Kovalevyt hajoilee

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Josef
  • Aloitettu Aloitettu
Huonoa tuuria tai olet käsitellyt varomattomasti. Itsellä kaksi maxtoria pyörinyt nyt valehtelematta kolme vuotta 24/7 ja no odottelen kyllä koska jompikumpi pamahtaa. Varmuuskopioita teen jatkuvasti tämän pelossa.

Edit: Niin jäähdytys on kaiken a ja o kovalevyllekin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ei ne samsunggitkaan ole viattomia. omassa lähipiirissä 3 kpl samsunggeja lahonnut vähän ennen takuun loppumista. huonoin homma tossa oli, että SMARTti ei ilmoitellut mitään.. ja vielä levyn osittaisen hajoamisen jälkeen kaikki näytti vielä vihreää.

1.Hyvä jakaa mielipiteitä jos on kokemusta tasan kahdesta kovalevystä. Ja sitten jakaa tieto faktana. :jahas:

2.Kovalevyn hajoaminen on todella harvinaista nykypäivän kovalevyissä. Ei merkillä enää juuri väliä ole. Valitsee sen jossa hinta/takuu hyvä IMO.

1. Niin itsellä on hajonnut 3 maxtoria, kaveri taasen on alan hommissa töissä ja on kyllä huomannut miten ainakin vanhat maxtorit hajoilee enemmän kuin muut merkit. Uusimmista en tiedä kun en niitä ole 3 vuoteen ostanut.

2. Harvinaista.. hah. Mene vaikka johonkin isompaan kauppaan töihin ja katso kuinka paljon sinne tulee takuupalautuksena kovalevyjä. Siitä 3v takuuajastakaan ei paljon hyötyä ole jos se hajoaa 4v päästä. Itselläni 1 maxtori hajosi takuuajan sisään ja loput sen jälkeen joten nekään eivät "tilastoihin" pääse.

1. Niin itsellä on hajonnut 3 maxtoria, kaveri taasen on alan hommissa töissä ja on kyllä huomannut miten ainakin vanhat maxtorit hajoilee enemmän kuin muut merkit. Uusimmista en tiedä kun en niitä ole 3 vuoteen ostanut.

Niin kuten sanoin meillä duunissa on n. 180 työasemaa joista on hajonnut tasan 1kpl Maxtoria. Sä voit olla mitä mieltä vaan, mun mielestä se on hyvä prosentti. Ja mä en nyt puhu mistään 5-10v vanhoista paskoista. Niistä hajos joka toinen 5 vuoden sisällä, merkistä riippumatta. ETENKIN Seagate:t hajos kaikki. Nyt laitetaan uusiin koneisiin Western Digital eikä mitään muuta. WD:tä ei ole muistaakseni hajonnut yhtään.

En usko että kukaan olikaan ostamassa yli 3v vanhaa kovalevyä? Puhutaan nyt ihan uusista levyistä, ja jos kerran niistä ei ole mitään kokemusta ni vähän turha kai postata mielipidettään?

2. Harvinaista.. hah. Mene vaikka johonkin isompaan kauppaan töihin ja katso kuinka paljon sinne tulee takuupalautuksena kovalevyjä.

On se silti harvinaista. Olen tehnyt mikrotukea 8v ja useammin se emolevy tai virtalähde on hajonnut kuin kovalevy.

On se silti harvinaista. Olen tehnyt mikrotukea 8v ja useammin se emolevy tai virtalähde on hajonnut kuin kovalevy.
Olen ihan samoilla linjoilla. Itse olen rakennellut koneita teinivuosista alkaen ja on tullut kokeiltua kaikki mahdolliset kovot halpis-IDE levyistä aina 15 krpm SCSI sirkkeleihin. Ainoa levy joka on hajonnut kertalaakista on ollut WD Raptor ja sekin hajosi selkeästi sen vuoksi, etten saanut tarpeeksi jäähdytystä sille.

Kun vain saa viriteltyä jonkun ropelin puhaltamaan ilmaa levyjen väliin eikä pakkaa niitä levyjä ihan kiinni toisiinsa, niin kyllä ne kestää hyvin melkein merkistä riippumatta.

Saisi tuo eSATA juttu yleistyä, niin voisi pistää kasan levyjä ihan omaan koteloonsa/omiin koteloihinsa koneen ulkopuolelle SCSI tyyliin. Tuolla tavalla saa jäähdytyksen toimimaan parhaiten.

Sekin varmaan pidentää levyn ikää, jos ajelee esim. defragmentointi ohjelman aina silloin tällöin, niin lukupään ei tarvitse niin paljon "sahata" turhaan tietoja hakiessa. Itse tsekkailen molemmat levyt parin viikon välein, pitää hakuajatkin lyhyempinä.

1.Niin kuten sanoin meillä duunissa on n. 180 työasemaa joista on hajonnut tasan 1kpl Maxtoria. Sä voit olla mitä mieltä vaan, mun mielestä se on hyvä prosentti.

2.En usko että kukaan olikaan ostamassa yli 3v vanhaa kovalevyä? Puhutaan nyt ihan uusista levyistä, ja jos kerran niistä ei ole mitään kokemusta ni vähän turha kai postata mielipidettään?

1. On hyvä prosentti.
2. Niin minulla tai kellään ei voi olla kokemusta miten uudet maxtorit voivat toimia muutaman vuoden päästä kun ei tulevaisuuteen voi nähdä. Itse perustan hankintani aina siihen miten saman merkin tuotteet ovat ennen toimineet. Jos lukee keskusteluja eri malleista on Maxtorin kovalevyt hajonneet eniten.

Niin kuten sanoin meillä duunissa on n. 180 työasemaa joista on hajonnut tasan 1kpl Maxtoria.
God damn, ollaankohan samassa paikassa duunissa :) Meillä on n. 200 työasemaa, sisustassa Maxtoreita. Vanhimmat ovat kolmisen vuotta vanhoja. Yksi oli muistaakseni rikki jo koneen saapuessa laitetoimittajalta, muuten ei ole yksikään kovo särkynyt tänä kahtena vuotena mitä olen ollut duunissa (enkä usko että niitä on urakalla savunnut sitä ennenkään, ainakaan näin ei ole kerrottu). Mielestäni myös hyvä prosentti.

Jos lukee keskusteluja eri malleista on Maxtorin kovalevyt hajonneet eniten.

Niinpä, ja netissä juttu menee suurinpiirtein näin: joku kuulee joltakin että Maxtorit (esimerkkinä) on täysin paskoja. Kaveri menee ja kertoo saman tarinan eteenpäin keskustelupalstoilla faktana. Jne. Ja näin se väärä tieto leviää. Vaikka totuus olikin että VANHAT (yli 5v) Maxtorit oli huonolaatusia. Ei missään nimessä uudemmat.

Maxtor tässä vain hyvänä esimerkkinä (sama juttu toistuu muissakin) siitä miten keskustelupalstojen "tietokoneguruja" ei aina kannata kovin tosissaan ottaa.

Ja 98% tapauksista ne omat komponentit ovat niitä parhaimpia ja luotettavimpia ;)

En itse usko että nykypäivänä on niinkään väliä ostatko Maxtorin, Samsungin tai Western Digitalin kovalevyn. Hajoamisprosentti on luultavasti hyvin lähellä toisiaan eri malleissa. Ennemmin kannattaa vilkasta sitä takuuta, hintaa ja suorituskykyä.

Ennemmin kannattaa vilkasta sitä takuuta, hintaa ja suorituskykyä.

Edelleenkään takuusta ei ole hirveästi hyötyä kun se on yleensä maksimissaan 3v. Sitten jos kovalevylle luvattaisiin 10v takuu niin voisi "huoletta" ostaa kyseisen merkin, koska siinä vaiheessa se olisi jo siirtynyt "luonnollisesti" pois käytöstä. Kovalevy on vielä siinä mielessä ärsyttävä komponentti että yllättäen hajotessaan vie vielä tärkeää dataa mukanaan, jollei raidit ole käytössä.

Edelleenkään takuusta ei ole hirveästi hyötyä kun se on yleensä maksimissaan 3v.

Ei nyt ihan niinkään. Esim Western Digital tarjoaa 5v takuuta joillekkin malleille.

Kovalevy on vielä siinä mielessä ärsyttävä komponentti että yllättäen hajotessaan vie vielä tärkeää dataa mukanaan, jollei raidit ole käytössä.

Tietty jos ei ymmärrä varmistaa omia tiedostojaan kovalevyltä ni se on sitten vähän niinkun oma moka. Mikään yksittäinen kovalevy ei ole 100% varma.

Hyvä keino on pitää koneessa 2 kovalevyä ja joko kopioida tärkeät kamat molemmille tai käyttää peilausta jolloin koko levyn sisältö olisi dynaamisesti kahdella eri levyllä.

Ei nyt ihan niinkään. Esim Western Digital tarjoaa 5v takuuta joillekkin malleille.
Huomasitko tuossa tuon YLEENSÄ sanan, en sanonut että ei olisi pidemmällä takuulla varustettuja malleja, vaan että suurin osa on 3v takuulla.

time-out.jpg

Maxtorit ovat itsellä aikoinaan paukkuneet hyvää tahtia ja kovojen hajoaminen loppui, kun siirryin Seagate Barracudaan.

Huh huh, nyt tuli pieni tuskanhiki näitä lukiessa :eek:

täytyisiköhän ottaa varmuuskopiot jo kohtapuoliin? Oma 80GB Maxtor on ostettu 2002 ja kovassa käytössä ollut...

Mä suosittelen ottamaan varmuuskopiot oli sitten levymerkki mikä tahansa. Levytila on niin halpaa nykyään, että toinen levy kylkee ja sinne nakkailee aina välillä tärkeet tiedot. Tai sitten virittää jonkun backup systeemin.

Huh huh, nyt tuli pieni tuskanhiki näitä lukiessa :eek:

täytyisiköhän ottaa varmuuskopiot jo kohtapuoliin? Oma 80GB Maxtor on ostettu 2002 ja kovassa käytössä ollut...

No mitäpä luulet? :)

Osta siihen rinnalle uus kovalevy ja pikaseen tai polta tärkeät kamat cd/dvd levyille. 5v vanha kovalevy ei todellakaan ole mikään jären luotettava kapistus.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom