Kuinka kalliit lenkkarit ja valintaperusteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Todellakin, Karhun M1-tossussa vaihtui viime keväänä nauhoitus ja siinä ohessa luultavasti muutakin lestissä. Uudet kengät hankaa jo alkumatkalla eikä veri kierrä kunnolla jalassa, vaikka kuinka koittais sitoa uudelleen, murrr!
Avovaimo hommasi kyseiset tossut ja 3 km jälkeen oli isovarvas lähes verillä. Mutta täytyy nyt kehaista Kampin 4Runners-liikettä: ottivat kengät takaisin (näyttivät pienen pesun jälkeen ihan uusilta) ja antoivat saman hintaiset Asicsit tilalle. Ensiluokkaista palvelua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Parinkympin tossut yleensä( tai jämiä kaappien pohjilta :D ), joskus oon kotiseudun metsä-ja sorateillä vedellyt paljain jaloinkin, melkeinpä mukavin.
En oo kyllä eri tossuissa mitään eroa tai valittamisen arvoista huomannu oikeastaan, joskus tuli juostua lähes joka päivä reilu 10km lenkki.

59e makso niken hyvä
On aivan helvetin hyvät kengät ja en näe mitään syytä ostaa esim 179e maksavia kenkiä. Suurempi syy jalkojen kipeytymiseen monella on varmasti puutteellinen juoksutekniikka.

Juoksin tähän mennessä varmaan 8v vanhoilla linkkuun kuluneilla asicseilla, oli pieni ero :D :D

Täälläkin neljä vuotta vanhat NIKE:t ja viimein huomas, että olis aika vaihtaa uudet.

Mun jalkaan sopii vaan Niken lenkkarit.En tiedä miks? Testannut Adidas ja Acics, joten seuraavat on myös Nike:t. Todennäköisesti ostan samantien kaksi paria sopivia? Onkos tässä mitään järkeä?
Hinta haarukka osuu 100-150€

Nike Air Zoom Elitet, noin 110 euroa.

No nyt on uudet tossut, Asicsin Gel GT2140:t (125 e). Niket tuntui edelleen kevyimmiltä mutta ylipronaation vuoksi päätin kokeilla jotain jämäkämpää mallia, etenkin, kun fyssari suositteli hiljalleen tiputtamaan pohjallisia pois.

Tälle vuodelle ostin Asics Gel-Stratukset. Valintaperusteena kengän keveys ja rullaavuus riittävällä iskunvaimennuksella. Nämä on ekat Asicsini, aika erilaiselta (kevyemmät/pehmeämmät/kapeampi lesti?) kenkä tuntuu Nikeen ja Adidakseen verrattuna, mutta olen ollut ihan tyytyväinen:). Oikeastaan ainoa huono puoli on että kengän sivureuna on liian korkea eli hankaa vähän nilkan ulkokehrästä, mut se nyt voi johtua noista mun räpylöistä ja vanhoista vammoista, koska se hankaa vaan vasemmassa jalassa...:D Hinta oli jotain 119-129€, mutta ostin tarjouksesta 80€:lla (Intersport).

Viimestään ens keväänä joutuu taas ostaan uudet, huoh, odotan jo kauhulla...:D Mikään ei oo niin hirveetä kun mennä ostamaan juoksukenkiä, koska a) ne maksaa niin pirusti, b) olen kauhea ronkeli, menee ikuisuus löytää juuri se oikea kenkäpari kun mikään ei kelpaa :rolleyes: ja c) samoilla kengillä pitäis pystyä vetään vähintään vuos eteenpäin 50-70km/vko ilman että ne tai jalat hajoo:D.

Itse luotan New Balanceen - jo vuosien ajan. Mikä tahansa 80-120 maksava kenkä, jos se on oikein valittu ja sopivan kokoinen (eri lestileveyden vaikuttavat huomattavasti), voi niillä juosta kivasti. Itse kovasti ihmettelen, miten lenkkarit Euroopassa ja erit. Suomessa ovat niin tolkuttoman kalliita.

Onkohan netissä mitään vertailusivustoa lenkkareille? Tarttisin rullaavat, pronaatiotuetut ja vaimennnetut kengät, mutta olsi mukava selailla mallia jo netissä ennenku menee kauppaan shoppailemaan.

Mulla on sen seitsemät erilaiset juoksukengät (ammatin varjopuoli, että noita kerääntyy ja tulee testailtua).

Tällä hetkellä alsfalttijuoksussa on eniten käytössä Karhun M2 ja tästä mallista en tod näköisesti tule luopumaan ikinä! Tykkään todella paljon. Pohja on vaan aika ohut, että jos paljon juoksee niin useasti saa olla ostamassa uusia. Rullavuus loistava ja kiertojäykkyys napakka. Lestileveyksiäkin löytyy mallista ainakin kahta erilaista, narrow ja medium.

Adidaksen lippulaivoja on tullut testattua ja not for me thanks. Pohja tuntuu "liian paksulta" ja lestikään ei osu kohdalleen, tai ainakaan näistä malleista ei osunut.

Maastossa tykkään Salomonin XA Pro 3D:stä. Löytyy GoreTexillä ja ilman. Tukeva, hiukan karkeampi pohja joka pitää. Napakat pikanauhoitukset pitää ja kanta- päkiävaimennukset löytyy. Salomonin XtWingsit löytyy myös ja on hiukan kevyemmät versiot XaPro:hon verrattuna. Kanta hiukan korkeampi, mutta eihän tuo menoa haittaa. Pohjassa ei niin paljon karkeutta, joten toimii asfaltillakin hyvin. Kyseisen merkin Speedcrossitkin tulee varmaan jossain vaiheessa hankittua, mutta niissä on todella pehmeä pohja, joka ei välttämättä ole tarkoitettu kovalle alustalle, vaan on puhtaasti maastojalkine.

Asicsetkin löytyy (en muista mallia, lippulaiva- päästä kuitenkin, n. 140 muistaakseni ja malli löytyi tuolta juoksija- lehden sivuilta eli GT 2140) ja istuu kyllä mun jalkaan. Täytyy varmaan uudet hankkia, kun nuo alkaa olee valmiit puutarhanhoito- kengiksi (jos sellainen löytyisi :))

Itse olen sitä mieltä, että kenkiin kannatta satsata. Ihmisellä ei ole kuin yhdet parit jalkoja suotu niin niihin kannatta panostaa. Jos hyvät kengät löytyy niin miksi pitää aina etsiä uusia malleja ja vaihtoehtoja? Senkun marssii kauppaan ja nappaa hyllystä saman mallin ja koon. Newbalancea en ole vielä testannut, mutta sekin on asialistalla.

Nämä ovat olleet oman jalan ja käyttökokemuksen tuntemuksia, mutta toivottavasti joku saa vinkkejä tästä :)

Viimeksi muokattu:
Vaimokkeen veli on juoksija ja se vetelee jollain halpiksilla, muutenkin aika hc-meininki välineiden suhteen kun käyttää perusverkkareita ja t-paita-huppari-comboa eikä mitään teknisiä kledjuja.

Mun jalat taas on helvetin valikoivia, vielä kun on lättäjalkasuutta. Juoksin yhden kuukauden pari vuotta sitten halvoilla vanhoilla Nikeillä ja penikathan siitä tuli. Sit vaihdoin Asicsin ylipronaatiotuettuun GT-malliin, mutta sattumoisin oli Stadiumissa alessa poistuva GT, joka istu jalkaan tosi hyvin ja niillä on juostu nyt se 2v. Toimii tosi hyvin, jalat tykkää ja on kestäneetkin niin asfaltti- kuin hiekkakäytössä. Tuleepa radallakin juostua ajoittain.

Jos ei käy noin hyvää mäihää ensikerralla tarjousten kanssa ni varmaan pitää sitten täysi hinta pulittaa (nuo oli 50% tarjouksessa 69,90), mutta Adidasta ja Nikeä testanneena Asics on se oma merkki.

Asics Gel Kayano 14 (viime vuoden malli) oli meikäläisen tän kevään valinta. Löytyi hyvällä alehinnalla (halvemmat kuin tän kevään malliston 1000- tai 2000-sarjalaiset), joten lähti mukaan kaupasta. Muistaakseni hinta oli 129 euroa.

Muuten olen helvetin tyytyväinen yhteensä noin 200 kilsan juoksukokemuksen perusteella (hyvä vaimennus, rullaa ihan ok ja todella kiertojäykkä kenkä), mutta tekee jonkun verran rakkoja/känsiä jalkoihin.

Pakko saada laadukkaat (ja varsinkin helvetin hyvin vaimennetut) kengät, koska muuten pohkeet, penikat ja polvet sanovat itsensä irti.

Nike Air Hippocrene oli mun viime kevään valinta, nyt pitäs sitte alkaa kattelemaan uusia kenkiä. Vissiin loppu noitten valmistus kun ei enään mistään löydy. Noita huippumalleja kayanoita yms elämääkin kalliimpia sovittelin mutta lompakko osottaa muualle. Ei ne kyllä tuntunu mitenkään ihmeellisiltä nopealla pomppimisella pitkin urheilukaupan hyllyjä. Käyn sovittamassa Nike Air Zoom victoryjä seuraavaksi kun näyttäsvät olevan 49€ tarjouksessa, toivottavasti tuntuvat hyviltä.

Asics Gel Nimbus-tossut löytyy täältä, ja vaikka kengät ovatkin vielä "sisäänajossa", voin lämpimästi suositella. Fysioterapeutti käski ostamaan "neutraali"kengät (eli käsittääkseni ei pronaatiotukea?) ja mielellään mahdollisimman hyvät (kärsitty pahoista jalkavaivoista pohkeen/säären seudulla jo pitkään) ja noi sitten lähti kaupasta. Noita neutraalikenkiä oli yllättävän vähän, mutta noi oli kyllä ehdottomasti parhaat omiin jalkoihin.

Nyt jonkun aikaa noilla juostu ja on kyllä ihan eri planeetalta kuin aiemmat kengät mitä oon omistanu. Aiemmat on ollu n. 70-100e Nikejä ja Adidaksia.

Hintahan noilla on aika suolanen (179e), mutta jalat kiittävät.:)

Asics Gel Nimbus-tossut löytyy täältä, ja vaikka kengät ovatkin vielä "sisäänajossa", voin lämpimästi suositella.

Hintahan noilla on aika suolanen (179e), mutta jalat kiittävät.:)
Samoja fiiliksiä näin parin lenkin jälkeen (Nimbus 11). Yli 20km viikkoon oli myrkkyä vanhoilla ties millä Reebokeilla, pakko oli pitää aina viikon tauko heti kun etusääret alkoivat kiukuttelemaan. Nimbukset tuntuvat kevyemmiltä kuin vanhat lenkkarit vaikka eivät kyllä vaa'alla mitattuna edes ole, kai se on sitä hyvää rullaavuutta sitten. Lesti vaikuttaa juuri sopivan leveältä lättäjalalleni ja iskunvaimennus on 95 kilolle riittävä.

Jostain syystä tuntuu että Nimbukset imevät lenkkipolulla sisäänsä enemmän pieniä kiviä ja muita sattumia kuin vanhat lenkkarit. Nauhoja olen aina tottunut pitämään sellaisella kireydellä, että saan kengän jalkaan ilman nauhojen avaamista. Ilmeisesti pitää kiristellä tästä lähtien ihan reilusti, ei kenkä kuitenkaan kummemmin jalassa heilu nytkään.

Kävin itse sovittamassa kenkiä paikallisessa urheiluliikkeessä ja tilasin sitten sopivan koon amazon.co.uk:lta, hintaa kertyi postikuluineen 124 €... ;)

Jostain syystä tuntuu että Nimbukset imevät lenkkipolulla sisäänsä enemmän pieniä kiviä ja muita sattumia kuin vanhat lenkkarit. Nauhoja olen aina tottunut pitämään sellaisella kireydellä, että saan kengän jalkaan ilman nauhojen avaamista. Ilmeisesti pitää kiristellä tästä lähtien ihan reilusti, ei kenkä kuitenkaan kummemmin jalassa heilu nytkään.

Ne nauhat kunnolla kiinni ehdottomasti, että kenkä tukee jalkaa oikein ja iskunvaimennus toimii optimaalisesti.

Ja Nimbuksen nimeen vannon minäkin! On todella ärsyttävää, että neutraalista kengästä on niin älyttömän vähän vaihtoehtoja. Se pronaaatiotuettu kenkä kun nyt ei vaan todellakaan sovi jos alempi nilkkanivel on jäykkä pronaatio suuntaan ja kompensaatio tulee etujalkaterästä. Ongelmahan tässä on se, että siellä lenkkarikaupassa myyjän silmään tämäkin NÄYTTÄÄ ylipronaatiolta vaikka ei sitä oikeasti ole

Itselläni on Nimbus 9:t, jotka ovat muuten erittäin hyvät, mutta tuppaavat hiertämään. Ilmeisesti kengät on hiukan liian leveät mulle, jonka takia kenkä siis pääsee liikkumaan vaikka nauhat on kireällä. Olisi pitänyt ostaa naisten malli, kun niissä tuo lesti on yleensä hiukan kapeampi.
Aikaisemmat kengät olivat myös Asicset (tyyliin 2010), jotka hiersivät myös. Taitaa olla mallin vaihto edessä seuraavalla kerralla.
Jännä että noi molemmat kengät hiertää täsmälleen samasta kohdasta (jalan holvikaaren varpaiden pää) ja vain toisesta jalasta.

Tietääkö kukaan saako Suomesta Under Armourin, Niken tai vastaavia kenkiä jotka on tarkoitettu lähinnä nopeus- ja ketteryysharjoitteluun? Vaatimuksena lähinnä keveys ja ohuet pohjat, käyttö olisi sisäradalla/tekonurmella vetoja 1-60m ja kaikenlaiset loikka- ja ketteryystreenit. Tavalliset sisäpelikengät ja lenkkarit tuntuu olevan aina liian paksu pohjaiset ja/tai liian "pehmeät" tuntumaltaan.

Tietääkö kukaan saako Suomesta Under Armourin, Niken tai vastaavia kenkiä jotka on tarkoitettu lähinnä nopeus- ja ketteryysharjoitteluun? Vaatimuksena lähinnä keveys ja ohuet pohjat, käyttö olisi sisäradalla/tekonurmella vetoja 1-60m ja kaikenlaiset loikka- ja ketteryystreenit. Tavalliset sisäpelikengät ja lenkkarit tuntuu olevan aina liian paksu pohjaiset ja/tai liian "pehmeät" tuntumaltaan.

Osta jotkut maratonkengät.

Osta jotkut maratonkengät.
Tämäkin vaihtoehto on mielessä pyörinyt, Juoksija-lehden sivuilta jo niitä ehdinkin katsella. Ainut epäilys niitä kohtaan on se, että niitä suositellaan aina kevyille juoksijoille ja itsellä paino pyörii 115 kg:n tietämissä. Tietty käyttökään ei ole alkuperäisen tarkoituksen mukaista, mutta köyhälle kalliita kenkiä pelkästään kokeilu mielessä ostaa...

Missä liikkeessä Tampereella saisi asiantutevaa opastusta juoksukenkien valintaa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom