Noita pronaatiotuettuja kenkiä tunnutaan tyrkyttävän miltei kaikille. Varmaan myös ihan aiheestakin. Itse nyt en varmuuden vuoksi ostaisi tuettuja kenkiä jos sellaista vaivaa ei edes ole. Useissa liikkeissä tuollainen "virhe" voidaan tutkia ja sen mukaan katsoa oikeat kengät. Itselläni fyssari-myyjä tutki jalkojani ennen lenkkarivalintaani.
Omissa koivissa nyt on jonkin sortin virhe, koska penikkavaiva on jotakin aivan järjetöntä. Juoksutekniikan ei pitäisi olla ihan niin vinksallaan, mitä jalkojen särky antaisi ymmärtää. Ostin viime kesänä Niken Air Zoom -lenkkarit, jotka ovat toimineet hyvin. Päädyin niihin, koska sinne pohjaan sai laitettua sen iPod-läpyskän (jonka olin lahjaksi aiemmin saanut) ja koska halusin pronaatiotuen. Toinen nilkka näyttää romahtaneen sisällepäin.
Nyt tulin kuitenkin siihen tulokseen penikkavaivani kanssa, että kokeilen neutraaleja kenkiä ihan mielenkiinnosta ja katson tuleeko parannusta sääriin. Nyt ostin pari päivää sitten Asicsin Gel Nimbukset. Vielä en ole juoksussa testannut, koska Karhu-viestistä en ole jalkojeni kanssa toipunut, mutta kävelyssä tuntui ihanan pehmoisilta. Odotan kengiltä paljon. Tuo geelivaimennus houkutteli myös kyseisissä kengissä. Oletan geelitäytteisten tyynyjen palautuvan paremmin kuosiinsa kuin ilmavaimennetuissa kengissä ilmatyynyt.
Olen ymmärtänyt, että neutraalitkin kengät sopivat myös hieman pronatoiville jaloille, joten ennemmin mielestäni sellaiset kengät kuin varmuuden vuoksi tuetut. Mutta tämä on vain mitään tietämätön mielipiteeni.
edit. Nuo asicsen kengät maksoivat 169 euroa, mutta jos penikkavaivani tästä vain vähenevät (miel. joskus loppuvat), niin olen sen hinnan kyllä valmis maksamaan ilomielin. Lenkkareissa en tingi, mutta tuo hintaluokka alkaa olla jo kipurajaa. En ole liiemmin edes katsonut alle sadan euron kenkiä, koska jotenkin olen ajatellut, että tässä kipupisteessä jalkojeni kanssa, haluan antaa niille vain parasta....heh...