Kovalevyt hajoilee

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Josef
  • Aloitettu Aloitettu
Tapahtanut tähän mennessä...

Kone jumiutui tilttiin ja boottasin. Ei suostu käynnistymään ja kovo alkaa pitää naksuttavaa (hidas tahti) ääntä, linux käynnistyy. Aikani boottailtuani ei linuxikaan käynnisty ja koko levy tuntuu kadonneen..

Ostan uuden aseman. Toimii hyvin muutaman päivän, mutta tämäkin menee tilttiin ja alkaa naksumaan (hitaampi tahti). Kone ilmoittaa että korruptiota levyllä ja siivoilee ja tuhoilee yms. Ei onnistu enää windowsin asennus. Tämän aseman ehkä tuhosin itse kun pidin sitä koneen vieressä alustalla (alustakin kierossa) ja oli todella lämmin eli ehkä tästä meni moottori paskaksi tms?

Saan vaihdossa uuden aseman, eri merkkinen. Toistaikseksi vielä toiminut.

Huonoa tuuria, vika käyttäjässä (liikaa boottia ja typerästi pidetty kovo joka kuumeni pilalle) vai onko mahdollista että virtalähde tai emolevy rikkoo tämänkin kovalevyni?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oliko mitä merkkiä nuo "hajonneet" levyt? Tuli vaan mieleen eräs pari vuotta sitten omistamani Maxtor, siinä esiintyi just tollasta naksuttelua eikä konetta saanu enää käyntiin.

Samsungit on yksi varmimmisa merkeistä. Itse en muuta huolikaan enää. Nykyään on kaksi Samsungia koneessa, toinen jo pari vuotta vanha. Näitä ennen paukkui kaksi Maxtoria. Niitä paskoja en kyllä tunge enää edes pahimman vihamiehen koneeseen. Samsung on kaiken lisäksi hiljainen, mitä nyt vähän kuumana käy, mutta se on niiden ominaisuus.

Mutta voiko vialliset emolevy tai virtalähde rikkoa noita laitteita?

Samsungit käy tosiaan kuumana verrattuna Seagateen.

Vielä yksi tuore juonenkäänne:

abitin ohjelma (latasin abitin sivuilta ja ehkä väärä versio sitten) piippasi ja sanoi, että CPU:n lämpo 75. Koitin puhdistaa tuon koneen sisällön pölystä ja prossun tuuletin ja siilin oli melkein täynnä pölyä. Sen jälkeen abitin ohjelma lakkasi piippaamasta mutta näytti lämmösi päälle 200 :jahas: . Hain sitten Sandran ohjelma joka näyttää nyt normaalia(?) ~45 astetta.

Itselläni on ollut Maxtorin levyjä ja kavereillenikin niitä asentanut ei mitään vikaa ole vielä toistaiseksi ollut. Kannattaa muistaa, että Maxtorilta löytyy parempaakin sarjaa kuin tuo yleisin DiamondMax esim. MaxLine III. Sattuu sitä vikaisia eriä joka valmistajalle.

Mulla naksui ennen kanssa Maxtor, vai olikohan Seagate. No, jokatapauksessa on vielä sama kovo mutta naksuminen loppui. Lähetin takuuseen ja pistivät toisen samanlaisen ja sekin naksui.

Edit: Maxtor oli siis merkki.

_RAIDER_ sanoi:
Itselläni on ollut Maxtorin levyjä ja kavereillenikin niitä asentanut ei mitään vikaa ole vielä toistaiseksi ollut.
Kaveri heitti tossa hyvän provon, kun ihmettelin sille kerran ääneen, kun yhdessä 10 vuotta vanhassa koneessa oli alkuperäinen maxtorin kovo, joka oli vielä ehjä. Sanoi, että: "On Maxtor joskus ollut hyvä, ihan niin kuin vaikka Niken lenkkarit. Nykyään kun ostat Niket kaupasta, niin niistä lähtee pohja irti ennen kuin ehdit kaupasta ulos."

:) heheheh. Itselläni ei tosiaan ole ollut vikoja eikä kavereillanikaan, mutta olen kyllä kuullut tuosta DiamondMax sarjan levyjen vikaherkkyydestä. Oiskohan laatua parannettu???

Nooh, "kaverin kaveri kerto ku sen kaverin koiran Maxtorit hajoilee harvase päivä" :rolleyes:

Meillä työkoneissa (180kpl) Maxtor ja Western Digital kovoja. Oisko yks kovo hajonnu 6 vuoden aikana... Sanoisin että harvinaisen kestäviä ollut. Itsellä 4 Maxtoria ollut ja yksi hajonnut 10v aikana.

Hyvä jakaa mielipiteitä jos on kokemusta tasan kahdesta kovalevystä. Ja sitten jakaa tieto faktana. :jahas:

Kovalevyn hajoaminen on todella harvinaista nykypäivän kovalevyissä. Ei merkillä enää juuri väliä ole. Valitsee sen jossa hinta/takuu hyvä IMO.

HC76 sanoi:
Hyvä jakaa mielipiteitä jos on kokemusta tasan kahdesta kovalevystä. Ja sitten jakaa tieto faktana. :jahas:
Taisit viitata muhun. Heitin sen vaan esimerkkinä. Mä kun luulin, että toi on ihan yleisesti tiedostettu ongelma, että Maxtor on kovalevyjen Lada. Kavereilta noita on hajonnut, ja jopa tietokonekaupassa kun olin ostamassa kovoa, niin myyjä koitti kaupata mulle ekana Maxtoria. Ja kun sanoin, että: "Ei missää nimessä tollasta." niin myjä vastasi, että: "En ihmettele."

Eli kokemus ei rajoitu nohin kahteen kappaleeseen.

Edit: Jostain se huono maine on siis Maxtorille tullut.

Powerhousu sanoi:
. Ja kun sanoin, että: "Ei missää nimessä tollasta." niin myjä vastasi, että: "En ihmettele."

Eli kokemus ei rajoitu nohin kahteen kappaleeseen.

Edit: Jostain se huono maine on siis Maxtorille tullut.

No omat kokemukset on ihan erilaisia. Joko tämä on tapahtunu +5 vuotta sitten tai sitten on paikallinen kovalevy myyjäsi kokapöllyissä :D

Saatto olla Maxtorilla joku huonompi sarja josta hajos isompi erä ja tämä sai negatiivisen huhuvyöryn aikaan. Hajoshan nyt Antecilta melkein kaikki 380w powerit jotka oli Sonatan kopassa. Se ei silti tarkoita että Antec ois oikeesti paska.

EDIT: itse ostaisin Western Digital kovalevyn jos pitäisi päivittää. ;)

Tämä threadi lienee sopiva tämän kysymyksen esittämiseen.

Millaisia kokemuksia ihmisillä on Samsungin kovalevyistä? Olen hankkimassa 500 gigan levyä ja vertailen seuraavia malleja:

Samsung 500GB T166 7200RPM SATAII -kiintolevy 16Mb cache
Western Digital Caviar SE16 500GB SATA II 8.9ms 7200rpm 16Mb cache

Hinnoissa on eroa Samsungin eduksi melkein 50 euroa, mikä kuulostaa suorastaan epäilyttävältä. Seagate ja Hitachi olivat vielä kalliimpia kuin to WD.

Omasta kokemuksesta ainakin kovalevyt on toiminu hyvin, mikäli olen järjestänyt jäähdyttävää ilmavirtaa niillekin. Sillä, että annan 5:llä voltilla tuulettimen pyöriä erittäin hiljaisesti kovalevyjen edessä on tuottanut kovalevyjen omien sensoreiden mukaan 15-25 C asteen pudotuksen lämpötilassa. Kerran on mennyt yksi maxtorin vanha levy rikki. Tiedä miksi, ehkä vanhuuttaan? Yksi westerni menny läppäristä. Syynä varmaan 20 C pakkanen, ja siitä siirtyminen 20 C lämpöön sekä käynnistys.

Sen verran kokemuksesta tiedän sanoa, että muutamilla kavereillani on kovalevyt poksahdellu. Nämä tapaukset, jotka tiedän on erinäisiltä valmistajilta. Ei liene ainakaan valmistajakohtaisesti voida sanoa, mitkä kovalevyt ovat parhaimpia/kestävimpiä. Lämmön sietokyky on luultavammin suurin kysymysmerkki.

Voin tietenkin olla väärässä, mutta omien havaintojen sekä muiden kokemusten lukeman mukaan lämpötila on ollut vaikuttajana kovalevyjen kestävyyteen heti törmäyskestävyyden jälkeen.

Dippi.
50 euron ero kovalevyjen hinnoissa voi hyvinkin olla pieni ero. 100 euroa olisi enemmänkin epäilyttävä. Hintaeroon vaikuttaa mm. tehtaiden tuotantokyky sekä elektronisien osien valmistajien valmistajat. Pienimpien osien valmistajien laadunvalvonta vaikuttaa todella paljon.(Vähäistä kokemusta tehdastyöntekijänä.)

Samsung on hinta/laatu suhteeltaan ylivoimaisesti paras ja hiljainen vieläpä.
WD on hyvä valinta, mutta itse en sitä ostaisi.
Minulla on 3kpl samsungin IDE ja 3kpl Samsungin SATA levyjä eikä mikään ole vielä hajonnut. T166 sarjaa kun vertailen muiden kanssa niin se on hiljaisin näistä kaikista.
50€:n lisäsijoituksella ottaisin mieluummin suuremman kovon kuin WD:n.

Mulla on ollut useampi Seagaten levy (nykyisessä koneessakin on, 250gb ja 400gb levyt) ja yhtäkään ei ole hajonnut vielä. Ovat myös hiljaisia ja takuuta 5 vuotta, joten omasta puolestani voin kyllä Seagatea suositella.

Kyllä sitä syytä voisi etsiä esim. virtalähteestä. Todella harvinaista että noin käy.

Seuraavassa linkissä Western Digital Caviar SE16 500Gb vertailussa muita kovoja vastaan, valitsin aiheeksi hinta-/tehosuhteen. WD on toiseksi paras, parempi on vain WD:n 160Gb:n malli :)
http://www23.tomshardware.com/storage.html?modelx=33&model1=367&model2=674&chart=49

Tosin mulla ei ole pahaa sanottavaa kyllä Seagatesta ja Samsungistakaan. Hiljaisia ovat olleet molemmat, mitä nyt olen itselle ja tutuille ja serkun kaiman kummeille asennellut.

Onko kellään muuten tietoa onko WD:n Raptor-sarjasta tulossa SATAII-versiota...?

Ok. Kiitoksia kommenteista. Kun/jos varsinaisia kauhutarinoita ei tule Samsungista, niin ehkäpä uskallan päätyä sitten siihen. :)

Kyllä sitä syytä voisi etsiä esim. virtalähteestä. Todella harvinaista että noin käy.

Samaa mieltä, kyllähän noita levyjä hajoaa, mutta että kaksi peräkkäin...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom