Kuinka vanhaksi on mahdollista harjoitella nousujohteisesti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja demos
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Otsikon mukaisesti, ja kun en löytänyt tähän nopeaa vastausta, ajattelin kysyä guruilta voimaharjoittelusta ja iästä.

Mihin ikään saakka voisi luonnollisesti, ilman laittomia apuja, harjoitteleva mies jatkaa kehitystä niin harjoittelupainojen kuin lihasmassankin osalta? Oletetaan nyt vielä, että mies ei olisi aloittanut harjoittelua vasta 40-vuotiaana, vaan jo reilusti aiemmin.

Noviisina heitän mausteita kattilaan ennen guruja. Voimaominaisuuksia tietääkseni pystyy nostamaan varsin reilusti pidemmälle kuin esimerkiksi nopeusominaisuuksia. Nopeus alkaa kärsiä iän lisääntyessä,mutta toisaalta kai siinä samalla tulee myös se,että naiset on tyytyväisempiä. ehe ehe ja keu keu,mutta tietääkseni ihan oikeestikkin menee tollee. Mitään tiettyä ikää en osaa laittaa kummallekkaan,mutta luulisin voimapuolen menevän hyvin yli 35 vuotesta,kun taas nopeutta taitaa olla hankalaa hankkia enää jos 30 ikävuotta jo kolkuttelee oven takana.

Riippuu liian monesta tekijästä jotta vois sanoo mitään. Kuitenkin sanon 35-40v jos on alottanut puntin nostelun vaikka 20-vuotiaana ja treenannut fiksusti ja tosissaan koko sen ajan.

Aloitin punttileikit 13vuotiaana ja viimeksi tammikuussa tein henk.koht. ennätyksen. Notkahduksia on tullut lähinnä muiden kiireiden takia ja mm. 15kg painon vaihtelun johdosta. Toisaalta välillä maistuu aerobinen enemmän kuin puntti, välillä koetellaan sarja(pituus) ennätyksiä ja joskus treeni määrää tiettynä aikana. Tämä tietysti tekee täysin subjektiivisen vertailun vaikeaksi mutta isossa kuvassa kehitystä on tullut kokoajan!

Jos se liittyy asiaan niin natuna on menty ja näin toki säästytty kovilta tuloskehitys hyppäyksiltä alun jälkeen :)

Itsellä kovin vauhti on nyt päällä koska välillä repsahti kunto ja nyt on motivaatiota, kuria ja tavoitteita enemmän kuin nuorena.

Itse, 40-vuotiaana, olen tehnyt parempaa tulosta salilla kuin koskaan aiemmin. Kovin suurta nousujohtoisuutta en ole koskaan hakenut, mutta kuten myös J.Jakella, minulla on kokonaisuutena ollut kuitenkin edistysta sieltä lukioajoista saakka. Ihan vain mielenkiinnosta, teoriapuolen näkökulmasta, tätä kyselin.

Aerobinen, juoksu ja uinti, sujuvat ihan kivasti - eivät varmaan ihan samalla tavalla kuin olisi 25-vuotiaana tällä panostuksella onnistunut, mutta ihan kiitettävästi kuitenkin. Nopeutta en ole pahemmin testannut. menevät potentiaaliset juoksukaverit sen verran vinhaan tuonne 11s pintaan, ettei itse kärsi juuri muuta kuin joskus harvoin vetotreenejä tehdä.

Jostain lähteestä luin että työssäkäyvän miehen kovin voimataso on n. 30 iässä, joten luulisi että saliharjoittelu onnistuu nousujohteisesti ainakin 45-vuotiaaksi, ellei sitten yksinkertaisesti ala nivelet ja jänteet pettää, mikä tulee varmaan vastaan aiemminkin jos aloittaa harjoittelun nuorena. Olen itse suht. nuori niin ei omakohtaista kokemusta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Junnuna kovaa treenaavat tippuvat +35-vuotiaina lujaa maanpinnalle, toisin kuin me hiljalleen rautoja nostavat ;)

Juuri näin. Kun ei tee nuorena liian kovia tuloksia niin vanhanakin voi petrata. Mutta toisaalta voi aina vaihtaa lajiakin...

Kateellisten marinaa:D

Jonku tutkimuksen mukaan syvien vatsalihasten ja corelihasten (vatsat, selkä, hartiat jne) atrofia on niin hidasta, että jos 30v mennessä on treenannut vatsat tykkiin kuntoon niin ne ei elinajan puitteissa "surkastu" kuten esim jalat ja kädet.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom