Kuinka usein saa herkutella?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mimu
  • Aloitettu Aloitettu
En nyt ilmeisesti osaa käyttää hakukonetta kun en löytänyt mitään aikaisempaa keskusteluu tästä aiheesta, joten kysyn sitten suoraan.

Tässä kun olen lukenut kuinka tärkeetä on syödä terveellisesti ja monipuolisesti ja huippu-urheilijan ravinnossa on yleensä hyvinkin niukasti rasvaa (ainoastaan hyvälaatuista) ja vähän sokeria, niin tuli mieleen yksi artikkeli (Bodaus-lehdessä muistaakseni) jossa haastateltiin tosissaan bodaavia tyyppejä, sekä miehiä että naisia, jotka olivat erittäin hyvässä kunnossa. Artikkeli koski herkuttelua. Muistaakseni joku bodaaja siinä väitti ettei hän pystyis elämään ilman aamupullaa ja kahvia, joka päivä! Onko tämmöinen päivittäinen herkuttelu kuinka terveellistä?

En kyllä itse sais pullaa vedettyy päivittäin, mielummin otan sitten jugurtin. Mutta millainen herkuttelu on sallittua ja millainen ei? Koskee siis sekä makeita että suolaisia herkkuja. Kiitos jos jaksatte vastata!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Taitaa olla aika yksilöllistä että miten usein kestää herkutella. Ja myös että millainen tausta on sitten takana treenissä ja kenties onko puuro maustettu voisilmällä vai jollakin muulla. On niin paljon tekijöitä tuossa herkuttelussa että mitään yksiselitteistä vastausta ei voi antaa. Lähden siitä että kun asiat on muualla elämässä kunnossa niin silloin pystyn pitämään kuukauden-kaksikin ihan tiukkaakin ruokavaliota mutta sitten on otettava joku herkuttelu päivä itselleni ihan sen takia että tulee vaihtelua arkeen ja jotenkin sitä taas jaksaa uudestaan tiukemmalla ruualla olla sen jälkeen. Maailma ei varmasti kaadu eikä kehitys lakkaa jos herkuttelee vaikka kerran viikossa tai vaikka kerran päivässä yhdellä pullalla jos tavoitteena vain omaksi iloksi parempi kroppa.

Herkuttelupäivä=mässypäivä ja tuolla löytyy hieman asiaa:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/search.php?searchid=2204340

No jos ei dieetillä ole, niin eipä tyyliin pulla päivässä mitään ihmeitä tee suuntaan eikä toiseen. Toki pitää kokonaiskaloreissa ottaa huomioon tuokin. Eipä tuo pullansyönti nyt suositeltavaa ole, mutta eipä se nyt kenestäkään läskivuortakaan tee. Ja sitä karkkiakin voi syödä vähän kerrallaan, ei tartte satoja grammoja vetää. Itsellä jos iskee makeanhimo, niin jotkut turkinpippurit 2-3 kpl imeskeltynä auttaa kummasti, eikä kaloreita tule paljon paskaakaan.

Tietty dieetillä pitää olla tarkempi, mutta eipä pari karkkia silloinkaan mitään katastrofia aiheuta. Kisadieetit tietysti erikseen.

No mä ainakin offilla herkuttelen vaihtelevasti, välillä menee parikin kuukautta ihan puhtaasti bodiruualla ja joku viikko sitten useampikin jäätelö tai karkkipussukka :D Ihan fiiliksen mukaan siis, mutta hirmuinen herkkuperse en ole siitä syystä että kunnon ravintoa on koneessa kiitettäviä määriä.

Dieetillä en kyllä mielellään herkuttele just yhtään paitsi "vaihtoehtoisilla" herkuilla jotka ei ole niin tuhmia;) Joskus tietty tulee tilanteita esim juhlia joissa tulee herkuteltua mutta äkkiä tuommoiset kompensoituu kunhan joku roti pysyy yllä.

Offiherkutteluista ei kannattaisi ottaa kamalia morkkiksia, liian monta nuorta kaveria kirjaimellisesti itkee jos tulee syödyksi esim makkaraa tai pitsaa;)Eihän se hifistely ole kehityksen avain, vaan se että perusasiat on kunnossa:)

Osaako joku sanoa, paljonko keho ottaa vastaan kaloreita maksimissaan päivässä?

Nautin nykyään ihan laadukkaista aineksista laitetuista terveellisistä perusruoista, joten en suuremmin herkkuja kaipaa. Mutta jos joskus jostain syystä kiskoisi päivässä 10000kcal (suklaata, jäätelöä, pitsaa ym. paskaa) niin kuinka paljon yhdessä päivässä tulee läskiä? Jossain se raja kai menee?

Eli kysymys on kai perimmiltään: kummassa tulee enemmän läskiä, jos ruokailu on muuten sama kuukausitasolla:
- 7000kcal herkkuja yhtenä ainoana päivänä kuukaudessa
- 7000kcal herkkuja jaoteltuna kuukauden pätkälle vaikka 10 päivälle

Jostain syystä vailla mitään perusteluja kallistuisin siihen suuntaan, että 7000kcal yhdessä päivässä ei tuo yhtä paljon läskiä. :david:

Kyse ei ole nyt siis siitä, montako kaloria pystyy päivässä syömään.

Jos mässää kerran kuussa tai parissa niin tommonen 7000kcal määrä menee varmaan ihan läpi... Tosin jos aineenvaihdunta on uuberhidas niin sillon tuskin kannattaa.

luumu sanoi:
Eli kysymys on kai perimmiltään: kummassa tulee enemmän läskiä, jos ruokailu on muuten sama kuukausitasolla:
- 7000kcal herkkuja yhtenä ainoana päivänä kuukaudessa
- 7000kcal herkkuja jaoteltuna kuukauden pätkälle vaikka 10 päivälle

Jostain syystä vailla mitään perusteluja kallistuisin siihen suuntaan, että 7000kcal yhdessä päivässä ei tuo yhtä paljon läskiä. :david:
Voit olla oikeassa mutta onko sitten hyva olo kun on syonyt 10tonnin kaloreita yhdessa paivassa?

Cassyput sanoi:
Voit olla oikeassa mutta onko sitten hyva olo kun on syonyt 10tonnin kaloreita yhdessa paivassa?

Kun yritin sanoa, että ei ole nyt siitä kysymys. Ihan "tieteellisestä" näkökulmasta tämä oli.

Mutta vastauksena kysymykseen: on:D

Koitettu on. Ei ole enää tapana.

luumu sanoi:
Kun yritin sanoa, että ei ole nyt siitä kysymys. Ihan "tieteellisestä" näkökulmasta tämä oli.

Mutta vastauksena kysymykseen: on:D

Koitettu on. Ei ole enää tapana.
Joo no ma olin vaan kateellinen jo pelkasta ajatuksesta. Kylla taa kevaan diettaaminen on sitte ihanaa aikaa.. :itku:

Yhtä#Hauista sanoi:
Offiherkutteluista ei kannattaisi ottaa kamalia morkkiksia, liian monta nuorta kaveria kirjaimellisesti itkee jos tulee syödyksi esim makkaraa tai pitsaa;)Eihän se hifistely ole kehityksen avain, vaan se että perusasiat on kunnossa:)
Tuo taitaa olla minä. Viime vuonna syntymäpäivilläni söin muutaman palan kakkua, pizzaa, shipsiä, karkkia ja tuon jälkeen tuli niin kamalan paha omatunto. Ennen tuota syöntiä kävin treenaamassa selän ja vedin tunnin aerobista ennen tuota selkätreeniä, tuon syönnin jälkeen tuli todella paha olo joten menin takaisin salille ja tein kolme tuntia aerobista kuntopyörällä, jonka jälkeen olo hitusen helpottui.. Ja en ole syönyt herkkuja bulkillakaan paitsi joskus otan mannapuuroa ja proteiini patukoita, tosin patukoista ei tule huonoa oloa, mutta puurosta tulee. Jouluna heitän ruokavaa'an kaapin pohjalle enkä laske kaloreita, mutta tosin en syönyt viime vuonnakaan suklaata tai karkkeja, mutta pullaa meni senkin eestä. :itku:
Onneksi joulu on vain kerran vuodessa ja tänä vuonna joulu on hyvin eli 24 päivä on muistaakseni sunnuntai joten yhden päivän voi heittää vapaalle, kun maanantaina alkaa dietti..:D :whip:

Miettikääpä kuinka paljon enemmän haittaa on esim siitä että vetää kerran viikossa kunnon kännit ku siitä että syö yhen pullan päivässä.. Turha pingottaa liian pienistä asioista.

Itse olen hieman rauhoittunut ruokien tarkkailussa, harrastuksena ja natikkana kun vetää ilman mitään kisa jne tavoitteita niin en tiedä onko tarkoituksenmukaista punnita kaikkea syömäänsä. NGV:n touhu ei aina kuulosta ihan terveeltä ja jotain ortoreksian tapaista ehkä havaittavissa :/
Itse koitan syödä terveellisesti ja puhtaasti kuutena päivän viikossa, niin tuskin se pitsa tai kebab seitsemäntenä päivänä mitään pilaa.

NGV sanoi:
Tuo taitaa olla minä. Viime vuonna syntymäpäivilläni söin muutaman palan kakkua, pizzaa, shipsiä, karkkia ja tuon jälkeen tuli niin kamalan paha omatunto. Ennen tuota syöntiä kävin treenaamassa selän ja vedin tunnin aerobista ennen tuota selkätreeniä, tuon syönnin jälkeen tuli todella paha olo joten menin takaisin salille ja tein kolme tuntia aerobista kuntopyörällä, jonka jälkeen olo hitusen helpottui...
Tuo on jo sairasta. Kannattaisi puhua asiasta vanhempien kanssa ja hommata jonkun näköistä hoitoa, jos tuo menee tuosta vielä pahemmaksi. Tunnut muutenkin olevan koko ajan dieetillä, vaikka et ole edes lihava. Tämä täyttää aivan selvästi anoreksian tai jonkun muun syömishäiriön tunnusmerkit.

Sitten omasta herkuttelusta:
Varsinkin näin bulkilla herkuttelen, kun sille tuntuu. Syön yleensä suklaata tai karkkia ennen treeniä, kun tekee mieli makeaa (ehkä 1-2x viikossa). Niistähän saa treeneihinkin hyvin energiaa ja puhtia.

Tykkään kuitenkin enemmän pizzoista ja hampurilaisista. Syön pizzaa vähintään kerran viikossa.

NGV sanoi:
Tuo taitaa olla minä. Viime vuonna syntymäpäivilläni söin muutaman palan kakkua, pizzaa, shipsiä, karkkia ja tuon jälkeen tuli niin kamalan paha omatunto. Ennen tuota syöntiä kävin treenaamassa selän ja vedin tunnin aerobista ennen tuota selkätreeniä, tuon syönnin jälkeen tuli todella paha olo joten menin takaisin salille ja tein kolme tuntia aerobista kuntopyörällä, jonka jälkeen olo hitusen helpottui.. Ja en ole syönyt herkkuja bulkillakaan paitsi joskus otan mannapuuroa ja proteiini patukoita, tosin patukoista ei tule huonoa oloa, mutta puurosta tulee. Jouluna heitän ruokavaa'an kaapin pohjalle enkä laske kaloreita, mutta tosin en syönyt viime vuonnakaan suklaata tai karkkeja, mutta pullaa meni senkin eestä. :itku:
Onneksi joulu on vain kerran vuodessa ja tänä vuonna joulu on hyvin eli 24 päivä on muistaakseni sunnuntai joten yhden päivän voi heittää vapaalle, kun maanantaina alkaa dietti..:D :whip:

Ennen selkätreeniä tunti aerobista? Samana päivänä 3h aerobista lisää? :D :hyper::lol2:

Jätkällä varmaan kehitys huimaa päätä.. :lol2:

PS: anteeksi hymiöiden määrä, oli vaan semmonen posti ettei voi olla repeilemättä :D

Snoopie sanoi:
Syön yleensä suklaata tai karkkia ennen treeniä, kun tekee mieli makeaa (ehkä 1-2x viikossa). Niistähän saa treeneihinkin hyvin energiaa ja puhtia.
Tai sitten ei saa. Mä olen nimittäin niin herkkä noille, että kävelisin ton jälkeen seiniä päin, eikä treenistä tule mitään, kun väsyttää ja on huono olo. Tulee siis sokerihumala tosi helposti. On se vaan kumma kun sitä ei ikinä opi. Jos mun eteen lyödään karkkipussi, niin se on tuhottu hyvinkin äkkiä. Sen jälkeen taas vituttaa kun on huono olo. Tähän muuten perustuu mun lanseeraama "haistapaskadieetti". Aamulla pussillinen karkkia, niin koko päivänä ei tee mieli syödä mitään muuta. :D

Mulla on melko samanlainen suhtautuminen syömiseen kuin sulla. Jos en ole dieetillä, en katso yhtään mitä syön. Dieetilläkin saatan vetäistä pari karkkia päivässä. Ei se missään tunnu, ja silloin sen voi jättääkin siihen pariin.

Kaikille toi ei kyllä sovi, että dieetilläkin pari karkkia päivässä. Jos ei omista tahdonvoimaa nimeksikään, niin pieni lipsahdus johtaa isompaan jne... Parempi olla sitten kunnolla dieetillä.

NGV sanoi:

Mulla on lähipiirissä treenaajaystävä joka oli aikanaan ylipainoinen 175cm/130kg laihdutti sitten salitreenin,aerobisen ja ruokavalion avulla normaaliin mittoihin. Tämä sun kirjoitus vois ihan hyvin olla tuon kaverini kirjoittama. Molemmista aistii sairaalloisen pelon uudelleenlihoamista kohtaan. Kaveri on treenannut nyt säännöllisesti 7vuotta salilla. Kaverin "kirous" on se,että pienikin lipsahdus esimerkikisi karkkiin aiheuttaa välittömästi tarpeen lisätä liikunnan määrä. Se treenaa 4 kertaa viikossa salilla ja juoksee 5 kertaa viikossa tunnin lenkin,ympäri vuoden. Mikäli se sortuu ns. makeaan
otetaan pari juoksulenkkiä viikolle lisää. Toi ei varmaan kenenkään mielestä ole enää tervettä. Kaveri on juossut lenkkinsä ja hoitanut jalkatreeninsä myös molemmat polvet tulehtuneena. Liikkumaan on päästävä ettei lihoa! No kaveri syö kyllä paljon mutta noilla liikkumismäärillä kulutus on sen verran kova että kunto on edelleen mallia kynäniska, lihasta se ei ole tuon 7vuoden aikana onnistunut saamaan ja haaveilee silti siitä että joku päivä on iso,omasta mielestään se on kehittynytkin ihan hyvin. Näkee peilistä siis sen ettei ole lihonut ja sekös näyttääkin hyvältä.

Bodyelämä ei ole pelkkää kieltäytymistä, ei noiden ns. epäterveellisten sapuskojen suhteen, ei myöskään muissakaan asioissa. Niistä herkuista ja muista löytää joskus sopivan palkinnon itselleen kun on jaksanut treenata kovaa ja pystynyt pitämään sen ruokavalion perusmallin hyvänä. Eli ne mistä olet kieltäytynyt voivat toimia palkintona siitä, että olet välttänyt kiusausta eikä ruokavalio ole ollut pelkkää herkunsyöntiä. Ihan turhia eivät ole puheet kultaisesta keskitiestä.

Nuo diettailut jättäisin sinne vanhemmalle iälle kun on sitä lihasta päällä ja oikeastikin jotain dietattavaa. Vaikka laskisit ne kalorit 0.00001kcal tarkkuudella niin optimaalista kasvua ei tule tuossa iässä saamaan jos jatkuvasti on kiristeltävä ja oltava miinuksella.

toivottavasti ymmärrät pointin:haart:

Mä oon vetäny nyt plussakaloreilla vedeltäessä viikonloput "vapaalle" ja syöny sitte riittävästi mutta samalla vähän mitä lystää ja jättänyt kaloreiden laskemisen pois ja huolehtinut vain, että niitä tulee tarpeeksi :)

"Robodieetti" onkin sitten ihan eri asia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom