Kotikonstein itsepuolustusta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Vähän kyllä alkaa nämä jutut meikäläisen makuun menemään yli hilseen. Oonko sitten pumpulissa kasvanut vai mikä on, mutta todella harvoin, jos koskaan olen todistanut kiusaamista joka menee fyysiseksi.
ei pahalla mutta hieman taidat olla.. Itse olen ainakin nähnyt peruskoulussa aikanaan niin paljon sitä, että jotain silmätikkua hakataan huvikseen tai tavarat/vaatteet pöllitään tai rikotaan, jos ei muuten niin kiusattavaa kiinni pidellen, että on vaikea uskoa, etteikö joka hiton peruskoulussa tapahtuisi vastaavaa. Jos ei tapahdu, niin helvetin hienoa!

- -kostomielessä nyt ei pitäisi kamppailulajia lähteä harrastamaan.

Harvinaisen totta, mutta voi myös olla että kosto mielessään kamppailulajit aloittavalla ajatukset "tervehtyy" siinä kamppailua oppiessa ja itsetunnon samalla parantuessa. Jos nyt vuosia tapahtuneen jälkeen hautoo kostoa ihan vakavin aikein niin oikea osoite olisi tietty jonkin sortin psykologi/psykiatri, mutta valinnan tekee tietysti kostomielinen itse. Luulen kyllä, että on erittäin harvassa on ne, ketkä aloittavat kamppaluharrasteen ja sitä myös jaksavat jatkaa ihan vain jotain kostoa varten. Pitäisi olla jostain todella vakavasta kyse, henkirikoksesta tai ainakin pysyvästä vammasta, että voisin itse edes käsittää jonkun jaksavan ryhtyä moiseen.

Jotenkin tämä nykymeno varsinkin kun kamppailuaiheisia lehtiä lukee, palstoja ja seuraa joitain ip-opettajien juttuja niin syntyy illuusio siitä, että tässä maailmassa pitäisi olla valmiina kokoajan taistelemaan henkensä puolesta.
Siltähän se vähän vaikuttaa kun ei tarvita kuin joku poikkipuoleinen sana (tai ei sitäkään) bussikuskilta, eläkeläiseltä tai muulta sivulliselta, niin heti potkitaan teholle/invalidiksi/tms, tässäpä muutama jokseenkin perusteettoman ja epäreilun oloinen hakkaus ja potkinta pikaGoogletuksella:
http://www.verkkouutiset.fi/index.p...iin-pahasti-ilman-syytae-tampereella&Itemid=8
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/119...63-vuotiasta+seurakuntakeskuksen+pihalla.html
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011082614269489_uu.shtml
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011020913157986_uu.shtml

Kirkuvat otsikot on tietty parasta "mainosta" kamppailulajiharrasteille, kyllä alkaa ihmiset kiinnostua itsepuolustustaidoista "kun on niin turvatonta". Artikkeleihin tai poliisin papereihinkaan ei kyllä todennäköisesti päädy sellaiset asiat että kuinka paljon on vittuiltu ja haastettu riitaa puolin jos toisin ennen kuin on alkanut tapahtua, mutta vaikea kuvitella että esim. joku bussikuski alkaisi sen kummemmin vittuilemaan millekään känniselle porukalle (mistä nyt muutenkin voi jo haistaa vaaaran, kuten känniääliöistä yleensä). Jos noista artikkelien "syyttömyyksistä" osakaan on totta, niin kyllähän noista saa sellaisen vaikutelman, että koska vaan voi tulla kadulla joku päälle ilman syytä. Ja onhan noita juttuja kavereiltakin kuultu että kadulla/baarissa on joku käynyt päälle ilman syytä ja ilman sanaakaan. Onhan noita, pirivietereitä sun muita..

Kuinka moni voi sanoa joutuneensa tappelemaan ilman, että kyseessä oli joko oma provoaminen tai kolaus egolle. Siis ns. syyttömänä?

Hep! Tai siis yläasteen jälkeen otin kiltisti turpaani vielä yläasteikäiseltä paikalliselta kovikselta, joka pyöri samoissa porukoissa ja kerran vaan kännissä keksi alkaa hakata nyrkeillä päähän kunnes putosin. En tiedä lasketaanko tappeluksi kun yritin vain suojautua ja huusin että mitä vittua ootko seonnu. En nyt jaksa listata, mutta varmasti en ollut provonnut mitenkään, kun en ollut vittuillut, puhunut paskaa selän takana, edes puhunut sen naisen kanssa kun en ollut ikinä sitä edes nähnyt, kussut sen muroihin, enkä rahaa tai muutakaan sille velkaa. Kerran myös jouduin alaikäisenä itse tempomaan "kylillä" nakkikiskaheijareilla muutaman kymmenen kertaa jotain tuntematonta päähän kun tämä kävi ohi käveltäessä yhtäkkiä kaverini kimppuun takaapäin lyöden ja potkien. "Jouduin" on tietty mun oma näkemys, mutta en nähnyt muutakaan vaihtoehtoa kun hilluja oli itseä ja kaveria isompi eikä vaikuttanut erityisen tasapainoiselta, eipä silti että olisi mikään puhumisen yrittäminen tullut mieleenkään. Enkä siis piessyt hengettömäksi, harjoittelemattomat läpsyt oli sen verran tehottomia että tyyppi pysyi jaloillaan koko ajan. Ja ei itselle tapahtunutta, mutta yksi toinen kaveri sai joskus baarin tanssilattialla yhtäkkiä sellaisen niitin päähänsä että löysi itsensä sen jälkeen sieltä makaamasta, eikä ollut mitään tietoa sanaharkasta tai edes mistään vahingossa törmäilystä kenenkään kanssa. Viimeisintä en itse ollut todistamassa joten en tiedä jos asiasta on jotain jätetty kertomatta, mutta ihan rehelliseltä kertomalta sekin vaikutti.

Näinkin säälittävään threadiin on pakko sanoa että yksin et opi lyömään oikein etkä tehokkaasti. Lisäksi vaikka sä kävisitkin vuoden kaks itsepuolustusta harrastamassa niin kadulla tappelu on eriasia. Tosin kyl sieltä kursseilta jtn hyviä vinkkejä saa. Kestää kuitenkin 10 vuotta että sä oikeesti pärjäät niillä taidoilla kadulla.
Mut ei kandee tapella, puhumalla selviit paremmin eikä tarvii turhaa käydä kyttiksellä.

[venom];3348809 sanoi:
Tässä taas yksi joka ei erota kostoa itsepuolustuksesta. Kukaan ei ole täälläkään sanonut, että kannattaa harrastaa kamppailulajeja, jotta voi palata kostamaan kiusatuille, vaan että osaa tilanteen tullen puolustaa itseään.

Tässä ketjussa olevat ohjeet toimintatavoista ovat olleet pääasiassa sitä kostamista. Varsinkin sinun antamat toimintaohjeet ovat olleet hyvin vahvasti siellä kostamisen puolella, joka ei siis ole lain tarkoittamaa itsepuolustusta.

[venom];3346989 sanoi:
Eihän se sitä tarkoita, että jos osaa tapella, että olisi pakko vetää ketään turpaan. Se riittää, että porukka tietää, että joku osaa tapella. Se voi toki vaatia sen että kerran kiusaajaa vedetään turpaan, mutta so what, jos se on itsepuolustusta.

Jos kyseessä ei ole välitön uhka, niin se kerran turpaan vetäminen on pahoinpitely.

[venom];3347085 sanoi:
Enkä mä edelleenkään näe siinä mitään pahaa, jos kiusaaja pyyhkii vähän lattiaa kiusatulla, ei ole mikään pakko hakata naamaa tohjoks.

Aivan selkeä pahoinpitely, tässä ei jää edes jäljelle niitä tilanteissa missä menisi itsepuolustuksena.

[venom];3348513 sanoi:
Puhun vain suurimman osan puolesta: vaikka pelättäisiin turpaansaamista, niin ei lähdetä pakoon, koska pelätään nöyryytystä. Karkuun juokseminen on tietysti fiksu ratkaisu ja pelastaa hetkellisesti, mutta tekisi kiusatusta entistä nolomman. Opettajalle kertominen voi toki lopettaa kiusaamisen, mutta sitä kautta kiusatun leima tuskin katoaa mihinkään.

Jos kerran on mahdollisuus paeta mutta jää kuitenkin tappelemaan, niin kyseessä on pahoinpitely. Tämäkään ei mene itsepuolustukseksi mitenkään päin.

Väkivaltahan on väärin mutta, kyl mä oon sitä mieltä et jos joku/jotkut kiusaa, niin vetää niitä lättyyn ni kiusaaminen loppuu.Mä itse en ollut tai ole mikään verbaalivirtuoosi ni ei mua kukaan kiusannut koulussa, ku kaikki ties et mä käyn päälle jos joku yrittää kiusata.

Selvä pahoinpitely.

^ No aivan varmasti on. Jos tässä nyt tosiaan on kyse jostain koulukiusaamisesta, niin rupeet vaa hakee semmost mentaliteettia, että oikeesti jos joku rikkoo sun fyysistä koskemattomuutta millään tapaa, niin sulla on _lupa_ antaa sillä vähän takaisin.

Selvääkin selvempi ohje pahoinpitelyyn.

Suosittelen menemään krav maga/defendo -kurssille. Siellä opitaan miten itseä puolustetaan kadulla.

Näitä randomeita kuninkaita vastaan harvemmin lienee kamppailutaustalla merkitystä. Vihu on älyttömässä jurrissa tai sitten sillä on puukko ja se haluaa vaan sun iphonen ja lompsan. Vaikka puhelin on rakas nii se kannattaa luovuttaa ja juosta karkuun. Kääliöiden kanssa painiminen on taas niin loputon suo, että sen kun ottaa harrastukseksi niin saa sitten harrastaa jstkuvasti kun maine kiirii.

Hankalimpia tilanteita nämä ylä-aste ajan kiusaamiset kun tilanteet tulee päivittäin eikä niitä voikaan vältellä samallain kuin nakkikiskajonon mikateekakkosia.

Jos omaa kersaa alkaa jotku muksiin niin täytyy kyllä myöntää, että sillon varmasti olen ekana menossa tukistaan räkänokkia.

suosittelen tukistamisen tilalta piiskaamista paksuilla koivunoksilla

Tässä ketjussa olevat ohjeet toimintatavoista ovat olleet pääasiassa sitä kostamista. Varsinkin sinun antamat toimintaohjeet ovat olleet hyvin vahvasti siellä kostamisen puolella, joka ei siis ole lain tarkoittamaa itsepuolustusta.

Jos kyseessä ei ole välitön uhka, niin se kerran turpaan vetäminen on pahoinpitely.

Aivan selkeä pahoinpitely, tässä ei jää edes jäljelle niitä tilanteissa missä menisi itsepuolustuksena.

Jos kerran on mahdollisuus paeta mutta jää kuitenkin tappelemaan, niin kyseessä on pahoinpitely. Tämäkään ei mene itsepuolustukseksi mitenkään päin.

Selvä pahoinpitely.

Selvääkin selvempi ohje pahoinpitelyyn.

Eli laki on laki ja piste. Ja laki vastaa jokaisen ihmisen oikeustajua? Eli vaikka pelkää henkensä puolesta, niin ensimmäisenä kannattaa miettiä hieman Suomen lakeja, ennen kuin esim. ottaa hyökkääjän kuristusotteeseen? Ja vaikka tietäisi olevansa vitun hidas juoksija, niin kannattaa ottaa riski ja kääntää selkänsä hyökkääjälle, sen sijaan että toimisi parhaaksi näkemällään tavalla omaa turvallisuutta ajatellen?

Vai oliko noi sun jutut vaan paskoja provoja?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Laki on laki, se taas miten se vastaa yksilön oikeustajua onkin aivan toinen juttu ja monessa suhteessa täysin merkityksetöntä. Ei tarvitse lukea kuin lehtien mielipidepalstoja tai pakkista niin törmäät päivittäin siihen, miten jostain rikoksesta annettu lainvoimainen tuomio on selkeästi monien oikeustajun vastaisia.

Moniko ei-BJJ/MMA/judo-taustainen puolustautuja ottaa kuristusotteen? Siun lähtökohtana on jo se, että puhut itsensä puolustamiseen kykenevästä yksilöstä. Selkää ei tarvitse kääntää, voit lähteä sivulle tai viistosti myöskin juoksemaan ja monesti se saa jo hyökkääjän epäröimään tai koko tilanteen laukeamaan. Varsinkin jos puhe on jostain känniuhosta niin harvempi niistä baariheijareiden heittäjistä kykenee enää juoksemaan. Tietysti jos olet kulmaan ahdistettuna niin silloin tuo juokseminen on lähtökohtaisesti hiukan hankalampaa, mutta siinäkin tilanteessa on useampikin vaihtoehto edelleen käytettävissä. Ei kaikkea tarvitse ratkaista suoraan sillä maksimaalisella voimalla.

"Harvoin sitä, harvoin tätä". Se on helppoa kirjoittaa koneella miten pitäisi toimia ja kuinka todennäköistä mikäkin on. Tositilanteen tullen ajattelee miten selviytyy parhaiten. Karkeasti oon nopeampi kuin 99.99% ihmisistä. Kokemuksesta voin sanoa, että kännissä, huonoilla kengillä en tunnu olevan yhtään keskivertoa nopeampi. Kännissä juostessa kaiken lisäksi kaatumisen todennäköisyys on aika helvetin iso.
Ja tottakai puhun nyt henkilöistä, joilla on kamppailutaitoja, jos niitä ei ole, niin tottakai juokseminen on paras vaihtoehto. Jos on hyvä painija, niin miksipä ei veisi kaveria tonttiin ja anna rauhottua. Tästä päästäänkin siihen moraaliseen kysymykseen, että onko riitapukarin kouluttaminen väärin? Tuolla kylillä on näitä euroopanomistajia, jotka hakemalla hakee riitaa, että pääsis läväyttämään jotain. Onko sitten parempi, että annetaan näiden urpojen olla siinä uskossa, että kaikki pelkää niitä ja ne voi vedellä lättyyn niitä jotka on "kattonu väärin, vai että joku ottaisi näiltä luulot pois (esim kuristamalla). Jälkimmäisessä vaihtoehdossa kaikki säästyy pienemillä vammoilla ja riitapukari tajuaa, että 3kk salillakäyntiä ja tapoutin paita ei teekään kenestäkään kovaa jätkää.
Toivottavasti kukaan ei tule sanomaan "tosi lapsellista tollanen opettaminen" tai "Suomen lain mukaan kuristaminen on rikos".

Kamppailulajin harrastajan kannattaa ihan oman hyvinvointinsa takia tiedostaa sellaiset asiat, että jos lähdet kylän Pertsaa kouluttamaan niin käräjillä ne harrastukset kaivetaan esiin takuulla ja tuomiotkin on sitten ihan erit kuin normijampalla. Kyllä voin sanoa, että monesti on mieli tehnyt lähteä kouluttamaan ääliöitä, mutta jos ihan oikeasti järjellä punnitsee sen riskin minkä siinä ottaa verrattuna ns. voitettavissa olevaan mielihyvään kamppailun voitosta nakkikiskajonolla niin viisainta on jättää koulutukset tatamille. Jos ite on kännissä ja vaikka ei olisikaan niin varmasti jokainen kokenut kamppailija tiedostaa, että tuollaisissa tilanteissa ei voi ennustaa omaa onnistumistaan varmuudella. Vihu voi puristaa kasseista tai purra kädestä /kaulasta jne.

Suosittelen jättämään sen riitapukarin kouluttamisen..yleensä heillä odottaa se jäähallin kokoinen kaveri nurkan takana. Etenkin jos tää riitapukari on lyhyt kuin vaahtosammutin niin suurempi todennäköisyys on että kavereita on lähistöllä.

Ehkä vähän offtopiccia mutta kaveri oli todistamassa kuinka 5 about 18-20 vuotiaita sällejä hyökkäs n. 45v ikäisen miehen kimppuun. Huomasi että osa pojista oli käyny MMA -kursseilla (ja myös on fakta) koska vääntivät käsilukkoa yms kuritusliikkeitä. Ei paljo ollu mahiksia.
Noita pitäisi kouluttaa. Etenkin seuran puolelta. Sälli yksinään tatamille ja 4-5 jannua päälle full contact tyyliin ja parin minsan vaihto tuoreet miehet tilalle moukuttaa.

[venom];3351115 sanoi:
"Harvoin sitä, harvoin tätä". Se on helppoa kirjoittaa koneella miten pitäisi toimia ja kuinka todennäköistä mikäkin on. Tositilanteen tullen ajattelee miten selviytyy parhaiten.

Kuinka monta tositilannetta sulla on takana? 6 vuotta turvapuolen hommia ja rauhanturvaamista on antanut mulle ainakin ihan tarpeeksi näkemystä tohon paskaan, että en lähde tappelemaan ellei tosiaan ole pakko.

Karkeasti oon nopeampi kuin 99.99% ihmisistä. Kokemuksesta voin sanoa, että kännissä, huonoilla kengillä en tunnu olevan yhtään keskivertoa nopeampi. Kännissä juostessa kaiken lisäksi kaatumisen todennäköisyys on aika helvetin iso.

Jos siitä turvallisuudestaan on yhtään huolissaan niin ei vedä niitä perskännejä kaupungilla. Itsepähän olet omia mahdollisuuksiasi heikentänyt.

Ja tottakai puhun nyt henkilöistä, joilla on kamppailutaitoja, jos niitä ei ole, niin tottakai juokseminen on paras vaihtoehto. Jos on hyvä painija, niin miksipä ei veisi kaveria tonttiin ja anna rauhottua. Tästä päästäänkin siihen moraaliseen kysymykseen, että onko riitapukarin kouluttaminen väärin? Tuolla kylillä on näitä euroopanomistajia, jotka hakemalla hakee riitaa, että pääsis läväyttämään jotain.

Ei ne riitapukarit siitä mihinkään katoa vaikka yhtä kouluttaisitkin, toisekseen se on lainvastaista ellei kyse ole hätävarjelusta ja silloinkin pitää muistaa hätävarjelun ja pahoinpitelyn häilyvä raja. Moraalisella kannalla ei ole väliä kun sen mukaan ei tässä maailmassa eletä. Se "kouluttaminen" voi myös mennä vähän liian pitkälle ja aina on vahingon riski ihan vaikka siinä maahanviennissäkin. Sitä on vähän huono sitten käräjillä selittää, miten tarkoituksena oli vähän vain kouluttaa eikä halkaista toisen kalloa katukiveen.

Onko sitten parempi, että annetaan näiden urpojen olla siinä uskossa, että kaikki pelkää niitä ja ne voi vedellä lättyyn niitä jotka on "kattonu väärin, vai että joku ottaisi näiltä luulot pois (esim kuristamalla). Jälkimmäisessä vaihtoehdossa kaikki säästyy pienemillä vammoilla ja riitapukari tajuaa, että 3kk salillakäyntiä ja tapoutin paita ei teekään kenestäkään kovaa jätkää.

Kuristat sopivasti ja kaveri kuolee, itse pääset oikeuteen. Tästä ei ole edes hirveän kauan aikaa kun uutisissa oli samantyyppisestä tilanteesta, tosin poke vs. asiakas. Vaihtoehtona puhuminen tai tilanteesta poistuminen, jolloin ainoa "vahinko" on tullut sinun egollesi.

Aika idioottimaista kuvitella kouluttavansa kaveria joka on ollut oikeudessa usein pahoinpitelystä. Normi ihmisellä on vähän liikaa menetettävää että viitsisi mitään pahoinpitely syytteitä ottaa, noilla koulutettavilla paskakasoilla harvoin mitään...

ps. taisi olla "koulutus tilanne" tuolla raflassa manneilla pari päivää sitten. Mitäs meidän kouluttajat tekee käsiaseella ammuttaessa.

Kuinka monta tositilannetta sulla on takana? 6 vuotta turvapuolen hommia ja rauhanturvaamista on antanut mulle ainakin ihan tarpeeksi näkemystä tohon paskaan, että en lähde tappelemaan ellei tosiaan ole pakko.

Nimenomaan, ellei ole pakko. Mitäs sitten kun on pakko? Älä sano "harvemmin...." kun tiedät että karkuun juokseminen ei 100% tapauksissa ole paras vaihtoehto. Espanjassa/Teneriffalla olen ilmeisesti saanut asiasta hieman enemmän näkemystä mitä sä olet. En mäkään lähde tappelemaan ellei ole pakko. Tiedän kuitenkin aika helvetin monta ihmistä, joiden kimppuun on käyty ulkomailla ilman mitään syytä. Ja hassusti on käynyt vaikka on juossut karkuun. Joskus sillä on selvitty

Jos siitä turvallisuudestaan on yhtään huolissaan niin ei vedä niitä perskännejä kaupungilla. Itsepähän olet omia mahdollisuuksiasi heikentänyt.

Miten helvetissä tää liittyy asiaan? Eli lopeta juominen mieluummin kuin opettele puolustamaan itseäsi, koska itsepuolustus on laitonta?

Ei ne riitapukarit siitä mihinkään katoa vaikka yhtä kouluttaisitkin, toisekseen se on lainvastaista ellei kyse ole hätävarjelusta ja silloinkin pitää muistaa hätävarjelun ja pahoinpitelyn häilyvä raja. Moraalisella kannalla ei ole väliä kun sen mukaan ei tässä maailmassa eletä. Se "kouluttaminen" voi myös mennä vähän liian pitkälle ja aina on vahingon riski ihan vaikka siinä maahanviennissäkin. Sitä on vähän huono sitten käräjillä selittää, miten tarkoituksena oli vähän vain kouluttaa eikä halkaista toisen kalloa katukiveen.

Kuristat sopivasti ja kaveri kuolee, itse pääset oikeuteen. Tästä ei ole edes hirveän kauan aikaa kun uutisissa oli samantyyppisestä tilanteesta, tosin poke vs. asiakas. Vaihtoehtona puhuminen tai tilanteesta poistuminen, jolloin ainoa "vahinko" on tullut sinun egollesi.

Arvasin että sana "kouluttaminen" pomppaa tuolta tekstistä esille ja takerrutaan siihen. Mutta jos tolle linjalle mennään niin mitä luulet, sattuuko enemmän vahinkoja, koska joku juntti on halunnut hakata jonkun ja on toteuttanut halunsa, vai siinä että joku on taltuttanut riitapukarin?

Ja Jamille, mitä puhuminen tai karkuunjuokseminen sitten auttaa jos ammutaan? Ja riippuu riitapukarista, joillakin "kovan jätkän uraa" tavoittelevilla nousee kusi hattuun kun vedetään jotain turpaan. Kun taas julkinen nöyryytys saa tällaiset junnut tajuamaan ettei kannata jokaisen vastaantulijan kimppuun käydä. Jos joku ei opi niin sitten se ei opi, mutta mitä yksi opetus toisaalta haittaakaan tällaisen kohdalla.

Ketjussa oli alunperin kyse kamppailutaitojen opettelusta. Pistetään nytten boldatulla mun pointti, niin ei tarvitse takertua epäolennaiseen: Se että osaa tapella, ei poissulje sitä vaihtoehtoa, että tilanteen voi selvittää myös puhumalla, juoksemalla tai miten parhaaksi kokee. Tilanteista useimmiten selviää väkivallattomasti, mutta ei 100-prosenttisesti, eli joskus harvoin itsepuolustukseen joutuu turvautumaan

Ja älkää pliis takertuko nyt tohon nöyryyttämiseen tai kouluttamiseen enää. Täällä on porukkaa, jotka ei edes yritä ymmärtää pointtia, vaan hokevat kuinka kaikki väkivalta on laitonta ja aina väärin ja tosin tyhmää. Tollanen jeesustelu on helvetin turhaa, koska täälläkin jokaisella on kynnyksensä tehdä väkivaltaa. Tajuatte mun pointin kun vastaatte itsellenne kysymykseen: onko maailmassa joskus tapahtunut jotain ikävää, jonka olisi väkivalloin (itsepuolustuksena) voinut estää.

Eikö tuo kovien kusipäiden kouliminen ole ihan samanlaista kusipäisyyttä mitä ne itse harrastaa. Toki, jos näkee velliperseen potkimassa mummoa niin kuristaminen on paikallaan. Pitää vaan oma pää pyrkiä pitämään kylmänä.

Palataa aiheeseen : Kuvaat kameralla ( känny, perus tai vaikka deluxe.. ) ittees mättämässä ja vetämäs kaikenmaailman kurkipotkui yms denaheivareit, sitten koko seinän kokone screeni ja siihe valotykil ja lähet sparraa..Voit myös muokkaa ja lisätä enemmäki jengii siihe mätkii sua..?

[venom];3350854 sanoi:
Vai oliko noi sun jutut vaan paskoja provoja?

Ne olivat faktoja. Faktat eivät muuta miksikään, vaikka hyppisit tasajalkaa ja huutaisit niiden faktojen olevan epäreiluja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom