Kumpi on sinulla paremmalla mallilla: treenaus vai ravinto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Treeni puoli kärsiny nyt selkävaivoista jotka jatkunu 2 vk, safka puoli melko kasassa, ei oikeen maistu ruoka kun ei pääse reenaamaankaan.

Vastaan kohtaan "Joku muu, mikä?" - lepo. Reeni kulkee, painot nousee, saa hyvän tuntuman ja paikat kipeiks, samaten safkailut on pääsääntösesti mallillaan. Mutta nukuttua ei tule tarpeeksi. Ei vain tahdo meikäläiselle soveltua nämä 8-16 aikataulut :( Onneksi on sentään liukumat keksitty, vaikkakaan en usko, että koskaan tulen heräämään ennen klo 9 luonnostani.

Vaikee kysymys. Ruoka-lepo-treeni, aina jokin on vähän pielessä. Aiemmin treenasin (aerobista) ihan liikaa eikä sit pystyny tarpeeks syömäänkään. Nykyään oon jättäny aerobiset vähemmälle (liian vähälle) joten puntille riittää enemmän virtaa ja se onkin kai ihan kunnossa, mikäli ei satu mitää vammoja ja sairastumisia tms. Ruokailussa on aina parantamisen varaa. Hyvän rasvan saaminen meinaa olla vaikeaa vaikkei siinä pitäis mitään vaikeaa olla. Samoin kasviksia vois vetää enemmän ja protskua vetää enemmän ruoasta eikä jauheista. Jos ruokahalu on kunnossa niin ruokavaliokin pysyy kunnossa, mutta jos ruokahalu on huono ja kaikki melkein yököttää niin vaikee siinä on mitään kovin täydellistä bodysafkaa yrittää syödä.
Mitää järjettömiä lipsumisia/ongelmia ei ole, mutta aina voi parantaa :)

Ja kuten Emmah tossa yllä totesi, toi 8-16 työaika voi mullekin tulevaisuudessa aiheuttaa todellisia ongelmia levon kanssa mikäli unirytmi vittuilee. Jos unen kanssa on pahoja ongelmia (mitä mulla usein on), siinä kärsii kaikki 3osatekijää.

Treenaaminen on paremmin hanskassa. Jos söis paremmin ja enemmän niin ehkä kehittyiskin paremmin.

Varmaan ravintopuoli paremmassa kunnossa tällä hetkellä, joskaan se ei täydellinen. Reeneissä oon lipsunu ny 3 viikon ajan niin että on tullu käytyä vaan 2 kertaa viikossa vaikka tarkoitus ois kolmesti. Myös salibandystä oon jäänyt pois sillon tällön.... Ongelma ei ole motivaatio salille päästyä, sillä se on aina korkea, vaan on vaikee lähtee sinne... Joten otetaan nyt itteemme niskasta kiinni ja raahaudutaan salille.

Ruokapuolen oon saanut parempaan kuntoon pakkiksen ansiosta.:worship:

Treenaaminen, ehdottomasti, valmista ohjelmaa kun on helppo seurata. Tiedän toki periaatteessa, miten pitäisi syödä, mutta valitettavasti käytäntö sitten horjahtelee aina välillä - lähinnä siksi, että aina silloin tällöin esiintyvät univaikeudet vaikuttavat minulla suoraan ruokahalua vähentävästi :(

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Vai tuottaa teille ongelmia 8 töihin meno ja siihen herääminen. Monelta te ihmiset menette nukkumaan ja miksi pitää valvoa yli puolenyön väkisellä? Jos menee 23.00 nukkumaan ja herää 7.00 tulee siitä jo täydet 8 tuntia unta, joka varmasti riittää 90% treenaajista mennen tullen. Itse meen töihin lähes poikkeuksetta 6.00 joten herätys on 5.00 eikä tuokaan tee tiukkaa kun menee riittävän aikaisin nukkumaan. Samat tunnit ne vuorokaudessa on oli siellä töissä sitten mihin aikaan tahansa. :jahas:

Timba79, on ihmisiä, joille uni ei yksinkertaisesti vain tule kovin aikaisin (itselläni tosin pakkaa sotkevat vielä epäsäännölliset työajat ja se, että minun on vaikea nukkua valoisaan vuorokaudenaikaan).

No minä en jaksa uskoa ettei uni tule jos sen rytmin pitää tasaisena. Jos taa viikolla menee aikasin nukkuun ja viikoloppuna valvoo myöhäseen, ei varmasti uni alkuviikosta tulekkaan ajoissa. Ja kokemusta tästä on vaikka muille jakaa. ;)

Timba79 sanoi:
Vai tuottaa teille ongelmia 8 töihin meno ja siihen herääminen. Monelta te ihmiset menette nukkumaan ja miksi pitää valvoa yli puolenyön väkisellä? Jos menee 23.00 nukkumaan ja herää 7.00 tulee siitä jo täydet 8 tuntia unta, joka varmasti riittää 90% treenaajista mennen tullen. Itse meen töihin lähes poikkeuksetta 6.00 joten herätys on 5.00 eikä tuokaan tee tiukkaa kun menee riittävän aikaisin nukkumaan. Samat tunnit ne vuorokaudessa on oli siellä töissä sitten mihin aikaan tahansa. :jahas:

Itselläni ainakin tuottaa vaikeuksia tuon nukkumisen kanssa järjestelyt siten että olen 2 päivää vapaalla jolloin nukun noin 23-8.00 ajan sikeästi.
Sitten alkaa iltavuoro joka kestää 22.15 asti ja kotona olen noin 22.30. Vaikka kuinka yritän rauhoittua ja saada unesta kiinni niin ehkä joku 23.30 on aikaisin nukahtaminen ja seuraavana aamuna taas noin 8 ylös.
Mutta tästä toisesta illasta alkaa sitten ongelma kun pääsen duunista taas 22.15 ja kotona 22.30. Menen tuosta suoraan nukkumaan suihkun jälkeen koska seuraavana aamuna heti aamuvuoro. Ja herätys 5.30. Tuossa jää tehokasta nukkumis aikaa noin 6½h ja se ei sitten riitä mitenkään! Nukun jo tuon yönkin todella huonosti koska varmaan jossakin alitajunnassa pelkää nukkuvansa pommiin.
No sitten kun tuo aamuvuoro on ohitse joskus 14.30 paikkeilla niin olen aivan poikki, niin huonosta unesta kuin raskaasta työpäivästä. Olen yrittänyt nukkua päikkärit mutta ei tunnu auttavan. Yleensä tuo iltapäivä/ilta menee aivan pieleen(pahalla päällä jne). No sitten rupean nukkumaan illalla jo 20-21 välisenä aikana ja nukun kyllä ihan ok taas 5.30 asti kun pitää herätä mutta tuossa vasta tuntuu että on nukkunut edelliset univelat pois. Joten aivan sama ongelma taas kun pääsen duunista> väsyttää ja vituttaa pirusti. No päikkäreillä saan sen verran paikattua että illalla pystyn sitten treenaamaan.
Sitten taas alkaa vapaat joilla pääsen nukkumaan velat pois tuossa 23-8.00 ajalla.
Väittäisin että itselläni tuo aika on jotenkin normaali/luonnollinen elimistölleni ja siksi tuo nukkuminen/lepääminen tapahtuu parhaiten.
Jostakin luin että ihmisillä on sellaisia syvempiä univaiheita jotka juuri ovat levon kannalta tärkeitä ja jos noiden aikana herää niin se lepääminen/nukkuminen ei ole täydellistä. Itse epäilen että tuossa 5-8 on minulla sellainen vaihe joka tekee tuon väsymyksen. Myös jostain syystä vuodenajallakin on merkitystä sillä juuri tämä talvi tuntuu väsyttävän paljon lisää. Keväällä (touko-kesäkuu) monesti herään aamuisin jo klo 7 jälkeen ja vaikka olisin valvonut yli 23 niin väsymystä ei ole.

Reeni on ihan hyvässä kondiksessa tällä hetkellä. Syöntipuolella hifistely ei ole mun hommaa. Protskua tulee kyllä riittävästi, mutta kaikenlaiset herkut on minun pahe. Suklaa erityisesti näin joulun seutuun :D Koitappa siinä diettiä pitää. :rolleyes:

Syöminen on paremmalla mallilla, koska en pääse salilla käymään äskettäin otetun tattoon takia. :itku:

Ylivoimaisesti vaikeinta on ruuan riittävä syöminen. 3000 kaloria ei meinaa tulla millään täyteen. Ja joka paivä se alkaa nollasta...:rolleyes:

Treenaus. Ruokapuoli on välillä päin persettä. Tänäänkin juuri tulin koulusta ja 2 ateriaa olen syönyt joista sain proteiinia n. vajaa 20g yhteensä. :D Yleensä sekin osa-alue on kohdallaan, mutta silloin tällöin tulee näitä tälläisiä päiviä.

Timba79 sanoi:
No minä en jaksa uskoa ettei uni tule jos sen rytmin pitää tasaisena...

Suattaapahan se niinnii olla, mutta kokemus on osoittanut myös sen, että toisilla meistä vain kertakaikkiaan on paremmat unenlahjat ja toisilla taas huonommat - ja että niiden paremmilla unenlahjoilla siunattujen tuntuu olevan usein vaikeaa tai jopa mahdotonta ymmärtää meitä huonommin nukkuvia (ja tuolla en nyt viitannut sinuun, Timba, vaan esim. äitiini, joka nukkuisi kuin tukki, vaikka pihalle putoaisi se kuuluisa pommi - ja jonka neuvot univaikeuksista kärsivälle ovat luokkaa "pistät silmät kiinni ja nukut vaan, ei siinä mitään sen vaikeampaa ole" :jahas: ).

Suositut

Back
Ylös Bottom