kortisolin haittojen torjuminen

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tyttöystäväni joutui aika rankalle, 1 kuukauden mittaiselle kortisonikuurille. Olen kuullut, että paino voi kuurin aikana nousta ja silti lihakset surkastua. Miten tällaiset kauhean kuuloisia vaikutuksia voisi estää/hidastaa? :kuola: :itku: Tyttöystäväni voi lääkkeistä huolimatta liikkua ja käydä salilla normaalisti.

kortisoli vai kortisoni?

kortisoni on kortisolin aineenvaihduntatuote, jonka vaikutukset ovat vähemmät kuin kortisolin.

kortisoli on kataboliaa (lihaskudosten hajoamista) edistävä stressihormoni, jota on elimistössä paljon aina harjoitusten jälkeen -> heikentää lihasmassaa

väitetään, että kortisolihormonin meno epätasapainoon olisi yksi liikalihavuuden syistä

liiallisen kortisolin haittavaikutuksia ovat mm. lihavoituminen,lihasten heikkeneminen,luitten heikentyminen ja testosteronin ja estrogeenin tuotannon väheneminen.

luontaistuote kaupoista pitäs löytyä esim: http://www.biovita.fi/suomi/tuotteet/dc.html jonka sanotaan ehkäisevän mm. leptiinin ja kortisolin haittoja, mut en tiedä sit et onko fiksua käyttää, jos se estää/hidastaa sen lääkkeen vaikutuksia mitä tyttöystäväs vetää..

En tiedä onko ratkaisevaa merkitystä mutta Ruusunjuuri uute voisi tehdä jotain. Suomessa taitaa olla pari valmistetta, itse olen litkinyt dietillä Dynaforcea 6-9ml/päivä.

Jonkun hemmon haastattelusta T-mag:issä

Koodi:
[B]T-mag:[/B] Okay, now that we know how to naturally boost 
T-levels, how can you naturally control dreaded cortisol levels?

[B]ES:[/B] Well, every time you eat, you lower cortisol levels—raising
insulin lowers cortisol. That's a natural response. So, the first method
would be to eat frequent small meals.

There are also certain supplements that will lower cortisol levels naturally:
[B]rhodiola rosea [/B](600 mg), [B]panax ginseng[/B] (two studies now show it 
decreases cortisol levels; you need a minimum of one gram), and PS 
([B]phosphatidylserine[/B] — 400-800 mg).

Fats are also very important, particularly monounsaturated fats, but no 
matter who you are and what you do, [B]the best way to decrease cortisol 
levels is sleeping at least eight hours a night![/B]

MUlla oli, ja on vieläkin, Prednison nimine kortisoni lääkitys päällä. Alkujaan 40mg ED, nyt 7,5 EOD. Aikaa menny puoltoista vuotta, eli maltillinen tiputus noissa määrissä. Alussa voima tasot tippu tosi paljon mut on nyttemin pikkuhiljaa palaillu. Kaverilla tais olla 2*40mg ED ja lopetti lääkkeet kun omasta mielestä tuli painoa yhtäkkiä n.5-10kg lisää. Ei mikään urheilija tosin. Tuskin kannattaa kuukauden takia alkaa ottamaan mitään erikoista, tai ainakin lekurilta varmistaa ettei lääkkeen tehot tipu.

TommyTiger sanoi:
Tyttöystäväni joutui aika rankalle, 1 kuukauden mittaiselle kortisonikuurille. Olen kuullut, että paino voi kuurin aikana nousta ja silti lihakset surkastua. Miten tällaiset kauhean kuuloisia vaikutuksia voisi estää/hidastaa? :kuola: :itku: Tyttöystäväni voi lääkkeistä huolimatta liikkua ja käydä salilla normaalisti.

Nou hätä.
Itselläni on menossa kuudes kuuri vuoden sisään (keskimäärin kuurit on kestäneet n. 6-7 vk). Eli käytännössä olen syönyt kortisonia jo vuoden putkeen.
Haittavaikutukset:
- Kerää nestettä kovasti -> Juomalla ihan simona olen pyrkinyt torjumaan tämän.
- Aiheuttaa finnejä, kun kortisonin annostus pienenee -> Juomalla ihan simona olen pyrkinyt torjumaan tämänki
- Aiheuttaa kataboliaa -> Olen saanut n. 5kg lihasta viimeisen vuoden aikana kortisonin jatkuvasta syömisestä huolimatta. Eli tämä ei ole niin vakavaa kuin voisi ajatella, tai sitten olen geneettinen friikki (jota en todellakaan ole).

Muutenkaan kuukaudessa ei kerkeä tapahtumaan mitään mullistuksia. Rennosti vaan. Saattaa toki olla, että kortisoni lisää myös rasvan varastoitumista, mutta enemmän se mun mielestä kerää nestettä.
Eli joskus mulla on tippunut paino jopa 3kg sen jälkeen kun kortisoonin syömisen olen lopettanut.
Ja ei kannata ressata noin lyhyestä kuurista. Sitte ku joutuu vetään monta vuotta putkella, ni kannattaa olla jo huolissaan. Kuukausi ei haittaa mitään. Pääasia, että paraneepi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom