kouluruokailu

Integrandi sanoi:
Mun mielestä aika hifistelyä, jos rupee kouluruuan kohdalla miettimään noin syvällisiä. Hyvää ja terveellistä se yleensä on, poskiin vain. Itse otan aina perunaa/riisiä sekaisin + oheistuotteet (pihvit/kalat/lihapullatjne..).
Samaa mieltä. Pyrin kyllä välttämään esim. perunamuusia ja jotain muita nopea hiilarisia+tyydyttynyt rasvaisia ruokia ja korvaamaan niitä näkkärillä ja salaatilla. Maitoa tulee kans juotua ihan hyvä määrä.
Mutta ihan jees safkaa toi loppujen lopuksia on.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
MEV sanoi:
Ja Sakkeus ei varmana syönyt noin paljoa rasvaa kerralla.

:lol2:

Mutta jatka toki valitsemallasi tiellä - ja pidä xylitol-purkkapussi mukana, etteivät hampit sano piakkoin sopimusta irti jatkuvan happohyökkäyksen takia...

EDIT: Uudemmille palstalaisille (kuten MEV:lle) tiedoksi, että Sakkeus tunnettiin pitkään Pakkiksen "öljymiehenä", eli suurena rasvan-, varsinkin rypsiöljyn käytön puolestapuhujana. Siitä siis tuo nauruhymiö.

Tuo 15 g ei muuten ole kuin reilu ruokalusikkamitallinen...

Gillyanne sanoi:
:lol2:

Mutta jatka toki valitsemallasi tiellä - ja pidä xylitol-purkkapussi mukana, etteivät hampit sano piakkoin sopimusta irti jatkuvan happohyökkäyksen takia...

EDIT: Uudemmille palstalaisille (kuten MEV:lle) tiedoksi, että Sakkeus tunnettiin pitkään Pakkiksen "öljymiehenä", eli suurena rasvan-, varsinkin rypsiöljyn käytön puolestapuhujana. Siitä siis tuo nauruhymiö.

Tuo 15 g ei muuten ole kuin reilu ruokalusikkamitallinen...

Purkassa on sokeria :jahas:

Älä unohda kahvia ja pulloa lightcolaa päivässä :hyper:

Mitä purkkaa sä suosittelet mikä on ehdottomasti SUGAR FREE, siis sokeri menee miinuksen puolelle ?

edit: AI SE on sakkeus :david:. Joo mut 9% rasvat on hyvä alku mun silmissä, miksi ei pidä ruokavaliosta kiinni ja saada sellaset 7%-8% vuoden ympäri, sit jos haluaa kisarasvoihin, niin siihen pääsee muutamassa viikossa.

Tosiaan mä en tiedä mikä mun rasvaprosentti on, mutta aika helvetin alhainen sen täytyy olla, meinaan jos sadanmetrin juoksijoilla on 7% rasvat, niin mulla täytyy olla aikahkos alhainen.

:itku: Yritetään nyt vielä kerran, ja sen jälkeen taidan itsekin liittyä MEV-ignoroijien kasvavaan joukkoon...

Rautalankaa siis: Minä pyrin syömään 2500kcal/vrk. Suositus rasvansaanniksi on 30% vuorokausikaloreista (tällaista lukemaa suosittelee mm. Barry Sears, ZONE-ruokavalion kehittäjä siis, ja muistelen myös tämänhetkisen "suomalaisen suosituksen" olevan tuo 30%. Sekä tietenkin Sakkeus :D). 30% 2500 kalorista on ~833 kcal. Tämä taas tarkoittaa ~92 grammaa rasvaa. Jos nyt oletetaan, että söisin 7 kertaa/vrk, joista yksi ateria/syömiskerta on palautusjuoma, olisi vuorokaudessa 6 ateriaa/syömiskertaa, joilla rasvaa voitaisiin syödä. Ja koska rasvaa pitäisi tulla siis 92 grammaa, tarkoittaa se reilut 15 grammaa per syömiskerta. Sinä taas, ehkä vielä kasvuiässä oleva nuori bodaripoika, syöt todennäköisesti enemmän kuin tuon 2500kcal/vrk, joten 15-20 grammaa rasvaa ateriaa kohti ei ole TODELLAKAAN liikaa. Eikä se ole sitä myöskään ketjun aloittajalle, vaikka hän olisi pienikokoisempi, koska todennäköistä on, että jollain muulla aterialla (kuten esim. aamiaisella) rasvan määrä jää vastaavasti alhaisemmaksi. Kokemusteni mukaan varsinkin naisten pitäisi olla pikemminkin huolissaan siitä, tuleeko rasvaa tarpeeksi, kuin siitä, että sitä tulee liikaa...

Feikkiedit: Xylifresh (vai oliko se Xylident? Jompikumpi anyway) on 100% xylitolilla makeutettu.

Tomi sanoi:
Ei kannata. Syöt vaan sitä mitä koulussa tarjotaan. Ei se vaalea riisi, pasta ja peruna mitään saatanan ruokaa ole, ellei niitä vedä kiloa kerralla joka päivä.
Joo, samaa mieltä. Ei kunnon ruokaa syömällä edes liho jos nyt liikkuu normaalisti eikä ole mitään spesiaaleja ongelmia. Lihominen johtuu limppareista, karkeista, oluesta ( :thumbs: ) stressistä, valvomisesta ja muista älyttömyyksistä! Eri asia on jos on jo päässyt kunnolla lihomaan niin silloin voi olla perusteltua rajoittaa ja valikoida hiilareita (kuten minä :D).

Gillyanne sanoi:
Kokemusteni mukaan varsinkin naisten pitäisi olla pikemminkin huolissaan siitä, tuleeko rasvaa tarpeeksi, kuin siitä, että sitä tulee liikaa...
Jep, olen kehittelemässä ajatusta että nykyinen lihomisongelma rikkaissa maissa johtuu rasvan vähyydestä: kun elimistö ei saa tarpeeksi rasvaa ravinnosta se ryhtyy viisaasti valmistamaan ja varastoimaan sitä itse! ;)
Mitä enemmän kauppojen hyllyille ilmestyy rasvattomia kevyttuotteita sitä enemmän lihavia ihmisiä näkee niitä poimimassa täpötäysiin ostoskärryihinsä. :D

laiskaluu sanoi:
Mitä enemmän kauppojen hyllyille ilmestyy rasvattomia kevyttuotteita sitä enemmän lihavia ihmisiä näkee niitä poimimassa täpötäysiin ostoskärryihinsä. :D

Niinpä, ja sitten niitä ultra-super-hyper-light-tuotteita kiskotaan naamariin kaksin käsin ja päivitellään, miten on kevyttä, kun rasvaakin on VAIN 0,00000001 %, eikä kukaan huomaa sitä, että ensimmäisenä valmistusaineena on SOKERI :evil:

Meni hieman :offtopic:, sorry.

MEV sanoi:
Ja toi 7-10 ateriaa päivän mittaan on ihan yhtä hyvä, ellei parempi vaihtoehto. Siinä saa puolet vähemmän rasvaa, saman verran proteiinia,ainut huono puoli siinä on, että on nälkä vähän väliä. Mikä ei mua haittaa, koska kyseessä on määrä nälkä, eikä ravinto nälkä (laatunälkä)

Korkea proteiini määrä, kunnioitettava määrä hiilaria, tarpeeksi rasvaa on ihan mallikas vaihtoehto, mutta siinä on sitten nälkä vaan vähän väliä niinkun sanoin.

Oisko mahollista saada esimerkki päivä miten syöt?? Toi 7 kertaa ei mikään ihmeellisyys ole mutta haluisin nähdä sellasen päivän jossa sulla on 10 ateriaa.

Mikäli se jostain löytyy jo pakkikselta ja olen puusilmä, nin laitatko linkin siihen.

En hifistele turhia kouluruuan kanssa se on hyvää perusruokaa vaikkei mitään optimaalisinta bodiruokaa yleensä ookkaan. Kouluruoka perustuu nopeisiin hiilareihin ja piste:D

ROTEIINIRINKKI mukaan niin sillä täydennät mätön koulussa. Ja älkää kaihtako sitä näkkäriä/ruisleipää. Ja maitoa nassuun;) hedelmätki on käteviä jos safka jää pelkkään makaronimössöön!!

kahlaajalintu sanoi:
Oisko mahollista saada esimerkki päivä miten syöt?? Toi 7 kertaa ei mikään ihmeellisyys ole mutta haluisin nähdä sellasen päivän jossa sulla on 10 ateriaa.
Sama. Nuo "10-12 ateriaa" -jutut on kyllä usein täyttä paskaa, ellei yksi ateria ole joku "10 maapähkinää ja 1 saksanpähkinä"...

Tomi sanoi:
Sama. Nuo "10-12 ateriaa" -jutut on kyllä usein täyttä paskaa, ellei yksi ateria ole joku "10 maapähkinää ja 1 saksanpähkinä"...

muahahaa:D tai puolikas omena, yksi pikkuleipä+kahvi.... :david:

Gillyanne sanoi:
Kokemusteni mukaan varsinkin naisten pitäisi olla pikemminkin huolissaan siitä, tuleeko rasvaa tarpeeksi, kuin siitä, että sitä tulee liikaa...
:offtopic:
Onko sinulla lisää infoa tuosta? Itse törmään jatkuvasti siihen, että vaikka joku hyväksyisikin sen, että 30% päivän energiasta pitää tulla rasvasta, niin rasvafobia rationalisoidaan tyyliin "no joo, tuo nyt on tuollainen yläraja, mutta ei siitä nyt haittaakaan ole jos syö vähemmän sitä rasvaa". Oma äitini on juuri tuollainen: huokailee ja voivottelee kun käyn visiitillä ja hän näkee miten pistän ruokaan ihan reilusti rypsiöljyä. Itse se syö 3% juustoja ja ruokarasvat on pannassa.

kahlaajalintu sanoi:

Mikäli se jostain löytyy jo pakkikselta ja olen puusilmä, nin laitatko linkin siihen.

jep, no pääasiassa syön vaan niitä valkoisia kalapaloja ja kananrintaa plus vihreitä. Yksi kalapala on 19g prodea, plus sellanen nyrkki kananrintaa niin siinä on jotain 30g prodea.
Joskus sitä syö naudan sisäfilettä kanssa, mutta ei tule kovin usein syötyä.

Että näin.

MEV sanoi:
jep, no pääasiassa syön vaan niitä valkoisia kalapaloja ja kananrintaa plus vihreitä. Yksi kalapala on 19g prodea, plus sellanen nyrkki kananrintaa niin siinä on jotain 30g prodea.
Joskus sitä syö naudan sisäfilettä kanssa, mutta ei tule kovin usein syötyä.

Että näin.
Vanhemmat maksaa ruuat? :D

Tomi sanoi:
Vanhemmat maksaa ruuat? :D

Mun piti editoida tohon mun postiin, muttak un tämä kyrpä KONE LAGITTAA PERKELE!!!! :wall:

ELI, mun piti editoida edellinen posti, että syön aterian kanssa viipaleen parin ruisleipää, eli 11g-22g hyvää hiilaria, lisäksi palkkari sisältää 40g hiilaria ja 40g prodea. Ja vettä menee 3L-4L päivässä 0,5L kerralla.

Niin joo, vanhemmat maksaa ruoat yleisellä tasolla, mutta mä en syö niiden laittamia ruokia, koska ne kastaa ne rasvassa, voitelee ne rasvassa ja koristelee rasvalla :curs: .

Kyllä mä teen roudaus hommia vuorotyönomaisesti, koska lisikset pitää ite maksaa.

edit: taas kone lagittaa, piti korjaa tohon vielä, että keikkaluonteisesti

Milla-81 sanoi:
Tosiaan onneksi vaihtoehtoja on mutta hiilareiden osalta ne rajoittuvat vaaleaan riisiin ja pastaan ja perunaan. Aina ei kaikkia vaihtoehtoja ole, mutta ainakin siis kahta noista on tarjolla samaan aikaan. En tiedä onko mitään käytännön väliä mitä noista ottaa vai tyytyykö ottamaan hiilarit salaatista jota on aina myös tarjolla.

No valintaa helpottamaan:

keit. makaroni 100 g: kcal 93, hh 20
valk. riisi: kcal 122, hh 27
keitetty peruna: kcal 68, hh 15

jäävuorisalaatti 100 g: kcal 11, hh 1
porkkana: 28, hh 6
kurkku: 10, hh 1
lanttu: 25, hh 5

Jos kaipaat paljon hiilareita, ota röykkiö riisiä. Salaatit ja raasteet taas ovat täynnä ravinteita ja kuitua ja antioksidantteja ja kaikkea kivaa ja täyttävät vatsan. Päälle öljykastiketta niin saat kaloreita. Oman maun mukkaan.

MEV sanoi:
Mun piti editoida tohon mun postiin, muttak un tämä kyrpä KONE LAGITTAA PERKELE!!!! :wall:

ELI, mun piti editoida edellinen posti, että syön aterian kanssa viipaleen parin ruisleipää, eli 11g-22g hyvää hiilaria, lisäksi palkkari sisältää 40g hiilaria ja 40g prodea. Ja vettä menee 3L-4L päivässä 0,5L kerralla.

Niin joo, vanhemmat maksaa ruoat yleisellä tasolla, mutta mä en syö niiden laittamia ruokia, koska ne kastaa ne rasvassa, voitelee ne rasvassa ja koristelee rasvalla :curs: .

Kyllä mä teen roudaus hommia vuorotyönomaisesti, koska lisikset pitää ite maksaa.

edit: taas kone lagittaa, piti korjaa tohon vielä, että keikkaluonteisesti

Eli siis tajusinko tän nyt oikein. Laitan tähän esimerkin siitä miten se menis:

07:00 Kana + kala, ruisleipä ja vihannekset eli protsku 30g ja hh 11-22g
09:00 Sama ku yllä
11:00 Sama ku yllä
13:00 Sama ku yllä
15:00 Sama ku yllä
Treeni 16:00 ja palkkari 17:00 prot.40g hh 40g
18-18:30 Kana + kala, ruisleipä & vihannekset
20:30 sama ku yllä
22:30 sama ku yllä
00:30 Sam ku yllä

eli pp.310g, hh. min140g max 240, rasvat??

Siis tota... Miks ihmeessä noin?? Eiks kannattas jakaa noita aterioita hieman järkevämmin ja syödä harvemmin. Tulee myös halvemmaksi ottaa ohjelmaan kaurahiutaleet, mehukeitot, raejuustot ja rahkat. Vaihtelu tekee myös hyvää välillä.
Rasvoja ottaisin hieman enemmän kuin mitä kalasta ja kanasta tulee, ellet sitten lisää oliviiöljyä tai rysäri ruokavalioosi lisänä ja sen lisäksi vielä omega-3 kapselit

Hiilareita lisäsin kanssa ruokavalioon ellet nyt sitten diettaile. Suhteessa proteniiniin niitä tulee tuon laskelman mukaan liian vähän.

Korjaa jos olen käsittänyt väärin tuon mitä selitit

Hiilihydraatti, tuo 2000-luvun karsinogeeni. Joskus ennenaikaan jopa voimailijoiden oli suotavaa saada osa energiastaan hiilareina. Oikeasti, ihan kuin ihminen räjähtäisi siitä käsiin.

kahlaajalintu sanoi:
Eli siis tajusinko tän nyt oikein. Laitan tähän esimerkin siitä miten se menis:

07:00 Kana + kala, ruisleipä ja vihannekset eli protsku 30g ja hh 11-22g
09:00 Sama ku yllä
11:00 Sama ku yllä
13:00 Sama ku yllä
15:00 Sama ku yllä
Treeni 16:00 ja palkkari 17:00 prot.40g hh 40g
18-18:30 Kana + kala, ruisleipä & vihannekset
20:30 sama ku yllä
22:30 sama ku yllä
00:30 Sam ku yllä

eli pp.310g, hh. min140g max 240, rasvat??

Siis tota... Miks ihmeessä noin?? Eiks kannattas jakaa noita aterioita hieman järkevämmin ja syödä harvemmin. Tulee myös halvemmaksi ottaa ohjelmaan kaurahiutaleet, mehukeitot, raejuustot ja rahkat. Vaihtelu tekee myös hyvää välillä.
Rasvoja ottaisin hieman enemmän kuin mitä kalasta ja kanasta tulee, ellet sitten lisää oliviiöljyä tai rysäri ruokavalioosi lisänä ja sen lisäksi vielä omega-3 kapselit

Hiilareita lisäsin kanssa ruokavalioon ellet nyt sitten diettaile. Suhteessa proteniiniin niitä tulee tuon laskelman mukaan liian vähän.

Korjaa jos olen käsittänyt väärin tuon mitä selitit

Rasvat on todennäköisesti alle 20g mitä tulee päivänmittaan, tai ehkä alle 30g.
Mutta en syö joka päivä 310g prodea :D, sanotaan, se menee siinä 250+ kieppeille yleisesti. Raejuustot ja rahkat kuuluu yleensä mun ruokavalioon, ja söinkin yhteen aikaan aika lailla niitä (muutamia purkkeja päivässä sekä rae. että rahka), että kyllä, tämä vaihtelu tekee hyvää joskus :D.
Vähän aika sitten söin about 10 tonnikalapurkkia päivässä, en tiedä johtuiko mun munuaiskipu (tiedä oliko sitä) ja nipistely virtsateissä siitä, niin nyt syön pari kolme ruokalajia aina yhdessä ja sekoitan siihen ne ruisleivät ja vihannekset ja miksaan ne kaikki.

Kyllä mä omegoja syön pari kolme päivässä, monivitamiineja pari päivässä ja b ja c vitamiineja pariin otteeseen päivässä jos on kovatreeni jakso.

Ja nyt on sellainen kevyt jakso, että mun ei tarvitse satsata syömiseen niin paljoa.

Miksi sä, MEW, syöt niin saatanan vähän rasvaa? Mikä pointti? Mielenkiinnosta vaan, ei vittuilua.

E: Varsinkin, jos sä olet se mikälie morfi nyt olikaan kroppatyypiltäsi niin millä sä kasvat? Luulis että just sun täytyisi syödä vaan mitä käteesi saat.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom