Kumpi vähemmän pahempi (dieettiohje)

Muutaman kuukauden olen tässä vetänyt aika reippailla kaloreilla ja painoakin on tullut muutama kilo lisää. Nyt sitten pitäisi ensi kuussa ruveta pikkuhiljaa kiristelemään. Vaihtoehtoja on kaksi. Tiputan kalorit alas tai toisena vaihtoehtona rupean liikkumaan enemmän. Lihaksen saanti meikäläisellä on niin hankalaa, etten haluaisi luopua siitä vähästä mitä olen onnistunut hankkimaan. Kumpi näistä vaihtoehdoista on vähemmän lihashävikkiä aiheuttavaa kalorien tiputtaminen vai liikunnan lisääminen (kalorit edellleen ylhäällä)?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
vilho_kanuuna sanoi:
Muutaman kuukauden olen tässä vetänyt aika reippailla kaloreilla ja painoakin on tullut muutama kilo lisää. Nyt sitten pitäisi ensi kuussa ruveta pikkuhiljaa kiristelemään. Vaihtoehtoja on kaksi. Tiputan kalorit alas tai toisena vaihtoehtona rupean liikkumaan enemmän. Lihaksen saanti meikäläisellä on niin hankalaa, etten haluaisi luopua siitä vähästä mitä olen onnistunut hankkimaan. Kumpi näistä vaihtoehdoista on vähemmän lihashävikkiä aiheuttavaa kalorien tiputtaminen vai liikunnan lisääminen (kalorit edellleen ylhäällä)?

Ehdottaisin, että tiputat kaloreita vaikka n.500 kcal /päivä ja harrastat myös jotain pitkä kestoista liikuntaa (ainakin yli 40min).

Eli vaikka salia 3 kertaa viikossa ja lenkki, ym. 3 kertaa viikossa.

Eli molempi parempi.

Mielestäni kannattaisi pudotella niitä kaloreita varovasti alaspäin ja samalla lisätä sitä liikunnan määrää.. Näin löytyy se kultainen keskitie, jossa läski alkaa palamaan ja lihasta menetetään vain hieman..

Hitaasti hyvää tulee tässäkin asiassa...

Edit: Taisinkin sanoa vaan ton tompan asian vain hieman eri tavalla... :nolo:

Edellä tuli hyviä vinkkejä, samalla tavalla pudotin itte rasvat 20% --> 14% kolmessa kuukaudessa ja lihasta ei paljon palanut mittauksien mukaan ja tuloksetkin on nousseet koko ajan, joten sekin tukee sitä että nappiin meni. Mutta pudottele kalorit varovasti ja syö sitä proteiinia runsaasti ja muista vetää salitreeni kovaa dietistä huolimatta.

Timba79 sanoi:
Edellä tuli hyviä vinkkejä, samalla tavalla pudotin itte rasvat 20% --> 14% kolmessa kuukaudessa ja lihasta ei paljon palanut mittauksien mukaan ja tuloksetkin on nousseet koko ajan, joten sekin tukee sitä että nappiin meni. Mutta pudottele kalorit varovasti ja syö sitä proteiinia runsaasti ja muista vetää salitreeni kovaa dietistä huolimatta.

Tää seikka onkin mietityttänyt mua jo jonkin aikaa. Jos kroppa saa proteiineja tarpeeksi ja rungossa on tarpeeksi ylimääräistä, niin miten ihmeessä sitä lihasta kuitenkin aina muka menee mukana? Olisko mahdollista, että se vaan tuntuu siltä, että nyt on lähtenyt pattiakin, kun harri kapenee ja muutenkin tulee pienemmäksi vaikka lähtiskin pelkkää laardia (huhhuh mikä lause)? Eli se läski on mielletty lihakseksi.

... niin ja kiitos neuvoista. Uskon kuitenkin, että lähden minimoimaan noita epäterveellisyyksiä kuten karkkeja jne. ja lisään hieman liikuntaa. Ajattelin aloittaa aamuairobisen, eli kävelen töihin. Ripeää kävelyä semmonen 40 minuuttia, vai onko tällasestä mitään hyötyä?

Mitä eroa on liikunnan määrän lisäämisellä vs syötyjen kaloreiden vähentämisellä?
Eli eikö loppupeleissä vain se kalorivaje ratkaise rasvan palamisen?

vilho_kanuuna sanoi:
Tää seikka onkin mietityttänyt mua jo jonkin aikaa. Jos kroppa saa proteiineja tarpeeksi ja rungossa on tarpeeksi ylimääräistä, niin miten ihmeessä sitä lihasta kuitenkin aina muka menee mukana? Olisko mahdollista, että se vaan tuntuu siltä, että nyt on lähtenyt pattiakin, kun harri kapenee ja muutenkin tulee pienemmäksi vaikka lähtiskin pelkkää laardia (huhhuh mikä lause)? Eli se läski on mielletty lihakseksi.

... niin ja kiitos neuvoista. Uskon kuitenkin, että lähden minimoimaan noita epäterveellisyyksiä kuten karkkeja jne. ja lisään hieman liikuntaa. Ajattelin aloittaa aamuairobisen, eli kävelen töihin. Ripeää kävelyä semmonen 40 minuuttia, vai onko tällasestä mitään hyötyä?

No ei multa ainakaan olellisesti oo lihasta palanut vaikka läskiä lähtikin reilusti, paino putos n. 8 kg kaikenkaikkinaan ja siitä on jo vähennetty ihan ylin ja alin paino, se kun heittelee nyt nesteiden ja paskalla käyntien sun muiden mukaan aina jonkin verran. No olihan tossa nestettäkin, mutta rasvaprosentti laski kuitenkin n. 6-7% väliltä, että suurin osa oli fläsää ja kun ei tulokset oo laskeneet vaan päin vastoin ja peilistäkin näyttää paremmalta (lue: erottuvuutta tullut lisää) niin aika nappiin meni. Kaukana kireestä tään mun 13-14% on, mutta paljon parempi kun se melkeni 21% ja tästä on nyt tarkotus jatkaa energiasyklityksillä. Aluksi 2 vk plussalla ja 2vk miinuksella, että jos sitä vähän vielä sais kiristeltyä kesään mennessä.

Mutta nyt kun on oppinut vähän tästä ravinnostakin ja lähinnä syömään oikein ja tarpeeks niin ens vuoden kesään sitten tavotteeks jotain alle 10% rasvoja, jos sitä sais vaikka 5 kg lihaa hankittua siihen mennessä...

Mutta lyhyesti kerraten mun dietti, sokerit veks ja ateriakokoja hiljalleen pienemmiksi kunnes paino lähti tippumaan tasaseen (0,5-1kg/vko) ja aerobista n. 3-5 kertaa viikossa, joskus puntin jälkeen ja joskus omina päivinään. aamuaerobista en tehny kun joskus viikonloppusin. Ei jaksa lähtee lenkille kun töissä pitää olla 6.00 Tällä systeemillä säätäen tää meni ihan putkeen. Niin ja siä protskua koitin saada aina vähintään se 2 grammaa painokiloa kohden ja yleensä meni reilusti ylikin!! jauhoista vaan lisää jos ei safkasta saanut!!

Timba79 sanoi:
No ei multa ainakaan olellisesti oo lihasta palanut vaikka läskiä lähtikin reilusti, paino putos n. 8 kg kaikenkaikkinaan ja siitä on jo vähennetty ihan ylin ja alin paino, se kun heittelee nyt nesteiden ja paskalla käyntien sun muiden mukaan aina jonkin verran. No olihan tossa nestettäkin, mutta rasvaprosentti laski kuitenkin n. 6-7% väliltä, että suurin osa oli fläsää ja kun ei tulokset oo laskeneet vaan päin vastoin ja peilistäkin näyttää paremmalta (lue: erottuvuutta tullut lisää) niin aika nappiin meni. Kaukana kireestä tään mun 13-14% on, mutta paljon parempi kun se melkeni 21% ja tästä on nyt tarkotus jatkaa energiasyklityksillä. Aluksi 2 vk plussalla ja 2vk miinuksella, että jos sitä vähän vielä sais kiristeltyä kesään mennessä.

jos lähtökunto on "tukeva" eli rasvat lähellä 20% tai jopa yli niin hyvin todennäköisesti reilullakin kalorivajeella saa tiputeltua mukavasti ilman lihaksen menetystä (esim luokkaa 3 - 4%-yks /kk rasvoista). vaikeudet alkavat yleensä sitten kun aletaan kiristellä kympistä alaspäin...

punttipiru sanoi:
jos lähtökunto on "tukeva" eli rasvat lähellä 20% tai jopa yli niin hyvin todennäköisesti reilullakin kalorivajeella saa tiputeltua mukavasti ilman lihaksen menetystä (esim luokkaa 3 - 4%-yks /kk rasvoista). vaikeudet alkavat yleensä sitten kun aletaan kiristellä kympistä alaspäin...

Totta puhut, paitti että ihmeen vähän oli sitä "tukevuutta" vaikka rasvat olikin korkeella...aika tasaseen oli koko kropassa ne rasvat. Ja ei ollut mitään suuria kalorivaijeita, nälkää en kärsinyt yhtään, mutta liikuttua tuli sitten sitäkin enemmän ja kasvoipa toi aerobinen kunto siinä sivussa kohisten ja se tekee vaan punttitouhulle hyvää. Ei vaan napannu dietata enempää...nyt vaan sitä lihasta hakeen täysillä ja ensvuoden kesänä sitten kireemmäksi ja nyt ois tavotteena pitää noi rasvat alle 15% lukemissa niin ei ois sitten niin paha urakka edessä...

Kannattaa kokeilla tuossa dietissä myös pienoista syklitystä. Eli jos aikaa diettaamiseen on, niin minulla sai dietti lisää potkua, kun mentiin aikalailla +-0 kaloreilla ja vähän ylikin välillä.

Niin, ja en voi korostaa sitä, että _liikaa_ ei kannata tehdä aerobistakaan. Itsellä nimittäin tiputtaa aika paljon testotasoja, joka puolestaan näkyy lihaksien vähentymisenä.

vilho_kanuuna sanoi:

Rasva on tärkeintä vararavintoa, kun taas lihakset vain kuluttavat energiaa idlatessaankin, joten elimistö pyrkii eroon 'ylimääräisestä' lihaskudoksesta mieluummin, kuin rasvasta - selviytyäkseen pitempään, jos nälkäkausi sattuisi yllättämään. Eli siis vastaus on, ettei se ole pelkkää laardia mikä lähtee.

Intervalleja kannattaa juosta jos haluaa nopeesti eroon rasvasta lihakset säilyttäen. Idealla 30sek sprinttiä täysillä - 30sek kävelyä/lönköttelyä niin että pulssi ja hengitys tasaantuu. Eikä tarvii kuin 10-15min tällaista niin kyllä jo palaa rasva, ja käy samalla hyvästä jalkatreenistä.

Tweeek sanoi:
Intervalleja kannattaa juosta jos haluaa nopeesti eroon rasvasta lihakset säilyttäen. Idealla 30sek sprinttiä täysillä - 30sek kävelyä/lönköttelyä niin että pulssi ja hengitys tasaantuu. Eikä tarvii kuin 10-15min tällaista niin kyllä jo palaa rasva, ja käy samalla hyvästä jalkatreenistä.

Eipä tuo taida olla sen nopeampi keino kuin normaali lenkkeily, tai no ei siinä aikaa kulu niin kauaa jos vetelee 10min pyrähdyksiä. aamulenkki vs hiit = sama tulos? Eikä hiit kyllä jalkareenistä käy.

pollo sanoi:
Niin, ja en voi korostaa sitä, että _liikaa_ ei kannata tehdä aerobistakaan. Itsellä nimittäin tiputtaa aika paljon testotasoja, joka puolestaan näkyy lihaksien vähentymisenä.

Onko jokapäiväinen aamulenkki + n.3 iltalenkkiä viikossa jo liikaa? Eli jos käy 10 kertaa viikossa noin 45 min juoksulenkkejä. Vai riittääkö noi aamulenkit pelkästään?

Kuulostaa ainakin hirveeltä tommonen 10 kertaa viikossa. Tohon vielä sali rehkimiset, niin huh. Ite alottelin kuluneella viikolla dieettiä ja tarkotus olis tehä 3x vko HIIT ja mieluiten aamulla.

Jakob sanoi:
Eipä tuo taida olla sen nopeampi keino kuin normaali lenkkeily, tai no ei siinä aikaa kulu niin kauaa jos vetelee 10min pyrähdyksiä. aamulenkki vs hiit = sama tulos? Eikä hiit kyllä jalkareenistä käy.

HIIT polttaa rasvaa isommalla liekillä vielä monta tuntia lenkin jälkeen, ja lyhytkestoisempana ei ehdi nostattaa kataboliaa niin hyvin kuin esim 40min lenkki hitaampaa vauhtia. Ja sprinttailu kasvattaa reisiä ja pohkeita, jos proteiininsaanti on plussalla, siitä lyön vaikka vetoa.

Tweeek sanoi:
Ja sprinttailu kasvattaa reisiä ja pohkeita, jos proteiininsaanti on plussalla, siitä lyön vaikka vetoa.

Tuo hiit ei kyllä korvaa jalkareeniä sitten millään, kysy vaikka hulkilta :D. Jos vielä kysymyksessä on jonkin aikaa punttaillut suht normaali vartaloinen sälli niin vaikeaksi yhtälö: rasvanpoltto ja lihaksen kasvattaminen.

Mä alotin maanantaina dieettaan. Paino on jotain 105 kg. Tarkotus olis nyt joku 3 kk ottaa tosi rauhallisesti. Hiitin alotin, 2 kertaa nyt takana. Hyvän fiiliksen se tuottaa(ei kyllä aivan heti session loputtua...)n. 45 min oon syömättä sen jälkeen. Pidemmällä n. 30 min lenkillä pyrin käymään 2 krt/vko ja salilla käyn neljästi viikossa. Toistomäärät pudotin ja aloin enemmän treenaamaan voimatyylisesti. Jonkun liikkeen jätin vielä pois, jotka koin voimanoston/dieetin kannalta turhaksi.

Sitten ruokailusta. Aamulla menee aina puuroa maidon kera, sekä ruisleipä ja rahkaa yleensä. Sitten koulussa päivällinen klo 12(on mitä on) ja välipala joskus 3:lta. Rahkaa, ruisleipää jne. Klo 5-6 lounas, jolloinka syön yleensä melko hyvin ja katon, että protskua tulee siinäkin tarpeeksi. n. klo 20 salille, sitten palautusjuomat 9:ltä. Ennen nukkumaanmenoa syön yleensä rahkaa + öljyä tai tonnikalasalaattia, jossa on kastikkeena semmoista ruokaöljyn ja sitruunamehun sekotusta(on muuten aika helmee).

Kovinkaan ei miinuskaloreilla mennä, ainakaan pariin ekaan viikkoon. Lähinnä tätä ruokavalion siistimistä. Mutta voisiko tällä pitemmän päälle(se 3 kk) saada pois rasvaa semmonen 5+ kg ja lihastappiot aika minimissä?

Itse olen nyt kokeillut sellaista että punttia kolme kertaa viikossa ja lopuksi ~30min kuntofillaria, ja joka toinen päivä pelkkää aerobista, eli yhteensä kuusi sessiota viikossa joista puolet punttia ja puolet 100% aerobista hikoilua :) En tiedä onko tämä millään tavalla toimiva systeemi, mutta olen yhdistänyt tähän vielä terveellisen ruokavalion niin saa nähdä miten tämä sopii itselle. Ei ehkä mene liian punttipuoliseksi tuo treenailu, kun tavoitteena kuitenkin rasvaton ja kireä ruumis.

Jos vasta ensi kuussa ala kiristelemään ni sanoisin, et jatkat vaan suosiolla sitä massan hankintaa. :) Tulee vähän nääs kiire, jos kesäkuntoon meinaat päästä. Ja jos liian hurjilla miinuskaloreilla lähdet diettailemaan ni lähtee ne loputkin lihat.
Onnea kuitenkin dieetille. :thumbs:

coke- sanoi:
Jos vasta ensi kuussa ala kiristelemään ni sanoisin, et jatkat vaan suosiolla sitä massan hankintaa. :) Tulee vähän nääs kiire, jos kesäkuntoon meinaat päästä. Ja jos liian hurjilla miinuskaloreilla lähdet diettailemaan ni lähtee ne loputkin lihat.
Onnea kuitenkin dieetille. :thumbs:

Oletan, että sanoit tämän minulle. Dieetin alku tosiaan veny, mutta kuitenkin puheissani nyt pysyn ja teen sen, vaikka menee pitkälle kesään. Rantakunnon unohdin jo hyvissä ajoin tulevaa kesää ajatellen, joten ei se haittaa. Haluan myös kohottaa aerobista kuntoani viimein, niin se käy senkin kannalta hyvin.
Massaa on kuitenkin kerätty viime syksystä tähän päivään 20 kg, nyt on pienen kiristelyn aika.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom