Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 88 27,4%
  • Ei

Votes: 233 72,6%

• Total voters
    321
Juurihan hallitus päästi yrittäjät työttömyyskorvauksen piiriin. Lisäksi itsellä salimaksu juoksee koko ajan. Firmoja varmasti kaatuu, mutta onneksi kohtelu ei ole samanlaista kuin 90-luvulla.
Sä vastailet asiallisesti. Tykkään susta.

Nähtäväksi jää miten paljon sieltä riittää pienyrittäjän taskuun. Ja sitten on asia erikseen kuka tämän kaiken maksaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei ole kaukana scifi-sarjoista tuttu, tapetaan wanhukset, että loppuu eläkeongelma. Ja miksi ei myös työttömät, sairaat ja läskit pois kuluttamasta yhteisön resursseja. Kun tuolle tielle lähtee, että elämä ei ole arvokas niin mihin se raja sitten vedetään?

Jokunen päivä taaksepäin keskusteluun linkattiin jonkun lekurin kannanotto Koronaan. Linkatussa jutussa mainittiin QALY (quality-adjusted life-year), jonka perusteella tehdään hoitopäätöksiä rajallisilla resursseilla. Jos siis hengityskoneet loppuu, QALY:lla arvioidaan, että kuka kytketään hengityskoneeseen ja kuka ei.

Tässä uteliaille muutama mielenkiintoinen knoppi:

Laskukaava:
QALY = (odotettavissa olevat elinvuodet) x (elämänlaatu)

Eka komponentti on helpohkosti määritettävissä. Mua kiinnosti kuitenkin, että miten elämänlaatu määritellään.

Ilmeisesti käytössä on joitakin itsearviointimenetelmiä ja kriisitilanteessa nojataan todennäköisesti sitten hoitohenkilökunnan arvioon elämänlaadusta. Tähän on ilmeisesti yleisesti käytössä kolme työkalua (Health outcomes in economic evaluation: the QALY and utilities):
- EuroQol (EQ)-5D
- the Short Form 6D (SF-6D)
- the Health Utilities Index (HUI)

Lyhyen tutkimisen jälkeen selvisi, että kaksi jälkimmäistä työkalua huomioi kognitiiviset kyvyt jollakin tavalla elämänlaadun arvioimisessa. Tämä on lohduttava tieto. Toki kognitiivisten kykyjen painoarvo jää molemmilla menetelmillä aika pieneksi mun makuun (10-20%).

Jos kiinnostaa lukea lisää, niin Health Utilities Index (HUI) löytyi helpoiten ilmaista tietoa. Tässä linkki wikipediajuttuun.

EDIT: Ja jos paikalla on asiasta enemmän tietäviä, olisi kiva kuulla lisää. Esimerkiksi se mikä noista malleista on Suomessa käytössä?

Olen viettänyt nuoruuteni Itä-Helsingissä ja kaikkea nähneenä en tosiaan kuulu "rajat auki" ryhmittymään, mutta ihan mielenkiintoisena esimerkkinä kysyn että jos tänne tulis pakolaisleireiltä mahdollisia isis terroristeja ja räjäyttäis pari pommia niin listaisitko listan Suomen sydän- ja verisuonitauteihin tai syöpiin kuolleista vai syyttäisitkö sisäministeriä liian löysästä politiikasta ja olisit sitä mieltä että sille pitää tehdä jotain?

Erinomainen huomio. Huvittavaa miten samat ihmiset haukkuvat ensin jotain suvakkeja ja heti perään sortuvat itse täsmälleen yhtä typeriin argumentteihin.

Öyhöttäjä: "Mamut tulee tänne raiskaamaan lapsia ja tekemään terrori-iskuja. Rajat kiinni!"
Suvakki: "Vain muutama ihminen kuollut terroritekoihin ja raiskaa ne suomalaisetkin"

Järkevä ihminen: "Korona on vaarallinen tauti riskiryhmille ja meidän kaikkien täytyy tehdä oma osamme sen leviämisen estämiseksi."
Öyhöttäjä: "Vain muutama ihminen kuollut koronaan ja tappaa se normiflunssakin"

🤷‍♂️

IMG_20200321_183700_579.jpg

Mielenkiintoinen koe. 1,3 miljardia ihmistä 7-19 väliseksi ajaksi huomenna vapaaehtoiseen karanteeniin.

Vähän sekava juttu, toisessa kohtaa kerrotaan karanteenileimasta ulkomailta palaaville: "Kotikaranteeniin määrättyjen käteen on leimattu viimeinen karanteenipäivämäärä. Leiman muste kestää kaksi viikkoa. "

Sä vastailet asiallisesti. Tykkään susta.

Nähtäväksi jää miten paljon sieltä riittää pienyrittäjän taskuun. Ja sitten on asia erikseen kuka tämän kaiken maksaa.
Kyllä nämä nettijutut menee välillä ihan liikaa tunteisiin. Pitäis yrittää pysyä asiallisena aina.

Joo tämän tiesin, mutta se ei siltikään tarkoita, että varmuudella toimiva rokote saadaan. Toivottavasti saadaan ja toki siihen itsekin uskon.

Eihän mikään varmaa ole, mutta ainakin itseä yllätti positiivisesti se vaihtoehtojen määrä, mitä tämän koronan hoitoon kehitellään. Useampi lääke ja yksi rokote on ainakin tutkimusten alla.

Nyt alkaa olemaan sen oloinen tilanne, että ravintoloille tulee kohtapuoliin sulkemiskäsky ja siinä sivussa voi tulla kuntosaleillekin käsky mennä kiinni. Aika kylmää menoa, kun sulkuarviot vaihtelevat toukokuusta juhannukseen.

Kotitreenivälineet häviää sitten snäppinä urheilukaupoista

Ei ole kaukana scifi-sarjoista tuttu, tapetaan wanhukset, että loppuu eläkeongelma. Ja miksi ei myös työttömät, sairaat ja läskit pois kuluttamasta yhteisön resursseja. Kun tuolle tielle lähtee, että elämä ei ole arvokas niin mihin se raja sitten vedetään?
Kenestä puhut kun meinaat noin?

Kenestä puhut kun meinaat noin?

Sitä voi jokainen miettiä omalla kohdalla miten arvottaa ihmiselämää ja mihin vetää rajat. Mä en osaa sanoa juuta enkä jaata sen osalta mitä threadiin kirjoittajien mielissä liikkuu. Ehkä toi mun kärjistetty kirjoitus sai edes yhdellä ihmisellä aivosolut raksuttamaan ja löytyy humaanimpi lähestymistapa asiaan kuin, että antaa wanhusten ja heikkojen vain nyt kuolla pois coronaan.

Pientä nuhaa se vain on, toistavat vieläkin nämä corona-denialistit.

Bergamon kaupungissa järjestetään pikahautajaisia 30 minuutin välein. Italiassa yli 4 000 ihmistä on menehtynyt koronavirukseen.

– Hautausmaan ulkopuolella on arkkuja päällekkäin, koska kukaan ei ole hautaamassa niitä.

Jokunen päivä taaksepäin keskusteluun linkattiin jonkun lekurin kannanotto Koronaan. Linkatussa jutussa mainittiin QALY (quality-adjusted life-year), jonka perusteella tehdään hoitopäätöksiä rajallisilla resursseilla. Jos siis hengityskoneet loppuu, QALY:lla arvioidaan, että kuka kytketään hengityskoneeseen ja kuka ei.

Tässä uteliaille muutama mielenkiintoinen knoppi:

Laskukaava:
QALY = (odotettavissa olevat elinvuodet) x (elämänlaatu)

Eka komponentti on helpohkosti määritettävissä. Mua kiinnosti kuitenkin, että miten elämänlaatu määritellään.

Ilmeisesti käytössä on joitakin itsearviointimenetelmiä ja kriisitilanteessa nojataan todennäköisesti sitten hoitohenkilökunnan arvioon elämänlaadusta. Tähän on ilmeisesti yleisesti käytössä kolme työkalua (Health outcomes in economic evaluation: the QALY and utilities):
- EuroQol (EQ)-5D
- the Short Form 6D (SF-6D)
- the Health Utilities Index (HUI)

Lyhyen tutkimisen jälkeen selvisi, että kaksi jälkimmäistä työkalua huomioi kognitiiviset kyvyt jollakin tavalla elämänlaadun arvioimisessa. Tämä on lohduttava tieto. Toki kognitiivisten kykyjen painoarvo jää molemmilla menetelmillä aika pieneksi mun makuun (10-20%).

Jos kiinnostaa lukea lisää, niin Health Utilities Index (HUI) löytyi helpoiten ilmaista tietoa. Tässä linkki wikipediajuttuun.

EDIT: Ja jos paikalla on asiasta enemmän tietäviä, olisi kiva kuulla lisää. Esimerkiksi se mikä noista malleista on Suomessa käytössä?
Katsoo ne käytännössä sitäkin että onko henkilö töissä ja onko perhettä.
Vaikka 50v perheetön työtön mies vs 50v julkisella sektorilla työskenteleva nainen jolla 2 teini ikäistä lasta. Eiköhän ne anna sen hengityskoneen sille naiselle. Enemmän tuollainen ratkaisee kuin vaikka joku suhteellisen pieni ero terveydessä.

Sitä voi jokainen miettiä omalla kohdalla miten arvottaa ihmiselämää ja mihin vetää rajat. Mä en osaa sanoa juuta enkä jaata sen osalta mitä threadiin kirjoittajien mielissä liikkuu. Ehkä toi mun kärjistetty kirjoitus sai edes yhdellä ihmisellä aivosolut raksuttamaan ja löytyy humaanimpi lähestymistapa asiaan kuin, että antaa wanhusten ja heikkojen vain nyt kuolla pois coronaan.
Kyllä se on huomattavista humaanimpaa, että koko maailma tulee kärsimään pitkitetyssä karanteenissa. Koko maailma kun pysähtyy kotia, niin kaikki ne muut paskat asiat maailmassa lakkaa siksi aikaa olemasta. Jopa ne vanhukset lienee mielissään, että nyt ei pääse enää edes ulos vaikka saattaisi vielä omin jaloin sinne päästä ja ihan varmasti nyt ei tule edes se lapsen lapsi kylään, vaikka normaalisti kerran vuoteen käykin.

Luontoa ei kiinnosta vittuakaan onko se humaania vai ei. Asiat tapahtuu, hyvällä taikka pahalla. Ei se ihmiselämä ole sen arvokkaampaa kuin mikään muukaan elämä, jotkut vain kuvittelee olevansa arvokkaampia kuin toiset.

Katsoo ne käytännössä sitäkin että onko henkilö töissä ja onko perhettä.
Vaikka 50v perheetön työtön mies vs 50v julkisella sektorilla työskenteleva nainen jolla 2 teini ikäistä lasta. Eiköhän ne anna sen hengityskoneen sille naiselle. Enemmän tuollainen ratkaisee kuin vaikka joku suhteellisen pieni ero terveydessä.

Tiedätkö tarkemmin, että mitä ne huomioi ja millä painoarvoilla?

Mä en löytänyt viitteitä, että jälkikasvu vaikuttaisi. Vanhemmassa HUI-versiossa (HUI2)mainittiin kyllä hedelmällisyys.

Sen mukaan kaksi muuten identtistä henkilöä, mutta joista toinen ei voi lisääntyä ja toinen taas ei oikein opi, muisti pätkii ja vaatii tuki opetusta, olivat samalla viivalla.

HUI2 ja HUI3 tietoa.

On sellaisia asioita mihin voi itse vaikuttaa ja sellaisia mihin ei voi. On hyvin yksinkertaista toimia niin että minimoi riskin että itse levittäisi coronaa muihin. Se ensimmäinen asia tän eteen olisi toimia niin kuin itsellä jo olisi corona ja olla levittämättä sitä muihin. Se huono tapa ajatella on, että olen vahva, ei haittaa vaikka sairastuisin ja elää muista välittämättä.
Jos toimii niin, että itsellä olisi corona tarkoittaa se seuraavaa:
Ei töihin, ei kauppaan, ei mihinkään.

Töistä ei voi jäädä kuin palkattomalle, kun ei oikeasti ole kipeä ja sitä myöden lääkärin todistusta. Kenellä on varaa?

Kauppa pitää käydä, ellei joku muu tee sitä puolestasi. Jos terveenä kyselee muita puolestaa kauppaan voi se hieman aiheuttaa närää. Miksi jonkun muun täytyy riskeerata itsensä sinun takiasi, kun olet terve.

Jos on oikeasti todettu corona, niin silloin ei oikeasti mennä mihinkään ja se on ihan selvää. Muussa tapauksessa tuo totaali karanteeni on hieman hankalaa.

Voi kumpa tämä olisikin niin yksinkertaista 😕

Ihmisten erillainen suhtautuminen koronaan johtuu luonnollisesti siitä että virus ja eristys- politiikka kohtelee eriarvoisesti eri ihmisiä.

Yleisesti maailmassa ne jolla ei ole omaisuutta voivat ajatella hyötyvänsä muutoksesta, ne joilla on jotain kertynyt yleensä arvostavat enemmän jatkuvuutta.

Oma prioriteetti on elämän jatkuminen lapsille mahdollisimman hyvänä ja luonnollisesti oman työllä ansaitun omaisuuden arvon säilyminen.

Korona sinänsä ei aiheuta akuuttia uhkaa lapsille ja pääomalle aiheutunut tappio selviää vasta tulevina vuosina mutta on merkittävä.

Sinänsä sillä ole mitään väliä saanko Koronan huomenna tai 4 vai 16 viikon päästä. Käsittääkseni lähtökohta on jokatapauksessa että virus kiertää koko populaation ja sitä ei voi enää pysäyttää..?

Tärkeämpänä pidän kuinka nopeasti saadaan yhteiskunta ja talous rullaan koska taas 1-20v. Kuluttua tulee taas joku uusi maailmanloppu ja on sillä silloinkin merkitystä onko keskoskaappeja 1-500 ja lääkekaappi tyhjä ja onko velkaa 100-200miljardia.

Ei tää maailma tähän lopu, nopeesti vain ylös jaloilleen..

7v. Sano tänään että ”maailman tulevaisuus riippuuu siitä miten pienemmille käy” (ei ole suuri filosofi vaan jostain lasten leffasta opittu)
Se pitäis minun mielestä olla jokaisen korona päätöksen kulmakivi.

Ja ettei tässä sorru liiaksi samanlaiseen oman kilven kiillottamiseen niinkuin näyttäis että joka puntilla kävijästä on tullut humanisti.. niin kyllä populaatioo on vaan maapallon kantokykyyn nähden jo ihan vitusti liikaa ja luonto kun antaa auttavan kätensä vielä näin ”järkevällä” tavalla joka harventaa vanhat ja sairaat niin mitä tekee ihminen näyttää luonnolle taas kerran keskisormea..

Niih.

Mä olen perusterve, en kuulu mihinkään koronan riskiryhmistä, oon ehkä vähän vahvempi kun naapurin Raija. Joskus sapelihammastiikerien aikaan olisin varmaan ollu luonnonvalinnassa Raijaa vahvemmilla. Nyky-yhteiskunnassa on vaikeampaa kuulua parhaimmistoon vain sillä että osaa siirtää painavia esineitä.

Suomessa on 9 % väestöstä asmaatikkoja. Tähän toki päälle diagnosoimattomat ja esim. allergialle hengitystieoireilevat. Vastoin pakkislaista luuloa, kaikki asmaatikot eivät ole 95-vuotiaita, tupakoitsijoita tai läskejä. Keski-ikä astmaatikoilla on vähän päälle 40, vaikka nuorista ja aikuisista astmaa onkin vain 7 %. Urheilijoilla astma on yleisempi kuin pulliaisilla (ns. urheilijan astma).

Asiaa lainkaan tuntematta voin vannoa, että tuohon porukkaan mahtuu vauvasta vaariin jengiä, ja huomattava määrä porukkaa joka on yhteiskunnalle aivan helvetin paljon tärkeämpää kuin minä. Jos minä kupsahdan koronaan, yhteiskuntaan ei jää kuoppaa, lommoa eikä naarmua, aivan sama kuinka perusterve olen. Astmaatikoista löytyy lekuria, yritysjohtajaa ja tutkijaa. Mun on hyvin vaikea perustella miksi minä olisin jotenkin arvokkaampi yhteiskunnalle, koska mun meriittinä on kestää paremmin räkätauteja. Ja tässä siis vasta yksi riskiryhmistä.

Jos luonnonvalinnasta on innostunut, kiinnostaa ehkä kuulla että tiedeyhteisöä hämmentää parhaillaan miksi Afrikka näyttäisi selviävän niin hyvin koronasta. Tapauksia siellä kyllä on, mutta tauti ei juurikaan leviä. Arvailuja on esitetty erilaisesta geeniperimästä aina siihen, että useissa Afrikan valtioista mediaani-ikä on pikkusen päälle 20, kun se Euroopan maissa on 40 and then some. Että sieltä sitten niitä vahvoja selviytyjiä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tubettaja "Tesla Joni" päivittänyt hänen ja puolisonsa sairaustilannetta. Ihan vihasen oloinen tauti
View: https://youtu.be/0YCkVzh7cd0

Just oli 39 kuumetta tossa 3 viikkoa sitten. Ei tullut mieleenkään tehdä mitään videoita ja hymyillä niillä. Ei nyt näytä kaverin tila miltään kamalta. Ihan kun tolla ei olis mitään tautia.

"Voimat menee ihan loppuun" joo, mitä nyt jaksaa selittää tubeen kuitenkin. Kunnon taudissa sen huomaa sokeakin että toinen on kipeä. Ääni, nokka vuotaa, yksii. Toi jätkä kuolee jos se saa oikeasti kovan kuumeen. Salmisen Ana oli kanssa 3 viikkoa sitten sairaalassa 41 asteen keuhkokuumeessa ja siinä ei oikeasti tehdä vitunkaan videota. Siinä ollaan aivan paketissa ja sängyssä. Jos toi kaveri haluaa varoitella koronasta, niin pare ens kerralla esittää edes pahasti kipeää eikä naureskella miten ei saa punnerusta tehtyä.

Yks kaveri aikoinaan vaikean tilanteen kohdatessaan tuumasi "rahaa voi tehdä aina lisää, muut asiat on tärkeämpiä". Toi jäi mulla mieleen ja on varsin hyvin sanottu. Joitain asioita ei saa takaisin ja rahaa kyllä voi tosiaan tehdä myöhemmin lisää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom