Kouluruokailu... Hyvästi lihakset.

Itse olisin kyllä erittäin tyytyväinen, jos ma-pe akselilla lounaani olisi ilmainen. Oli se sitten kerta viikkoon vaikka puuroa :urjo: . Ja muistakaahan, että ei sitä ruokaa ole pakko syödä jos pahaa tekee. Menette vaan siihe ravintolaan ja laitatte 10€ tiskiin :hyper: , ni jo tulee proteiinipitoista ruokaa.

Kyllä rupeette arvostamaan sitä ruokaa, ku itte rupeette maksamaan jokaisesta lusikallisesta. Ja vielä, kun tässä harrastuksessa tota mättöä tuppaa uppoamaan kohtuullisen paljon.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
neutraali sanoi:
Ihan varmasti pystyy(siis tuolla vähäisellä määrällä). En silti väitä etteikö prode ole erittäin tärkeää mutta välillä tuntuu että se on jo ylikorostetussa asemassa.

En usko, että lihakset kasvavat esimerkiksi määrälllä 1 g/kg proteiinia (vaaditaan pelkästään ylläpitämiseen), mutta olet kyllä oikeassa, että on todella tärkeätä syödä paljon (oikeista lähteistä), se on kasvun vaatimus.

Onko koulujen ruokailu oikeasti huonontunut paljon, vai onko se vaan se yleinen puheenaihe. Rajoituksia oli lihapullissa sun muissa, mutta en muista että kukaan ois koskaan sanonut jos niitä otti enemmän. Kunhan nyt ei kymmeniä sentään ottanut.

Ja maidolla saa todellakin täydennettyä proteiinin saantia mukavasti.

Mihin muuten perustuu toi säästäminen puuropäivissä? Silloinhan yleensä syödään leikkeleitä (jos niitä on) ja leipää, maitoa sun muuta enemmän, kun se pääruoka ei täytä. Ja nämä lisäkkeet yleensä niitä kalliimpia ovat. Sama se on meillä duunissa (käytännössä ilmanen ruoka), keittopäivä on aina ti ja to, rahasyistä. Silloin on aina leikkeleitä ja niitä tuleekin sitten syötyä PALJON, eli varmasti ei mitään säästöä siitä tule, päinvastoin.

neutraali sanoi:
Ei jumalauta, kyllähän tuolla normaali kouluruoalla pärjää aivan hyvin, syö kunnon aamupalan ja koulun jälkeen perus ruokaa. Tarviiko sitä nyt niin helvetin tarkka olla tuossa iässä tuon ruoan suhteen(erityisesti proteiinin), vetelee vaan sitä ruokaa nassuun reilusti niin kyllä se siitä. Tuollaisella miettimisellä ei saa kuin stressin aikaiseksi. Ruokaa reilusti ja treeniä, eikä mietitä liikaa mitään kikkoja.

Hyvin sanottu. :rock:

plastique sanoi:
lukioaikoina lihakastiketta oli muistaakseni 7 eri nimellä, mutta se oli silti aina samaa lihakastiketta.. oli possuhöystöä,liharuukkua ja pataa.. söihän niitä lukion ruokia, mutta tulee kyllä nälkä kun muistelee ala-asteen ruokia.. :kuola:

Meidänkin koulussamme on 10 erilaista nakki/makkararuokaa:D
nakkiminestronekeitto
siskonmakkarasoppa
nakkikastike
makkarakastike
nakkistroganoff
nakit ja muusi
uunimakkara
makkaramestarin erikoinen:D

ei muista niitä muita, mutta kyllä niitä kymmenen oli.
nakkikastikkeen ja makkaramestarin erikoisen ero on se, että jälkimmäisessä on suolakurkun palasia.

Muistui taas mieleen tämä pinaattikeitto&kanamunat -tapaus. Kukin sai ottaa YHDEN puolikkaan kanamunan.

Täytyy kyllä yhtyä joihinkin aikaisempiin kirjoittajiin että ei se yksi ruoka mitään kehoilua kaada, varsinkin kun ottaa sitä maitoa sitten vähän reilummin. Pitäisi näiden valittajien mennä esim. Englantiin ja sanoa sitten että Suomen kouluruokailu on perseestä...valittakaa sitten kun maksatte siitä ruuasta ja saatte sen kolme kalapuikkoa, mutta ilmaista ruokaa ei pitäisi mielestäni koskaan dissata. Jos ei tykkää niin ei syö, mutta valitus pois...

Mee sä Mariachi nickin matkija jonneski :jahas:

No tottahan sä kyllä periaatteessa turiset, mutta mielestäni kouluruoka kannattaa pitää mahd. hyvän tasoisena. Säästetään sitten jostain ihan muusta. Tuskinpa Imatran kaupunkikaan on kilpailuttanut niitä kännykkähintoja ja maksaa vieläkin jollekin Soneralle 30 senttii puheluista.

Ja kaikki mainostaa tota, et "juokaa maitoa" onko se sitten helvetin hienoa rampata joka vitun välitunti kusella? Jos te tykkäätte vessa-elämästä niin ei siinä mitään. Mutta ehkä kaikki ei sitä liiallisina annoksina jaksa puuhata. Voi sen pippelin kanssa tehdä muutakin. Mut jos jotkut saavat hauskuutensa kusemisesta, niin kiva että on löytänyt harrastuksen kehoilun rinnalle :D

Mariachi sanoi:
Jos ei tykkää niin ei syö, mutta valitus pois...
Ja sitten kun ei syö niin sitten kukkahattutädit vinkuu yhteen ääneen :rolleyes:
En mä ole misään vaiheessa sanonu että koko kouluruoka olis perseestä, ne rajotukset siinä vituttaa. Tänäänki oli vitun hyvää ruokaa, itseasiassa koko viikolla oli. Mun pointti on aina ollu se, että kun siitä kouluruoan syömättä jättämisestä ja sen sijaan jossain roskaruokapaikassa maksullisen ruoan syömisestä on ollu pakko nostaa niin helvetinmoinen meteli, niin eikö sille asialle vois tehä jotain, ehkä jotain muutaki ku ruveta leikkelemään budjettia?

Mä syön joka tapauksessa tota ruokaa, vaikka huonontaisivatkin sitä, parempi se on edes jotain syödä kun ei mitään.

Tyggis sanoi:
Menette vaan siihe ravintolaan ja laitatte 10€ tiskiin :hyper: , ni jo tulee proteiinipitoista ruokaa.
Niinku sanoin, näinhän erittäin moni nykyään tekeekin, tosin ravintolan tilalla on joku roskaruokapaikka.

*tyttöystäväni tilitys tänne:*

mehän maksamme kouluruuasta, joten miksi ei olisi oikeus valittaa? kerran viikossa haarukkaruokaa, muuten vellejä, puuroja sekä onneksi vielä keittoja. silti konnunsuon vangin lounas maksaa enemmän kuin koululaisen ateria, niin eikö silloin ole jotain mätää? ja tuo "juokaa maitoa" on naurettavaa, koska todennäköisesti nyt loppuu laktoosittoman maidon ostaminen, tai entäpä erityisruokavaliot?

saatana kyllä sitä pitää saada valittaa kun kunnan toiminta on niin perseestä että supistetaan sieltä, mistä ei enää olisi paljoa varaa. ja ihmetellään lasten tyhmiä ruokatottumuksia kun koulusta ei saa muuta kuin perunavelliä.

*the end*

Mutta mielestäni kaikenmaailman vegetaristi pellet vois mennä pihalle syömään puista lehdet. Mitä vittua me menemme maksamaan joidenki hihhuli-ruokavalioita? Perustanko minäkin oman uskon, että heinät ja kasvit ei ole ihmisravintoa, vaan liha. Joten käyn vaatimaan lihapitoista ruokaa. Saatana. Ton mä vittu teenkin. Jos kaikenmaailman luontoäidit saa erityiskohtelua, niin miksen minä...

Pointti oli siinä että kun ruoka on ilmaista niin miksi siitä pitää valittaa? Joo, joo tiedän että maksamme niitä verovaroista, niin kuin monia muitakin asioita, jotka eivät valitettavasti ole kunnossa tässä yhteyskunnassa. Ongelmana näissä budjetin leikkauksissa on se että aina on joku jota se ei miellytä, mutta jostain pitää leikata jos menot ovat isommat kuin tulot tai sitten vaihtoehtoisesti pitää lisätä tuloja esim. veroja korottamalla. Henk.koht mieluummin leikataan hieman kouluruuasta kuin terveydenhuollosta. Saatoin kommentoida hieman kärkevään sävyyn, mutta ottaen huomioon oman ruokaan menevän rahamäärän kuukaudessa (plus maailman nälänhädän), en voi olla tulistumatta hieman jos "ilmaisesta" ruuasta valitetaan. Pahoitteluni jos joku veti herneet nenukkiin.

Minä itse olen rankasti tota kouluruuan dissaamista, sekä sen heittämistä hukkaan, vastaan. Ei mikään voi olla tyhmempää, kuin viskata joka kerta puolet lautasesta roskiin. Tai edes sen vähän haukkuminen. Mutta kokoajan siitä kouluruoasta tingitään...

No mutta, koulu ruokahan on pääasiassa hyvää! Ja jos et saa niitä proteiinejas siitä tarpeeksi niin syö sitä kouluruokaa vain siksi että jaksat olla sielä koulussa ja kotona voit tehdä mitä ruokaa ikinä haluat. Tämä on mun mielestä jo turhaa valittamista.

Taitavat riippua aika paljon koulusta ja kaupungista nuo ruoan laadut. Meillä on aina n. 15min ruokapöytäkeskustelu aiheesta "kuinka pahaa tämän päivän ruoka on ja mitä se muistuttaa?" :)

Me aikoinaan ei juurikaan koulu ruuasta valitettu jos ei sitten sattunut oleen kesäkeittoa :urjo: jota ruukas kerran vuoteen olla, muuten syötiin mahat täyteen ja mentiin sen jälkeen kessulle(ei hyvä tapa kylläkään) ja oltiin tyytyväisiä :), suurinosa on varmaan tänäkin päivänä tyytyväisiä onneksi, ilmainen kouluruoka on in.

Neutraali valistaa nuoria siitä, mitkä on oikeat ruokailutottumukset... Ensin nassu täyteen safkaa ja sitten hermosavuille nurkan taakse. Siksikö sulla on niin komee selkä?:)

Mariachi sanoi:
Pointti oli siinä että kun ruoka on ilmaista niin miksi siitä pitää valittaa? Joo, joo tiedän että maksamme niitä verovaroista, niin kuin monia muitakin asioita, jotka eivät valitettavasti ole kunnossa tässä yhteyskunnassa. Ongelmana näissä budjetin leikkauksissa on se että aina on joku jota se ei miellytä, mutta jostain pitää leikata jos menot ovat isommat kuin tulot tai sitten vaihtoehtoisesti pitää lisätä tuloja esim. veroja korottamalla. Henk.koht mieluummin leikataan hieman kouluruuasta kuin terveydenhuollosta. Saatoin kommentoida hieman kärkevään sävyyn, mutta ottaen huomioon oman ruokaan menevän rahamäärän kuukaudessa (plus maailman nälänhädän), en voi olla tulistumatta hieman jos "ilmaisesta" ruuasta valitetaan. Pahoitteluni jos joku veti herneet nenukkiin.

Miksi sitten valitat kokoajan ettei saisi valittaa "ilmaisesta" vaikka itse sanotkin että se ei loppujen lopuksi ei ole ilmaista. Tuo ei ollut mikään perustelu. Koulu ruoka EI ole ilmaista millään tavalla. MOT. Eikä ole julkinen terveydenhuoltokaan. Kummastakin maksetaan.

Musta on kyllä aika outoa että ruoasta pitää ruveta säästämään kun kyseessä on kuitenkin kasvuikäiset ihmiset. Ja voi itse kukin miettiä onko ihan fiksua että välillä 7.00 (aamupala) ja 16.30 (välipala/päivällinen kotiin päästyä) ainoa ateria on jotain puuroa? Ainakin itsellä tuo johti lukiossa siihen että monesti kotimatkalla tuli käytyä kaupassa ostamassa jotain karkkia/sipsiä kun vatsa kurni. Eikä sitä maitoakaan kaikille riitä litraa tai kahta...

ZeiZei sanoi:
En usko, että lihakset kasvavat esimerkiksi määrälllä 1 g/kg proteiinia (vaaditaan pelkästään ylläpitämiseen), mutta olet kyllä oikeassa, että on todella tärkeätä syödä paljon (oikeista lähteistä), se on kasvun vaatimus.

ZeiZei en tiedä tarkoititko tuolla 1 g/kg rasvatonta painoa vai normaalipainoa, mutta kyllä kehityin ihan hyvin tuolla n 1 g/kg. Pitkään treenasin tummoisella 1-1.5 g/kg. Nämähän voi olla aika hyvin yksilöllisiä juttuja ja itsekin olen nostanut proteiinit tuonne > 1.5g/kg - 2.0g/kg, joskus menee yli tuon kahdenkin.

En ala tässä väittämään oikeista proteiinimääristä, mutta tarkoitan sitä, että ei se lihaskavu helposti tyrehdy tuohon vähäiseen proteiinimäärään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom