Eli olen suhteellisen pitkän linjan punttaaja, mutta lisäravinneasiat on ollu lievästi sanottuna aina vähän retuperällä ja kaipailisinkin aika paljon vinkkejä. Näin tänne palstalle muutenkin eksyin
1. G-mass ja kreatiini
Olen jo parin vuoden ajan säännöllisesti vetänyt tuota g-massia ja vasta nyt aloin enemmän mietiskelemään, kun siinä kuitenkin yhdessä annoksessa on 5g kreatiinia eli kun "isot pojat" on puhunu, että kreatiiniin ottamisesta pitäisi pitää taukoa, niin onko tälläisestä vuosittaisesta säännöllisestä ilman taukoa syömisestä voinut olla jotain haittaa?
Onko 5g sinänsä paljon, jos ajatellaan että maksimissaan syön g-massian 4 annosta/kertaa viikossa (annos=g-mass 3dl ja 1dl maltoa).
Kreatiinista puhutaan muutenkin paljon ja itse haluaisin välttää kaikki riskit mahdollisista munuais, maksa jne vaurioista ja en koe itselleni koko kreatiinia välttämättömänä. Lähinnä haluan lisäravinteilta parantaa lihasten kasvua ja vastaavasti palautua mahdollisimman hyvin treenien jälkeen.
2. Hyvä (kreatiiniton?) vaihtoehto G-massille vai onko G-mass PARAS?!
Olisikos fiksua esimerkiksi pitää pari kuukautta taukoa koko g-massasta ja ostaa vaikkapa leaderin
100% Whey Protein+ (3Kg)55,00 € (Kallisko?) ja siihen sekoittaa tarvittava määrä maltoa? Seuraava aloittelijakysymys onkin mikä suhde proteiinin ja hiilarin kesken on paras? Jr-fitnessin kavereiden neuvosta olen tosiaan lisännyt g-massiin hiilaria ja kun täältä olen lukenut että siinä on valmiiksi paljon sitä, niin meneekö metsään?
Olen käyttänyt g-massia ennen treeniä ja treenin jälkeen palauttavana juomana ja olisi hienoa, jos joku osaisi kertoa muutenkin hiilari/proteiini määristä ja tarjota esimerkiksi jotain vaihtoehtoa. Esim tämä American Mass Blast, josta täällä on paljon puhuttu. Hyödyt/haitat g-massiin nähden ja sisältääkö jotain aineosia joiden kanssa pitää pitää taukoa tai vastaavasti tarkkailla kuinka paljon niitä saa?
Vaí olisiko tosiaan fiksua rakentaa protskusta ja hiilarista omat sekoitukset ja jatkaa siitä eteenpäin.