Korot

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pankit kerää vuoden vaihteen maksuliikennettä varten rahavaroja. Siksi ovat nousseet nyt. Taitaapi suhteellisen moni visa, mastercard, yms. noilla lyhyillä koroilla.
edit. Siis näin sanottiin jossain lehdessä, en muista missä.
 
Mitäs veikkaatte paukkuuko 5% pikapuolin? Tämä on aika kummallista, koska kaikki merkit viittasivat siihen, että korot on laskussa. Vaikea uskoa, että vuodenvaihde merkitsisi jotain 0,5%-yksikköä.
 
5% ohjauskorko vai mikä?

eiköhän ohjauskorko nouse parin vuoden sisällä yli 5% tasolle.
 
Euriborit ovat todella lähellä 5%. Kiva joululahja heille, keillä korkoa nyt tarkistetaan.

joo pojonhan se näköjään heilahti ylöspäin.
e: siis oman lainan korko

pitänee kiristää takaisinmaksutahtia niin ei tulevaisuudessa vaikuta niin radikaalisti lyhennyssummiin.
 
Autolaina maksettu pois, joten eipä paljon taloudessa tunnu vaikka vähän korko kämpän lainassa nousiskin. Nyt voi sen lyhennyksen laittaa ihan mieleisekseen ja ainakin ensivuonna mennään maltilla lyhennyksen kanssa kun on tuo toinen lapsi tulossa. Ei viitti kovin kireelle päivittäistä taloutta laittaa.

Ja johan tota autolainaa tämä järkijätkä joskus vuosia sitten keksi 17.000 euroa ottaa. Että ihan kiva kun pääsi tosta eroon ja nykynen auto on 2,5 vuotta vanha ja vajaat 50.000 ajettu. ;)
 
Mitämitä, eikös EMU-ajan pitänyt taata loputtomasti jatkuvat minimaaliset korot:rolleyes:

Joko ollaan lähellä vuoden 2001 korkotasoa?

Paljonko on ruotsalaisten korot nykypäivänä?
 
Mitämitä, eikös EMU-ajan pitänyt taata loputtomasti jatkuvat minimaaliset korot:rolleyes:

Paljonko on ruotsalaisten korot nykypäivänä?
Tuolla tietopohjalla mitä kysymyksesi heijastelee en ihmettelisi, vaikka joko muistaisit asian väärin tai tekisit muuten vain omia vääriä päätelmiä. Todennäköisesti onnistut vielä yhdistämään em. kaksi asiaa. Ruotsin korkotaso on jotain 4% pintaan, eksaktia tietoa löydät varmasti googlella itsekin. Toinen "ei-emu"-maa joka nyt tulee mieleen on Islanti, siellähän korot ovat samalla tasolla kuin Suomessa 1990-luvun alkuvuosina eli jotain siinä 12-14% välissä.
 
Tuolla tietopohjalla mitä kysymyksesi heijastelee en ihmettelisi, vaikka joko muistaisit asian väärin tai tekisit muuten vain omia vääriä päätelmiä. Todennäköisesti onnistut vielä yhdistämään em. kaksi asiaa. Ruotsin korkotaso on jotain 4% pintaan, eksaktia tietoa löydät varmasti googlella itsekin. Toinen "ei-emu"-maa joka nyt tulee mieleen on Islanti, siellähän korot ovat samalla tasolla kuin Suomessa 1990-luvun alkuvuosina eli jotain siinä 12-14% välissä.

Niin, jostain ihmeen syystä Ruotsissa on ollut alhaisempi korkotaso kuin meillä Suomessa euro-aikana. Kansalaiset siellä ovat siis käytännössä voittaneet, koska ovat pysyneet EMU:n ulkopuolella. Kolmaskin "ei-emu"-maa tulee mieleen. Kuinkahan Britanniassa on käynyt?

Tietopohjasi on ilmeisestikin suurta, joten voisit tuossakin asiassa valaista minua.
 
Autolaina maksettu pois, joten eipä paljon taloudessa tunnu vaikka vähän korko kämpän lainassa nousiskin. Nyt voi sen lyhennyksen laittaa ihan mieleisekseen ja ainakin ensivuonna mennään maltilla lyhennyksen kanssa kun on tuo toinen lapsi tulossa. Ei viitti kovin kireelle päivittäistä taloutta laittaa.

Ja johan tota autolainaa tämä järkijätkä joskus vuosia sitten keksi 17.000 euroa ottaa. Että ihan kiva kun pääsi tosta eroon ja nykynen auto on 2,5 vuotta vanha ja vajaat 50.000 ajettu. ;)
Tuskin toi mitään hunttia kuussa ollut, joten varmasti tuo reilusti joustoa;).

joo pojonhan se näköjään heilahti ylöspäin.
e: siis oman lainan korko

pitänee kiristää takaisinmaksutahtia niin ei tulevaisuudessa vaikuta niin radikaalisti lyhennyssummiin.
Tasalyhennys vai tasaerä? Ei taida olla sellaista lainaa missä tämän kuun lyhennykset vaikuttaisivat suoraan ensikuun erään.

Taas jossain uumoiltiin, että EKP laskisi keväällä korkojaan. Saksaa voi alkaa vaivaamaan halpa dollari, eikä euroopalla ole oikein varaa, että siellä aletaan sakkaamaan. Uutisissa haastateltiin jotain joulukoristefirmaa ja sanoivat, että jenkeissä on pakko nostaa hintoja 15-20%.
 
Kolmaskin "ei-emu"-maa tulee mieleen.
Kuinkahan Britanniassa on käynyt?

Bank of Englannin korko on 5,5 % eli enemmän kuin Euroopan keskuspankilla. Neljänneksi esimerkiksi voisi ottaa Norjan keskuspankin 5% koron.

Tietopohjasi on ilmeisestikin suurta, joten voisit tuossakin asiassa valaista minua.

Ehkä, mutta kärsivällisyys ei riitä. Löydät varmasti googlella aivan riittävästi tietoa jos vain viitsit etsiö
 
Taas jossain uumoiltiin, että EKP laskisi keväällä korkojaan.

Jos katsoo menneitä tulevaisuuden ennusteita, ei korkoa ole kovin hyvitty osattu ennustaa.

Aika monta vuotta myytiin jumalattomia asuntolainoja "ei se korko kato euro-aikana nouse" ja ylös on tultu prosenttikaupalla.

Itse toivon, että EKP tehtävänsä mukaan taistelee inflaatiota vastaan. Ylivelkaantuneiden itse hankitut ongelmat eivät oikeastaan hetkauta.
 
Tuskin toi mitään hunttia kuussa ollut, joten varmasti tuo reilusti joustoa;).

Siit mitä? 17.000 euron laina 5% korolla ja 20 vuoden maksuajalla tekee 112 euroa per kk, että näin.

5 vuoden maksuajalla (jolla tuo alunperin otettiin) tekis 320 euroa.

Itse maksoin lainaani pitkään 300 eur per kk ja sitten nostin auton lyhennystä ja laskin kämpän ja tein autolainaan vähän ylimäärästäkin lyhentelyä tän vuoden aikana.

Että ihan mukavasti tuo pelivaraa talouteen antaa. Tänävuonna oon maksanut lyhennyksiä yhteenä 700 euroa per kk ja nyt selviän alimmillaan 400 euron lyhennyksellä. 500 euroa olisi mulla jonkinlainen optimi, sitten laina olisi maksettu 15 vuodessa ja oltaisiin kutakuinkin vanhassa aikataulussa joka määriteltini lainaa ottaessa. Jos lyhentäsin edelleen 700 euroa kuukaudessa, olisi tuo lainani maksettu reilussa 9 vuodessa. 400 euron erällä tuo veisi n. 20 vuotta. Mielestäni tässä on paljonkin pelivaraa. ;)
 
Siit mitä? 17.000 euron laina 5% korolla ja 20 vuoden maksuajalla tekee 112 euroa per kk, että näin.

5 vuoden maksuajalla (jolla tuo alunperin otettiin) tekis 320 euroa.

Itse maksoin lainaani pitkään 300 eur per kk ja sitten nostin auton lyhennystä ja laskin kämpän ja tein autolainaan vähän ylimäärästäkin lyhentelyä tän vuoden aikana.

Että ihan mukavasti tuo pelivaraa talouteen antaa. Tänävuonna oon maksanut lyhennyksiä yhteenä 700 euroa per kk ja nyt selviän alimmillaan 400 euron lyhennyksellä. 500 euroa olisi mulla jonkinlainen optimi, sitten laina olisi maksettu 15 vuodessa ja oltaisiin kutakuinkin vanhassa aikataulussa joka määriteltini lainaa ottaessa. Jos lyhentäsin edelleen 700 euroa kuukaudessa, olisi tuo lainani maksettu reilussa 9 vuodessa. 400 euron erällä tuo veisi n. 20 vuotta. Mielestäni tässä on paljonkin pelivaraa. ;)
Ei kukaan maksa 17 000€:n lainaa 20v:D.

Kai se on fiksuinta pitää lyhennys pienenä ja tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä silloin kun se on mahdollista ja järkevää.

Toivottavasti EKP ei laske korkoja jos inflaatio jyllää, koska se osoittaisi suoraan, että eurooppa olisi jenkkien talutushihnassa.
 
Mitäs mieltä olette 3kk euribor vs 12kk euribor viitekorosta?

Itse uskon ja muistaekseni historian valossa 3kk euribor on halvempi kuin 12kk.
Tämä lähinnä sijoitusasian taustalla, sitoakko rahat 3kk euribor - marg. vai 12kk euribor - marg.
 
3kk...12kk... mitä pidempi ajanjakso, sen vaikeampi pankin on ennustaa korkokehitystä ja ennustamisen riskit maksaa aina asiakas.

Mitä pidempi aikaväli lainan takaisinmaksussa, sen todennäköisemmin 3kk varmaankin on halvempi kuin 12kk. Lyhyellä aikavälillä sattuma voi sanella jotain muuta.
 
Niin, jostain ihmeen syystä Ruotsissa on ollut alhaisempi korkotaso kuin meillä Suomessa euro-aikana. Kansalaiset siellä ovat siis käytännössä voittaneet, koska ovat pysyneet EMU:n ulkopuolella. Kolmaskin "ei-emu"-maa tulee mieleen. Kuinkahan Britanniassa on käynyt?

Tietopohjasi on ilmeisestikin suurta, joten voisit tuossakin asiassa valaista minua.

mites ruotsin talouskasvu?

sehän on hyytynyt huomattavasti suomeen verrattuna...
 
Back
Ylös Bottom