Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
may_1st:
Jos bc mietitte, niin miettikää ja harkitkaa tosissaan. Rotu vaatii aikaa! Eräs pitkäaikainen bc kasvattaja (ehkäpä Suomen ensimmäinen) sanoi minulle, kun bc:ta olin hankkimassa, että 2-3 h työskentelyä joka päivä. Se on koulutettava, kuten kaikki rodut, mutta se haluaa tehdä töitä. esim. edellinen bc:ni kantoi puita liiteriin mökillä. Asumismuodolla ei väliä.
Se on oikein söpön näköinen ja sopivan kokoinen, mutta ulkonäkö pettää/peittää todellisen luonteen. Sisua ja taistelutahtoa riittää pienen kylän verran, mutta on herkkä koulutettava. Jotkut kertovat rodun olevan silkkihansikkain koulutettava. Ääntä ei parane korottaa, ainakaan Bellalle. Oppii nopeasti, mutta loppujen lopuksi ei ole helppo koulutettava. Eräs toko-tuomari kertoi minulle, että hän pitää bc yhtenä vaikeimpana rotuna kouluttaa. Bc oppii ne virheetkin nopeasti. Bc kun joskus tuntuu osaavan paremmin kuin kouluttaja. Opetat esim. istumista niin bc menee maahan ja tuumaa että "kyllä mä tän jutun tiedän". Itselläni on myös greyhound ja se osaa tokon alokas-luokan liikkeet ja on paljon helpompi koulutettava. Se on jotenkin suorempi. Sanot/näytät mitä pitää tehdä ja se tekee. Ei tarvi kikkailla.
Jos rotuun päädytte, niin tylsiä päiviä ei tule olemaan. Itse olen sitä mieltä, että minun taloudessani tulee aina olemaan ainakin 1 bc.
Joillakin on taipumusta autojen ym. jahtaamiseen ja näykkimiseen. Esim. edellinen bc jahtasi kaikkea liikkuvaa, eikä ollut työlinjainen. Sillä oli myös erittäin vahva puolustushalu. Bella ei välitä tuon taivaallista juoksijoista ym. Lapset on ok, jos ne leikkii, mutta jotain epäilyttävää niissä on, jos ne seisoo paikallaan nurkan takana…
Miettikää mitä tahdotte sen kanssa tehdä ja sitten miettikää tarkkaan kasvattaja. Kannattaa soittaa pentuvälittäjälle, joka osaa neuvoa erittäin hyvin!
Rotuyhdistyksellä on hyvä foorumi, jossa olette varmaan jo käyneetkin.
Käykää jonkun kasvattajan/rodun omistajan (useamman, koska eräs ihminen osti bc yhden koiran perusteella ja pettyi kun oma ei osannutkaan samoja juttuja. Tuli myös hieman ongelmia) luona rotuun tutustumassa. Näyttelyt antavat mielestäni rodusta huonon kuvan.
Ensimmäiseksi koiraksi en suosittele, mutta yksilöitä ovat kaikki, ihmiset ja koirat.
Tulipas pitkä juttu ja paljon jäi kertomatta...
meillä oli aikasemmin sakemanni ja jos tuota nykyistä ei olis, ottaisin sakun ehdottomasti. Moni väittää, että sen koulutus on vaikeaa, mutta kun nyt vertaan tuohon leoon, niin kyllä se on todella helppoa. Pidin sakusta, koska sille ei tarvinnut kun sanoa kerta, niin totteli heti. Olihan silläkin uhmaikänsä, mutta sekin meni helpolla, kun piti kiinni tietyistä säännöistä. Toimelias koira on ja tarvitsee paljon aikaa ja jotakin älykästä tekemistä, ei vain pelkkää lenkittämistä.Täällä ku on koiraihmisiä näin paljon,ni oisko jollain kertoa kokemuksia seeffereistä tms pelastus/vartija-koiraroduist?Lähipiiris ei o koiria ollu,mut okt-talohaaveiden ja puolison myötä on iskeny ahaa-elämys jonkinlaisiin koissuleihinkin.
Täällä ku on koiraihmisiä näin paljon,ni oisko jollain kertoa kokemuksia seeffereistä tms pelastus/vartija-koiraroduist?Lähipiiris ei o koiria ollu,mut okt-talohaaveiden ja puolison myötä on iskeny ahaa-elämys jonkinlaisiin koissuleihinkin.