kouluruokailu

Ikä
43
Tuli vaan tässä mieleen, että kun koulu taas alkaa reilun kuukauden päästä niin miten onnistun valitsemaan järkevimmät vaihtoehdot ruokatarjonnasta?
Tosiaan onneksi vaihtoehtoja on mutta hiilareiden osalta ne rajoittuvat vaaleaan riisiin ja pastaan ja perunaan. Aina ei kaikkia vaihtoehtoja ole, mutta ainakin siis kahta noista on tarjolla samaan aikaan. En tiedä onko mitään käytännön väliä mitä noista ottaa vai tyytyykö ottamaan hiilarit salaatista jota on aina myös tarjolla. Nykyään syön yleensä aina täysjyväriisiä tai täysjyvä/tummaa pastaa lihan, kanan tai kalan ohella ja tietenkin paljon salaattia :D .

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Milla-81 sanoi:
Tosiaan onneksi vaihtoehtoja on mutta hiilareiden osalta ne rajoittuvat vaaleaan riisiin ja pastaan ja perunaan.
Entä ruisleipä ja/tai näkkäri? Niistä ainakin saa kuituisassa (=laadukkaassa) muodossa hiilareita.

Perunoita harvemmin itse syön, tai jos otan, otan vähän. Nehän sisältävät paljon hiilihydraatteja. Kannattaa ottaa, jos on mahdollista, iso lautasellinen raejuustoa ja jos pystyt, niin juo ainakin se litra maitoa. Näkkileipää otan aina, se on muutenkin niin hyvää.

näkkäriä on tosiaan aina myös tarjolla kuten myös tummaa leipää jota olen aina ottanut ruoan kanssa :) mutta kannattaako siis jättää riisi, pasta ja peruna pois ja korvata se salaatilla ja leivällä? Tätä tarkoitan kouluruokailun osalta...kotona sitten taas päivällisen lisukkeeksi esim. täysjyväriisiä.

Milla-81 sanoi:
näkkäriä on tosiaan aina myös tarjolla kuten myös tummaa leipää jota olen aina ottanut ruoan kanssa :) mutta kannattaako siis jättää riisi, pasta ja peruna pois ja korvata se salaatilla ja leivällä? Tätä tarkoitan kouluruokailun osalta...kotona sitten taas päivällisen lisukkeeksi esim. täysjyväriisiä.
Ei kannata. Syöt vaan sitä mitä koulussa tarjotaan. Ei se vaalea riisi, pasta ja peruna mitään saatanan ruokaa ole, ellei niitä vedä kiloa kerralla joka päivä.

Tomi sanoi:
Ei kannata. Syöt vaan sitä mitä koulussa tarjotaan. Ei se vaalea riisi, pasta ja peruna mitään saatanan ruokaa ole, ellei niitä vedä kiloa kerralla joka päivä.

Ei ole saatanan ruokaa ei, mutta pasta on nopeeta hiilaria, pastasta saa helposti syötyä muutaman sadan gramman hiilareita kun se on niin hyvää.

MEV sanoi:
pastasta saa helposti syötyä muutaman sadan gramman hiilareita kun se on niin hyvää.
Onko tässä jokin ongelma?

Ruokaa naamariin niin pirusti kuin kykenee, hyvät koululaiset. Jos painonhallinta pettää, niin vika on jossain muualla kuin siinä kouluruuassa.

E: tomppa kisoihin? Koskamissä? Olen pitänyt sua aina makuuhuonepodarina. :D

MEV sanoi:
Ei ole saatanan ruokaa ei, mutta pasta on nopeeta hiilaria, pastasta saa helposti syötyä muutaman sadan gramman hiilareita kun se on niin hyvää.
Mitä väliä sillä on onko se nopeaa vai ei, jos sitä syö maltilla? Oon tässä itse dieettailemassa kisoihin ja vieläpä aikataulusta hieman edellä, ja syön joka päivä yhteensä sen 2 dl (kuivamitta) basmatiriisiä. Miksi? Sen takia, että en jaksa keitellä täysjyväriisiä jotain 40 minuuttia, ja joka tapauksessa KAIKKI hiilari, jota työnnän suustani alas tuntuu palavan samantien. Rasvaa lähtee, ruoka maistuu ja treeni kulkee.

D.Yates sanoi:
Onko tässä jokin ongelma?
Ruokaa naamariin niin pirusti kuin kykenee, hyvät koululaiset. Jos painonhallinta pettää, niin vika on jossain muualla kuin siinä kouluruuassa.

Mulla ei ole painoongelmia. Vaikka lopettaisin bodauksen kokonaan ja söisin pähkinävoipurkin päivässä kuuden viikon aikana, niin mä en lihoisi millin vertaa.
Mulla oli vatsat näkyvissä jo kun olin 6v, usko tai et.

Tomi sanoi:
Mitä väliä sillä on onko se nopeaa vai ei, jos sitä syö maltilla? Oon tässä itse dieettailemassa kisoihin ja vieläpä aikataulusta hieman edellä, ja syön joka päivä yhteensä sen 2 dl (kuivamitta) basmatiriisiä. Miksi? Sen takia, että en jaksa keitellä täysjyväriisiä jotain 40 minuuttia, ja joka tapauksessa KAIKKI hiilari, jota työnnän suustani alas tuntuu palavan samantien. Rasvaa lähtee, ruoka maistuu ja treeni kulkee

Joo, totta toi, täysin totta. Kerran sanoin koulussa muutamalle tytölle, ketkä söi pelkkää salaattia ja yhden lihapullan, että jos haluaa pudottaa rasvaprosenttia, niin liikkuu täysillä ja syö hyvin. No eihän ne mitään välittänyt, hihitteli ja katsoi mua ja jatkoi anoreksia syömisiään.

Tomi sanoi:

Saatiinhan tähänkin threadiin järkipuhetta. :worship:
Ei kenenkään dietti, normaalisti painonhallintakaudesta puhumattakaan, kaadu 1-2 ateriaan/päivä, joissa hiilarit ovat korkean GI:n omaavia. Kun puhutaan nuorista, terveistä liikkuvista ihmisistä, ei liene edes terveydellisiä perusteita välttää tuollaista kouluateriaa, vaikka parempaankin pääsiis hifistelemällä. Tuntuu, että täälläkin usein nuo hiilarinlähteet nähdään saatanan keksintöinä, jotka valahtavat suurin piirtein heti vyötärölle.. :david: 6-8 ateriaa päivässä, joista 1-2 tuollaisia..big deal? :rolleyes:

Itsellä on luentopäivinä aivan sama tilanne. Ainakin osasta noista UniCafe:ista saa pyydettäessä lihan tupla-annoksena ihan kohtuulliseen hintaan, 1-1,20e lisähintaa. Tuolloin ei pitäisi ainakaan protskuista olla enää puute(kalorit voi toki keulia jo vähän.. :D ).

Jokainen tietysti suhtautuu näihin omalla tavallaan, mutta elämästä tullee huomattavasti rennompaa ja vieläpä seurauksitta, kun syöt tuon aterian mukisematta(onhan sielläkin tarjonnan suhteen varaa korjata kurssia parempaan suuntaan tummalla leivällä, salaatilla yms.)ja jatkat hifistelyä kotona.. :)

Jason82 sanoi:
Saatiinhan tähänkin threadiin järkipuhetta. :worship:
Ei kenenkään dietti, normaalisti painonhallintakaudesta puhumattakaan, kaadu 1-2 ateriaan/päivä, joissa hiilarit ovat korkean GI:n omaavia. Kun puhutaan nuorista, terveistä liikkuvista ihmisistä, ei liene edes terveydellisiä perusteita välttää tuollaista kouluateriaa, vaikka parempaankin pääsiis hifistelemällä. Tuntuu, että täälläkin usein nuo hiilarinlähteet nähdään saatanan keksintöinä, jotka valahtavat suurin piirtein heti vyötärölle.. :david: 6-8 ateriaa päivässä, joista 1-2 tuollaisia..big deal? :rolleyes:

Itsellä on luentopäivinä aivan sama tilanne. Ainakin osasta noista UniCafe:ista saa pyydettäessä lihan tupla-annoksena ihan kohtuulliseen hintaan, 1-1,20e lisähintaa. Tuolloin ei pitäisi ainakaan protskuista olla enää puute(kalorit voi toki keulia jo vähän.. :D ).

Jokainen tietysti suhtautuu näihin omalla tavallaan, mutta elämästä tullee huomattavasti rennompaa ja vieläpä seurauksitta, kun syöt tuon aterian mukisematta(onhan sielläkin tarjonnan suhteen varaa korjata kurssia parempaan suuntaan tummalla leivällä, salaatilla yms.)ja jatkat hifistelyä kotona.. :)

Kaikki toi on totta.

Mutta jos kyseessä on rasvan pudottaminen tavallisella keholla, niin asia ei ole noin mukava ja helppo. Näitkö kenties kakkosella vähän aika sitten niitä nuoria suomalaisia juoksijoita? Ihmettelin vaan niistä tytöistä, että kellään ei näkynyt vähääkään vatsalihaksia, joillain oli jopa pieni pömppä. Ne jos ketkään "liikkuu" ihan helvetisti, juoksee ja tollasta. Ei kaikilla pojillakaan näkynyt, mikä on minusta outoa.

Eihän sitä pullaksi muutu, mutta jos haluaa pudottaa sen oman luonnollisen rasvan alemmaksi, niin se vaatii vähän enemän kuin sen "hyvä ruoka ja mieli" juttua.

MEV sanoi:
Eihän sitä pullaksi muutu, mutta jos haluaa pudottaa sen oman luonnollisen rasvan alemmaksi, niin se vaatii vähän enemän kuin sen "hyvä ruoka ja mieli" juttua.

Oikeassa olet myös - kaiki riippuu tavoitteista. Hiilihydraattien karsiminen ja niiden laadun parantaminen on tutkitustikin lihasmassan säilymisen ja rasvakudoksen vähentämisen kannalta varsin suotuisa vaihtoehto, mutta mikään ei estä onnistumasta hieman korkeammillakin hiilareilla - jopa osittain niillä nopeilla.. :eek: Ja kuten yritin painottaa, tuo on vain yksi päivän aterioista - oikealla ruokavaliosuunnittelulla tilanne "korjataan" helposti. Vältetään edelleenkin niitä mustavalkoisia ajatuksia tyyliin "hyvä ruoka ja mieli" vs. "optimaalinen ruokavalio".. :kippis1:

PS. Kohta varmaan Hulkki tulee nysväämään tähän trediin spekulaatiot siitä, kuinka paljon enemmän lihasta olisi hankittu, jos ajatellaan ks. henkilön opiskelevan vaikkapa viisi vuotta ja joka arkipäivä tuona aikana ruokavaliossa on tuon suuruinen epäkohta.. :D ;)

Jason82 sanoi:
PS. Kohta varmaan Hulkki tulee nysväämään tähän trediin spekulaatiot siitä, kuinka paljon enemmän lihasta olisi hankittu, jos ajatellaan ks. henkilön opiskelevan vaikkapa viisi vuotta ja joka arkipäivä tuona aikana ruokavaliossa on tuon suuruinen epäkohta.. :D ;)

:lol2:

Ja olet oikeassa kanssa (kauheeta homoilua :hyper: ;) ). Jos vaikka ottaa sen hiilari annoksen oikeassa ajankohdassa niin se voi oikeastikin edistää sitä rasvanpolttoa. Mutta jos ajattelee vaan, että "hmmh, ompa nälkä, no syödään sitten ihan jumalattomasti hiilareita", niin ei se ole hyväksi. On laatu ja hyöty nälkää, on hyvä tietää kumpi nälkä on sitten kyseessä.

edit: Toi kuulosti tyhmältä "hiilari annoksen", siis hiilareita syödään päivän mittaan. Varmaan piti sanoa, että jossain vaiheessa sellainen hiilari possusyöttö voi edistää rasvanpolttoa, mutta ei tarkoita, että sitä kantsi harrastaa.

Mun ohje kouluruokailuun on, että juo litran maitoa sen normaalin ruoka-annoksen lisäksi niin saa ainakin tarpeeksi proteiiniä.
Muuten sitä ruokaa vaan kitaan niin paljon kun jaksaa.
Turha noita GI arvoja on aina tutkia, ei se peruna niin perkeleen keksintö ole.

MEV ille sen verran että et vaan syö tarpeeksi kun väität ettet liho.

Mun mielestä aika hifistelyä, jos rupee kouluruuan kohdalla miettimään noin syvällisiä. Hyvää ja terveellistä se yleensä on, poskiin vain. Itse otan aina perunaa/riisiä sekaisin + oheistuotteet (pihvit/kalat/lihapullatjne..).

LePale sanoi:
Mun ohje kouluruokailuun on, että juo litran maitoa sen normaalin ruoka-annoksen lisäksi niin saa ainakin tarpeeksi proteiiniä.
Muuten sitä ruokaa vaan kitaan niin paljon kun jaksaa.
Turha noita GI arvoja on aina tutkia, ei se peruna niin perkeleen keksintö ole.

MEV ille sen verran että et vaan syö tarpeeksi kun väität ettet liho.

Toi sun ohje on vähän hassu, miksi pitäisi juoda litramaitoa, aika ähkimistä se olisi :david:

Anyway, sä et tiedäkään, että on kolmea erilaista bodityyppiä.

Ectomorph, Ecto/mesomorph ja Mesomorph.
14v-15v'aana en liikkunut ikinä, en ikinä (ei näsäviisastella kuitenkaan) ja pelailin pelejä, söin viikossa ainakin 4 kertaa kokonaisen pizzan, hodareita, ja mitä paskaa nyt onkaan ja mulla oli aina kuitenkin vatsalihakset ja kylkiluut selvästi näkyvissä, selässä näkyi aina säikeet jne.

Joillain on aineenvaihdunta sellainen, että yli puolet ravinnosta tulee kakan mukana ulos, ja siinä ajassa kun syöt uudelleen, sun aineenvaihdunta on jo heittänyt ylimääräiset veks.
Mulla on sellainen aineenvaihdunta.

Integrandi sanoi:
Mun mielestä aika hifistelyä, jos rupee kouluruuan kohdalla miettimään noin syvällisiä. Hyvää ja terveellistä se yleensä on, poskiin vain. Itse otan aina perunaa/riisiä sekaisin + oheistuotteet (pihvit/kalat/lihapullatjne..).

On yleensä terveellistä verrattuna mäkin ruokiin, mutta kouluruuatkin ovat rasvassa marinoituja. Yksi kouluruoka annos on about 15-20g rasvaa + hiilarit, mutta kukin syö mitä haluaa, sama se mulle on.

MEV sanoi:
Toi sun ohje on vähän hassu, miksi pitäisi juoda litramaitoa, aika ähkimistä se olisi :david:

Miten niin? Kyllähän nyt litra vettä menee helpostikin aterialla, miksei sitten maitoa?

MEV sanoi:
Anyway, sä et tiedäkään, että on kolmea erilaista bodityyppiä

... jotka ovat muuten ektomorfi, mesomorfi ja ENDOmorfi. Sitäpaitsi ymmärtääkseni tämä tyypittely on jo osittain hylätty vanhanaikaisena.

EDIT: Miksi muka 15-20 g rasvaa per ateria olisi liikaa? Jos tuon verran saisi vaikka neljällä aterialla päivä, tulisi siitä 60-80 g, joka taas on ihan passeli määrä rasvansaanniksi/vrk.

Gillyanne sanoi:
Miten niin? Kyllähän nyt litra vettä menee helpostikin aterialla, miksei sitten maitoa?

... jotka ovat muuten ektomorfi, mesomorfi ja ENDOmorfi. Sitäpaitsi ymmärtääkseni tämä tyypittely on jo osittain hylätty vanhanaikaisena.

EDIT: Miksi muka 15-20 g rasvaa per ateria olisi liikaa? Jos tuon verran saisi vaikka neljällä aterialla päivä, tulisi siitä 60-80 g, joka taas on ihan passeli määrä rasvansaanniksi/vrk.

Siis endomorph :david: , sitten oli vielä ectomorph/mesomorph, yhtä "timmi" kuin ectomprh, mutta kaksi kertaa isompi.

Mun puolesta ottakaa tölkki maitoa kouluun ja juokaa se, olisi helpompaa heittää jauhetta nesteeseen ja sekoittaa.

15g-20g on paljon kerralla mun mielestä, koska 4 ateriaa on liian vähän, sitä syödään "pieniä" ruokaannoksia proteiinin saamisen takia, jonka vuoksi sitä syödään 7-10 ateriaa päivässä. Pienet ateriat useaan otteeseen päivässä on parempi kuin muutama suuri ateria päivässä.

Isosta ateriasta ei tule kuin kylläiseksi, sanat insuliini, ryöppy ja verensokeri- sanat osaatkin sitten asettaa tuohon.

MEV sanoi:
15g-20g on paljon kerralla mun mielestä, koska 4 ateriaa on liian vähän, sitä syödään "pieniä" ruokaannoksia proteiinin saamisen takia, jonka vuoksi sitä syödään 7-10 ateriaa päivässä. Pienet ateriat useaan otteeseen päivässä on parempi kuin muutama suuri ateria päivässä.

Öh, tuota... muistaakseni se suositus aterioiden määräksi treenaajalle(kin) on kyllä 5-6 krt/pv. Ja mm. ex-modemme Sakkeus kertoili syövänsä juurikin tuon 4 kertaa päivässä, ja mielestäni sai aikaan hyvinkin varteenotettavia tuloksia :worship: Jo hampaiden kunnonkin kannalta ei ole suositeltavaa mutustella koko ajan jotain.

Sitäpaitsi rasvaa ei välttämättä tule kaikilla päivän aterioilla tuota 15-20 grammaa, esim. palautusjuoma - joka lasketaan yhdeksi ateriaksi/syömiskerraksi - tuskin rasvaa sisältää, ja moni välttää rasvaa myös aamiaisella. Eikä rasva ole sitäpaitsi ole vihollinen (vaan sokeri) :)

Viimeksi muokattu:
Gillyanne sanoi:
Öh, tuota... muistaakseni se suositus aterioiden määräksi treenaajalle(kin) on kyllä 5-6 krt/pv. Ja mm. ex-modemme Sakkeus kertoili syövänsä juurikin tuon 4 kertaa päivässä, ja mielestäni sai aikaan hyvinkin varteenotettavia tuloksia :worship: Jo hampaiden kunnonkin kannalta ei ole suositeltavaa mutustella koko ajan jotain.

Sitäpaitsi rasvaa ei välttämättä tule kaikilla päivän aterioilla tuota 15-20 grammaa, esim. palautusjuoma - joka lasketaan yhdeksi ateriaksi/syömiskerraksi - tuskin rasvaa sisältää, ja moni välttää rasvaa myös aamiaisella. Eikä rasva ole sitäpaitsi ole vihollinen (vaan sokeri) :)

Rasva, sokeri... niistä ei tarvitse nauttia, mutta voi jos haluaa, itse en.

Mä vaan, että kerralla tollanen määrä on paljon, se vaan on. Ja
Sakkeus ei varmana syönyt noin paljoa rasvaa kerralla.

Ja toi 7-10 ateriaa päivän mittaan on ihan yhtä hyvä, ellei parempi vaihtoehto. Siinä saa puolet vähemmän rasvaa, saman verran proteiinia,ainut huono puoli siinä on, että on nälkä vähän väliä. Mikä ei mua haittaa, koska kyseessä on määrä nälkä, eikä ravinto nälkä (laatunälkä)

Korkea proteiini määrä, kunnioitettava määrä hiilaria, tarpeeksi rasvaa on ihan mallikas vaihtoehto, mutta siinä on sitten nälkä vaan vähän väliä niinkun sanoin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom