Kuinka kalliit lenkkarit ja valintaperusteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Onks monella kokemusta noista Footbalance-pohjallisista? Oon ajatellu ehkä sellaset ostaa, hinta vaa hirvittää, 50€ :O

Onko niistä todellakin niin paljon hyötyä kuin huhutaan ;)

Itellä oli käytössä reilun vuoden, tykkäsin kyllä, kuhan vaan ensin jalat tottu niihin. Kait ne jotain autto jalkojen virheasentoihin.. Nytten käytössä ihan jalkaterapeutin teettämät kunnon pohjalliset, hintaa niillä tais olla sellanen 80 € (+ reippaasti yli satanen jalkojen tutkimuksesta) ja täytyy sanoa, että ilman en enää tulis toimeen. Kyllä sen huomaa, miten ne tukee jalkaa.

Kenkinä on adidakset, varmaankin 130 euroo niistä tuli pulitettua. Muistaakseni olivat jopa ainoot kengät, jotka istu jalkaan pohjallisten kanssa, niin ei ollu hirveemmin valinnan varaa..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse en ajattele ainakaan hintaa, kunhan ei tule mitään loukkaantumisia tai jalka ongelmia. Kyllä siinä, sitten säästää rahaa, kun ei tarvitse mennä lääkärille huonojen kenkien takia.

Itselläni on myös edessä lenkkarien osto lähiaikoina, mutta en ole aivan varma, mihin päätyisin. Joka tapauksessa hinnassa ei ole varaa pihistellä, sillä puolentoista vuoden takaiset penikkavaivat osoittivat sen, että kengällä on väliä.

Asicsin kenkiä olisi ihan mielenkiintoista kokeilla, sillä en ole niillä juurikaan juossut. Toisaalta niiden korkea hinta tekee jo sen, että sellaisia ei ihan riskillä viitsisi ostaa. Adidaksen kengät eivät ainakaan muutama vuosi sitten soveltuneet kovinkaan hyvin jalalleni ja kyseisen merkin kenkien jäljiltä myös penikkatauti iski. Niken kengät ovat toimineet lähes poikkeuksetta hyvin, joten todennäköisesti jatkan samalla linjalla. Nike Shoxit on tällä hetkellä alla, mutta pian olisi aika päivittää toisiin. Juoksukilometrejä alkaa olemaan alla niin paljon, ettei uskalla edes laskea.

Mitä kenkiä suosittelisitte lähinnä asfaltille? Kyseessä pitäisi olla aika tukeva ja jämäkkä kenkä, josta löytyy mahdollisimman suuri vaimennus. Nike Zoom Air Vomero +3 vaikuttaisi hyvältä kengältä äkkiseltään ajateltuna. Onko palstalaisilla millaisia kokemuksia kyseisestä tuotteesta?

Mitä kenkiä suosittelisitte lähinnä asfaltille? Kyseessä pitäisi olla aika tukeva ja jämäkkä kenkä, josta löytyy mahdollisimman suuri vaimennus. Nike Zoom Air Vomero +3 vaikuttaisi hyvältä kengältä äkkiseltään ajateltuna. Onko palstalaisilla millaisia kokemuksia kyseisestä tuotteesta?

Multa löytyy iteltä noi Niken air zoom vomero +2:t, toiset samanlaiset jo menossa. Tosi mahtavat, vasemman kengän alle saa Ipodin Nike sport kit -sirun joka sit Ipodin kanssa mittaa matkaa/aikaa/nopeutta, ollu kovas käytös :worship: Ite juoksen pääasias nimenomaan asfaltilla. Mun mielestä toi kenkä ei mikään hirveän jämäkkä ole, vaan ennemminki kevyt ja pehmeä, istuu kuin sukka jalkaan, mutta vaimennus on silti loistava.

Nike Shox.... OVH oli 180e, mutta ostin viime vuoden mallin ja sain hintaan 80e! Aivan mahtava juosta, parhaat kengät mitä olen ostanut. Ja vaimennustakin tuntuu olevan aivan riittävästi isommallekin juoksijalle.

Mitäköhän tuollainen sport kit -siru maksaa (mistä saa), kun kengissä on tuo valmius -anyone??

Nike Shox.... OVH oli 180e, mutta ostin viime vuoden mallin ja sain hintaan 80e! Aivan mahtava juosta, parhaat kengät mitä olen ostanut. Ja vaimennustakin tuntuu olevan aivan riittävästi isommallekin juoksijalle.

Mitäköhän tuollainen sport kit -siru maksaa (mistä saa), kun kengissä on tuo valmius -anyone??
Mitkä Shoxit?
Siis tarkempaa nimeä meinaan.

Se sport-kit maksaa n. 30 €.

Ottaakos teita muita ns. nuppiin valmistajien jatkuva vatkaaminen kenkien mallisarjojen sisalla?

Loysin itse muutama vuosi sitten niin sopivan Saucony sarjan juoksukengan, kuin vain voi ikina olla, sitten luin jostain lehdesta etta ko. malli poistuu myynnista piakkoin... joten hamstrasin nelja paria niita viela lisaa, ja toi riitti n. vuodeksi. ;)

Seuraavista Sauconyn korvaavista jalkineista ne ensimmaiset oli pakko heittaa parin kuukauden jalkeen menemaan, periatteessa paljon samaa kuin aiempi malli mutta sekun on niin pienesta kiinni.

Nama nykyiset Sauconyt on ihan OK, ostan vain yhden parin kerrallaan tosin, itteeni kylla sunnattomasti arsyttaa valmistajien jatkuva vatkaaminen "parannettujen" kenkamallien kanssa.

Todellakin, Karhun M1-tossussa vaihtui viime keväänä nauhoitus ja siinä ohessa luultavasti muutakin lestissä. Uudet kengät hankaa jo alkumatkalla eikä veri kierrä kunnolla jalassa, vaikka kuinka koittais sitoa uudelleen, murrr!

Asicsit olen havainnut parhaaksi jo kauan sitten, enkä juuri muita edes enää sovittele. Taitaa olla kevään kelejä odottamassa jo kuudennet Asicsini! Hintakin on kohtuullinen, ainakin kun hyvään aikaan ostaa. Muistaakseni enimmillään tämä suosimani malli on maksanut vajaan 130 euroa, ja alle satasellakin on saanut. Asicsit tuntuvat sopivalta jalkaan, ovat riittävän kevyet ja silti sopivan tukevat. Kengät ovat minulle erityisen tärkeät, koska minulla on askellusvirhe, ja vääränlaisen kengän kanssa juokseminen pistäisi jalat paskaksi. Tosin viimeisimmät vuodet olen pitänyt lenkkareissa (kalliita!) tukipohjallisia, joista lienisi apua huonommissakin kengissä. Jalat kestivät ihan hyvin siihenkin aikaan, kun juoksin todella pitkiä lenkkejä. Nykyisin ei tuo juoksu ole niin olennainen osa treeniä.

Yli 150 euron lenkkareita en olisi valmis ostamaan. Samoilla lenkkareilla en juokse vuotta tai paria pidempään, mutta nyt talvella ja töissä on ollut käytössä jo puhkikin kuluneet kakkoslenkkarit. Ovat sen verran väljät, että villasukkakin jo niihin mahtuu.

Omat lenkkari suosikit on juostu käytännössä katsoen puhki. Olisi pitänyt tajuta käydä hakemassa toiset.. Eli Asicsen Kinseillä v.1 on matkaa taitettu ja ovat imo kovan hintansa arvoiset. Hinta oli tarjouksessa jossain 190e paikkeilla muistaakseni mutta jos sillä saa kengät jotka sopivat omaan jalkaan täydellisesti ja jotka ovat kestäneet puolitoista vuotta ympärivuotista aktiivista maantiejuoksua on hinta sopiva. Kengän kantakuppi on tukevuudeltaan ja omaan nilkkaani istuvuudeltaan jtn mitä ei ole löytynyt minkään muun valmistajan kengästä. Ja sitten piti tietysti muuttaa koko kenkä seuraavaksi vuodeksi dmn! Toinen oma suosikki kenkä on Karhun m1, loistava vauhtileikittelyyn ja vetoihin. Miinusta ainakin ensimmäisten erien kestävyydestä/laadusta -kuluivat kesässä käyttökelvottomiksi. Löytyy myös parit salomonit, en suosittele kuin Hc polku juoksuun jos siihenkään, ovat aivan liian tönköt. On myös merkin maantiekenkä joka on ihan toimiva laitos jos ei ole tarkoitus asfaltilla mitenkään lujaa paahtaa. Hyvät vaimennukset. Kun Asicsien kuoppaamisen aika tulee ensi kesänä, jalkaan siirtyvät luultavasti uudet world runnersissa noteeratut Karhut.

Tahkosinpa ketjun tuossa läpi parisa illassa. Jäi mietityttämään tuo pronaatiotukijuttu. Eli onko käytännössä haittaa, jos hankkii tossut, jossa tuota apua on "varmuuden vuoksi"? Joku vastasi, että kyllä ja ei, joten olisiko muita mielipiteitä. Entäpä, millainen kenkä olisi paras, jos juoksualustana on sekä asfaltti että pururata - lienee iskuvaimennettu joka tapauksessa? Olisiko kokemusta noista Karhun juoksukengistä, onko M-sarjalaisista näihin edellä mainittuihin tarpeisiin vai ovatko vain "nopeat" vai miten näitä kommentoitiinkaan..? Katselin tuolta Brooksin kotisivuilta tuota kengänvalintaopasta ja näytti vain, että samat kengät pyörivät, vaikka muutteli hakukriteereitäkin, laittoi ajattelemaan, että mitä väliä millään on...

Aloitin muuten hölkkäilemään viime keväänä Adidaksen Superstareilla, ei kovin fiksua välttämättä, mutta kyllähän nuo asiansa ajoivat ne jotkut hetket. Nyt täytyy kesäkaudeksi hankkia oikeat kengät.

59e makso niken hyvät kengät. sh 125, intersportista runfree kampanjasta.

On aivan helvetin hyvät kengät ja en näe mitään syytä ostaa esim 179e maksavia kenkiä. Suurempi syy jalkojen kipeytymiseen monella on varmasti puutteellinen juoksutekniikka.

Juoksin tähän mennessä varmaan 8v vanhoilla linkkuun kuluneilla asicseilla, oli pieni ero :D :D

Juzzi, tämä on niin henkilökohtainen asia. Sulle näemmä sopivat ko. lenkkarit jalkaan :) . Itsellä parhaiten sopivat hieman kalliimmat asicset, kyllähän sitä mielellään vois niistä vähemmänkin maksaa. Huonoja tossuja en itselleni osta :) . Nykyiset Asicsen Kayanot sopivat jalkaan kuin sukka ja todella miellyttävät.

Noita pronaatiotuettuja kenkiä tunnutaan tyrkyttävän miltei kaikille. Varmaan myös ihan aiheestakin. Itse nyt en varmuuden vuoksi ostaisi tuettuja kenkiä jos sellaista vaivaa ei edes ole. Useissa liikkeissä tuollainen "virhe" voidaan tutkia ja sen mukaan katsoa oikeat kengät. Itselläni fyssari-myyjä tutki jalkojani ennen lenkkarivalintaani.

Omissa koivissa nyt on jonkin sortin virhe, koska penikkavaiva on jotakin aivan järjetöntä. Juoksutekniikan ei pitäisi olla ihan niin vinksallaan, mitä jalkojen särky antaisi ymmärtää. Ostin viime kesänä Niken Air Zoom -lenkkarit, jotka ovat toimineet hyvin. Päädyin niihin, koska sinne pohjaan sai laitettua sen iPod-läpyskän (jonka olin lahjaksi aiemmin saanut) ja koska halusin pronaatiotuen. Toinen nilkka näyttää romahtaneen sisällepäin.

Nyt tulin kuitenkin siihen tulokseen penikkavaivani kanssa, että kokeilen neutraaleja kenkiä ihan mielenkiinnosta ja katson tuleeko parannusta sääriin. Nyt ostin pari päivää sitten Asicsin Gel Nimbukset. Vielä en ole juoksussa testannut, koska Karhu-viestistä en ole jalkojeni kanssa toipunut, mutta kävelyssä tuntui ihanan pehmoisilta. Odotan kengiltä paljon. Tuo geelivaimennus houkutteli myös kyseisissä kengissä. Oletan geelitäytteisten tyynyjen palautuvan paremmin kuosiinsa kuin ilmavaimennetuissa kengissä ilmatyynyt.

Olen ymmärtänyt, että neutraalitkin kengät sopivat myös hieman pronatoiville jaloille, joten ennemmin mielestäni sellaiset kengät kuin varmuuden vuoksi tuetut. Mutta tämä on vain mitään tietämätön mielipiteeni.

edit. Nuo asicsen kengät maksoivat 169 euroa, mutta jos penikkavaivani tästä vain vähenevät (miel. joskus loppuvat), niin olen sen hinnan kyllä valmis maksamaan ilomielin. Lenkkareissa en tingi, mutta tuo hintaluokka alkaa olla jo kipurajaa. En ole liiemmin edes katsonut alle sadan euron kenkiä, koska jotenkin olen ajatellut, että tässä kipupisteessä jalkojeni kanssa, haluan antaa niille vain parasta....heh...

Ajattelin aloittaa lenkkeilyn ja uudet kengät täytyisi käydä poistamassa joku päivä kaupassa.
Olen aivan amatööri näissä hommissa ja apu tulisi tarpeen.

Minkälaiset kengät sopisivat aloittelijalle? Painoa löytyy 110kg ja jalkapöydän kaaret ovat aika mitättömät. :) Alustana toimisi asfaltti hiekka ja puru.

Onko mitään hyötyä tuommoisesta footbalance pohjallisesta uusissa kengissä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom