Kuinka kauan lihas kasvaa rasituksen jälkeen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Räkä
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
tälläistä rupesin pohtimaan, että miten pitkän lihaksessa tapahtuu kasvavaa muutosta kun harjoitus on suoritettu ennenkuin tilanne taas normalisoituu?
Tietysti tuo kasvukin on monies asioiden summa mutta jonkinlaista tutkimusta aiheesta on varmaan tehty.
p.s. söötsillä en ainakaan löytänyt mitään tai sitten oli väärät hakusanat käytössä.

eiks se ollu jotai 48 tunni luokkaa.. sellas muistelen lukeneen jotai..

Amis sanoi:
eiks se ollu jotai 48 tunni luokkaa.. sellas muistelen lukeneen jotai..
Kyllä mulla esim jalat on kipeet 60h jälkeen treeneistä. Ja kyllä mä ainakin huomaan milloin mun lihakset on palutunu. Siihen ei tarvita vuosien treeniä!

Palautuminen ei välttämättä tarkoita kasvua. Tuon 48h olen joskus ennenkin kuullut.

eikös lihas palaudu niin nopeaa kuin sen annetaan palautua, siis tietyissä rajoissa tietenkin. jos treenaat jalat kerran viikossa niin ne palautuu monta päivää kun taas jos treenaat jalat 2 kertaa viikossa niin ne palautuu parissa päivässä. kroppa tottuu tuohon rytmiin.
lihasta ärsytetään ja rasitetaan ---> lihas alkaa korjata itseään, korkojen kera ---> ylikompensaatio.
muistan lukeneeni että tuo 4-jakoinen ohjelma viikon kierrolla ei ole paras mahdollinen, koska lihas on ehtinyt menettää jo lihasta tuossa 7 päivän aikana edellisestä treenistä. taisi 5 päivää olla aika optimaalinen...suhteessa rasitukseen..

Tutkimustuloksia asiasta toki on paljonkin, mutta ei valitettavasti kovin yksiselitteisiä. Kasvuajat riippuvat luonnollisestikin mm. kertavoluumista ja harjoittelun kovuudesta. Useissa tutkimuksissa kasvu on tapahtunut täydessä laajuudessaan n. 48 tunnissa, kun taas joissakin tutkimusasetelmissa superkompensaatio on ollut kesken vielä yli viikonkin jälkeen. Jos esim. hartialihakset pystyvät palautumaan yhdeksästä sarjasta viikossa, niin suuremmat voimankasvut on rekisteröity niillä, jotka ovat tehneet kolme sarjaa kolmesti viikossa kuin niillä, jotka ovat tehneet yhdeksän sarjaa kerralla. Hermosto (joka kuormittuu ennen kaikkea painojen raskaudesta suhteessa maksimiin ja sarjojen loppuunviemisestä) vaatii pidemmät palautumisajat kuin lihaskudos. Harjoitusohjelmien laatimisen suurin taiteilu onkin siinä, että eri tarpeiset lihaskudos ja hermosto saavat molemmat oikean määrän treeniä ja siten kompromisoituna, että molemmissa ehtii tapahtua superkompensaatio, mutta ei vielä taantumista.

Juu tuossa on perää. Kehon voi opettaa palautumaan nopeammin reenaamalla samt lihasryhmät useammin. Tietenkään mikään heavy duty ei tule kyseeseen vaan itse reenaan tällä hetkellä koko kropan joka toinen päivä, teen 2-3 raskasta sarjaa per lihasryhmä mutten absoluuttiseen väsymykseen asti. Toisto jää aina sinne varastoon. Alussa ehkä vähän pykii mutta lähtee nopeasti rullaamaan kivasti. Eli reenitapa, intensiteetti + volyymi vaikuttaa siihen paljonkin millä tavalla ja kuinka nopeasti palautuu. Itsellänikin on ollut aikoja jolloin paikat oli kipeenä vielä 7 päivän jälken esim. jaloissa kun tuli pommitettua ne ihan riekaleiksi. Harjoitusfrekvenssiä ei näin voinut ees ajatella lisättävän. Kukin tyylillään.

Muistelen lukeneeni jostain et treenin jälkeisellä kivulla ei oo mitään tekemistä palautumisen kanssa... Jos näin ois nii paikathan ois aina kipiät....

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
muffy sanoi:
itse reenaan tällä hetkellä koko kropan joka toinen päivä, teen 2-3 raskasta sarjaa per lihasryhmä mutten absoluuttiseen väsymykseen asti. Toisto jää aina sinne varastoon. .
Eli jonkilainen HST-muunnelma on kyseessä vai?

muffy sanoi:
teen 2-3 raskasta sarjaa per lihasryhmä mutten absoluuttiseen väsymykseen asti. Toisto jää aina sinne varastoon.

Mites se kasvupuoli? :)

En piruile, itse tein (ja teen vieläkin) koko kesän vähä samaan tyyliin ihan sen takia että salillakäynti oli satunnaista. Pari sarjaa "isoilla liikkeillä" melkein loppuun (käytännössä tekniseen failureen eli kun tekniikka pettää niin sarja loppuu), lisäksi pumppisarjat, vähän käsiä ja pohkeita tms. päälle, ja salilta pois. Aikaa meni tunti.

HST:llä hyviä tuloksia saaneena olen päätellyt että tiheä mutta vähän kevyempi rasitus on "se" joka minulla toimii, ilmankin sitä että yksittäinen lihas pitäisi pommittaa kuoliaaksi kerran viikossa. Jokainen tavallaan, tällä 1-jakoisella on mulle niin monta hyvää puolta että helpolla en siitä luovu.

Tämä 1-2-3-4-jakoisuus on se pahin asia mikä mulla saa pään pyörälle... Tuossa kesähän tuli harjoiteltua ihan liikkeiden tekemistä jne sillain että 2-3krt viikossa tein "koko kropan", ihan vaan pääliikkeet per lihasryhmä.

Nyt kun väännetään mulle ohjelmaa kuntoon tuntuu että siitä ei tule mitään. Sen 2 krt vk pystyn kyllä vääntään, 3 krt ehkä. Onko tällainen huono:
RInta/ojentajat
Penkki 12,10,8
Vinopenkki 12,10,8,
Vipunosto maaten penkiltä 3 x 12
(ehkä 2 x 12 penkki leveällä otteella)
ranskalaiset punnerrukset
Ojentaja käsipainolla niskantakaa 3 x 12
Ojentajapunnerrukset

Toisena päivänä jalat / vatsat

3 päivänä Haukkari tangolla 3 x 12
Hauiskääntö "peukkuylöspäin" käsipainoilla 3 x 12
Maastaveto 3 x 12
Kulmasoutu 3 x 12
Pystysoutu 3 x 12
"hartianosto" mikä se nyt sitten onkin, käsipainoilla hartiat korviin

Lähinnä idea oli että tehostuisiko tuo jos noi jalat laittaisin vaikka Rinta/ojentaja-päivälle, ja vatsat (2 liikettä) selkä/haukkari/olkapää-päivälle, mutta reenaisin 3 krt viikossa, eli tekisin siis 2vk 3krt kropan läpi...
Tai mikäli saan aikatauluun vain 2 krt viikossa tuon punttaamisen, riittääkö tuollainen reenaaminen massan saamiseen?

Vai onko tässä pakko yrittää saada se 3-jakoiseksi?

JSmith sanoi:
olen päätellyt että tiheä mutta vähän kevyempi rasitus on "se" joka minulla toimii,

Joo vähän sama homma mulla. Aikansa kutakin silti. Tuntuu erittäin sopivalta taas pitkästä aikaa tämä systeemi. En tiedä onko sillä jotain hienoa nimeä. Itse luin siitä aikanaan jostain Erämetsän artikkelista kauan sitten. Aion tällä kertaa toteuttaa tätä nyt sanotaan vuoden loppuun asti ainakin, katsoo siellä sit uudestaan.

Nyrkki sanoi:
Kyllä mulla esim jalat on kipeet 60h jälkeen treeneistä. Ja kyllä mä ainakin huomaan milloin mun lihakset on palutunu. Siihen ei tarvita vuosien treeniä!

Tällä varmaan tarkoitat sitä, että huomaat milloin ei enää koske jalkoihin? Tasan varmasti ei vielä muutaman vuoden treenillä pysty tietämään milloin hermosto on palautunut. Teet muutamat kovat ykköset salilla. Tulos, seuraavana päivänä tuskin koskee yhtään mihinkään, mutta melko varmaa on, ettei viikkoon hermosto ole toipunut suorituksesta.

Eikös tuo ole ihan suoraan verrannollinen treenin rankkuuteen ja aiheuttamaan traumaan. Eli, voihan sitä vetää sellaiset sarjat että lihakset on sen viikon kipeänä, onko se sitten järkevää tai ei. Ottaa vaikka penkissä niin kauan pudotussarjoja, että lopulta pelkkä tanko jää rinnalle (250 kilon penkkaajalla). Seuraavassa sarjassa ottaa pakkotoistoja+pudotussarjoja+negatiivisia toistoja. 15 sekunttia lepoa ja sitten runttaa käsipainoilla sarjan failureen+pakkotoistoja+pudotussarja. Päälle vielä muita vimputuksia. Ite jos tekisin tommosen treenin, niin en varmaan palautuisi ikinä.

Juzz sanoi:
Jostain lukaisin että kolmantena päivänä treenin jälkeen tapahtuu vielä kasvua.
Eiku kolmantena päivänä hesus nousi taivaisiin. Niin se meni.

Viime viikolla jouduin työmatkan vuoksi tekemään jalkatreenin "vain" neljä päivää edellisen jälkeen ja voin sanoa, että jalat eivät olleet palautuneet. Normaaleista sarjapainoista jäätiin 20% ja koko treeni oli yhtä tuskaa. Viikko palautumisessa toimii minulla hyvin. Varsinkin kun punttailun väliin käy lenkillä, pelaa jalkapalloa, sählyä ym.

Toisaalta lihakselle on varmasti hyväksi silloin tällöin poiketa normaalista rytmistä, mutta sitten pitää varoa loukkaantumisia ym.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom