Krav Maga

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tugi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
joo totta kai sitten on jotai vialla jos joka tunnin alussa opettaja kertoo "kuinka monta humalaista/piripäätä pisti taas sairaala-kuntoon"

Vai tiedät, no kerro mitkä seurat kuuluvat tähän valtaosaan? Ei se ole niin että jos jossain tehdään jotain hyvää että se olisi silti uniikkia. Hienoa että teillä otetaan nuo asiat huomioon ja oikeasti harjoitellaan, niin tehdään useissa muissakin seuroissa. Itseään ei voi ylentää.
No tarkoitukseni ei nyt ollut jotenkin kehua kuinka helvetin erinomaista opetus meillä mielestäni on... :D Sori jos vaikutti, että omakehu haisi :nolo:
Pointtini oli se, että JOS menet keskiverto kamppailusalille niin et paljoa saa opetusta tuossa aiheessa. Itse en ole saanut sitä yhdelläkään salilla jossa nuorempana reenailin. On myöskin aivan sama löytyykö tietotaitoa jos sitä ei anneta oppilaille. Mutta kuten joku jo totesi niin vapaaottelun reenaaminen on hieman eri asia kuin itsepuolustus vaikka yhtäläisyyksiä fyysisellä tasolla onkin.

Noista kamppailuohjaajien meriiteistä keskusteltiin aiemmin. Heitän oman "valinnan" sinun eteen.
Opetteletko mielummin henkilön A alaisena jos hän on ollut parissa puukotuksessa, tappelussa, ehkä ovella ja lisäksi voittanut jonkun mestaruusvyön. Vaiko henkilön B joka on hyvä opettaja, hyvä korjaamaan virheet, rakentaa hyvin harjoitukset, on hankkinut tietoa itsepuolustuksesta ja opettaa myös sitä psykologista puolta ja on jopa vielä miellyttävä ihminen?
Itse valitsisin B:n.
Tosin nuo asiat/ominaisuudet eivät ole poissulkevia.
Hyvä IP-kouluttaja omaa MINUN mielestäni jotain kokemusta oikeasta väkivallasta JA kyvyn analysoida sitä kokemusta ja soveltaa sitä keskiverto ihmiseen JA omaa intohimon itsepuolustuksen opettamiseen.
Pelkkä kokemus väkivallasta ei riitä. Iso kaveri joka on taitava lyömään voi omata 100 pudostusta kadulla takasuoralla. Mutta jos hän opettaa keskiverto ihmiselle, että aina putoo kun "tosta lähtöö" niin silloin hän ei osaa analysoida sitä omaa kokemustaan ja soveltaa sitä opetukseensa. Myöskään kokemus voimankäyttötilanteissa ei siirry sellaisenaan hätävarjelun opettamiseen vaikka raja onkin veteen piirretty ja yhtäläisyyksiä löytyy.
En todellakaan vähättele "tositilanteista" saatujen kokemusten merkitystä. Koitan vain sanoa, että se yksin ei riitä.

VKA:Tiedän, että valtaosa kamppailuseuroista sivuuttaa tuon tärkeän osa-alueen täysin tai käy sen läpi puoli huolimattomasti.

Ainakin omasta mielestäni "omassa" seurassani tuohonkin on riittävästi panostettu. Ja itse asiassa se on ihan mielenkiintoistakin. :) Ja seura oli Espoon krav maga, jos jotakin kiinnostaa.

VKA: Opetteletko mielummin henkilön A alaisena jos hän on ollut parissa puukotuksessa, tappelussa, ehkä ovella ja lisäksi voittanut jonkun mestaruusvyön. Vaiko henkilön B joka on hyvä opettaja, hyvä korjaamaan virheet, rakentaa hyvin harjoitukset, on hankkinut tietoa itsepuolustuksesta ja opettaa myös sitä psykologista puolta ja on jopa vielä miellyttävä ihminen?
Itse valitsisin B:n.

Etsikää opettaja/opettajia joka on A+B, sitähän alkuperäisellä kirjoituksellani juuri tarkoitin. Niitäkin on.
Niinhän sitä koitetaan valita muitakin yhteistyökumppaneita ja opettajia eli hakea sellainen jolla kokonaisuus ja eri osa-alueiden hallinta olisi mahdollisimman lähellä optimia. Niinhän sitä sanotaan ettei valmentajan tarvitse olla enää se "kovin jätkä", eihän esim. pikajuoksuvalmentaja, joka valmentaa vaikka suomen mestaria, varmasti ole valmennettavaansa nopeampi, ainakaan enää. Hänellä saattaa olla oma juoksu tausta ja omana aktiiviaikanaan hankitut kokemukset, lisäksi jälkeenpäin kerätty tietotaito harjoitteista ja lajin uusista tuulista. Hän voi keskittyä tiedon keräämiseen ja siirtämiseen, valmennettava taas sen kaiken siirtämiseen omaan suoritukseensa.
Kamppailulajeista puhuttaessa asiat usein kärjistyvät, ihmiset myös usein kyseenalaistavat lähes kaiken jota eivät itse osaa tai tunne. Toisaalta maailmassa on paljon toimintaa ja osaamista joita emme itse osaa mutta siltikään emme kyseenalaista kun se on jotain muuta kuin se missä me kaikki haluamme olla hyviä.
Haluamme osata suojella ja puolustaa itseämme ja läheisiämme, se halu ja tarve on veressämme. Jos vaikuttaa siltä että et olekaan kykenevä tähän tehtävääni(lue= joku muu uros lähistöllä on vahvempi, parempi, pelottava) reagointi on usein kieltämistä, jopa pakenemista. Täällä foorumilla se tarkoittaa väittelyä, vähättelyä, kieltämistä tai hiljaisuutta usein. Ja vain siitä johtuen että me kaikki haluamme osata tähän suojeluun liittyviä asioita mahdollisimman hyvin ja paljon ja todistaa itsellemme että tiedämme ja osaamme enemmän ja paremmin. Fyysisyys korostuu. Jos olemme pienikokoisia paikkaamme sitä muulla, jopa aseistuksella mutta useimmiten niiden fyysisten ominaisuuksien kehittämisellä mitä pystymme kehittämään(esim. voiman- ja painon lisäämistä)
Olin itse aikoinani todella jääräpää ja kantapään kautta vuosien saatossa olen oppinut monia asioita jotka ovat nopeuttaneet kehitystäni: en kyseenalaista uusia asioita ensireaktiooni perustuen, en kommentoi ja arvostele asioita joista ei ensikäden tietoa tai varmaa tietoa luottamiltani ihmisiltä jotka tutustuneet asiaan, tiedostan että olen haavoittuvainen ja kuolevainen jne. Opettajan tehtävähän nimenomaan on siirtää oppilaille osaamaansa tietoa vähän lyhyempää tietä mitä sen on itse joutunut keräämään, näin ollen opettajan kovat kokemukset ovat oppilaalle hyödyksi, tarkoittaen siis sitä että viisas ja ison elämänkokemuksen omaava ja oppilaitaan yksilöinä käsittelevä (myös suuressa ryhmässä on vain yksilöitä lopunperin) antaa ja ammentaa kokemuksistaan opin tarkoittamatta ja haluamatta että oppilaansa kokevat samat asiat.
Väkivaltaiset ammattirikolliset harjoittelevat jatkuvasti, 24 tuntia vuorokaudessa esim.kärsiessään rangaistusta suljetussa laitoksessa jossa uhka on monelle jatkuvasti läsnä. Muistakaa että vaikka harjoittelisit 5 x 2 tuntia viikossa itsepuolusta 15 vuoden ajan kaikkine osa-alueineen niin rikollisen mielenlaadun omaavalla on kunniallisiin kansalaisiin nähden muutama suuri "etu" puolellaan; ei vastuuntuntoa, sääliä, ei menettämisen pelko päällimmäisenä, jopa halu vahingoittaa toista ihmistä. Nämä kaikki puuttuvat käytännössä kaikilta harrastelijoilta. Nämä "estot" poistuvat vain yleensä tilanteessa jossa ei ole pakotietä (sota, kuolemanpelko), rikollisen mielen omaava taas kulkee nämä vaistot ja halut pinnalla lähes aina. Tämä on hyvä tiedostaa ja viedä mukaan ns. worst case scenario-harjoitteisiin.

8707 sanoi:
Mielestäni on hyvä että kamppailulajin harrastaja aika ajoin JOUTUU puolustamaan itseään tai läheisiään.

Mitä hyötyä kamppailulajien harrastajalle on siitä, että on joutunut tappeluun? Eikö parempaa lajiharjoittelua olisi harjoitella sitä kamppailulajia, kun kerran kamppailulajit ja itsepuolustus ovat eri asioita?

Jos puhutaan itsepuolustuksesta, niin kai lähtökohdan tulisi olla se, että ei joudu väkivaltatilanteisiin. Jos henkilö joutuu niihin, on lähtökohtaisesti epäonnistunut itsensä puolustamisessa. Jos tarkoitat sitä, että sitten on kokemusta jonka avulla pärjää seuraavalla kerralla, niin logiikka on pahasti pielessä. Tarkoitus on nimenomaan välttää niitä tilanteita, ja jos joutuu taas tappeluun, se tarkoittaa että on epäonnistunut jälleen. Kumpi on parempi, ottaa kerran turpaansa, jotta sitten seuraavalla kerralla ei saa (niin pahasti) turpaan, vai se että välttää tällaiset tilanteet kokonaan?

Jos tarkoitit sitä, että kokemuksia (sekä omia että toisten) on osattava käyttää hyödyksi, niin siitä olen samaa mieltä. Mutta on järjen köyhyyttä varta vasten hakeutua tappeluihin oppiakseen niistä jotain. Kannattaa muistaa, että jokaiselle hevoselle löyty kengittäjä, ja mitä useammin joutuu väkivaltatilanteisiin, sitä nopeammin se kengittäjä löytyy. Ja on syytä huomioida myös se, että vaikka selviäisikin hommasta voittajana, ei se tarkoita että selvisi ehjin nahoin. Sitä paitsi, tässäkin kannattaa ajatella pitkällä tähtäimellä. Okei, voitit tällä kertaa (ainoastaan rystyset ovat niin kipeät, että et saa kunnolla käsiä puristettua nyrkkiin), mutta kun tämän päiväinen vastustajasi tulee huomenna kahden kaverin ja pesäpallomailan kanssa yrittämään uudelleen...

8707 sanoi:
rikollisen mielenlaadun omaavalla on kunniallisiin kansalaisiin nähden muutama suuri "etu" puolellaan; ei vastuuntuntoa, sääliä, ei menettämisen pelko päällimmäisenä, jopa halu vahingoittaa toista ihmistä. Nämä kaikki puuttuvat käytännössä kaikilta harrastelijoilta. Nämä "estot" poistuvat vain yleensä tilanteessa jossa ei ole pakotietä (sota, kuolemanpelko), rikollisen mielen omaava taas kulkee nämä vaistot ja halut pinnalla lähes aina. Tämä on hyvä tiedostaa ja viedä mukaan ns. worst case scenario-harjoitteisiin.
Kannattaa mainita myös se, että rikollinen hyökkää silloin kun olosuhteet suosivat häntä, eikä uhria. Ja se, että kun rikollinen hyökkää, on hänellä aika suuri etumatka OODA-silmukassa, ja hän luonnollisesti pyrkii saattamaan hyökkäyksensä loppuun saakka ennen kuin uhri pääsee toimintaan mukaan. Näitä asioita on erittäin vaikeaa treenata salilla, joten paras puolustus tositilanteessa on välttää tällaisia tilanteita.

Pari tapaa treenata noita tilanteita vastaan:
- mielikuvaharjoittelu
- salin ulkopuolinen harjoittelu

Salin ulkopuolisella harjoittelulla tarkoitan tosielämässä, 24/7 tapahtuvaa harjoittelua jolla pyritään parantamaan 360/21 valmiuksia. Eli esimerkiksi sovitaan kaverin kanssa, että koska tahansa kaveri saa "hyökätä kimppuun", jos pääsee yllättämään. Tämä kimppuun hyökkääminen voi olla ihan vain taputus selkään niin että uhri ei huomaa, tai jopa ihan oikea hyökkäys kevyellä kontaktilla. Tällöin kannattaa varoa, että a) kumpikaan ei saa vammoja, ei edes se hyökkääjä kun kaveri tekee yllätettynä vastahyökkäyksen täydellä voimalla ja että b) ulkopuolisille ei jää väärä kuva tilanteesta.

Yksi oleellisen tärkeä asia, joka on näköjään kokonaan unohtunut tästä keskustelusta on kohteen tekeminen epäkiinnostavaksi (engl. target hardening). Eli kun lähtökohta on, että itse ei koskaan provosoi väkivaltatilanteita, niin ainoa syy miksi niitä voi syntyä on että joku toinen tekee aloitteen.

Tappelunhaluinen henkilö harvemmin rupeaa haastamaan riitaa henkilölle, jolle uskoo häviävänsä. Näin ollen itsevarma esiintyminen antaa turvaa potentiaalisilta hyökkääjiltä.

Toisaalta, liika uhoaminen ja liika itsevarmuus saattaa provosoida joitakuita henkilöitä mahdollisesti siksi, että se tulkitaan epävarmuudeksi (ja siten uhoaja tulkitaan itse asiassa uhriksi). Toinen vaihtoehto on, että sukukypsässä iässä oleva uros haluaa todistaa naaraille olevansa sopiva suvunjatkamiskumppani voittamalla kilpailijoitaan taistelussa. Tai sitten kysymykseen tulee reviiritaistelu, eli reviirin alfa-uros pitää sinua uhkana ja puolustaa reviiriään. Tai sitten vain uhoaminen ihan puhtaasti ärsyttää toisia.

Eli ei saa olla liian alistuva (eli ei saa käyttäytyä kuin uhri), eikä myöskään saa olla liian itsevarma tai näyttää liikaa kilpailijalta. Helppoa? :D

YJT:Jos tarkoitit sitä, että kokemuksia (sekä omia että toisten) on osattava käyttää hyödyksi, niin siitä olen samaa mieltä. Mutta on järjen köyhyyttä varta vasten hakeutua tappeluihin oppiakseen niistä jotain. Kannattaa muistaa, että jokaiselle hevoselle löyty kengittäjä, ja mitä useammin joutuu väkivaltatilanteisiin, sitä nopeammin se kengittäjä löytyy. Ja on syytä huomioida myös se, että vaikka selviäisikin hommasta voittajana, ei se tarkoita että selvisi ehjin nahoin. Sitä paitsi, tässäkin kannattaa ajatella pitkällä tähtäimellä. Okei, voitit tällä kertaa (ainoastaan rystyset ovat niin kipeät, että et saa kunnolla käsiä puristettua nyrkkiin), mutta kun tämän päiväinen vastustajasi tulee huomenna kahden kaverin ja pesäpallomailan kanssa yrittämään uudelleen...

En missään vaiheessa ole kehoittanut hakeutumaan "tappeluihin", itsensä ja lähimmäisen puolustaminen ei muuten todellakaan aina tarkoita tappelua vaan voi olla mitä vaan toimintaa, niin fyysistä kuin psyykkistäkin, jolla saadaan uhkaava tilanne vaihtumaan ei uhkaavaksi. Tiedät tämän itsekin aivan hyvin joten älä provoa.

Minä tarkoitan tilanteita johon todellakin on jouduttu tahtomattaan, siihen kovaan paikkaan jossa ei ole välttämättä enää sijaa puheelle, ennakoinnille, target hardeningille vaan pelkästään koville teoille. Ajattelepa vaikka tällaista(toki ei todennäköistä mutta...): juuri silloin kun sinä satut joutumaan sen kaverin silmätikuksi joka tuntee olevansa kuningas väkivalta ja haluaa juuri sinut koska kuulemma olet se kova kamppailukouluttaja joka kirjoittelee palstat punaiseksi. Tai joku on laittanut liikkeelle "tiedon" että olet sanonut jostain oikeasti kovasta kaverista erittäin pahoja asioita vaikket oikeasti olekaan. Ja tämä kaveri tulee sinun luoksesi ei keskustelemaan vaan ns. pieksemään paskat ulos :curs: kun olet saatavilla. Ja oikein härskit kaverit tulevat kotiovellesi tms. Jos on kokenut tällaista ja selvinnyt siten että elämä jatkuu niin minä väitän että tällainen henkilö tietää paljon väkivallasta ja niin halutessaan voi myös kokemuksiaan siirtää oppina eteenpäin.
Ja väitän että näihin koviin tilanteisiin voi joutua vaikka kerran elämässään myös sinä tai VKA vaikka miten palaatte jatkuvasti siihen että on "epäonnistuttu" jos joudutaan "tappeluun". Suppeaa ajattelua koska toisaalta kirjoitatte erittäin asiantuntevasti. Muututko sinä huonommaksi jos esim. v. 2011 syyskuun loppuun mennessä olet joutunut kovaan tilanteeseen vaikka kuinka olet toiminut mielestäsi oikein? Kyllä sen nyt ihan oikeasti voi tunnustaa että kovan tilanteen hoito alusta loppuun (menestyksellä=hyökkäys/uhka pysäytetty mahdollisimman pienin haitoin kaikille osapuolille ja tilanteen loppuunasti saattaminen ja jälkihoito) kehittää ihmistä, ei huononna tai tee epäonnistuneeksi itsensä puolustajaksi. Piste.

Kengittäjä löytyy silloin yleensä nopeasti jos hankkii itselleen vihamiehiä. Sitä kannattaa välttää aina.

:offtopic:
Onko muita tulossa valtakunnalliselle suurleirille, Riihimäelle, 16.-17.4.2005?
Itse olen menossa.

8707 sanoi:
En missään vaiheessa ole kehoittanut hakeutumaan "tappeluihin", itsensä ja lähimmäisen puolustaminen ei muuten todellakaan aina tarkoita tappelua vaan voi olla mitä vaan toimintaa, niin fyysistä kuin psyykkistäkin, jolla saadaan uhkaava tilanne vaihtumaan ei uhkaavaksi. Tiedät tämän itsekin aivan hyvin joten älä provoa.
OK, pitäisi varmaan määritellä jonkinlainen termistö, jotta aina tietäsi mitä toinen jollain termillä tarkoittaa :) Tarkoitus ei ole provosoida, ja totesinkin, että "jos tarkoitat tätä, niin olen samaa mieltä".

8707 sanoi:
Minä tarkoitan tilanteita johon todellakin on jouduttu tahtomattaan, siihen kovaan paikkaan jossa ei ole välttämättä enää sijaa puheelle, ennakoinnille, target hardeningille vaan pelkästään koville teoille.
Juu, totta kai kaikki epäonnistuvat joskus. Kaikki tekevät virheitä, mutta se ei poista sitä tosiseikkaa että kyseessä on virhe.

8707 sanoi:
Kengittäjä löytyy silloin yleensä nopeasti jos hankkii itselleen vihamiehiä. Sitä kannattaa välttää aina.
Tästä olemme samaa mieltä.

...Mutta keskustelu on mennyt aika pitkälle otsikon aiheesta. Olisiko tarpeen aloittaa ihan oma keskustelu näille jutuille?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
liityn näin krav magan harrastajana keskusteluun eli jos opettaja on joskus joutunut tappeluun niin hän ehkä pystyy soveltamaan tietojaan ja täten myös valistaa paremmin miten välttää tilanne. Myös se että tampereen krav magassa on ollut rikos luentoja on ollut loistavaa koska silloin tajuaa että tappelun välttäminen on usein parempi kuin se että tappelee koska osaa... :anssi: mutta silti... tilanne tappeluissa on se hyvä puoli harjoituksissa että pyritään ensin puhumalla estämään tappelu ja jos huomataan selvästi ettei voida välttää tilannetta hyökätään ensin ja täten saadaan etulyönti asema... ei minulla kai muuta kun salille :rock:

training_day sanoi:
Aivan, itsekään en lähde tehokkuutta arvailemaan, mutta olen sitä mieltä, että jos puhutaan lajista nimeltä Krav Maga, ainoa ns. oikea liitto on IKMF.
Minun mielestä liitot voi työntää peräsuoleen. Aivan sama. Sitäpaitsi, Euroopan magaliitto perustettiin Imin pyynnöstä, ja pääkouluttaja oli Israelin armeijan erikoisjoukoissa jne. (löytyy sivuilta). Se on pelkkä muodollisuus että onko joku liitto "oikea."

veijari sanoi:
Eikös krav maga ole paraslaji jos haluaa päästä hengestään? Tarkoitan sillä noita iskuja sukuelimiin / silmiin tökkimistä / puremista... Jos mä häviän reilussa tappelussa ni se on siinä mä olin huonompi/heikompi mutta jos joku käyttää edellämainittuja "epärehellisiä" keinoja ja voittaa niin voi olla varma että vedän vielä jokupäivä hiekkapaperipäällysteiselläpesismailalla kakkoseen...
Etkä vedä. Et vedä, koska olet kuollut, vammautunut tai et edes tiedä kuka kimppuusi kävi. Et vedä, koska et ollut reilussa tappelussa vaan joku hörhö kävi kimppuusi takaapäin ja veti turpaan kaveriensa kanssa.

pakkoroisto sanoi:
Kunnon takakäsi ja nopeet jalat toimii paremmin ku 15 vuoden maga kurssi.PISTE!
Nopeat jalat eivät toimi jos on kuristuksessa, syleilyssä tai makaa maassa. Nopeat jalat eivät myöskään toimi jos ei voi lähteä karkuun lainkaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom