Kuinka hyvä on peruskuntosi?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kehitykseni salilla on ollut pirun hidasta jo pitkään, samoilla painoilla on tullut treenattua jo pitkään. Voisiko olla että peruskuntoni ei olekkaan niin hyvä kun olen ajatellut, ja onko siitä hyötyä salitreenissä jos yrittää saada lihasmassaa ja parempia tuloksia? Jostain luin että kun syöt reilusti ja treenaat isoja perusliikkeitä, niin tuloksia tulee. Mutta jos on huono peruskunto, voiko tulokset nousta? Olen kattellu salilla kun nuoret pojat muutaman kuukauden treenaamisen jälkeen tulee ja tempasee 10-15kg penkilläkin enemmän kuin minä, ja minä olen kummiskin sahannut jo salilla n.3vuotta... Kai ne tulokset pitäis paskallakin tekniikalla nousta?

Onko kaikki kiinni peruskunnosta???? :wtf:

En usko että se peruskunnosta on kiinni. Jotkut ovat vaan luonnostaan vahvempia kuin toiset. Muistan kuinka nostin lukion ensimmäisellä 90kg enkä ollut treenannut ikinä. Minut erotti luokan muista pojista ainakin lievä ylipaino, eikä peruskunto ollut kovin häävi =) Jotkut luokkalaiseni taas juoksivat cooperissa lähelle 3000 vaikka eivät harrastaneet skeittauksen lisäksi mitään liikuntaa. Ihmiset ovat erilaisia.

Peruskunto on liki kaiken fyysisen toimintakyvyn pohja, vaikka sitä tällä palstalla ei ehkä haluta myöntääkään. Voimailussakaan siitä ei ole haittaa ja isonkin miehen sydämestä löytyy työkapasiteettia, jos sitä halutaan kehittää. Kun puhutaan suuresta treenivolyymista ja monipuolisesta / intensiivisestä harjoittelusta, niin peruskunnon merkitys on suuri.

Jonkinmoisia tuloksia voi saada "rapakunnolla", jos tavoitteena on esim. pelkkä maksimivoiman kehittäminen. Kyllä vähemmän terveellisesti elävä raksarane voi lykkäistä isonkin raudan penkistä ja olla tekijämies, jos penkkipunnerrus on pääasiallinen suorituskyvyn mittari.

Terv. Leposyke 36

Peruskunto on liki kaiken fyysisen toimintakyvyn pohja, vaikka sitä tällä palstalla ei ehkä haluta myöntääkään. Voimailussakaan siitä ei ole haittaa ja isonkin miehen sydämestä löytyy työkapasiteettia, jos sitä halutaan kehittää. Kun puhutaan suuresta treenivolyymista ja monipuolisesta / intensiivisestä harjoittelusta, niin peruskunnon merkitys on suuri.

Jonkinmoisia tuloksia voi saada "rapakunnolla", jos tavoitteena on esim. pelkkä maksimivoiman kehittäminen. Kyllä vähemmän terveellisesti elävä raksarane voi lykkäistä isonkin raudan penkistä ja olla tekijämies, jos penkkipunnerrus on pääasiallinen suorituskyvyn mittari.

Terv. Leposyke 36

Toki siitä varmasti hyötyä on. Tarkoitin lähinnä sitä kun kysyjä ihmetteli miksi hän saa penkistä vähemmän kuin monet vähemmän treenanneet. Toiset ovat luonnostaan vahvempia kuin toiset.

kai siitä tiettyyn rajaan asti on hyötyä, mut moni menee siinäkin liiallisuuksiin ja juostaan vähäisetkin lihakset pururadan varrelle. jos tavote on hankkia voimaa niin mielestäni kevyt aerobinen on tietysti hyväksi, mut ei mitään älytöntä repimistä juostessa. varmasti joku on tästä eri mieltä..

kai siitä tiettyyn rajaan asti on hyötyä, mut moni menee siinäkin liiallisuuksiin ja juostaan vähäisetkin lihakset pururadan varrelle. jos tavote on hankkia voimaa niin mielestäni kevyt aerobinen on tietysti hyväksi, mut ei mitään älytöntä repimistä juostessa. varmasti joku on tästä eri mieltä..

Ehdottomasti näin. Threadin aloitteja ei tarkemmin määritellyt tavoitteitaan. Kyse on täysin siitä, mitkä ominaisuudet haluaa priorisoida omassa harjoittelussa. Kestävyysharjoittelu ajaa hermostollista ohjaustoimintaa täysin eri suuntaan, mitä nopeus - ja maksimivoiman tuottamisessa edellytetään, joten liiallisella "jolkottelulla" voidaan toki heikentää tehosuoritusta.

Hyvän peruskunnon vaikutukset ovat monesti niin edulliset harjoitusmäärän lisäntymisen myötä ja yleisen olotilan / terveydentilan kohentumisen myötä, joten kannattaa olla varovainen "lihat jää lenkkipollle" - argumenttien kanssa, etenkin harrastelijoiden kanssa.

no vähän kärjistäen asian esitin, kannattaa kokeilla mikä määrä aerobista tukee sitä päätreeniä ja mikä on liikaa. itse olen laiska treenari, treenaan kyllä painoilla helvetin kovaa mutta vain muutaman sarjan ja vapaa-aika menee syödessä ja lepäillessä.

Kyllä hyvä peruskunto, tai oikeastaan paremminkin lihaskestävyys ja maitohaponsietokyky auttaa edistymään punttitreeneissä.
Minulla on useita kertoja ollut vuosia taukoa punttitreeneistä ja olen monesti aloittanut ensin tekemällä lihaskuntoharjoitteita omalla ruumiin painolla.
Kun menee 100 etunoja punnerrusta, muutama sata vatsalihaspuristusta ja 100 askelkyykkyä per jalka tai 200 kyykkyä ilman lisäpainoja on helppo aloittaa salilla käynti.
Yleensä olen tehnyt myös HIIT:ä (High-intensity interval training) ennen salitreenien aloitusta.

Tällaisen kuntopohjan avulla se ensimmäinen stoppi punttisalikehityksessä tulee paljon myöhemmin ja voi alusta asti tehdä sarjat lyhyemmillä tauoilla.
Supersarjojen ja muiden kovien erikoistekniikoiden tekeminen on myös vaivatonta.

Eikös tätä peruskuntoa/aerobista kuntoa voi kehittää myös salilla? Oon kuullut sellaista juttua, että voimailijoilla olis pohjakuntokausia. Tyyliin kyykkyä ja penkkiä 10x10 lyhyillä palautuksilla.
Itse olen hieman jo spekuloinut miten toteuttaisin jonkinnäköisen peruskunto-/pohjakuntokauden, ja ajattelin rakentavani tuota kuntoa pääosin salilla. Sitten ohessa hieman lenkkiä, pyöräilyä, tai uintia, mutta ei kovin paljoa.
Voisi esimerkiksi tähdätä 7x8 -> 10x10 progressioon samalla lyhentäen sarjataukoja pikkuhiljaa. Vaikkapa 2min -> 40s. Kyllä siinä haastetta riittää ainakin, ja jos ei riitä niin ainahan sarjapainoja voi lisätä. Se huono puoli siinä on, että sitten vitutusketjuun ilmestyy niitä "taas joku penkkas jotain 10 sarjaa ja varas penkkii puol tuntii".

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Punttien kolistelu on lähes aina anaerobista toimintaa, joka ei peruskuntoa paranna. Toki voimailijoilla on ns. peruskuntokausi, mutta siinä hankitaan paremminkin kestovoimaa/perusvoimaa kuin peruskuntoa, mikäli mukana ei sitten ole aerobista treeniä. Kyllä hyvä peruskunto vaatii myös muunlaista treeniä kuin punttien kolistelu.

Punttien kolistelu on lähes aina anaerobista toimintaa

Eikäku joo nii...
Jos ajatellaan peruskunnon parantamista punttitouhujen edistämiseksi, niin oliskohan kaksi aerobista treeniä viikossa hyvä määrä tukemaan tällaista esittämääni esimerkkiohjelmaa? Yksi aerobinen treeni viikkoon tuntuu liian vähältä jos halutaan kehittää aerobista kuntoa, mutta kolme alkaa jo olemaan mahdollisesti epäedullista? Tietysti sekin riippuu paljon toteutustavasta, jos tarkastellaan vaikkapa juoksulenkin pituutta ja keskisykettä.
Joku 2x8km 155 sykkeellä > 3x4km 140 sykkeellä, tai 2x60min vs. 3x35min.

Edit: Olen vähän epäkohtelias, kun tungin ketjuun omine asioineni. Aloituspostiin, että nämä asiathan voivat riippua todella monesta tekijästä. Tosi vaikeaa lähteä arvailemaan miksi joku muu kehittyy nopeammin kuin toinen. Treenitavat, elämäntavat, tietämys ja sen soveltaminen, treenimäärät, geenit, itsekuri, ruuan laatu ja määrä, unen laatu ja määrä, tyttöystävän ulkonäkö, mahdolliset sairaudet, suhde vanhempiin jne. Kyllä näitä pikkujuttuja keksii. En usko että kyse on pelkästään peruskunnosta, mutta mistäs sitä tietää jos se onkin ratkaiseva tekijä. Hyvähän se on miettiä mistä se kiikastaa, ja sitten eliminoida mahdollisia haittatekijöitä. Jossain kuitenkin mättää, jos tulokset junnaa pitkiä aikoja paikallaan, joten parempi alkaa korjata mahdollisia virhekohtia kuin jatkaa samalla tavalla.

Suositut

Back
Ylös Bottom