Kuinka kalliit lenkkarit ja valintaperusteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Asicsen Women's Gel-Radiance 3:t lähtivät Cittarista viidelläkympillä. Viime vuonna kun kävin sovittamassa kenkiä urheiluliikkeessä niin sama malli maksoi jotain satakolmekymppiä, johon ei just silloin ollut tarpeeksi ylimääräistä. Olivat kuitenkin parhaat mun jalkaan, ainoat joissa kantapää oli tarpeeksi kapea ettei noussut ja kenkä lonksunut jalassa. Vaikuttavat hyviltä minulle, ilmeisesti hiukan kevyempään juoksuun suunnitellut ja siihen ne minulle juuri tulivatkin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kenk

Nämä Niken Lunarglidet tuli ostettua. Yksi lenkki takana ja tuntuivat kyllä todella hyviltä. Kevyet ja hyvä vaimennus..

Vähän tosin mietityttää, että mitenhän nämä kestävät, kun Asicsin DS-trainerit tuntuivat kanssa mukavan kevyiltä ja kesto oli muutaman kuukauden..

Viisien Nimbusten jälkeen vaihdoin mallia ja jopa merkkiä. Nyt mennään Puman Velosiksella ja Ventiksellä.

Velosikset eivät olleet Nimbuksen veroiset istuvuudessa, mutta Ventikset on aivan uskomattoman hyvät.

Osaakohan joku suositella edullisia malleja jostain peruslenkkareista.. Jalkapöytä on aika matala ja holvikaari myös, jonkunlaista pronaatiotukea olisi hyvä olla.
Käytössä ollut Brooksin Vaporit, muuten ihan hyvät mutta alkaa olla jo vähän lörpähtäneet.

Osaakohan joku suositella edullisia malleja jostain peruslenkkareista.. Jalkapöytä on aika matala ja holvikaari myös, jonkunlaista pronaatiotukea olisi hyvä olla.
Käytössä ollut Brooksin Vaporit, muuten ihan hyvät mutta alkaa olla jo vähän lörpähtäneet.

Olisi hyvä tietää itse myös, sama juttu ja lättäjalka. Hinnalla ei niin väliä, ei tarvitse olla halvat. Vinkit olisivat tervetulleita ja mistä turun suunnalta kannattaa etsiä.
Mitään aikaisempaa kokemusta juoksukengistä ei ole.

Olisi hyvä tietää itse myös, sama juttu ja lättäjalka. Hinnalla ei niin väliä, ei tarvitse olla halvat. Vinkit olisivat tervetulleita ja mistä turun suunnalta kannattaa etsiä.
Mitään aikaisempaa kokemusta juoksukengistä ei ole.

Käy kokeilemassa näitä kenkiä. Omani laitan vihdoin tilaukseen. Turusta löytyy myymälä, joten käy paikanpäällä testailemassa eri malleja, mikä tuntuu parhaalta omassa jalassa. Kysy apua myyjältä, jos tuntuu epävarmalta, he kyllä osaavat neuvoa.

Kannattaa koittaa paikallista intersporttia tms. Ainakin Helsingissä siellä on "Footbalance asiantuntija" päivystämässä, jonka kanssa pystyt sitten katsomaan että miten ne kaaret menee yms, jolloin saat huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä oikein tuetut kengät (ei välttämättä tunne siellä liikkeessä vielä jos ostat vääränlaiset ja käytettyinä on turha yrittää palauttaa, kun alkoikin ottamaan puolentunnin lenkillä jalanpohjaan).

Kiitoksia neuvoista. Tarvitsee käväistä jossain intersportissa kysäisemässä. Onko sellaiset Nike Shoxit mistään kotoisin?

Kannattaa testailla mitkä merkit on itselle sopivimmat. Monella merkillä lesti on saman tyyppinen mallista riippumatta ja kun itselle sopivan merkin löytää, toimii monesti sekä merkin halvemmat että kalliimmat kengät hyvin.

Itsellä on niin kuin monella muullakin Asic sellainen merkki joka istuu hyvin jalkaan mallista riippumatta. Melkein jokaista merkkiä olen juoksu harrastus aikoina testannut.

Lenkkarin kalleus ei korreloi mitenkään sen hyvyyden kanssa, joten jos 30e markettitossu tuntuu jalassa hyvältä, ei ole mitään syytä sijoittaa yhtä hyvältä tuntuvaan Asicsin 150e tossuun. Pari vuotta sitten tuli tutkimus jossa vertailtiin eri kenkien iskunvaimennuksia, ja tuloksena oli että halvoissa lenkkareissa oli yhtä hyvä iskunvaimennus kuin kalliissakin, jos nyt iskunvaimennusta arvostaa.

Itse arvostan kengässä keveyttä ja matalaa kantaa, joten 95 % urheilukauppojen kengistä on sopimattomia (raskaita kantajyriä). Parhaat "kengät" on muutaman euron lärpäkkeet jotka suojaavat jalkapohjaa mutta eivät mitenkään tue ja ohjaa. Ihminen on juossut satoja tuhansia vuosia ilman kenkiä, joten ajatuskin siitä että ihminen tarvitsisi jotain pronaatiopalikoita ja supervaimennuksia juostakseen on aika hullu. Tuettujen kantavaimennettujen kenkien käyttö lisää vammojen riskiä, ei vähennä sitä (esim. http://www.sportsci.org/jour/0103/mw.htm).

Toki paljasjalkajuoksu vaatii jaloilta vähän totuttelua, kun taaperosta asti liikutaan aina kengät jalassa ulkona.

Just eilen ostelin ~100e brooksit. Edellisetki lenkkarit oli brooksit ja samalla perusteella valittu -muilla valmistajilla kun ei tunnu olevan leveyssuunnassa riittävän tilavaa lestiä, brooksilla riittävän leveä lesti löytyi koossa 45 kun monella muulla merkillä oli vaikeuksia leveyden kanssa vielä numeroa isommassa, joka taas olisi ollut pituussuunnassa turhan reilu.

Lenkkareista en mitään tiedä, mutta inttiaikana tuli niillä intin Asicseilla juostessa aina helvetilliset rakot jalkapohjiin, sitten ostin 100€ arvoset brooksit (summon). Rakon rakkoa ei ole tullut enää sen jälkeen, eli plussaa brooksille meitsiltä. Ja tosiaan juostua tulee n. 15km/viikko.

Olen nyt harkinnut noiden Asicsin DS Trainerien hankkimista, kun olen niitä tuolla kaupassa testaillut ja kehuja muilta kuullut, mutta nyt iski silmään tuo adiZero Adios malli. Onkohan kellään kokemusta noista tossuista? Pitäisi ainakin asvaltilla toimia kertoman mukaan pirun hyvin.

Mulla on neljänkympin haltit millä oon käyny purulla juoksees. Asfaltilla vähä tömähtelee jaloissa mut pururadalla oikein mainiot pidemmälläkin lenkillä.

Mitä kenkiä suosittelisitte mulle?

Eli, on tullut juostua viime lokakuusta lähtien aluksi Asicsen ds-trainereilla, sitten meni akillesjänteet.
Lepoa ja sitten ostin Brooksin adrenalinet ale-korista, sillä noi trainerit makso sen lähemmäs 200e ja taas mua huijattiin siellä Intersportissa ostaan ne kaikkein kalliimmat kengät.

Ja sitten maaliskuusta lähtien riesana on ollut säärilihasten järkyttävät kivut.
Vaihdellen jalasta toiseen ja nyt on molemmissa.

Mulla on lättäjalat ja tuskin ollenkaan holvikaaria, juostua on tullut aikaisemmin 3-4kertaa ja 30-40km/vko ja oon yrittänyt välttää asfalttia.
Oon kokeillut myös juosta feelmaxeilla mutta en usko että ne ainakaan tässä vaiheessa on hyvät koska on niin paljon erilaisia jalkavaivoja - joihin alan olla jo täysin kyllästynyt.

Hieroja totesi kyllä että mulle kävis ihan neutraalit kengät, ei ole mitään ylipronaatiota.
Entäs millainen vaimennus?

Mitä siis suosittelitte mulle? Oon 18.v likka ja joku 50kg tai vähän päälle, en tiedä tarkalleen.
Olis mukava myös jos löytyis kengät joilla juosta myös asfaltilla, koska niitä asfalttireittejä on paljon enemmän täällä missä asun, ei kyllästyis niin helposti.

Joku 3 lenkkiä viikossa ois aika ihanteellinen tällä hetkellä, 4 taisi olla liikaa ja vielä vhh-ruokavaliolla. (Jota mietin voiko se vielä pahentaa näitä jalkavaivoja...)

Nojoo, olisin kuitenkin älyttömän kiitollinen jos joku vähän antais neuvoa tai kertois omaa kantaansa asiaan.

Ps. Rasittaako askelkyykkyä pahemmin säärilihaksia tai pohkeita?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom