Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 88 27,4%
  • Ei

Votes: 233 72,6%

• Total voters
    321
Edelliseen ja aiempaan kysymykseen naamareista viitaten myös.
Oma kanta on ettei vieläkään ole mitään tutkimusta tehty aikuistein oikeasti kunnolla jossa nähdään naamareiden hyödyt.

Itse en käytä ja minusta muu hygienia menee monta kertaa näiden edelle ja on aivan ensisijainen.

Mielestäni useaan otteeseen on täysin yksiselitteisesti osoitettu, että maskin käyttö vähentää viruksen kantomatkaa ja määrää sitä erittävän henkilön laukaistua ryöpyn viruksia ilmatilaan. Ei tästä pitäisi olla mitään epäselvyyttä. Se on sitten eri asia, että eri maskityyppien välillä on suuri ero sen suhteen miten tehokkaasti ne toimivat. Kangasmaski (varmaankin useimpien käyttämä) = vähäinen vaikutus, kirurginen maski = parempi, ffpx-maski=merkittävästi parempi ja suojaa myös käyttäjäänsä. Kaikissa tapauksissa edellytyksenä täydelle vaikutukselle, että maski istuu hyvin ja että se puetaan, pidetään, riisutaan ja hävitetään oikein. Valitettavasti niissä tutkimuksissa ei voida huomioida näitä tekijöitä, voidaan tehdä vain oletuksia.
Päivän Hesarissa oli juttu rakennustyömaille pesiytyneestä ”äijäkulttuurista”. Minusta tuntuu, että osa tätä periaatteellista maskinvastustustakin on samanlaista lapsellista anarkismia.
Siitä olen samaa mieltä, että muutkin tavat ovat nyt tärkeitä, mutta muun hygienian edelle menee kyllä kontaktien välttäminen eli ne turvavälit ja tiiviiden väkijoukkojen välttäminen.

Mielestäni useaan otteeseen on täysin yksiselitteisesti osoitettu, että maskin käyttö vähentää viruksen kantomatkaa ja määrää sitä erittävän henkilön laukaistua ryöpyn viruksia ilmatilaan. Ei tästä pitäisi olla mitään epäselvyyttä. Se on sitten eri asia, että eri maskityyppien välillä on suuri ero sen suhteen miten tehokkaasti ne toimivat. Kangasmaski (varmaankin useimpien käyttämä) = vähäinen vaikutus, kirurginen maski = parempi, ffpx-maski=merkittävästi parempi ja suojaa myös käyttäjäänsä. Kaikissa tapauksissa edellytyksenä täydelle vaikutukselle, että maski istuu hyvin ja että se puetaan, pidetään, riisutaan ja hävitetään oikein. Valitettavasti niissä tutkimuksissa ei voida huomioida näitä tekijöitä, voidaan tehdä vain oletuksia.
Päivän Hesarissa oli juttu rakennustyömaille pesiytyneestä ”äijäkulttuurista”. Minusta tuntuu, että osa tätä periaatteellista maskinvastustustakin on samanlaista lapsellista anarkismia.
Siitä olen samaa mieltä, että muutkin tavat ovat nyt tärkeitä, mutta muun hygienian edelle menee kyllä kontaktien välttäminen eli ne turvavälit ja tiiviiden väkijoukkojen välttäminen.
Tuo maskiosuus 😂😂

Tässä nyt oikeastaan koko asian ydin tiivistyi, ei nyt ihan varmoja olla mutta kun aatellaan että jotain ainakin tehdään niin hyvä on.
On totta että parempi kun ei mitään jos ryitään ja räitään joka suuntaan mutta kannattaa katsoa ihmisten toimintaa kun ne kaupoissa kaivelee naamaa rättien alta ja sitten jatketaan tavaroiden hiplaamista.

Onko jotain evidenssiä siitä että tavaroiden kautta koronavirus tartuttaisi? Tiedän kyllä, että se säilyy pinnoilla jonkin aikaa, mutta säilyykö efektiivisenä?

Harmi vaan kun siellä pääsi politikot sotkemaan touhua ja ei pääse näkemään mihin olis asiantuntijavoimin homma mennyt.
Minäkään en ole kertaakaan sanonut ettei pitäisi tehdä mitään, toitottanut että riskiryhmät pitää suojata mutta muiden antaa elää normaalia elämää.
Kun asioita sotketaan tarpeeksi niin kaikki on sekaisin ja ruotsi meni oikeasti tosi hyvää linjaa ennenkuin poliitikot kv-painostuksesta alkoi sotkeutua.

Onko jotain evidenssiä siitä että tavaroiden kautta koronavirus tartuttaisi? Tiedän kyllä, että se säilyy pinnoilla jonkin aikaa, mutta säilyykö efektiivisenä?
Mistä minä tiedän kun en ole asiantuntija mutta aika loogiselta tuntuu että esim. marketeissa missä käy paljon ihmisiä niin seuraava kontakti tulee hyvinkin nopeasti ja tartunnan riski on mahdollinen. Onhan näitä tutkimuksia pilvin pimein kauan se virus säilyy "hengissä" eri pinnoilla ja käsittääkseni ihan kohtuullisen hyvin.
Jahas, googlen virallinen koronavirustiedote kertoo melko yksiselitteisesti että ei tartu pinnoilta. (elintarvikkeiden tai tavaroiden välityksellä ei ole havaittu tapahtuvan tartuntoja)
Nyt mun on pakko hieman kyseenalaistaa tätä koska tämähän tarkoittaisi että ainoa mahdollisuus leviämiseen olisi aerosoli?
1614446958611.png

Nämä saakelin ääliöt ei pysty katsomaan edes viime kevääseen saakka taaksepäin. Silloin virus sai levitä ihan vapaasti aluksi ja senjälkeen ei pidetty naamareita, salit oli auki ja mitään ongelmia ei näiden suhteen ollut. Nyt vedetään monta naamaria päällekkäin, lapsetkin v..tu pitää niitä ja puhutaan jo ulkonaliikkumiskiellosta! Ihan greiziä...

Pure Creatine 300 g -25%

Puhdaslaatuinen kreatiinimonohydraatti

14,90€
Nämä saakelin ääliöt ei pysty katsomaan edes viime kevääseen saakka taaksepäin. Silloin virus sai levitä ihan vapaasti aluksi ja senjälkeen ei pidetty naamareita, salit oli auki ja mitään ongelmia ei näiden suhteen ollut. Nyt vedetään monta naamaria päällekkäin, lapsetkin v..tu pitää niitä ja puhutaan jo ulkonaliikkumiskiellosta! Ihan greiziä...
Tämä vaatis sen Miken absoluuttisen auktoriteetin joka antais kaikille kunnon avokämmen läpsyn poskelle ja sanos että nyt loppu tämä peli!

Jos kuntosaliharjoittelu on ollut punainen vaate sohvabataateille tähänkin asti, niin kyllä nyt media tekee hyvää työtä lisätäkseen tuota vastustusta. Joka uutispätkässä näytetään kuvaa salilta, vaikka rajoitukset koskevat montaa muutakin vapaa-ajan kohdetta. Toki saleilla kävijämäärä on isompi kuin Hoplopeissa mutta vois vähän muitakin rajoitusten kohteita välillä näyttää. Tuolla tavalla juuri ohjataan ihmisten ajatusmallia: kuntosalit-tartunnat-kuolemat...

Iltapaskojen kommenttiosiot ovat melkoista oksennusta taas noissa salijutuissa.

Kuulin, että sperman nieleminen saattaa vähentää tartuntoja. Pitääkö nyt niellä spermaa?

Tays kertoo, että saattaa vähentää. Perustuu mihin?

😁
Siihen, että "kansanmaskien" valmistajien valmistamien maskien välillä on eroavaisuuksia. Moni yritys on alkanut kauppaamaan omia maskeja ja jotkut ovat itse alkaneet valmistamaan maskeja. Näistä on siis hyvin vaikeaa jopa mahdotonta tehdä tutkimusta koska niiden kirjo on laaja.

Tämä vaatis sen Miken absoluuttisen auktoriteetin joka antais kaikille kunnon avokämmen läpsyn poskelle ja sanos että nyt loppu tämä peli!
Kun Mike tituleerataan lähestulkoon Jumalasta seuraavaksi, mutta asiantuntijoiden sanomia kritisoidaan viimeistä päivää, niin ollaan tultu kyllä melko pitkälle. 🙃

Kun Mike tituleerataan lähestulkoon Jumalasta seuraavaksi, mutta asiantuntijoiden sanomia kritisoidaan viimeistä päivää, niin ollaan tultu kyllä melko pitkälle. 🙃
Tässähän ei siis viitattu itse Mikeen, jos olet keskustelua seurannut. Olis pitäny vissiin tarkemmin kirjoittaa.

Viimeksi muokattu:
Kannattaa maskijutuissa muistaa, että vaikka suosituksia on hyvä noudattaa, niin esim kaupoissa korona ei käytännössä leviä. Meillähän olisi keväällä ollut massoittain kaupan kassoja koronasairaina, koko päivän siellä duunissa ilman maskia ja asiakkaat myös. Tartuntoja taisi olla häviävän vähän ja nekin tais olla enimmäkseen työntekijä-työntekijä. Mutta korona-aikana on mun mielestä huomaavaista henkilökuntaa kohtaan käyttää maskia.
Julkisessa liikenteessä altistusajat pitenee ja porukkaa tiivistyy, niin merkitystä alkaa olla enemmän. Pätee moniin työpaikkoihin ym.
Kotona maskia ei käytetä, ei illanistujaisissa, eikä perhetapaamisissa. Se että kotiin, perhetapaamiseen tai työpaikalle ei tule porukkaa ulkomaisten koronatuliaisten kanssa, olisi kaikkein tärkein valvonnan kohde ja kustannustehokkain.
Tää olis se tärkeä juttu tällaisessa alhaisen koronan maassa. Ja vielä kun pitäisi muuntoviruksiakin pelätä.
Poliitikot ovat tässä epäonnistuneet ja valinneet (koronan) matkustamisen vapauden ja tässä ollaan. Nyt tarjotaan tilalle maskiöyhötystä ja lockdowniakin, niin ei ihme jos vastareaktioita tulee ja maskijutut alkaa ärsyttämään.

Ihmettelen kyllä tätä kovaa luottoa rokotteeseen. Monet tuntuu puhuvan että sitten kun kaikki on rokotettu niin tämä on ohi, oletuksena että kaikki tietysti odottaa innoissaan saavansa piikin.

En tiedä missä todellisuudessa itse elän, mutta omassa lähipiirissä; sukulaisista kavereista, työkavereista ja tuttavista olen ainoastaan yhden suusta kuullut että aikoo ehdottomasti ottaa rokotteen.

Ihmettelen kyllä tätä kovaa luottoa rokotteeseen. Monet tuntuu puhuvan että sitten kun kaikki on rokotettu niin tämä on ohi, oletuksena että kaikki tietysti odottaa innoissaan saavansa piikin.

En tiedä missä todellisuudessa itse elän, mutta omassa lähipiirissä; sukulaisista kavereista, työkavereista ja tuttavista olen ainoastaan yhden suusta kuullut että aikoo ehdottomasti ottaa rokotteen.
Oletko jostain rannikolta vai mistä rokotevastaisuus?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom