Kreatiini - Voiman ja pumpin peruskivi

Meta title: 🔥 KREATIINI – VOIMAN JA PUMPIN PERUSKIVI 🔥

Meta description: Tutkitusti toimiva lisäravinne, joka lisää voimaa, palautumista ja työkapasiteettia ilman turhaa kikkailua.

Tuo ei kyllä missään nimessä ole täysin kiistaton näyttö. Toinen mahdollinen narratiivi tälle tapahtumalle voisi olla, että kärsit lisälyönneistä pitkään, kunnes eräänä päivänä sait flimmerin, joka käännettiin sähköllä. Flimmeri kääntyi ja samalla hävisivät lisälyönnit. Joka tapauksessa, jos sinä koet, että kreatiinin lopettamisesta oli sinulle hyötyä, ei sitä vastaan oikein voi mitään sanoakaan.

Itse en löytänyt kuin yksittäisen tapaustutkimuksen, jossa terveelle miehelle oli tullut flimmeri. Sattui käyttämään kreatiinilisää, joista lääkärin päätelmä oli loogisesti -> kreatiini aiheutti flimmerin.
Paitsi että tämä ei ole ensimmäinen kerta kun lopetan kreatiinin. Nyt vain flimmerin takia lopetan sen kokonaan ja lopullisesti. Flimmeri saattaa tietysti olla täysin riippumaton kreatiinista ja lisälyönneistä, mutta hyvin se osui siihen saumaan, että jäi päälle sarjan aikana tulleesta rytmihäröstä.

Purkin kyljessä on ohjeet mutta riittää kun ottaa vaan sen 5-10g päivässä loppuikänsä eikä mieti sen enempää. Palstalla on myös omat langat simppeleille kysymyksille, ei tarvii jokaiselle tehdä uutta.

Kunhan otat. Vaikka 5g. Ei merkitystä mihin aikaan päivästä otat. Tankkaus jaksokaan ei ole nykytiedon mukaan pakollinen. Eli 20g 5 päivän ajan tms.

Conclusions: Twelve months of creatine supplementation and supervised, whole-body resistance training had no greater effect on measures of bone, muscle, or strength in older males compared with placebo.

Omalla kohdalla olen kokenut saatavani paineita lisää kreatiinista ja sitä kautta hyötyä isoihin liikkeisiin. Mulle kuitenkin kolme viime jakson kun olen käyttänyt kreaa on nilkat ja jalkapöydät turvonneet. Jollain lailla krea on vaikuttanut mulla verenkiiertoon. Rytmihäiriöt on lisääntyneet reilusti entisestä. Enää en sitä uskalla käyttää. Ylipaino, ikä ja rytmihäiriötaipumus toki mulla taustalla minkä takia luulen krean näin vaikuttavan.

Mitä toi vaikuttaa jos jättään lasiin lillumaan? Ihan mielenkiinnosta...
Kovasti kiistelty juttu, että se muuttuu kreatiniiniksi nesteessä jos sen sinne jättää pidemmäksi aikaa. Tältä spekulaatiolta välttyy kun vain ottaa krean kerran päivässä heti. Jos taas ehdointahdoin sen laittaa veteen lillumaan, pitää olla jo hieman yksinkertainen ihminen ja tarkoitus tehdä kaikesta vaikeampaa mitä se on. Simppeliä, ottaa purkista ja vetää naamariin, ei tartte miettiä sen jälkeen yhtään mitään. Jos taas haluaa tehdä kaiken vaikeammaksi, niin alkaa etsimään tutkimuksia, jotka puoltaa sen lillumista vedessä, tuhlaa siihen aikaansa ja ressaa asiasta kun sen voi tehdä ilman mitään ressiä.

Ite otan varmuuden vuoks noin 10g eli kukkurallisen ruokalusikallisen. Aivan sama kun kreatiini on lähes ilmaista.
Sama mulla kun käytin. En ruvennut hifistelemään vaan otin sen verran että varmasti riittää. Tuskin on merkitystä ottaako 5 vai 7g.

Kreatiini ei sekoitu veteen vaan se on aika nopeasti siellä lasin pohjalla. Eli helpointa on juoda kun sekoittaa kunnolla ja heittää yhdellä huikalla huiviin.
Niin sitä mä juuri ajattelin, että jos unohtaakin juoda ja lasi jää pöydälle niin hileet valuu pohjalle kasaan ja siellä pysyy kunnes sekoittaa ja juo.

Sama mulla kun käytin. En ruvennut hifistelemään vaan otin sen verran että varmasti riittää. Tuskin on merkitystä ottaako 5 vai 7g.
2-3g riittää, eikä tarvitse joka päivä vaan esim. 4 x 5g/vko. Ei kai se nyt hifistelyä ole, jos käyttää todellisen tarpeen mukaan eikä 2-3 kertaisia määriä . :unsure:

2-3g riittää, eikä tarvitse joka päivä vaan esim. 4 x 5g/vko. Ei kai se nyt hifistelyä ole, jos käyttää todellisen tarpeen mukaan eikä 2-3 kertaisia määriä . :unsure:
Annostus riippuu ihan keneltä kysyy. Siinä mielessä ei voi sanoa että juuri 2-3g on oikea annostus. Esimerkiksi fitnesstukku ohjeistaa 5-10g annokseen. Lääkelaitos taas varoittaa ettei 2g saa ylittää. Mun mielestä annostus ei ole niin justiinsa. Mielummin otan suosituksen ylärajan kuin alarajan. Käytännössä tuskin eroa voi huomata. Itsellehän kreatiini ei anna mitään efektiä.

Back
Ylös Bottom