Niih.
Mä olen perusterve, en kuulu mihinkään koronan riskiryhmistä, oon ehkä vähän vahvempi kun naapurin Raija. Joskus sapelihammastiikerien aikaan olisin varmaan ollu luonnonvalinnassa Raijaa vahvemmilla. Nyky-yhteiskunnassa on vaikeampaa kuulua parhaimmistoon vain sillä että osaa siirtää painavia esineitä.
Suomessa on 9 % väestöstä asmaatikkoja. Tähän toki päälle diagnosoimattomat ja esim. allergialle hengitystieoireilevat. Vastoin pakkislaista luuloa, kaikki asmaatikot eivät ole 95-vuotiaita, tupakoitsijoita tai läskejä. Keski-ikä astmaatikoilla on vähän päälle 40, vaikka nuorista ja aikuisista astmaa onkin vain 7 %. Urheilijoilla astma on yleisempi kuin pulliaisilla (ns. urheilijan astma).
Asiaa lainkaan tuntematta voin vannoa, että tuohon porukkaan mahtuu vauvasta vaariin jengiä, ja huomattava määrä porukkaa joka on yhteiskunnalle aivan helvetin paljon tärkeämpää kuin minä. Jos minä kupsahdan koronaan, yhteiskuntaan ei jää kuoppaa, lommoa eikä naarmua, aivan sama kuinka perusterve olen. Astmaatikoista löytyy lekuria, yritysjohtajaa ja tutkijaa. Mun on hyvin vaikea perustella miksi minä olisin jotenkin arvokkaampi yhteiskunnalle, koska mun meriittinä on kestää paremmin räkätauteja. Ja tässä siis vasta yksi riskiryhmistä.
Jos luonnonvalinnasta on innostunut, kiinnostaa ehkä kuulla että tiedeyhteisöä hämmentää parhaillaan miksi Afrikka näyttäisi selviävän niin hyvin koronasta. Tapauksia siellä kyllä on, mutta tauti ei juurikaan leviä. Arvailuja on esitetty erilaisesta geeniperimästä aina siihen, että useissa Afrikan valtioista mediaani-ikä on pikkusen päälle 20, kun se Euroopan maissa on 40 and then some. Että sieltä sitten niitä vahvoja selviytyjiä.