Kovalevyt hajoilee

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Josef
  • Aloitettu Aloitettu
Huh huh, nyt tuli pieni tuskanhiki näitä lukiessa :eek:

täytyisiköhän ottaa varmuuskopiot jo kohtapuoliin? Oma 80GB Maxtor on ostettu 2002 ja kovassa käytössä ollut...

Mulla on myös 2002 ostettu 80GB maxtor ja monesti tullu mietittyä, että koska kilahtaa.:D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko kotikonstein mahdollista jollain softalla noukkia rikkinäisestä kovosta tiedostoja takas... nyt on uus kovalevy, ja vanhoja tiedostoja laittaessa uudelle, levy katkesi:D (kiitos saksalaisten halpis levyjen)

Huh huh, nyt tuli pieni tuskanhiki näitä lukiessa :eek:

täytyisiköhän ottaa varmuuskopiot jo kohtapuoliin? Oma 80GB Maxtor on ostettu 2002 ja kovassa käytössä ollut...

Nyt se Maxtori hajosi. Ensin peliä pelattaessa rupesi valittamaan että tiedosto on korruptoitunut ja peli ei lähde käyntiin. No, eikun chkdsk päälle ja h-i-d-a-s operaatio jurnuttamaan...bootti > XP ei enää lähde käyntiin. Chkdsk ei enää toiminut vaan aina boottasi konetta uudestaan. Joo, enkä sitten tosiaan ole vielä viitsinyt ottaa niitä varmuuskopioita, mm. treenitaulukot vuosien ajalta kovalevyllä :(

Mutta eipä hätää. Asensin koko Windows XP:n uudestaan. Sitten lähti taas pelittämään, chkdsk toimi ja kaikki hyvin :)

Täytyy nyt katsoa jos jaksaisi alkaa polttelemaan niitä tietoja DVD levyille joku päivä...

Nyt se Maxtori hajosi.
No oikeastaan se kovalevy ei hajonnut, vaan Windowsin asennus. Tämä taas on ihan normaalia :D Jos kovo olisi hajonnut, ei Windowsia asennettaisi enää uudelleen. En tarkoittanut nussia pilkkua jos näin käsitit, kunhan valaisin ystävällisesti :)

Joo, eipä paljoa paskana olevalle kovolle enään mitään asennella. Sillä on kuitenkin kiva kokeilla kuinka pitkälle sen jaksaa heittää esim. parvekkeelta.

OK, kovalevy ei varsinaisesti hajonnut, mutta ei kait tuo kuitenkaan normaalia ole? Tarkoittaako noiden virheiden tuleminen että kovalevy vetelee viimeisiään? Eli virheitä alkaa tulla enemmän ja enemmän kunnes - Maxtor RIP ja sitten mikään ei enää toimi?

no jos xp yritti kirjottaa jotain toiminnalle tärkeitä tiedostoja korruptoituneille sektoreille niin siinä ois yks selitys tolle. kyllähän niitä varmuuskopioita vituttaa tehä mutta joskus se on vaan suht palkitsevaa...

Kiintolevyjen erot

Pitäisi asentaa uusi kiintolevy,en oikein tiedä kummanko tilaisin:
Molemmat ovat siis 40 gigasia a)vaihtiksessa on kierrosnopeus 5400 ja b)vaihtiksessa kierrosnopeus 7200. Mitä eroa näillä kierrosnopeuksilla on käytön kannalta? miten se näkyy ihan arkikäytössä?

Pitäisi asentaa uusi kiintolevy,en oikein tiedä kummanko tilaisin:
Molemmat ovat siis 40 gigasia a)vaihtiksessa on kierrosnopeus 5400 ja b)vaihtiksessa kierrosnopeus 7200. Mitä eroa näillä kierrosnopeuksilla on käytön kannalta? miten se näkyy ihan arkikäytössä?

Vaikuttavat osaltaan hakunopeuteen, mutta siihen vaikuttaa myös levyn koko, siis ihan se itse levyn fyysinen koko.

Tärkeämpi olis oikeastaan verrata, että mikä noissa on keskimääräinen hakuaika? Mitä nopeampi, sen parempi.

Jos tulee ainoaksi asemaksi (jossa siis käyttis) ottaisin tuon 7200rpm, on nopeampi.

Jos tulee kakkoslevyksi esim dataa varten niin 5400 riittää ihan jees.

Korjatkaa jos olen aivan metsässä, mutta eikös 7200rpm syö jonkin verran nopeammin akkua...? Kannettava-nuupie.. :nolo:

Voi siinä jotain pientä eroa olla, mutta ei ne akut kestä muutenkaan mitään, joten eipä sillä niin merkitystä ole :)
:D Totta. Ajattelinkin että kyse olisi aika marginaalisesta erosta, mutta näin niinkö tieteellisestä mielenkiinnosta piti kysyä..

SanDisk julkisti muuten juuri 32Gb:n Flash-aseman (5400rpm):
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=38203
Tuohan sopisi kannettavaan kuin nenä silmään.

Korjatkaa jos olen aivan metsässä, mutta eikös 7200rpm syö jonkin verran nopeammin akkua...? Kannettava-nuupie.. :nolo:

Voi siinä jotain pientä eroa olla, mutta ei ne akut kestä muutenkaan mitään, joten eipä sillä niin merkitystä ole :)

7200rpm on myös yleensä hieman äänekkäämpi kuin 5400rpm.

Tuo on aika paljon valmistajastakin kiinni.
Mulla on 2kpl Seagaten 7200rpm levyjä ja ovat todella äänettömiä. Normaalisti käyttäessä niiden ääntä ei edes kuule, sitten jos sitä alkaa ihan vartavasten kuuntelemaan niin pienen pieni raksutus kuuluu.

Tuo on aika paljon valmistajastakin kiinni.
Mulla on 2kpl Seagaten 7200rpm levyjä ja ovat todella äänettömiä. Normaalisti käyttäessä niiden ääntä ei edes kuule, sitten jos sitä alkaa ihan vartavasten kuuntelemaan niin pienen pieni raksutus kuuluu.

Jep, siks sanoinki et "yleensä". Noitahan ei voi vertailla eri valmistajien kanssa ristiin. Eli kyllä se Seagatenkin 5400rpm levy on hieman hiljasempi kuin 7200rpm, mutta Seagaten levyt on jo yleensäottaen sen verta hiljasia, että sitä eroa tuskin edes huomaa. Eri asia sitten taas jotkut Maxtorin vanhat sirkkelit...

Jep, siks sanoinki et "yleensä". Noitahan ei voi vertailla eri valmistajien kanssa ristiin. Eli kyllä se Seagatenkin 5400rpm levy on hieman hiljasempi kuin 7200rpm, mutta Seagaten levyt on jo yleensäottaen sen verta hiljasia, että sitä eroa tuskin edes huomaa. Eri asia sitten taas jotkut Maxtorin vanhat sirkkelit...

Totta. Mulla nuo levyt on uusinta Seagatea, joita on yleisestikin kehuttu about äänettömiksi.

hetkinen... jos kannettavaan hommaat niin varmista että mahtuu jos edellinen levy on 5400 rpm!

hetkinen... jos kannettavaan hommaat niin varmista että mahtuu jos edellinen levy on 5400 rpm!

Mariani ei kyllä puhunut kannettavasta, Solid taisi kysellä sitä ihan mielenkiinnosta vaan...?

Ok. Kiitoksia kommenteista. Kun/jos varsinaisia kauhutarinoita ei tule Samsungista, niin ehkäpä uskallan päätyä sitten siihen. :)

Mulla on 300GB T133 Samsung, hitaampi tuo on kuulemma kuin esim seagate 7200.10, mutta hiljaisempi. Ja ainakaan tässä Antecin p180 kopassa lämmöt ei nouse yli 32c ikinä kovalevyllä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom