Kulmasoutu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Kulmasoutu Raivoon Saakka 🔥

Meta description: Raskaan kauhan perusliike, joka repii yläselkään tiheää lihaskuitua ja vahvistaa sekä voimaa että paksuutta. Tämä on selkäpäivän todellinen...

Kaikkien jo mainittujen lisäksi mietin sitä, että vaatiiko se renkailla enemmän stabiloivin lihasten työtä ja sieltä löytyy heikoin lenkki? Nimittäin huomasin tuossa taannoin, kun yhdessä paikassa oli renkaat katossa ja päätin vetää kylmiltäni niissä leukoja, niin voi vittu miten raskasta se oli. Oli siis ensimmäinen kerta ikinä renkailla ja toista kertaa en niihin hyppää etten nolaa itseäni, ellen saa harjoitella ensin jossain puolisalaa.
Riippuu myös miten renkaat on aseteltu. Jos tyyliin 10 metrii korkeen huoneen katossa roikkuvat, ni about 10x vaikeempaa myös ku ns. perus(renkaat leuanveto tankoon yms. vipattuna) korkeudesta. Ite olin silti äimän käkenä, ku hommasin nuo renkaat toissa jouluna, ja aloin välillä käyttään. Olihan se vähän totuttelua alussa, mut aika nopee sain esim. lisäpaino dipit lähenteleen normidippien tasoa(ero n. 15-20kg silti toki, ja renkaiden ulkokierrolla raskaimmatki toistot), ja pysty heti tekeen tiettyjä advanced liikkeitäki. Odotuksena oli kuitenki totaalinen katastrofi. Moni on noita halunnut kokeilla ku on nähny mun salilla käyttävän. Äimänkäkisyys tuli siitä siis, ku tasan 1 henkilö on kyenny suorittaan kokonaisen dipin noilla. Mukana puol elämäänsä nostelleita ihmisiä, ja yksilöitä jotka esim. penkkaa selkeesti enemmän ku mä(älkää sanoko ettei tää merkkaa mitään :X3:). Kyynärpäitä ihan vitusti kylkiin(tämä ollut 100% kokeiilijoista vaikein asia selkeesti), hirvee paine selkään, ja ranteet paskanjäykiks, ni hyvä tulee. Tämä siis dipeissä yms. Leuoissa varmaanki vaikeaa pääasiassa jos renkaat on korkeella, ja heiluvat. Mutta... paras kuntoiluväline minkä oon ikinä hommannu, ja helvetin hyvää treeniä rinnalle, olkapäille, ja hauiksen jänteille.

On aivan mahtava väline

Just salilla ennen sulkua voimanostojengi manas, että millä ne pärjää nyt taas ainakin 2 viikkoa ilman treenejä ja nauroivat vaan kun sanoin, että "Tuollahan on pihalla vapaassa käytössä kesät talvet ulkoliikuntapaikka missä kehonpainotelineitä/teräshökkeleitä, prässejä, soututeline, dippiä, vatsapenkkiä, 30 kg tanko kehikossa, voimistelurenkaat, niin voitte pienellä mielikuvituksella treenata tasan kaiken vähintään yhtä tehokkaasti ja ei ois yhtään pahitteeksi teidän liikkuvuudella." Jos erehtyy luulemaan, että voimaa olis, niin voi käydä vaikka renkaissa riehumassa tai tolpan nokassa pistoolikyykkyä täydessä toppavarustuksessa 😀

Mikä jengin mielipide pendalay soudusta? Ite tykkään tosi paljo.
En tiedä, johtuuko sitten pitkästä selästä, vammahistoriasta vai liikkeiden paskuudesta, mutta tuollaiset soudut tuntuvat jotenkin hankalilta ja vääriä nostotapoja opettavilta - perinteiset kulmausoudut mukaan lukien. Noissa en saa kunnollista kontrollia supistukseen, negatiiviseen vaiheeseen ja venytykseen.

En tiedä, johtuuko sitten pitkästä selästä, vammahistoriasta vai liikkeiden paskuudesta, mutta tuollaiset soudut tuntuvat jotenkin hankalilta ja vääriä nostotapoja opettavilta - perinteiset kulmausoudut mukaan lukien. Noissa en saa kunnollista kontrollia supistukseen, negatiiviseen vaiheeseen ja venytykseen.

Mun mielestä Pendalay on enemmänki voimalajeja avustava yleisliike, mikä tuo pito selkään ja keskivartaloon kauttaltaan. Hyvä myös ryhdin kannalta. Ei ole tosiaan ole mikään paras bodausliike selän eristämiseen, siihen toimii paremmin rintatuelluset variaatiot tai alatalja.

Loistava vekotin, ikävä vaan että se tosiaan löytyy harvalta salilta.

Samaa mieltä, pystyssä vaan, Dorian style!
Kulmasoutu tangolla kannattaa aina tehdä selkä vähintäänkin lattiansuuntaisesti. Doriankin teki selkä lattiansuuntaisesti. Jos on hyvä tasapaino ja joku hyvä koroke minkä päällä seistä voi tehdä liikkeen vielä paremmin ja oikeaoppisemmin alaviistossa jolloin liike todella ottaa yläselkään eikä pelkkiin epäkkäisiin. Vähänkin pystysempi asento kuin lattiansuuntainen ei ota leveisiin selkälihaksiin ollenkaan. Eihän ylätaljaakaan tehdä alhaalta päin vaan ylhäältä päin. Youtubessa oli video jossa Dorian teki omaa nimikkoliikettään selkä lattiansuuntaisesti.

Dorian nimenomaan muutti tekniikkaa pystympään asentoon verrattuna siihen aikaan perinteisempään selkä lattiansuuntaisesti.

Dorian teki oman nimikkoliikkeensä selkä lattiansuuntaisesti. Olen nähnyr siitä kuvia sekä vanhoissa bodauslehdissä että Youtubessa. Hän teki siinä 8 toiston sarjoja tasan 200 kilolla. Tällä liikkeellä hän sanoi kasvattaneensa koko selän; leveyden paksuuden, kaiken. Jos hän olisi tehnyt liikkeen pystymmässä asennossa ei se olisi leveyttä selkään tuonut vaikka olisi tehnyt minkälaisella painolla. Koska kyseessä on vastaotteella tehty liike ja 200 kiloa niin kuten arvata saattaa se repi häneltä toisen hauiksen ja siitä johtui nämä radikaalit tyylin muutokset joista olen hyvin tietoinen. Mutta selkä rakennettiin ja Sandow patsaat hankittiin juuri tällä selkä lattiansuuntaisesti tehdyllä tyylillä.

Dorian teki oman nimikkoliikkeensä selkä lattiansuuntaisesti. Olen nähnyr siitä kuvia sekä vanhoissa bodauslehdissä että Youtubessa. Hän teki siinä 8 toiston sarjoja tasan 200 kilolla. Tällä liikkeellä hän sanoi kasvattaneensa koko selän; leveyden paksuuden, kaiken. Jos hän olisi tehnyt liikkeen pystymmässä asennossa ei se olisi leveyttä selkään tuonut vaikka olisi tehnyt minkälaisella painolla. Koska kyseessä on vastaotteella tehty liike ja 200 kiloa niin kuten arvata saattaa se repi häneltä toisen hauiksen ja siitä johtui nämä radikaalit tyylin muutokset joista olen hyvin tietoinen. Mutta selkä rakennettiin ja Sandow patsaat hankittiin juuri tällä selkä lattiansuuntaisesti tehdyllä tyylillä.
Laita linkki videoon 200 kilon vastaotteella selkä lattian suuntaisesti tehdystä kulmasoudusta.

Joo, vähän ihmettelen tätä.

Haney teki korokkeelta, yläkroppa lantiosta alaspäin roikkuen.
( Muutamassa kuvassa ja videopätkällä)
Sit Yates taas teki toiseen suuntaan korostettuna,
eli tosiaan aika pystyssä.

Sen muistan itse että vastaotteella yates teki kulmasoutua. Itseasiassa sen takia itsekin tein vastaotteella suht pystyssä ehkä vaaterista 30-40 astetta pystympään. Hirveät painot saa tohon liikkeeseen jonkun ajan kuluttua. Nykyään en tee lainkaan levytanko kulmasoutuja. Ite tykkään että edestä tulevia vetoja on parempiakin tapoja tehdä kuin levytanko.

Ihmetyttää edelleen tämä kun luullaan, että kulmasoutu pystymmässä asennosso menisi vain epäkkäille, anatomia hyvin pahasti hukassa jos näin luulee. Siinä tapauksessa se pitäisi paikkansa, jos tanko vedettäisiin suoraa ylös rintaan. Yates tyylillä se vedetään alavatsaan jolloin kyynärpää vedetään kylkeä kohti, silloin eniten töitä tekee leveä selkälihas. Tuo tyyli mahdollistaa latsien kuormittamisen huomattavasti isommalla painolla kuin selkä vaaterissa ja latsit tunnetusti vaatii isoa kuormaa kasvaakseen.

Kyllä saa olla yllättävänkin pystyssä ja menee todellakin latseille jos vaan osaa tehdä. Kulmasoutu selkä vaaterissa tai etukumarassa? Selän ainakin saa rikki ja iso selkä jää noilla eväillä haaveeksi.

Dorian nimenomaan muutti tekniikkaa pystympään asentoon verrattuna siihen aikaan perinteisempään selkä lattiansuuntaisesti.

Dorian teki oman nimikkoliikkeensä selkä lattiansuuntaisesti. Olen nähnyr siitä kuvia sekä bodauslehdissä että Youtubessa. Hän teki siinä 8 toiston sarjoja tasan 200 kilolla. Tällä liikkeellä hän sanoi kasvattaneensa koko selän; leveyden paksuuden, kaiken. Jos hän olisi tehnyt liikkeen pystymmässä asennossa ei se olisi leveyttä selkään tuonut vaikka olisi tehnyt minkälaisella painolla. Koska kyseessä on vastaotteella tehty liike ja 200 kiloa niin kuten arvata saattaa se repi häneltä toisen hauiksen ja siitä johtui nämä radikaalit tyylin muutokset joista olen hyvin tietoinen. Mutta selkä rakennettiin ja Sandow patsaat hankittiin juuri tällä selkä lattiansuuntaisesti tehdyllä tyylillä.
Laita linkki videoon 200 kilon vastaotteella selkä lattian suuntaisesti tehdystä kulmasoudusta.
Uskonpuute?

Dorian teki oman nimikkoliikkeensä selkä lattiansuuntaisesti. Olen nähnyr siitä kuvia sekä bodauslehdissä että Youtubessa. Hän teki siinä 8 toiston sarjoja tasan 200 kilolla. Tällä liikkeellä hän sanoi kasvattaneensa koko selän; leveyden paksuuden, kaiken. Jos hän olisi tehnyt liikkeen pystymmässä asennossa ei se olisi leveyttä selkään tuonut vaikka olisi tehnyt minkälaisella painolla. Koska kyseessä on vastaotteella tehty liike ja 200 kiloa niin kuten arvata saattaa se repi häneltä toisen hauiksen ja siitä johtui nämä radikaalit tyylin muutokset joista olen hyvin tietoinen. Mutta selkä rakennettiin ja Sandow patsaat hankittiin juuri tällä selkä lattiansuuntaisesti tehdyllä tyylillä.

Uskonpuute?

Kyllähän ne muutkin selkäliikkeet mitä hän teki niin toi tulosta. Itseasiassa Blood and Gutsin selkätreenissä
1. Pullover masiina
2. High row
3. Kulmasoutu
4. Rintatuellinen 1 käden soutu

Toi kulmasoutu näytää kaikkein tehottomimmalta.

View: https://youtu.be/vZnLRqD4M-I?si=kKWtbXVVVxMENIqT

Uskonpuute?

Dorian on kyllä useasti sanonut että ei suosi kulmasoutua lattian suuntaisesti. Hauiksen hän rikkoi ihan tuolla omalla tyylillään vastaotteella ja sitten vaihtoin myötäotteeseen.

View: https://www.instagram.com/p/C8-EEXgtblg/?igsh=MWxsaWl0ZGZtY2M0NQ==

View: https://www.instagram.com/p/CjntECTDY3Y/?igsh=MTR2MmRtbDMwajlwYQ==

Omat ajatukset kulmasoudusta. Itsellä ollut selkäliikkeistä helpoiten kehittyvä liikesuunta ja jokin variaatio on ollut aina mukana ohjelmassa. Alaselkä leikattu, niin olen joutunut kokeilemaan eri variaatioita.

Plussia:
- voimaa ja kokoa tulee
- helposti varioitavissa tavoitteista riippuen

Miinuksia:
- tekniikka vaatii erityistä tarkkuutta ja keskittymistä (paino sanalla erityistä, koska vaaditaanhan sitä muutenkin), joten itse olen tehnyt tyypillisesti ekana liikkeenä
- isommilla romuilla syö kropasta paljon muutakin kapasiteettia kuin latseista
- pitkät bodysarjat isoilla romuilla kuormittaa liikaa alaselkää, jos latsit on suhteellisesti vahvat

TL;DR: erinomainen liike selälle, mutta bodauksen kannalta on myös muita hyviä vaihtoehtoja alaselän kannalta.

Dorian on kyllä useasti sanonut että ei suosi kulmasoutua lattian suuntaisesti. Hauiksen hän rikkoi ihan tuolla omalla tyylillään vastaotteella ja sitten vaihtoin myötäotteeseen.
Näin mäkin sen muistan menneen.

Tossa sun linkissä herra just kertoo mistä "Yates row" nimi tulee.

Ehkä Zercher kyykkääjällä menee seinä ja lattia sekaisin?

Back
Ylös Bottom