kouluruokailu

Lisää kysymyksiä MEV:lle. Minkä verran painosi on noussut tuolla ruokavaliolla? Jos nousee edes kilon kuukaudessa, niin kusetat itseäsi reilusti syömissäsi ruokamäärissä, tai aineenvaihduntasi ei todellakaan ole nopea. Jos Kahliksen laskelmat pitävät missään määrin paikkansa, niin syöt päivän mittaan n. 2000kcal, eli vähemmän kuin minä dieetillä ja paino pyörii samoissa. Ja ei, en tee juurikaan aerobista dieetilläkään. Lisäksi, mikä sinulla on tavoitteena saliharrastuksessa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
MEV, syöt osittain järkevästi (hiilarien laatu, protun määrä sekä vitskut), mutta osittain pöljästi, eli ihan liian vähän rasvaa ja hiilareita. Hyvä minimimäärä päivittin syödylle rasvalle voisi olla 0,5g/painokilo, eli sun tapauksessasi vissiin jonkun verran enemmän, kuin 20-30g/vrk. Muistathan, että rasva on välttämätöntä esim. hormonitoiminnalle, ihon, hiuksien ja kynsien kunnolle ja liian vähän rasvaa ravinnossa heikentää kaikkia noita.

Tuossapa uusia tutkimustuloksia liian vähäisen syödyn rasvamäärän immuniteettia laskevasta vaikutuksesta: http://www.sciencedaily.com/releases/1999/05/990528004622.htm

Dippi sanoi:
:offtopic:
Onko sinulla lisää infoa tuosta? Itse törmään jatkuvasti siihen, että vaikka joku hyväksyisikin sen, että 30% päivän energiasta pitää tulla rasvasta, niin rasvafobia rationalisoidaan tyyliin "no joo, tuo nyt on tuollainen yläraja, mutta ei siitä nyt haittaakaan ole jos syö vähemmän sitä rasvaa". Oma äitini on juuri tuollainen: huokailee ja voivottelee kun käyn visiitillä ja hän näkee miten pistän ruokaan ihan reilusti rypsiöljyä. Itse se syö 3% juustoja ja ruokarasvat on pannassa.

Valitettavasti omat tietoni asian suhteen on kerätty pitkälti täältä Pakkikselta, joten mitään linkkejä en oikein pysty antamaan :nolo: Kutrin sivuilta tosin kyllä varmasti löytyy tietoa, ja Mistress Krista auttaa myös tämän asian suhteen (eating-osiolta löytyy moniosainen hyvä artikkeli rasvoista, en nyt valitettavasti muista sen nimeä tähän hätään). EDIT: Tarkka linkki on tässä: http://www.stumptuous.com/fat.html

Ja MEV, pistä nyt ihan totta nuo ruokailusi OIKEASTI kuntoon - sillä tällä hetkellä ne eivät sitä ole! - , olet tosiaan mahdollisesti vielä kasvuiässä (siis pituuden suhteen), ja juuri nyt luot pitkälti pohjaa aikuisvuosiesi terveydelle ja hyvinvoinnille. Älä siis leiki tuollaisilla "niin-vähän-rasvaa-kuin-mahdollista" -hömpötyksillä, niillä et tuota kuin vahinkoa itsellesi! Aloita vaikka lukemalla tuo iivilin linkittämä artikkeli, ja tuolta yllämainitsemastani stumptuous.comista löytyy lisää.

Mä en tiennykkään, että rasva noin tärkeä on, tiesin, että rasvaa tarvitsee, mutta näköjään se on sitten vähän tärkeämpää kuin mitä mä ajattelin.

Ja kyllä mun bodityyppi on sellainen säikeäkroppanen, mutta sen takia otan rasvaa niin vähän, kun en tiennyt sen olevan noin tärkeä, ja ruoassa keskitytään olennaiseen eikä siihen makuun.

Mutta pistetään sitten rasvan saantia ylös.

MEV sanoi:
Mä en tiennykkään, että rasva noin tärkeä on, tiesin, että rasvaa tarvitsee, mutta näköjään se on sitten vähän tärkeämpää kuin mitä mä ajattelin.

Niin no eihän ne rasvat vaikuta ku just tohon aineenvaihduntaan, hormoonien eritykseen ja moneen muuhun asiaan...

Eli kyllä ne sillein vähän tärkeitä on kehityksenkin kannalta.. :D

Joona sanoi:
Lisää kysymyksiä MEV:lle. Minkä verran painosi on noussut tuolla ruokavaliolla? Jos nousee edes kilon kuukaudessa, niin kusetat itseäsi reilusti syömissäsi ruokamäärissä, tai aineenvaihduntasi ei todellakaan ole nopea. Jos Kahliksen laskelmat pitävät missään määrin paikkansa, niin syöt päivän mittaan n. 2000kcal, eli vähemmän kuin minä dieetillä ja paino pyörii samoissa. Ja ei, en tee juurikaan aerobista dieetilläkään. Lisäksi, mikä sinulla on tavoitteena saliharrastuksessa?

Hankala sanoa, koska en ole syönyt tällä tyylillä aina. Mutta paino on noussut 6kg about, lihaa sen uskoisen olevan kaikki, koska tulokset on noussut sen 66kg-67kg alkupainosta ihan kivasti. Salilla käynyt syyskuuhun mennessä 2v.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom