Kreatiinin yliannostus!?

Ikä
39
Oon puolen vuoden ajan vetänyt sellasta "haista paska"-treeniä ja ajattelin nyt hieman kehittää treenimetodejani. Tein jonkinlaisen treeniohjelman, katson vähän mitä suuhuni laitan ja tänään kävin ostamassa peräti palautusjuomaa ja kreatiiniakin. :thumbs: Doh, oon lukenut, että kreatiinia kannattais napsia tyyliin:

Ensin 3-4 päivää tankkausta, jolloin kreatiinia vedetään 20-30 g/päivä

Sitten 4-6 viikkoa ylläpitämistä, jolloin 2-3 g/päivä

Sen jälkeen pari viikkoa taukoa ja homma taas alusta.

Mutta omg! Siinä kreatiinipurkissa (100% kreatiinimonohydraatti) lukee näin: "Nauti päivittäin 2 g kreatiinia (noin 1 teelusikallinen) sekoitettuna nesteeseen heti harjoituksen jälkeen. Ohjeen mukaista annostusta ei SAA ylittää." Oonkos nyt käsittäny jotain pahasti väärin? :eek: Jos vedän tollasen tankkausprosessin alussa, niin löydetäänköhän mut joku päivä kreatiinipurkki kädessä keittiön lattialta maksa räjähtäneenä... :rolleyes: Vai voinko ihan huoletta tykittää parin päivän ajan 20g tota mömmöä 80-kiloseen varteeni?

PS: Oiskohan tää pitäny laittaa tonne roinapuolelle... :lol2:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
KeppiNiska sanoi:
Oon puolen vuoden ajan vetänyt sellasta "haista paska"-treeniä ja ajattelin nyt hieman kehittää treenimetodejani. Tein jonkinlaisen treeniohjelman, katson vähän mitä suuhuni laitan ja tänään kävin ostamassa peräti palautusjuomaa ja kreatiiniakin. :thumbs: Doh, oon lukenut, että kreatiinia kannattais napsia tyyliin:

Sitten 4-6 viikkoa ylläpitämistä, jolloin 2-3 g/päivä

Sen jälkeen pari viikkoa taukoa ja homma taas alusta.

Mutta omg! Siinä kreatiinipurkissa (100% kreatiinimonohydraatti) lukee näin: "Nauti päivittäin 2 g kreatiinia (noin 1 teelusikallinen) sekoitettuna nesteeseen heti harjoituksen jälkeen. Ohjeen mukaista annostusta ei SAA ylittää." Oonkos nyt käsittäny jotain pahasti väärin? :eek: Jos vedän tollasen tankkausprosessin alussa, niin löydetäänköhän mut joku päivä kreatiinipurkki kädessä keittiön lattialta maksa räjähtäneenä... :rolleyes: Vai voinko ihan huoletta tykittää parin päivän ajan 20g tota mömmöä 80-kiloseen varteeni?

Ihan hyvä setti toi on. Ite en suorita tota tankkausvaihetta, mutta otan kreaa joku 5-10g per päivä. Treenipäivänä enemmän ja lepopäivänä vähemmän. Väittipä joku mulle ettei kean käytössä tartte pitää taukoja, sillä kreaan ei ole reseptoreja. Mikäli tuo pitää paikkansa se tarkoittaa ettei liikaotolla ole hyötyä vaan menee hukkaan?! Tosin en tiedä mitä krea tekee maksalle?? Viisaammat voisivat kommentoida.

KeppiNiska sanoi:
Vai voinko ihan huoletta tykittää parin päivän ajan 20g tota mömmöä 80-kiloseen varteeni?

Aika HC-kaveri oot, jos meinaat todellakin tykittää kreat kroppaasi.
Taitaa olla roinapuolen juttuja... :D

Tuo tankkausvaihe on aika turha. Tulee vaan saatanan paha olo.
Nykyään otan itse kreaa vaan palautumisjuomassa.

KeppiNiska sanoi:
:

:lol2:

Tämä on minusta liikaa!

Minäkin jättäsin tankkaamisen väliin. Sellaset reilut 5 grammaa tulee aina palautusjuomassa otettua, taikka aamupalalla ja tällä hetkellä vain reenipäivinä.

Ei kai sillä tankkauksella muuta saavuta, kun saa vain lihakset saturoitua kreatiinilla paljon äkimmin. Itse teen kreatiinin aloitusvaiheessa pienen tankkauksen, eli syön 10-15 g kreatiinia 5 päivän ajan, minkä jälkeen jatkan sillä 5 g:llä per päivä.

Omskakas sanoi:
Ei kai sillä tankkauksella muuta saavuta, kun saa vain lihakset saturoitua kreatiinilla paljon äkimmin. Itse teen kreatiinin aloitusvaiheessa pienen tankkauksen, eli syön 10-15 g kreatiinia 5 päivän ajan, minkä jälkeen jatkan sillä 5 g:llä per päivä.

Juu, kiitos vastauksista. :worship: Otan nyt sitten vähän rauhallisemmin tankkausvaiheen. Seurailen tuota Omskakaan tyyliä eli otan muutaman päivän ajan 10-15 g ja sit about 5 g/päivä.

Vielä kreatiinin imeytymisestä. Jos kreatiinin ottaa safkan yhteydessä, niin kannattaako se ottaa ennen vai jälkeen? Vai kannattaako yleensäkään ottaa safkan yhteydessä? FAQ:sta lueskelin, että kannattaa ottaa glutamiinia jossain muodossa siinä samalla, auttais imeytymisessä huomattavasti. Mutta mmh.. joo.. mitäs se glutamiini on? :david: Kuulostaa joltain sokerilta? :D

Kannattaa ottaa se kreatiini sen palautusjuoman yhteydessä / sen seassa. Imeytyy parhaiten.

Onko muuten mitään hyötyä jos kreaa käyttää ainoastaan palautusjuoman kanssa eli kolme kertaa viikossa ja muuten ei ollenkaan?

Entäs haitat?

Mitä haittaa kretiinista voi olla? Tossa aiemmin joku jo kyseli että mitä se tekee maksalle. Poksahtaako se maksa taas nyt tästäkin? Joku kumminkin taatusti tietää jotain haitoistakin. :kuola:

juu sanoi:
Onko muuten mitään hyötyä jos kreaa käyttää ainoastaan palautusjuoman kanssa eli kolme kertaa viikossa ja muuten ei ollenkaan?
Ei kreatiinisuplementaatiolle ole mitään minimimäärää. Vähänkin auttaa enemmän kuin ei yhtään. Sen sijaan liikaa on helppo syödä, kun lihaksiin mahtuu sitä vakiomäärä.
123jippo sanoi:
Mitä haittaa kretiinista voi olla?
Kukaan ei ole pystynyt todistamaan, että pitkäaikaisestakaan käytöstä olisi jotain haittaa. Tosin tällaisen todistaminen on aika vaikeaa, ehkä me kaikki kupsahdetaan samalla kellonlyömällä joskus 15 vuoden päästä ikiuneen :zzzz:.

juu sanoi:

Riippuu tietysti henkilöstä. Mulle riittää palautusjuomassa. Olen huomannut että ylimääräinen vaan kusettaa ja valuu siten hukkaan...

Siis ainakin se mun maksajuttu oli pelkkä heitto sen annostusohjeen pohjalta. :) En tiiä mihin se kreatiini negatiivisesti vaikuttaa vai vaikuttaako mihinkään.. Usealta taholta sitä on hypetetty melkeen Gralin maljan tasosena ihmelitkuna, joka auttaa tsiljoonaan vaivaan ja vielä kehittää muskeleitakin siinä sivussa. :thumbs:

Ja joo.. Itekin ajattelin, että kreatiini ois varmaan hyvä/helppo ottaa palautusjuoman kanssa. Niin teen, ja välipäivinä sit aamiaisen jälkeen.

mullehan kreatiini sitten sopii hyvin jos se maksaan menee kunnei juo viinaa muutakun erittäin harvoin, :rolleyes:

joten muut vetää viinaa mä kreaa jos kupsahdan maksa vaurioon ennemmin kun te viinaan. Sit lopettakaa krean syönti :hyper:

Kasittaakseni munuaisiahan krea rassaa jos se jotain nyt edes rassaa. Pelimiehet kun ovat neuvoneet etta mikali alaselassa alkaa kipua tuntumaan niin munuaiset ne siella huutaa Niveaa :) Tamakin tosin tuntuu sellaselta urbaaniturbaani legendalta, silla enpa ole ikina ketaan tavannut tai edes kuullut etta moista olisi tapahtunut. Itella toi krean syonti on ollut hiukan sellasta epasaannollista mutta nyt viimeset 3 viikkoa on tullut Prolabin kreaa (hommas muuten Mike sita pakkiksen kauppaan, se meinaan r0x0r aika kovaa) ja tuntuu toimivan aika hyvin. Ite pistan sita aamupalan yhteydessa lusikallisen naamaan ja vetta peraan. Tassa tosin kannattaa kiinnittaa huomiota siihen etta suu kannattaa avata ensin (kiitokset Tomille vinkista!). En oo lahteny millaan dextrooseilla hifistelemaan ja hyvin tuntuu toimivan. Sitten toinen lusikallinen palautusjuoman sekaan joka nautitaan illalla reenin jalkeen. Talleen siis joka paiva, riippumatta siita etta reenasinko vai en.

armand sanoi:
En jaksanut avata uutta threadia aiheesta, joten kysyn tässä!
Nyt rahat on vähissä ja jotain pitäis ostaa niin kumpaa suosittelette? :rolleyes:

Antaisin ääneni palautusjuomalle. :)

Jos noista kahdesta pitaa valita niin ilman muuta palautusjuomaa. Ja ota heti alusta lahtien lompakon sallimissa rajoissa jotain suht laadukasta palautusjuomaa. Pakkiksen kaupasta Prolabia jos perse kestaa, suosittelen omasta kokemuksesta N-Slarbaa. Jata kakkaherat kakansyojille! :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom