Minua ihmetyttää, kun toistelette kokoajan, että treenataan "kadunmiestä" vastaan. KM on alkujaan kehitetty sotilasolosuhteisiin eli Israelin armeijan sotilaiden kykyyn selviytyä "rättipäiden" keskellä. Sotilas-mallin tarkoitus on lyhyessä ajassa eliminoida vastustaja. Meidän salilla puhutaan 4 sekunnin säännöstä (lyhyt aika), joka alkaa kun huomaat kamppailutilanteen alkaneen (käydään kiinni/huudetaan uhkaus/jne...) ja 4 sekunnin aikana pitäisi tilanne olla hallinnassa. Muuten ollaan epäonnistuttu/jokin on mennyt pieleen. Salimme painottaa myös että tarkoitus on pysyä pystyssä mahdollisimman pitkään (koko 4 sekuntia). Tottakai treenaamme mattoon viemistä, mattotekniikkaa, koska se kuuluu "ei sääntöjä"-otteluihin. Se minkä sanotaan tekevän KM:sta tehokkaan on se, että liikkeet perustuvat stressireaktioihin. Eli kun henkilöä lyödään päähän, nousevat kaikilla kädet jolloin tavalla, pää vetäytyy taaksepäin, jne... Näistä reaktioista on sitten pyritty johtamaan liikkeitä, torjunnat, jne... Treeneistä saatava hyöty on sitten aivan itsestä/ohjaajista kiinni. En tiedä miten asiat ovat muualla, mutta meidän salilla ohjaajat ovat käyneet koulutuksensa Israelissa/lajin pääkouluttaja on vetänyt sen jossain. Mielestäni ehdottomasti parasta treeniä on sparraus. Itse käytän sparrauksessa sääri-, muna- ja hammassuojia sekä grapling-hanskoja. Tällöin ollaan niin lähellä todellisuutta, että se riittää minulle. Eihän treeneissä ole tarkoitus tyrmätä kaveria, vaan löytää omia vahvuuksia ja heikkouksia. Pitää myös muistaa, että seuraavana päivänäkin on elämää. Eli itsensä "puujaloille" hakkaaminen on aivan turhaa.