Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 88 27,4%
  • Ei

Votes: 233 72,6%

• Total voters
    321
Kunnon taudissa sen huomaa sokeakin että toinen on kipeä. Ääni, nokka vuotaa, yksii.
Useimmille korona ei aiheuta nuhaa tai äänen lähtöä. Nythän on lehdet täynnä sitä että nuha on paras merkki erottaa korona kausi-influenssasta, vaikkei ihan sataprosenttinen merkki koska jotkut voi nuhailla samaan aikaan muuten vaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niih.

Mä olen perusterve, en kuulu mihinkään koronan riskiryhmistä, oon ehkä vähän vahvempi kun naapurin Raija. Joskus sapelihammastiikerien aikaan olisin varmaan ollu luonnonvalinnassa Raijaa vahvemmilla. Nyky-yhteiskunnassa on vaikeampaa kuulua parhaimmistoon vain sillä että osaa siirtää painavia esineitä.

Suomessa on 9 % väestöstä asmaatikkoja. Tähän toki päälle diagnosoimattomat ja esim. allergialle hengitystieoireilevat. Vastoin pakkislaista luuloa, kaikki asmaatikot eivät ole 95-vuotiaita, tupakoitsijoita tai läskejä. Keski-ikä astmaatikoilla on vähän päälle 40, vaikka nuorista ja aikuisista astmaa onkin vain 7 %. Urheilijoilla astma on yleisempi kuin pulliaisilla (ns. urheilijan astma).

Asiaa lainkaan tuntematta voin vannoa, että tuohon porukkaan mahtuu vauvasta vaariin jengiä, ja huomattava määrä porukkaa joka on yhteiskunnalle aivan helvetin paljon tärkeämpää kuin minä. Jos minä kupsahdan koronaan, yhteiskuntaan ei jää kuoppaa, lommoa eikä naarmua, aivan sama kuinka perusterve olen. Astmaatikoista löytyy lekuria, yritysjohtajaa ja tutkijaa. Mun on hyvin vaikea perustella miksi minä olisin jotenkin arvokkaampi yhteiskunnalle, koska mun meriittinä on kestää paremmin räkätauteja. Ja tässä siis vasta yksi riskiryhmistä.

Jos luonnonvalinnasta on innostunut, kiinnostaa ehkä kuulla että tiedeyhteisöä hämmentää parhaillaan miksi Afrikka näyttäisi selviävän niin hyvin koronasta. Tapauksia siellä kyllä on, mutta tauti ei juurikaan leviä. Arvailuja on esitetty erilaisesta geeniperimästä aina siihen, että useissa Afrikan valtioista mediaani-ikä on pikkusen päälle 20, kun se Euroopan maissa on 40 and then some. Että sieltä sitten niitä vahvoja selviytyjiä.
Ja niin kuin aiemmin kirjoitin, niin kukaan ei voi 100% varma olla terveydestään, et sinä en minä. Harvalla on massia kerran vuodessa käydä fullbody CT ja tarvittavat verikokeet ym. Kokeet.

Eli voi olettaa, että kuka tahansa voi kuolla tähän tautiin.

Ja niin kuin aiemmin kirjoitin, niin kukaan ei voi 100% varma olla terveydestään, et sinä en minä. Harvalla on massia kerran vuodessa käydä fullbody CT ja tarvittavat verikokeet ym. Kokeet.

Eli voi olettaa, että kuka tahansa voi kuolla tähän tautiin.
Totta. Korjaan: en tietääkseni kuulu mihinkään riskiryhmistä ja oon tän hetkisen käsitykseni mukaan perusterve. En myöskään tietääkseni oo koronan oireeton kantaja. Luulisin sairastavani kohtuu lievänä, jos kohdille sattuu. Tai sitten en.

Sitten vielä jokaiselle saivartelevalle humanisti korona- lampaalle lisäkysymys:

Miksi te ette itke noitten sairaaloitten prioriteettilistojen perään kun niiden lähtökohtana on odotettavissa olevat elinvuodet.
Yhtälailla politiikkaa pitää tehdä niillä lähtökohdilla että sitä tehdään niille jolle on elämä edessä. Eikä siten että lapset ja tulevat sukupolvet kärsii ja/tai maksaa laskun.

Kyllä mä uskon että tuossa koronassa voi olla tosi kurjat olot ja veto pahasti poissa vaikkei oliskaan korkea kuume. Se on just noiden virusten meininkiä, happi voi loppua. Ei siinä tarvita korkeaa kuumettakaan, jos keuhkot ei vaan enää toimi niin kuolee pois.

Tuli yks kaks mieleen ..... Kuis Greta Thunberg? Onkos se päässyt takas sinne Svedulandiaansa?
... Eikä muute oo kauheesti kohkattu tosta ilmastonmuutoksesta .... Onkohan seki pysähtynyt Koronasta johtuen?

"So it goes" - (Those three famous words from Slaughterhouse-Five, by Kurt Vonnegut)

Useimmille korona ei aiheuta nuhaa tai äänen lähtöä. Nythän on lehdet täynnä sitä että nuha on paras merkki erottaa korona kausi-influenssasta, vaikkei ihan sataprosenttinen merkki koska jotkut voi nuhailla samaan aikaan muuten vaan.

Pitää muistaa se että ihmisellä voi olla samanaikaisesti useita viruksia ja niiden oireita... Nyt on myös influenssa-, nuhakuume- ja noro-virusten primetime

ois se kyl helevettiä jos osus korona ja noro samaan aikaan ........ ku yskäset ni tuntuu et keuhkot repee ja samalla tulis ripulit .....:eek:

"So it goes" - (Those three famous words from Slaughterhouse-Five, by Kurt Vonnegut)

Toivotaan.

Joo noi sarvikuononsarvet ja tiikerin elimet ym menee yli ymmärryksen. Tuolla ei paljoa ihmisoikeuksia ole, niin eläimiä kohdellaan aivan saatanan julmasti. Mitä enemmän kiduttaa kissaa tai koiraa ennen tappamista sitä paremman makusta liha jne. ☹
6/5 osuu kyllä mainokset🤣

Liitteet

• Screenshot_20200321-205347_Chrome.jpg
    Screenshot_20200321-205347_Chrome.jpg
    81,7 KB · Katsottu: 127
Miksi etelänpellet ajelee suksiboxit katolla pohjoseen? Niitä on täällä vittu enemmän ku hiihtolomilla. Eiks nää levitä tätä tautia aivan vitusti?
Ei siellä ole saleja, eli no hätä.

Sitten vielä jokaiselle saivartelevalle humanisti korona- lampaalle lisäkysymys:

Tää saattaa olla mulle vaikka olenkin vain saivarteleva insinööritieteilijä. Toteelieläimeltäni varmaan pöllö.

Miksi te ette itke noitten sairaaloitten prioriteettilistojen perään kun niiden lähtökohtana on odotettavissa olevat elinvuodet.

Elinvuodet on mun mielestä yksi hyvä kriteeri hoitoresursseja allokoidessa.

Yhtälailla politiikkaa pitää tehdä niillä lähtökohdilla että sitä tehdään niille jolle on elämä edessä. Eikä siten että lapset ja tulevat sukupolvet kärsii ja/tai maksaa laskun.

Oon myös samaa mieltä siitä, että politiikassa tulevaisuuteen katsominen on tärkeää.

Se koitetaanko maksimoida nyt hengissä olevien lapsien elämänlaatu ja elinvuodet vai vaikka 100 vuoden päästä syntyvien, on sitten arvovalinta.

Jos valitaan jälkimmäinen, niin tositilanteessa yksi vapaana oleva hoitopaikka pitäisi varmaan antaa esimerkiksi 40-vuotiaalle ansioituneelle tieteentekijälle (en minä) 1-vuotiaan lapsen sijasta. Näin siksi, koska 40-vuotias tieteilijä keksinee jotain tulevien sukupolvien elämänlaatua ja elinvuosia lisäävää todennäköisemmin kuin satunnaisen 1-vuotiaan odotusarvo on.

Mä toistan nyt monia kirjoittajia, mutta tämän annetuista suosituksista vauhkoamisen tarkoitus on vain minimoida vastaavien päätösten määrä tai todennäköisyys seuraavien kuukausien aikana.

Jos me nyt hetki jaksetaan tässä kotona kököttää, niin ehkä me voidaan kohta tehdä parempia päätöksiä niin talouden kuin elämänkin näkökulmasta tulevaisuutta silmällä pitäen.

No jos on vuokrannu mökin tai omistaa sieltä sellasen, ja siellä ulkoilee eikä pyöri baareissa tai kaupoissa ja muutenkaan ei kohtaa ihmisiä niin kenet siinä tartuttaa?
Kuinka meni Norjassa:
"Myös Suomessa mökille lähtijät voivat levittää tartuntaa. ”Tänäänkin on otettu näytteitä useilta tällaisilta henkilöiltä”, Seppälä kertoo. "

Mitähän tällainen ihminen miettii, joka epäilee tartuntaa ja eikun mökille levittämään sitä (ennen kuin joku kysyy, niin kaupat sielläkin on)+ei mitään takeita omasta hoidosta, kun lähin sairaala on helposti 100km päässä. :rolleyes:
Päivä päivältä vahvistuu se tunne, että kyllä moni kansalainen on ihan lapsen tasolla kun noita päätöksiä katsoo.

Pikkuhiljaa omavaraistalouteen, jos nyt on rahaa niin ostelee vapaa-ajan asunnoks jonkun pientilan. Voi tulla aikakausi, ettei edes rahalla saa asioita. Sillon kiva laittaa pökköä pesään ja keitellä puuhellan ääressä aamukaffia ja hakea tuoreet kanamunat piharakennuksen kanalasta. Sillon tajuaa että entinen hyvinvointi ja tännmaailman loisto olikin harhakuvaa joka joutikin mennä. Kissa venyttelee lämpösessä pirtissä ja päätät käydä kokemassa verkot joilla jään alta kalastat. Ekana kuitenkin lypsettävä vuohet ja tuotava sisääntullessa lisää polttopuita sisälle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom