Kotikuntosali laitteista...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tare69
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
55
Olen tässä pikkaisen katsellut (keväästä asti) noita kotisali laitteita eli sellaisia kuten Kettlerin Basic Gym (liian kallis) esim. Ei vain ole kohdalle sattunut sopivan hintaista / laatuista laitetta mikä mahtuisi jopa kämppääni. Taisi tossa kesän aikaan olla myynnissä ainakin Tampereella sellaista laitetta millä ei ollut hintaakaan kuin jotain 299e (oikea hint oli jotain päälle 500€ mutta oli tarjouksessa)... Kokeilin itse sitä ja myöskin Basic keskusta mikä oli vieressä hintaan 1150e. Itselle olisi välttänyt tämä halpakin mutta pikkaisen epäilytti kun ei meinannut tälläinen kapea harteinen kuin minä päästä istumaan siihen penkille kun käsitapit jo hartioihin osuivat...

Millaisia kokemuksia porukalla on näistä laitteista (eteenkin tosta halvasta, on niitä jonkun pitänyt ostaa)?

Ja jos joku ostikin tuon halvan niin onko luopumassa laitteesta?

Markku 'Tare' Tauriainen

Johtuisiko Suomen keskim. ahtaasta asumisesta etten ole koskaan nähnyt hyvin toimivaa kotikuntosalia. Sellainen kun vaatii kokonaisen huoneen, ja viimeistään kun asuntoon muuttaa nainen, lähtee penkki ja Arnoldin Commando-juliste seinältä :itku:

Mainitsemiasi laitteita en ole nähnyt joten en osaa sanoa. Noilla kuntokeskuksilla (siis kotikäyttöön tarkoitetuilla halvoilla) pääsee kyllä alkuun mutta niissä tulee raja vastaan yllättävän nopeasti. Ei voi muutella asentoja tarpeeksi, painot loppuu kesken, huono suunnittelu estää oikeat liikeradat yms. Mielestäni kannattaa sijoittaa penkkiin ja vapaisiin painoihin. Ne saa ainakin kaupaksi jos into lopahtaa. TV-shopin härvelit ja monitoimihäkkyrät näyttävät jäävän käsiin.

Pitäisiköhän tähän laittaa kotikuntosali-ketju pystyyn? Mielestäni hyvä alku olisi

-huopaa ja vaneria parketin suojaksi
-penkki (tarpeeksi iso ja leveä, nousee myös vinopenkiksi)
-pitkä tanko + levyt + lukot
-käsipainotangot + levyt + lukot
-mutkatanko
-aerobiseen hyppynaru, ja jos viitsii sijoittaa, laadukas kuntopyörä
-jumppamatto
-kuntopallo (todella hyvä keskikeholle ja halpa!)

Mitä enemmän alkaa treenata tosissaan, sitä enemmän kamaa tarvitsee. Salille on mentävä ennemmin tai myöhemmin, joten ei kai kotisalia kannatakaan varustaa viimeisen päälle. Normaali-ihmisellä loppuu neliöt ja rahat kesken.

Minulla on jo penkki ja n.50kg painoja mutta kun asuu yksin ei oikein viitsi kauheita painoja laittaa kun penkiltä punnertaa (tekee gutaa kun lipsahtaa paino päälle) ja lisäksi on 2x8kg + 2x5kg käsipainot... Myöskään ei oikein kerkiä salilla käymään niin paljoa kuin haluisi joten sellainen n. 60-100kg painoilla varustettu oma laite olisi oikein omiaan minulle kun en mikään kaahee bodari vielä ole. Veisi sinänsä vähemmän tilaa siinä vuoteen päädyssä (penkin ja kirjahyllyn tilalla) ja saisi enemmän kotona tehtyä tiettyjä asioita eteenkin kun silloin kun on aikaa kuntoilla on yleensä jo sen verran myöhäinen kellon aika, että salillekkaan ei oikein taida päästä (muuten kuin ehkä keskustassa).

Tietty tilan puute on yleensä ihmisillä aina mutta itse olen jo tottunut siihen, että tilaa ei ole koskaan tarpeeksi.

Unohtakaa kuntokeskukset

Ostakaa kuntosalin vuosikortti älkääkä kuntokeskusta, jolla ei kuitenkaan kykene tekemään treeniä täysipainotteisesti. Se, ettei ehdi käymään salilla on mielestäni tekosyy, jos ei nyt gymille ole monen mailin matka eikä autoa ole käytettävissä. Menee se aika siellä kotona sitä kuntokeskustakin rassatessa. Jos aika on niin kortilla, että se estää omaan kroppaan tähtäävän hyvinvoinnin maksimoinnin...on kai sitten unohdettava koko juttu tai yritettävä löytää sitä aikaa jättämällä pois jotain turhempaa. Jos treenaaminen on kuitenkin se turhin asia elämässä eli aikaa ei löydy niin sääliksi käy tällaisen ihmisen elämä.

Kokemuksesta tiedän ettei se kuntokeskus kesää tee siellä kotona. Monella kaverilla tällainen hökötys pölyttyy kotona vieden tilaa tärkeimmiltä asioilta, kuten esim. täytetyltä ahmalta tai koivupahkasta veistetyltä kuksakokoelmalta. Sitäpaitsi maksettu salivuosi motivoi treenaamaan paremmin kuin kuntokeskus, jolla voi sen treenin tehdä huomennakin, kun se tuossa kerran on. Sitä huomista ei sitten koskaan tulekkaan.

Heh... No niinhän se tietty saattaa olla mutta itsellä kun on tullut enemmänkin vain omatoimisesti kotona kuntoiltua niin tuollainen oma kotikuntosalilaite auttaa juuri tuossa, että ei tosiaan aina kerkiä lähtemään ajoissa salilla käymään vaikka onkin tuo sali tuossa kävelymatkan päässä. Sen sanon, että itsellä ei ainakaan penkki ole päässyt pölyyntymään kun yleensä siinä on helppoa ylimääräisiä vaatteita sen päällä :) Kämppäni ei niin suuri ole mutta sellainen laite veisi vähemmän mielestäni tilaa siinä penkin tilalla...

Salilla käyntiin kun menee aina sitten n. 1.5h aikaa eikä tosiaan jaksa työpäivän päätteeksi oikein lähteä treenaamaan eteenkin kun pyöritän vielä omaakin firmaa siinä illalla ja olen huomannut, että kun pitää pieniä pausseja näyttöpääte hommista aina silloin tällöin ja vaikka heiluttelee painoja niin ei ihan koko aikaa töitäkään mieti vaan saa pikkaisen liikuntaakin... Ja jos on sopiva laite niin saa monipuolisempaa liikuntaa :)

Ainakin kun katselin esim yhden englantilaisen firman sivuilta tuollaista salilaitetta ( Weck 6200 Multi-Gym ) niin ainakin siinä oli painojen välityksien avulla nostettu 160lb:n painojen paino tuonne 320lb:n (n.150kg) ja hintaa laitteella oli 329.99£ ( http://www.bodyactive-superstore.co.uk/acatalog/Index_Gyms_6.html )...

Eli tuollainen laite kävisi itselleni oikein hyvin mutta tarvitsen tosiaan käyttökokemuksia laitteista ja esim. jos joku sellaisesta on luopumassa Tampereen lähellä niin voisin käydä kokeilemassa ja ehkä kauppaakin hieromassa...

Originally posted by Tare69
Heh... No niinhän se tietty saattaa olla mutta itsellä kun on tullut enemmänkin vain omatoimisesti kotona kuntoiltua niin tuollainen oma kotikuntosalilaite auttaa juuri tuossa, että ei tosiaan aina kerkiä lähtemään ajoissa salilla käymään vaikka onkin tuo sali tuossa kävelymatkan päässä. Sen sanon, että itsellä ei ainakaan penkki ole päässyt pölyyntymään kun yleensä siinä on helppoa ylimääräisiä vaatteita sen päällä :) Kämppäni ei niin suuri ole mutta sellainen laite veisi vähemmän mielestäni tilaa siinä penkin tilalla...

Salilla käyntiin kun menee aina sitten n. 1.5h aikaa eikä tosiaan jaksa työpäivän päätteeksi oikein lähteä treenaamaan eteenkin kun pyöritän vielä omaakin firmaa siinä illalla ja olen huomannut, että kun pitää pieniä pausseja näyttöpääte hommista aina silloin tällöin ja vaikka heiluttelee painoja niin ei ihan koko aikaa töitäkään mieti vaan saa pikkaisen liikuntaakin... Ja jos on sopiva laite niin saa monipuolisempaa liikuntaa :)

Ainakin kun katselin esim yhden englantilaisen firman sivuilta tuollaista salilaitetta ( Weck 6200 Multi-Gym ) niin ainakin siinä oli painojen välityksien avulla nostettu 160lb:n painojen paino tuonne 320lb:n (n.150kg) ja hintaa laitteella oli 329.99£ ( http://www.bodyactive-superstore.co.uk/acatalog/Index_Gyms_6.html )...

Eli tuollainen laite kävisi itselleni oikein hyvin mutta tarvitsen tosiaan käyttökokemuksia laitteista ja esim. jos joku sellaisesta on luopumassa Tampereen lähellä niin voisin käydä kokeilemassa ja ehkä kauppaakin hieromassa...

Älä nyt ihmeessä osta mitään yleislaitetta...

Osta lisää painoja niin kyllä se etenee...

Noilla kamoilla löytyy jo todella monia liikkeitä.

Jos vielä on rahaa jäljellä noiden painojen ostamisen jälkeen niin sijoita vatsa/selkälihas penkkiin ja leuanveto tankoon...

Mitä liikettä et mielestäsi pysty tekemään?
Jalkojen koukistus on yksi, jos penkin päässä ei ole semmoista "jalkalaitetta".

Penkissä on kyllä tuo jalkalaite osa mutta enemmänkin tarvitsisin selän vahvistukseen tuota ja yleensäkkin kun tilasta on puutetta niin tuollaisella laitteella saisi tehtyä tärkeimmät jutut (selän, jalat, kädet...). Leuanveto tankoa ei oikein kannata laittaa kun sen verran olen pitkä, että jos sopivalle korkeudelle saa tangon niin silloin ei ole oikein tilaa siinä sormille (kutenkin sitten jalat joutuu koukussa olemaan) ja kun asuu vuokralla niin ei viitsisi niitä ovenpieliäkään pilaamaan ruveta. Tilan puutteen takia annoin tuossa viikko takaperin vatsapenkkini pois kun en sitä käyttänyt...

Kotikuntosalilaitteessa olisi tosiaan sopivassa paketissa kaikki ne toiminnot mitkä tarvitsen ja helposti käytettävissä... Penkin ja painot voisi sitten viedä vaikka kellariin...

Originally posted by Tare69
Penkissä on kyllä tuo jalkalaite osa mutta enemmänkin tarvitsisin selän vahvistukseen tuota ja yleensäkkin kun tilasta on puutetta niin tuollaisella laitteella saisi tehtyä tärkeimmät jutut (selän, jalat, kädet...). Leuanveto tankoa ei oikein kannata laittaa kun sen verran olen pitkä, että jos sopivalle korkeudelle saa tangon niin silloin ei ole oikein tilaa siinä sormille (kutenkin sitten jalat joutuu koukussa olemaan) ja kun asuu vuokralla niin ei viitsisi niitä ovenpieliäkään pilaamaan ruveta. Tilan puutteen takia annoin tuossa viikko takaperin vatsapenkkini pois kun en sitä käyttänyt...

Kotikuntosalilaitteessa olisi tosiaan sopivassa paketissa kaikki ne toiminnot mitkä tarvitsen ja helposti käytettävissä... Penkin ja painot voisi sitten viedä vaikka kellariin...

Harvoin noissa yleislaitteissa voi treenata vatsaa tai alaselkää..

Ja yleislaitteet on yllättävän isoja kun ne tuodaan kotiin.
Jos on ahdasta niin penkin tangon saa nostettua pystyyn,
tollasen vatsa/selkäpenkin saa iskettyä kasaan ja
penkistä saa jalkalaitteen irti.

Niin ja leuanvetoa tehdään yleensä jalat vähän koukussa, joten
jos polvet ei ota maahan kädet suorina niin reiät seiniin vaan...

Niinhän niitä saa kasaan :( Ikävä kyllä jalkalaitetta/penkkiäni ei saa purettua kuin avaimilla mutterit irroittamalla ja ei viitsisi olla koko aikaa niitä edes takaisin kasailemassa ja vatsapenkkiä ei saanut kasaan myöskään...

Mittailin tuossa kerran, että kuntosalilaite veisi paljon vähemmän tilaa kuin tuo penkki koska laitteen takaosan saa sopivasti seinän viereen nurkkaan kun taan penkki vie n. 2 kertaa enemmän tilaa siitä kulkureitiltä...

Vatsalihaksia saan vaikka sohvalla maatessani kuntoilutettua (konstit on monet ja hyväksi olen ne havainnut, sentti mahan ympäryksestä viikossa pois tahtiin) ja alaselkää treenaan vaikka tietokoneen ääressä istuessani... Kysymys on enemmänkin yläselästä...

Painoja on ihan tarpeeksi sinänsä mutta ehkä tuon lyhkäsemmän hauiskääntöön sopivan tangon saattaisikkin joskus hommata mutta noissa laitteissa yleensä saa myös senkin hoidettua...

Ja tietty ei tämän tarkoituksena olekkaan täysin salilla käyntiä lopettaa vaan olla sen lisänä (tai oikeastaan 67% kotikuntoilua ja 33% salilla). Itsellä kun on vielä se, että ihan turha on ruveta tekemään minkäänlaista suunnitelmaa siitä, että milloin salilla käy kun kiireet painavat päälle niin menee suunnitelmallisuus ihan metsään...

Täältä kanssa mielipidettä, että ei tuollaisiin monitoimihitkuttimiin kannata rahojaan tuhlata. Vaikkakin vaikuttavat "hirmu käteviltä" ja kompakteilta niin ei niistä oikein mihinkään ole. Aluksi saattaa mennä aloittelijalla pari kk, mutta kun kerran pääsee polkaisemaan parempaa niin vanha saa jäädä ;) On tullut tuollaisia hilavitkuttimia kokeiltua ja laatu ei ole oikein mielestäni kohdannut näiden laitteiden kanssa, ovat huteria ja liikeradat ovat vähän mitä sattuu... Lisäksi painot loppuvat hyvinkin nopesti kesken, usein säätövara jopa alle 100 kg.

Kyllä tuolla 300 euron panostuksella jo saisi melkein vuoden salikortin aika moneen paikkaan ja kyllä sitä aikaa aina löytyy jos vaan päättää niin ja yleensä tulee salilla treenattua paljon intensiivisemmin kuin kotitreeneissä... :thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kotitreenaajalle ehdoton ostos on kunnollinen Power rack ja siihen kunnon tanko ja levyt. Voit tehdä telineessä turvallisesti kaikki kyykyt, penkkipunnerrus, vino penkkipunnerrus, pystypunnerrus, leuanveto ymymym.
voimaharjoittelu-sivuilla myyvät sellaista.

En ostas minäkään mitään monitoimihärveliä, siinä tulee rajat vastaan muutamassa kuukaudessa...en oo missään nähny ees kohtuuhintasta laitetta jos ois painoo läheskään tarpeeks...se sata kiloo kun ei oo sataa kiloa kun on vähän välityksiä mukana...että unohtakaa ne monitoimilaitteet...

Mitä taas kotikuntosaliin tulee, niin jos mulla ois ylimäärästi tilaa...esim. kahden auton autotalli, taikka niinkun porukoilla, lämmintä kellaritilaa yli 100 neliötä niin tekisin varmasti kattavan kotikuntosalin, laskeskelin että sijoittamalla alle 5000 euroo siitä sais jot TODELLA kattavan ja noikin oli laskettu ihan kuvastohinnoista ja sen enempää tinkimättä mistään...ja joku nyt aattelee heti että vitun :david: , tollahan käy salilla ikuisuuden...no kaikki on taas suhteellista...moni pistää autoon 20000-30000 euroa eikä kukaan pidä :david: :nä, ja jokainen pärjää varmaan n. 10000€ autollakin jos ei sitä autoo tartte työssään välttämättä...mutta tämä oli vaan mun mielipide asiaan, kyllä mä mielelläni reenaisin kotinurkissa parin kolmen hyvän kaverin kanssa...

combo_powerrack.jpg

:offtopic:

mikä siinä on ku joillakin on niin hankalaa se salille lähtö..sieltä löytyy kaikki pelit ja vermeet..(yleensä)..niin sit pitää ruveta kattoo nuita "humpuuki" vehkeitä..mene sinne salille niin saat treenattua kroppasi monipuolisesti..tietty jos jollain ei ole aikaa mennä..:david:

Sehän siinä on, että ei tuo aika riitä tuon työn teon jäljiltä yleesäkkään... Tänäänkin tulin kotiin tossa kuuden jälkeen kun lähdin kotoa joskus kahdeksan jälkeen aamulla... Siinä sitten kun syö ja ottaa (lähes aina) torkut niin sittenpä se kello onkin jo yhdeksän illalla eikä oikein ole intoa lähteä minnekkään kotoa :(

Tiedän, että sellainen kotisali saattaa jäädä pieneksi mutta pelkäämpä, että ei tarvitsisi muutamaan vuoteen ruveta vielä valittamaan sitä, että 100kg liikaa. Olen sinänsä harrastellut pientä treenaamista jo vuodesta 86 asti mutta en tietty mitenkään tosissani koska ei oikein noita 'lihaksia' ole syntynyt... On ollut enemmänkin sellaista lihasten lämmittelyä ja 'kausia' milloin on uhrannut pikkaisen aikaa asialla... Tietty jotain 103kg olen joskus kahdeksankymmenluvulla saanut lattiasta lanteiden tasalle mutta en nyt sanoisi sitä miksikään kovin hyväksi tulokseksi tai saavutukseksi :)

Hieno teline herra Metal :) mutta itselle käy paremmin tollainen salilaite kun varsinaiset raskaat painot...

Noh taas mik99:lle voin tuosta sanoa, että en haluakkaan mitään humpuuki vehkeitä (tuskin Kettler sellaista Basic kuntokeskuksesta on ajatellut) vaan enemmänkin haluan kokemuksia laitteista sellaisilta henkilöiltä joilla sellainen on käytössä eikä vai tullut joskus kokeiltua. Olen itsekkin istunut kahden laitteen ohjaimissa muutaman minuutin mutta ei oikein sitä tuntumaa ole kumpaankaan saanut ...

Yritin liittää kuvaa omasta penkistä tähän mutta en oikein onnistunut siinä...

Tämmöinen on minun penkki ja painoni :

A2003_009.JPG

Tuohon nurkkaan sopisi juuri sopivasti painopakka :)

Vaikka täällä toisin väitetäänkin, niin kyllä salilla käynti vie enemmän aikaa kuin saman ohjelman treenaaminen kotona, katsoi asiaa miten vain. Itselläni ainakin salireissu vie n. 1 tunnin enemmän kuin kotitreeni, mutta silti veri vetää paljon mieluummin salille, siellähän ne tytöt on ja saa itsestään huomattavasti enemmän irti kuin kotona kolistellessa. Ajan käyttö on vain järjestelykysymys. Rajoittaa sosiaalielämää niin jää aikaa salille. Mutta kai kotikuntoilu joillekin sopii, mutta mieluummin sitten vaikka powerrackin kanssa eikä mitään ihme jumppavälineitä 60kg:n painopakoilla, jotka viikon treenin jälkeen on jo liian vähän.

Heh... Menee varmaan pari vuotta ennen kuin edes voi ajatella noin isojen painojen siirtämistä muuten kuin trukilla :) Vai onko nuo 'painolevyt' tehty vanerista... Näyttää niin kevyiltä... Kunhan varot tipauttamasta lattialle kun väsyt, tulee muuten varmasti reikä lattiaan (jos kerrostalossa asut), minun kämpässä koko kerros romahtaisi...

Itse en tosiaan uskalla laittaa kuin jotain 30kg tankoon kun saattaa lipsahtaa kun on joskus tuo oikea olkapää käynyt sijoiltaan ja pakkaa vaivaamaan joskus... Mukava rutina siitä kuuluu nykyisin penkissä veivatessa :) Oli joskus pakko lopettaa kyykänkin pelaaminen kun meni olkapää paskaksi aina kuukaudeksi. Yksi syy siihen miksi kotikuntosalin laittaisin on juuri se, että voisi käyttää enemmän painoa vastuksena ja ei tarvitsisi pelätä jos olkapää antaa periksi.

Taitaa nuo muovipäälysteiset painot takana olla samaa sarjaa kuin minun 50kg :) Kieltämättä ei minulla oikein hääppöset painot ole mutta ovat riittäneet viimeisen 1,5 vuotta jo... 8kg käsipainot löysin Tuurin kyläkaupasta viime vuoden kesällä, olivat kohtalaisen halvat. Penkin ja tangon ostin Tampereelta heinäkuussa 02 ja 5kg:n käsipainot löytyivät parilla eurolla kirpputorilta. Jossain pitäisi vielä olla sellainen muunneltava 15kg käsipaino ja pari itse (v.86) tehtyä n. 7kg painoista painoa...

Kävin eilen vilkaisemassa Lielahden urheiluliikkeessä josko siellä olisi vielä niitä salilaitteita mutta oli jopa Kettlerin Basic keskusta ei enää ollut...

Suomen Polkupyörä Tukku mainostaa jossain kuponkiuutisissa kuntokeskusta mutta 55kg painopakka vain pikkaisen epäilyttää:

Proteus PSS-312 Studio 3

http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/kuntolaitteet/pro-pss312.html

Onko kenelläkään kokemusta tästä laitteesta?

Kuntokeskus siis olisi lisänä siihen että kävisin myös salilla eikä vain ainoaksi kuntoiluvälineeksi...

Back
Ylös Bottom