Kostea opiskelijaelämä ja lihasmassan kasvatus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja saku
  • Aloitettu Aloitettu
Jälleen kerran kysymys on tasapainon löytämisestä omaan elämään. "Oikeita vastauksia" on olemassa, mutta eri asia mille niiden mukaan eläminen juuri sinusta tuntuu. Moni saattaa aloittaa treenaamisen opiskeluaikana juuri tasapainottamaan omaa opiskelijanretkun elämäänsä.

Keskustelusta voisi johtaa myös kysymyksen että onko dokaaminen liian keskeisessä osassa opiskelijaelämää? Käykö klassinen sosiaalinen paine liian kovaksi ja toteuuko mantra viinaa voi olla ilman hauskaakin liian usein? Omien havaintojeni pohjalta sanoisin, että liian monelle kuningas alkoholin kanssa läträäminen on itsetarkoitus. On myös ikävä huomata ettei oman koulun ylioppilaskunnan järjestämät hyvinvointiviikot/päivät kiinnosta niitä joita pitäisi tai niitä jotka jo viettävät sitä bodymunkin elämää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yleisesti ottaen olennaista on se että oot sitten bodymunkki tai viikonloppujen viinakuningas tai jotain siltä väliltä niin tykkäät ja nautit siitä mitä teet. Et lähde dokaamaan vain sen dokaamisen takia, tai jos et aidosti halua. Etkä myöskään pelkästään puputa jauhelihaa kotona "kun siitä lihas tykkää" vain sen body-elämän itsensä vuoksi. Mistä nyt sitten kukakin tykkää muttei mitään vain uskotellen itselleen miten siistiä tää on (muka).

Tää oli hyvä.

Tämä on mietityttänyt hetken joten päätinpä kysäistä täältä.

Olen käynyt salilla nyt aktiivisesti reilun vuoden päivät ja kasvattanut massaani ja voimaani tasaisesti mielstäni varsin hyvin tuloksin. Viimeaikoina on kuitenkin tullut enenevissä määrin läträttyä kungingas alkoholin kanssa opiskelijaelämän puitteissa.

Normaalisti käyn salilla noin neljä kertaa viikossa ja ruokavalioni on mielstäni varsin hyvällä mallilla. Kuitenkin välillä käy niin, että juhlimisen takia tulee sellaisia aikoja, että esimerkiksi kolmeen päivään ei tule syötyä riittävästi. Kun normaalisti mennään 3500++ kcal 200++g proteiini päiväannoksilla, saattavat syömiset jäädä rännien ja krapuloiden takia todella vähäisiksi (2000kcal/alle 100g proteiinia).

Varmasti tämä vaikuttaa johonkin, ainakin siihen ettei se lihas noina päivinä kasva, mutta onko pidempiaikaisia vaikutuksia. Lähinnä kiinnostaa se, tuleeko kehitykseen takapakkia noin lyhyenä aikana (3-4 päivää). Välillä tuntuu että jonkinlainen lihasjännitys katoaisi ja tulee löysä olo, tämä lienee kuitenkin henkistä, vai? Useimmiten jos on ollut tälläinen pidempi putki, seuraava viikko mennään sitten kovalla treenillä ja hyvällä ruoalla.

Arvostaisin yksinkertaista vastausta tähän, sillä asia aiheuttaa välillä harmaita hiuksia.

En nyt jaksa ottaa kantaa tuohon opiskelijaelämän siisteyteen sillä en arvosta juuri mitään vähempää kun pelkän viinan ympärillä pyörivää hauskanpitoa, mihin nyt olen esim muutamissa duunipaikoissa törmännyt ja jäänyt totaalisesti porukan ulkopuolelle kun en ole jaksanut läträtä ja nauraa laattaamisille sekä sammumisille seuraavana päivänä..
Kolme päivää on puolet viikosta, ja sillä on helvetinmoinen merkitys sen kannalta miten kehityt ja missä kunnossa olet. Itse joskus parinkympin tienoilla elin villiä elämää ja dokasin ainakin sen yhen illan viikossa mutta kyllä treenasinkin, kehityin ihan OK mutta sitten kun priorisoin asioita ja innostuin treenistä enemmän ja enemmän niin dokaamiset on jääny muutamaan kertaan vuodessa, max 4-5 kertaa tulee otettua kuppia.. Kehitys räjähti katon läpi kun harvensi juomiskertoja ja pelkästään nukkui paremmin. Tällä hetkellä treenaus on mulle heti oman vaimon jälkeen tärkein asia missä koen eniten onnistumisen iloa ja mistä nautin eniten. Vituttaa jo monesti jos tulee edes lähettyä ulos vaikka sillon tällön joutuukin kyllä nollaamaan. Priorisoi, jos haluat olla vaan "ihan jees" kondiksessa ja samalla nauttia elämästä ilman liikoja uhrautumisia ja pingotuksia ja katsot sitten parin vuoden päästä miten iso asia treeni sulle on ja miten paljon sen eteen kandee tehdä :)

Itse ainakin opiskelen tällä hetkellä ekaa vuotta amk, enkä ole yksissäkään opiskelijapippaloissa käynyt. Ei oo mun sosiaaliseen elämään tuo vaikuttanu, kun osaa puhua ihmisten kanssa ilman viinaakin :D Jos ois poikamies niin voi olla että tulis käytyä saalistamassa, mutta nyt ei ainakaan nappaa kun emäntä löytyy ja reeni kiinnostaa tällä hetkellä enemmän kun tuo läträys. Ainiin joo ja meneehän noi viikonloppuillat/yöt kahva-apinan hommissa miltei jokainen...

Jengillä on vähän eri prioriteetit. Comodo sanoi ettei arvosta mitään vähempää kuin viinan ympärillä pyörivää hauskanpitoa. Mä taas voisin sanoa, etten arvosta mitään vähempää, kuin pelkän bodauksen ympärillä pyörivää elämää, jos siitä ei saa edes rahaa. Mitä iloa niistä lihaksista sitten niin paljon iloa edes on?Hengaat sohvalla ja kattelet haukkaas ja vedät rahkaa, siinäkö se sitten on? Aika isoa osaa jengistä ei edes kiinnosta isot lihakset pätkän vertaa. Mun mielestä se menee niin että radallakin on sitten entistä kivempaa kun on ok kunnossa, ja treenannutkin viikolla. Ja kun on ollut rillutteleen puntti taas tekee siihen hyvän vastapainon ja siitäkin nauttii. Pelkkää punttia en vaan ymmärrä, eihän siinä elämässä ole silloin mitään sisältöä. Ja joku sanoo ettei pelkän viinan läträämisessäkään ole mitään sisältöä, mutta nyt en puhukkaan pelkästään siitä viinan läträämisestä, elämässä pitää olla eri juttuja opiskelua, juhlintaa, liikuntaa yms. Tällä hetkellä yöelämässä pyöriminen tuntuu noista siisteimmältä, joten sitä sitten harrastan jonku verran. Sitäpaitsi hyvästä dokausreissuista jää 100x enemmän käteen, kuin hyvästä puntista.

Sitäpaitsi hyvästä dokausreissuista jää 100x enemmän käteen, kuin hyvästä puntista.

Asioistahan voi olla joo montaa mieltä. Onnistumisen ilo ja se että on jossain muussakin lajissa hyvä kun promillen nostossa on mun mielestä siisti juttu. Mutta siihen panostetaan mikä iloa tuottaa, itsellehän tätä elämää rakennetaan, ei muille :D Mulle taas perille mennyt treeni ja hyvä pumppi on paljon suurempi nautinto kun hyvä känni..

Samaa komppaan mitä moni muukin jo aiemmin on sanonu eli kuuntele ittees ja teet niin kun ittestäs tuntuu parhaalta :) Jotkut viihtyy kotona sen jauhelihapaketin kans ja toiset vodkapullon kans jossai puistonpenkillä.

Omakohtasesta kokemuksesta sen verran vois kertoa, että viina ku on ollu vähä sukuvikana ni itelläkin se melkein kymmenen vuotta meni aika lahjakkaasti 1-3krt/viikko ja selviä kuukausia tuohon mahtuu alle yhden käden sormien verran. Seurauksena ei ollu oikeestaa muuta ku vitunmoisia krapuloita, kymmeniätuhansia euroja kurkusta alas vedettynä ja hieno kroppa tasasen rasvakerroksen kuorruttamana. Syömiset oli mitä oli krapulassa ja kaks vuotta takaperin mittasuhteina olikin semmonen ihaltava 183cm/72kg jossa oli mukana vyötäröihraakin aivan riittävästi.

Ammattikorkeeseen menin 2006 ja rupesin kyseenalastamaan tuon koko ideologian miks pitää vetää kännit että olis hauskaa. Rupesin enemmän ja enemmän viettää aikaa himas ja käymää illanvietoissa selvinpäin, esim. autolla, juominen vaan tuntu väkinäiseltä. Nyt viimesen vuoden aikana ruvennu olee pippaloissa enemmän selvänä/parin oluen voimin kuin kunnon humalassa ja keskittyny tuohon treenaamiseen. Kaduttaa etten pitäny ittestäni huolta nuorempana kun nyt saanu huomata miten paljon parempi olo on kun ei dokaa joka viikko. Unenlaatu on ihan eri maailmasta jos ei juo ollenkaan kun jos jois vaikka vain sen yhen kerran kunnolla. Ruoka maistuu myös ja jaksaa keskittyä paremmin niin ihmissuhteisiin, urheiluun kun nykyään töihinki. Ja on ollu helvetin hienoa huomata et pystyy pitää hauskaa selvinpäin ja rakentamaa sosiaalisia suhteita ilman sitä muutamaa rentouttavaa. Monet hameväen edustajatkin on lämmenny iha eritavalla kun ei seiso silmät päässä, kuola valu poskilla ja puhe sammalla. Selväpäinen mies hyvällä kropalla on kuulemma harvinaista herkkua opiskelijabileissä ;)

Alkoholi on siitä petollinen aine, että vaikka miten ajattelee, että "nyt eletään nuoruutta joten ryypätään ja rellestetään. Kerkeen selvistellä ja treenata sit vanhempana" ni lopulta se ei ookkaa enää niin helppoa lopettaa minkä on opiskellessa harjotellu. Näkee tuolla lähikuppiloissa miten keski-ikäset istuu pöydässä ja juo ittensä tainnoksiin joka vkloppu. Nuorena kun opettelee sen selvän elämän taidon ja pitämään hauskaa ilman viinaa ni kyllä sitä kiittää sitten vanhempana, niin fyysisen kun henkisenkin kunnon kannalta :)

Sitäpaitsi hyvästä dokausreissuista jää 100x enemmän käteen, kuin hyvästä puntista.

Miten niin?

Itse opiskelen ensimmäistä vuotta AMK:ssa ja olen käynyt tasan kerran ulkona koko opiskeluaikana. Ryyppääminen ei vaan kiinnosta. Paljon mielummin menen salille ja teen hyvän maastavetotreenin, syön hyvin ja menen aikaisin nukkumaan kuin että pyörin koko yön jossain kapakassa, ryyppään kaikki rahat ja makaan krapulassa seuraavana päivänä. Eli ite saan paljon enemmän irti hyvästä puntista kuin "hyvästä dokausreissusta".

Alkoholi on siitä petollinen aine, että vaikka miten ajattelee, että "nyt eletään nuoruutta joten ryypätään ja rellestetään. Kerkeen selvistellä ja treenata sit vanhempana" ni lopulta se ei ookkaa enää niin helppoa lopettaa minkä on opiskellessa harjotellu. Näkee tuolla lähikuppiloissa miten keski-ikäset istuu pöydässä ja juo ittensä tainnoksiin joka vkloppu. Nuorena kun opettelee sen selvän elämän taidon ja pitämään hauskaa ilman viinaa ni kyllä sitä kiittää sitten vanhempana, niin fyysisen kun henkisenkin kunnon kannalta :)

Samaa mieltä.

Siinä vaiheessa kun käyt salilla 4 kertaa viikossa ja ryyppäät kerran viikossa niin kyllä ne ryyppyreissut on niitä josta jää enemmän käteen. Muutenkin typerää vertailua tämä, salihommat on enemmänkin elämäntapa ja ryyppyreissut on sellanen mitä et halua elämäntavaksi. Kyllä sitä toivonkin että lyhyellä aikavälillä (eli jos verrataan yhtä ryyppyreissua ja salikäyntiä) ryyppyreissuista jäisi paljon enemmän käteen kuin puntista. Jos puntista odottaa että joka kerta jää jotain käteen niin siihen tulee mitä todennäköisemmin kyllästymään jossain vaiheessa.

Miten niin?

Itse opiskelen ensimmäistä vuotta AMK:ssa ja olen käynyt tasan kerran ulkona koko opiskeluaikana. Ryyppääminen ei vaan kiinnosta. Paljon mielummin menen salille ja teen hyvän maastavetotreenin, syön hyvin ja menen aikaisin nukkumaan kuin että pyörin koko yön jossain kapakassa, ryyppään kaikki rahat ja makaan krapulassa seuraavana päivänä. Eli ite saan paljon enemmän irti hyvästä puntista kuin "hyvästä dokausreissusta".

Samaa mieltä.

Jos toi ylempi on sun käsitys hyvästä dokausreissusta, et ole ilmeisesti sellasta vielä koskaan kokenutkaan. Hyvistä dokasreissuista puhutaan kuukausia ja siihen liittyy paljon muukin kuin pelkkä viinan juonti, vaikka viina siinä näytteleekin isoa osaa. Hyvästä puntista puhutaan ehkä seuraavana päivänä. Itse en odotakkaan että perus puntista jäisi yhtä paljon käteen, Crrc puhuu asiaa.

Jos toi ylempi on sun käsitys hyvästä dokausreissusta, et ole ilmeisesti sellasta vielä koskaan kokenutkaan. Hyvistä dokasreissuista puhutaan kuukausia ja siihen liittyy paljon muukin kuin pelkkä viinan juonti, vaikka viina siinä näytteleekin isoa osaa. Hyvästä puntista puhutaan ehkä seuraavana päivänä. Itse en odotakkaan että perus puntista jäisi yhtä paljon käteen, Crrc puhuu asiaa.
Ei vittu... Voin kertoa että olen elämässäni bilettäny helvetin railakkaasti ja taatusti on jonkun mielestä ja sillon itsenkin mielestä ollu hauskaa. Yksikään näistä ei ole ollut niin siisti juttu että jaksaisi vielä miettiä että olipa kivaa :D Sitäpaitsi päihteiden vaikutuksen alaisena oleva hauska ei koskaan ole sitä oikeaa ja aitoa hauskaa ;)

Ja Behem0thille; jäbä on 17.... elä elämää jumalauta. Mikä alkoholissa viehättää? Noh, se rentouttaa, pystyy tekemään kaikkeen hullunhauskaa ja lisää sosiaalisuutta. Lisäksi se kuuluu aika olennaisena osana akateemisiin juhliin. Humalassa noin yleisesti ottaen on kivaa. Kyllä siinä on kaloreita ja alkoholi on prokatabolinen.... joo joo fuck the what ME OLLAAN KÄYMÄSSÄ TÄÄLLÄ MAAN KAMARALLA, joten otetaan ilo irti. Tietysti ilman alkoholiakin todellakin voi olla kivaa. Mutta kun kieltäydyt 3 kertaa ryyppäjäisistä niin mene nyt ees neljännelle kerralle mukaan hengaamaan :D

Onhan humalassa kivaa joo, seuraavana aamuna ei ole. 2 vuotta sitten tuli tosiaan juotua suunnilleen joka viikonloppu eikä ollut koskaan krapulaa eikä mitään. 8 kk sitte alko tulemaan aina 18 tai enemmän oluen jälkee krapulaa ja vielä suht tuntuvaa. Kuukaus sitte join viimeks _10_ kaljaa, olin samanlaisessa kännissä ku ennen tosta kahdestakymmenestä, ja vitutti seuraavana aamuna suunnattomasti. Ja tohon vielä vastatakseni: toinen viikko velocityä menossa, en helvetissä pilaa tätä hyvin alkanutta 6 viikon progressioa ryyppäämisellä. Sanokoon muut mitä sanovat.

Tehkää niinku mieli tekee. Jos ei kilpailumielessä rautaa rankaise, niin mitä sitä itseltä elämän iloja kieltämään. Ja ihmeelliset on tosiaan monella näköjään käsitykset hyvistä ryyppyreissuista. Ja näköjään sekin unohtuu monella että alkoholia voi käyttää myös kohtuudella. Niin yhden illan aikana, kuin pitemmälläkin ajanjaksolla. Ei tarvi olla absolutistibodymunkki kehittyäkseen ihan kohtuullisesti.

e.
Onhan humalassa kivaa joo, seuraavana aamuna ei ole. 2 vuotta sitten tuli tosiaan juotua suunnilleen joka viikonloppu eikä ollut koskaan krapulaa eikä mitään. 8 kk sitte alko tulemaan aina 18 tai enemmän oluen jälkee krapulaa ja vielä suht tuntuvaa. Kuukaus sitte join viimeks _10_ kaljaa, olin samanlaisessa kännissä ku ennen tosta kahdestakymmenestä, ja vitutti seuraavana aamuna suunnattomasti. Ja tohon vielä vastatakseni: toinen viikko velocityä menossa, en helvetissä pilaa tätä hyvin alkanutta 6 viikon progressioa ryyppäämisellä. Sanokoon muut mitä sanovat.

Tästä nyt voisi sanoa vaikka että mitä helvetin vittua. Pakkoko sitä viinaa on kaksin käsin tirpoa naamaan? Jos mäyräkoira on suurinpiirtein pienin yksikkö, minkä ikinä on kaljaa juonut, niin ei kait se ole ihme että ne positiiviset kokemukset on vähissä.

Tästä nyt voisi sanoa vaikka että mitä helvetin vittua. Pakkoko sitä viinaa on kaksin käsin tirpoa naamaan? Jos mäyräkoira on suurinpiirtein pienin yksikkö, minkä ikinä on kaljaa juonut, niin ei kait se ole ihme että ne positiiviset kokemukset on vähissä.

Joo,mutta huomioon on otettava sellainenkin vaihtoehto että joillakin nuorilla voi olla aikas korkea toleranssi jo tossa hommassa.Tunnen itse pari mun ikäistä kaveria(18),jotka vetää ton mäyriksen ja puol litraa viinaa nassuun,ja sen jälkeen voidaankin lähteä suht selvänä baariin ryyppäämään pari satkua...Eikä missään vaiheessa iltaa olla lähelläkään konttaamista.Ja tätä juttua ei ole tarvinnut edes värittää...

Voisin tohon replyä et olen tosin painanutkin 22 kiloa enemmän mitä tällä hetkellä. Se yhdistettynä jatkuvasti hiipuvaan juomisen määrään on luultavasti suht hyvä syy tohon toleranssin laskuun. Asiasta sen verran vielä et täälläpäin et tosiaan noita pippaloita ole kun sen kerran kuukauteen suurinpiirtein ja nekin on sellasia "invitation-only" lukiopartyjä. Eli kovin usein en kuitenkaan joisi vaikka joisin aina kun haluaisin...

Samaa mieltä marde84:n kanssa. Itsellänikin on kivempaa kyllä aina ollut, kuin nauttii kohtuudella, eikä vedä perskännejä. Joo, ja kyllä ilman viinaakin voi olla hauskaa ja ilman hauskaa viinaa. :) Jos on todellakin kisaamaan menossa, niin alko pitää jättää siksi ajaksi ainakin pois, mutta perus jantterin on ihan turha alkaa siitä tai muusta hauskasta kieltäytymään.

Behem0thille, että tuskin yks rentoutus pilaa tuota sun "progressiotas". Sun ikäsenäs nyt muutenkaan ei kuulus kiskoa tuota alkoa ihan armona. :D

Voisin tohon replyä et olen tosin painanutkin 22 kiloa enemmän mitä tällä hetkellä. Se yhdistettynä jatkuvasti hiipuvaan juomisen määrään on luultavasti suht hyvä syy tohon toleranssin laskuun. Asiasta sen verran vielä et täälläpäin et tosiaan noita pippaloita ole kun sen kerran kuukauteen suurinpiirtein ja nekin on sellasia "invitation-only" lukiopartyjä. Eli kovin usein en kuitenkaan joisi vaikka joisin aina kun haluaisin...

Enpä kyllä laskisi toisen asteen koulutusta vielä opiskelijaelämäksi. Ei sillon olla edes täysikäisiä koko sen asteen ajan.-

Itse ollut viimeiset pari vuotta opiskelijana about absolutisti linjalla ja yrittänyt elää niin että kehittyisi mahdollisimman hyvin, mutta en ole kyllä kehittynyt mitenkään hirmuista tahtia, josta voisin päätellä että 99% varmuudella olisin samoissa tuloksissa jos olisin juonut koko ajan kerran kuussa, tai jopa kahdesti. Itse kuulun siihen porukkaan ketkä ei luonteeltaan osaa pitää hauskaa kuin pää sekaisin joten itselleäni tämä valinta ollut pokeri termein selvästi -EV. No, tällä viikolla tulee asiaan korjausta :)

Btw: miten opiskelijoilla voi olla varaa ryypätä joka viikonloppu ? Kummiskin baariin ne rahat lähinnä menevät eikä halpaan kaljaan.

Itsekkin vielä ensimmäisenä fuksivuonna tuli otettua se 2-3 kertaa viikossa, ja kehittyminen oli kyllä täysin pysähtynyt. Helvetin hauskoja alkoholinhöyryisiä anekdootteja on jäänyt vuosien varrelta taskuun, mutta pitkällä tähtäimellä on mukavampaa ilman alkoholia. Niitä krapuloita ja morkkiksia ei vaan kestä. Korkki meni reilu pari vuotta sitten kiinni toistaiseksi, ja kehittyminen on aivan eri sfääreissä. Ei kai siinä sen kummampaa, jokainen tekee omat valinnat, riippuen siitä mikä itselle on tärkeää. Jos salilla veivaaminen on tärkeää, kannattaa keskittyä siihen. Jos ei ole niin tärkeää, voi hyvinkin ottaa kuppia enemmän tai vähemmän.
Bilettäminen on hemmetin hauskaa, mutta kunnolla treemaaminen ja kehittyminen on vähintään yhtä hauskaa. Olen sillä mentaliteetilla, että treenataan nyt, ja biletetään sitten vanhana taas jos se käy taas kiinnostamaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom