Margariinia pitäisi välttää kuin ruttoa ja rypsiöljyä... se on kuulemma ihan myrkkyä. Jos on pakko käyttää kasviperäistä öljyä niin palmuöljy on ok.

Tämä näyttää olevan uusin suuntaus tällä saralla... tiedä sitten onko se oikein vai ei.. vain aika näyttää.

Onko täällä kellään omakohtaisia kokemuksia että rasvat lisäävät rasvaa?
Tietenkin jos haluaa saada itsensä "ripped" kuten myo on, niin ehkä tällaisessa tapauksessa liiallinen rasvan käyttö ei toimi?

PS olen noin 100kg ja kaloritapeeni on 2500 jos en tee mitään ja jos vähänkin treenaan niin se nousee heti 3500.
Nyt yritän syödä 3 paistettua kanamunaa, paketin pekonia aamulla
lounas 200 g jauhelihaa ja siihen kookoskermaa ja vähän vihanneksia
Illalla sama kun lounas..
siihen väliin kahvia ja pari kourallista pähkinöitä
ja tästä tulee just just 2000 kaloria.
Mitä hittoa sitä vois syödä että tulis enemmän?

Proteiinia tulee ehkä likaa?

Mutta ongelma on se, että vältän hiilareita, leipää ja maitoa.. juustot ja piimät on ok. TÄä on ihan sen takia että lukemani mukaan ne ovat epäterveellisiä... mutta kyllä mulle pulla ja piparit ja jäätelö maistuu aina silloin tällöin..

samoin vältän sokeria..

eli jos ei syö kilotolkulla pastaa tai riisiä päivässä niin mitä site voisi syödä?

Eikö ne jotka vetää riisiä ja pastaa kilotolkulla miettii niiden mahdollista epäterveellisyyttä?

PS olen noin 100kg ja kaloritapeeni on 2500 jos en tee mitään ja jos vähänkin treenaan niin se nousee heti 3500.

Mutta ongelma on se, että vältän hiilareita, leipää ja maitoa.. juustot ja piimät on ok. TÄä on ihan sen takia että lukemani mukaan ne ovat epäterveellisiä... mutta kyllä mulle pulla ja piparit ja jäätelö maistuu aina silloin tällöin..

samoin vältän sokeria..

eli jos ei syö kilotolkulla pastaa tai riisiä päivässä niin mitä site voisi syödä?

Eikö ne jotka vetää riisiä ja pastaa kilotolkulla miettii niiden mahdollista epäterveellisyyttä?

Siis täh, miks sä luulet, että hiilari on epäterveellistä? Liikkuva ihminen varsinkin tarvitsee reippaalla kädellä hiilaria. Ota esim täysjyväriisi, jossa on runsaasti kuitua sekä hiilaria ja on puhdas luonnontuote. Eikä leipäkään" pahasta ole, kun kattoo mitä syö. Eli ei mitään pullaa verrattavaa leipää vaa esim kunnon ruis- ja kauraleivät. Maitoa nyt ei mun mielestä tarvi pakosta juoda, koska kalsium ym saa muualtakin. Mut ei sekää epäterveellistä ole, jos ei punaista maitoa juo litratolkulla pvässä. Sä murehdit tollasia asioita, mut sitten syöt pullaa, piparia, jäätelöä ja oot niitten suhteen "nää on ihan ok", vaikka niissä ne just pahimmat rasvat ja sokerit on. Siis ei siinä mitään, jos herkkuja menee. Kaikillahan menee, mutta toi harhaluuloisuus...

Ja mä en tiedä mikä sun ruokavalion tarkoitus on (dieetti, ylläpito vai bulkki), mutta mä en pärjäis noin vähällä fyysisellä ruuan määrällä varsinkaan sun kokoisena. Mistä sä saat kaikki vitamiinit, hivenaineet jne, kun kerta syöt "vähän vihanneksia ja pari kourallista pähkinöitä"?

samoin vältän sokeria..

lisäät sitte vaan rasvan määrää. Eihän tossa ole paljoa vaihtoehtoja jos et halua hiilareita syödä niin se vaihtoehto on oikeastaan vaan se, että lisäät sitä rasvan ja proteiinin saantia. Rasva menee varmaan helpommin kuin se proteiinin lisäys.

Siis täh, miks sä luulet, että hiilari on epäterveellistä? Liikkuva ihminen varsinkin tarvitsee reippaalla kädellä hiilaria. Ota esim täysjyväriisi, jossa on runsaasti kuitua sekä hiilaria ja on puhdas luonnontuote. Eikä leipäkään" pahasta ole, kun kattoo mitä syö. Eli ei mitään pullaa verrattavaa leipää vaa esim kunnon ruis- ja kauraleivät. Maitoa nyt ei mun mielestä tarvi pakosta juoda, koska kalsium ym saa muualtakin. Mut ei sekää epäterveellistä ole, jos ei punaista maitoa juo litratolkulla pvässä. Sä murehdit tollasia asioita, mut sitten syöt pullaa, piparia, jäätelöä ja oot niitten suhteen "nää on ihan ok", vaikka niissä ne just pahimmat rasvat ja sokerit on. Siis ei siinä mitään, jos herkkuja menee. Kaikillahan menee, mutta toi harhaluuloisuus...

Ja mä en tiedä mikä sun ruokavalion tarkoitus on (dieetti, ylläpito vai bulkki), mutta mä en pärjäis noin vähällä fyysisellä ruuan määrällä varsinkaan sun kokoisena. Mistä sä saat kaikki vitamiinit, hivenaineet jne, kun kerta syöt "vähän vihanneksia ja pari kourallista pähkinöitä"?

Kerro toki, miten punainen maito on pahasta? Paljon parempaa kun se paska mitä rasvattomaksi maidoksi kutsutaan. Terv, n. 2 litraa päivässä punaista maitoa.

Vinkki: syö halvaa. Sellaista, jossa makeutuksena hunaja. Saa esim. Ruohonjuuresta. Siinä on paljon kaloreita tiiviissä paketissa!

samoin vältän sokeria..

Tiesithän, että elimistö muuntaa kaiken ylimääräisen proteiinin glukoosiksi? Eli käytännössä syöt aika hintavaa hiilaria joka vain on proteiinin muodossa.
Ja mistä ihmeestä olet lukenut, että hiilarit ovat epäterveellisiä? Ne on sun kehon polttoainetta ja hiilareilla itse asiassa on myös proteiinia "säästävä" vaikutus (protein sparing), koska elimistö käyttää pääasiallisena energialähteenä hiilarien glukoosia.
Toi, että eliminoit lähes kokonaan hiilarit tekee sun bulkkaamisesta todella vaikeaa pelkästään jo sen takia, että proteiini on niin paljon täyttävämpää.

Kerro toki, miten punainen maito on pahasta? Paljon parempaa kun se paska mitä rasvattomaksi maidoksi kutsutaan. Terv, n. 2 litraa päivässä punaista maitoa.
Myönnän heti kättelyssä, etten tiedä maidon "nykyajan terveysstandardia" tai miten ny sanois :P Itse, kun en kerran juo enää maitoa aktiivisesti. Tosin maitotuotteita kuten, maitorahkaa ja raejuustoa syön usein ja joskus esim juustoa ja jogurttia. Punaisella maidolla hain lähinnä vaan sitä, että siinä on reippaasti rasvaa, joka nyt ei tietenkään ole automaattisesti huono asia, jos osaa syödä kokonaiskuvallisesti oikein.

Kiitos kaikista vastauksista.
Ihan alkuun, yes se on totta, että jos treenaa, niin sokeri ja hiilarit auttaa jaksamaan ja palautumaan, joten niillä on oma paikkansa.
Minä yritän pudottaa hieman painoa tai itseasiassa rasvaa.. mutta aina kun paino putoaa, niin se tuntuu lähtevän lähinnä lihaksista.

Luen lähinnä Jenkkien terveys gurujen juttuja.. joissa monissa ollaan aika lailla hiilareita ja sokeria vastaan, myös hedelmäsokeria.
Sen mitä minä olen lukenut, niin pasta, perunat ja leipä ovat ne joka lihottaa.. mutta jos treenaa tosi kovaa, niin se on selvä että kaikki mitä syö palaa.. mutta puhun nyt tavallisesta ihmisestä.
Siitä että ovatko leipä ja maito ihmiselle terveellistä on monia tutkimuksia jotka alkavat näyttämään, että ne ovat pahasta, paitsi juustot ja maustamattomat jogurtit. .

tätä en ole koskaan kuullut: Tiesithän, että elimistö muuntaa kaiken ylimääräisen proteiinin glukoosiksi? onko tästä jotain tutkittua tietoa?

Syön vähän pullaa, jen..eli en pingota 100% :)

Vihanneksia syön, sekä teen niistä menua vihannes prässillä sekä syön paljon vitamiineja.

Itse uskon vähä hiilari ruokavalioon... sillä me ihmiset ollaan eletty satoja tuhansia vuosia.... valtaosa hiilareista on tullut mukaan vasta viimeisen 2000 vuoden kuluessa.

mutta tiedän, että tästä ollaan montaa eri mieltä. :)

Siis täh, miks sä luulet, että hiilari on epäterveellistä?

MInä en tiedä kun yhden terveys gurun joka sanoo, että hiilarit ovat terveellisiä jopa isoina määrinä... itse olen sitä mieltä, että vähäisessä määrin ne on ok. mutta kun täällä monet syö 750 g valkoisista jauhoista tehtyä pastaa tai makaronia.... ne on sama kun pulla, ilman sokeria. Kilo vehnäsämpylää päivässä ei kuulosta koivnkaan terveelliseltä...

Hiilari vaikuttaa myös veren sokeriin ja moneen muuhun... ja lukemani perusteella kokojyvävilja joka on muuten terveellisempi, niin se vaikuttaa jopa vielä enemmän haitallisesti insuliinin tuotantoon kun tavalliset viljat.

mutta nää on hankalia juttuja ja kuka sen tietää, että mikä on loppujen lopuksi terveellistä tai ei...

Nyt on kyllä taas sellasta logiikan loistoa että alta pois. Mutta väliäkös sillä.

samoin vältän sokeria..

Sun ongelma on tosiaankin se, että vältät hiilareita eli helposti syötävää, hyvänmakuista energiaa. Minkä takia et vaan syö enemmän sitä, mitä jo nyt syöt, jos ajattelet sen olevan paras ruokavalio sinulle?

Eikö ne, jotka vetää lähes pelkästään eläintuotteita ja rasvoja mieti niiden mahdollista epäterveellisyyttä?

Luen lähinnä Jenkkien terveys gurujen juttuja.. joissa monissa ollaan aika lailla hiilareita ja sokeria vastaan, myös hedelmäsokeria.
Sen mitä minä olen lukenut, niin pasta, perunat ja leipä ovat ne joka lihottaa.. mutta jos treenaa tosi kovaa, niin se on selvä että kaikki mitä syö palaa.. mutta puhun nyt tavallisesta ihmisestä.
Siitä että ovatko leipä ja maito ihmiselle terveellistä on monia tutkimuksia jotka alkavat näyttämään, että ne ovat pahasta, paitsi juustot ja maustamattomat jogurtit. .

Mainitsepa näistä terveysguruista muutama. Tutkimukset ovat osoittaneet myös tyydyttyneen rasvan ja eläinproteiinin haitallisuuden (sydän- ja verisuonitaudit, syöpä).

Itse uskon vähä hiilari ruokavalioon... sillä me ihmiset ollaan eletty satoja tuhansia vuosia.... valtaosa hiilareista on tullut mukaan vasta viimeisen 2000 vuoden kuluessa.

Voisit kyllä kertoa vähän ihmisen ruokavalioista eri osissa maailmaa vaikka 100000 vuotta sitten, niin tiedetään tarkemmin mistä puhut. Terveellisen ruokavalion ei suurina suuntaviivoina pitäisi olla juurikaan uskon asia, vaikka myönnän että terveellisyyden rajoihin tuntuu mahtuvan melkoinen kirjo erilaisia toteutuksia kun tarkastellaan yksittäisten yksilöiden hyvinvointia. Olet kuitenkin jo maininnut ongelmaksesi esim. lihaskadon suhteessa rasvanpolttoon, joten varmasti parannettava olisi?

MInä en tiedä kun yhden terveys gurun joka sanoo, että hiilarit ovat terveellisiä jopa isoina määrinä... itse olen sitä mieltä, että vähäisessä määrin ne on ok. mutta kun täällä monet syö 750 g valkoisista jauhoista tehtyä pastaa tai makaronia.... ne on sama kun pulla, ilman sokeria. Kilo vehnäsämpylää päivässä ei kuulosta koivnkaan terveelliseltä...

Hiilari vaikuttaa myös veren sokeriin ja moneen muuhun... ja lukemani perusteella kokojyvävilja joka on muuten terveellisempi, niin se vaikuttaa jopa vielä enemmän haitallisesti insuliinin tuotantoon kun tavalliset viljat.

mutta nää on hankalia juttuja ja kuka sen tietää, että mikä on loppujen lopuksi terveellistä tai ei...

Kyllä sun ruokavaliossa näyttäisi hiilarille olevan sijaa ilman menemistä noihin kärjistettyihin määriin joita esität. 100g kuitupitoisista lähteistä (kasvikset, hedelmät) tekee jo 400kCal, joka on nykyiseen energiansaantiisi jo huomattava korotus.

750g pastaa ja kilo vehnäsämpylää päivässä? Mistä sä nyt ton revit, nyt oikeesti linkkiä. Ja mä en ole mistään vehnäsämpylästä puhunut, vaan ruis- ja kauraleivistä. Joten älä heitä sitä argumentiksi. Kukaan ei täällä ole sua käskemässä syömään sitä "pullaleipää" tai mitään muuta laadutonta ravintoa. Oletko ajatellut esim. riisiä, kaurahiutaleita tai ylipäätänsä jotain hyvää vihreää hiilaria? Pelkän lihan ja muun rasvaisen ruuan syöminen ei ole kyllä lähelläkää terveellistä ruokavaliota. Ja keitäs nämä gurut oikein on ja entäs heidän tutkimuspohjansa?

Itse en ole mikään bodaaja mutta salilla käyn.. joten en tiedä miksi bodaajat ovat niin rasvan käyttöä vastaan...kun itse olen lukenut useista ulkomaisista ja omasta mielestäni hyvistä terveys läheteistä, että rasva ei lisää rasvaa aivan kuin kolesterolin syöminen ei lisää kolesterolia, vaikka niin ennen luultiin.

Useat ulkomaalaiset terveysgurut, että kaloreistamme jopa 50% pitäisi tulla hyvistä rasvoista, kuten voi, kookosrasva, oliviöljy ja muut eläinperäiset rasvat... Margariinia pitäisi välttää kuin ruttoa ja rypsiöljyä... se on kuulemma ihan myrkkyä. Jos on pakko käyttää kasviperäistä öljyä niin palmuöljy on ok.

Tämä näyttää olevan uusin suuntaus tällä saralla... tiedä sitten onko se oikein vai ei.. vain aika näyttää.

Onko täällä kellään omakohtaisia kokemuksia että rasvat lisäävät rasvaa?
Tietenkin jos haluaa saada itsensä "ripped" kuten myo on, niin ehkä tällaisessa tapauksessa liiallinen rasvan käyttö ei toimi?
Mitään minullahan ei ole rasvoja vastaan päinvastoin. Päivittäin nautin +5 kananmunaa, voita, oliiviöljyä/avokadoa ja kalanmaksaöljyä.

Rasvat eivät lihota kuten eivät myöskään proteiini tai hiilihydraatit, tärkein asia painonlaskua tai nousua ajatellen on aina energiatasapaino.
Elimistön helpoiten käytettävä energianlähde on hiilihydraatit ja riittävä hiilihydraattien saanti parantaa suorituskykyä ja varmistaa sen että kropan ei tarvitsisi rikkoa proteiineja lihaksista tai ravinnosta energiaksi.(Joka ei ole muuten kovinkaan tehokasta ja mielummin proteiinit varastoon sinne lihaksiin.)

Jos rasvat huitelevat 50% kokonais energiamäärästä ei hiilihydraattien määrä voi olla lähelläkään optimaallista jos ajatellaan fyysistä suorituskykyä. Tämä taas johtaa siihen että treenit kärsivät joka vaikuttaa taas pitkässä juoksussa negatiivisesti kehonkoostumukseen jne..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom