Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 88 27,4%
  • Ei

Votes: 233 72,6%

• Total voters
    321
tuolla videollahan nämä aika kivasti tuli esiin:

salaliittoteorioihin uskominen.
👉 Ns. Niukkuuden psykologia
Kriisiaikoina ryhmien väliset ristiriidat kasvavat. Jotta selviäisimme hengissä, on tiedonkäsittelymme kuormituksen keskellä herkkä huomaamaan uhkia ja tulkitsemaan uhkaavaksi sellaisiakin asioita, jotka eivät sitä todellisuudessa ole. Tämä pätee myös siihen, että toisia ihmisiä ja heidän ajatteluaan pidetään uhkana. Vahvistetaan ryhmähenkeä: "Jos toisille käy huonosti, me ainakin jäämme henkiin."

👉 Tunteet
Epävarmuuden, pelon ja huolten keskellä kaipaamme varmuutta ja logiikkaa, joka kertoo miksi asiat menevät kuten menevät. Salaliittoteoriat tarjoavat joillekin näitä. Tieteelliseen tietoon uskominen taas pakottaa sietämään sitä, ettei monimutkaisiin ilmiöihin ole yksinkertaisia vastauksia ja vastaukset voivat muuttua tieteen kehittyessä.

👉 Sosiaalipsykologiset perustarpeet
Meillä on tarve tulla nähdyksi ja kuulua samanmielisten joukkoon. Salaliittoteoriat vetävät tutkijoiden mukaan puoleensa heitä, jotka kokevat ulkopuolisuutta yhteiskunnassa. Voi syntyä kokemus siitä, että paitsi kuulutaan yhteen, myös omataan yhdessä erityistä tietoa.

❓Mitä tehdä?
Tieteellisen tiedon avulla väitteleminen toisin ajattelevien kanssa toimii huonosti. Järkeen vetoaminen ei korjaa asenteita ja ennakkoluuloja. Faktat valuvat kuin vesi hanhen selästä jos henkilö ei samastu ihmisryhmään, joka faktoja kertoo. Tiedonkäsittelymme on valikoivaa. Huomaamme, uskomme ja muistamme helpommin aiempia tietokäsityksiämme vastaavia asioita. Salaliittoteorioiden vetovoima syntyy perustavista tunteista, tarpeista ja samastumisesta. Ilman näihin vaikuttamista vetovoima ei vähenee.

Postauksessa hyödynnettyjä teorialähteitä:
Sherif: Realistisen konfliktin teoria
Tajfel&Turner: Sosiaalisen identiteetin teoria
Festinger: Kognitiivisen dissonanssin teoria
Tutkimuskirjallisuutta:
Whitson ym (2015). The emotional roots of conspiratorial perceptions, system justification, and belief in the paranormal. Journal of Experimental Social Psychology 56, 89-95.
Graeupner & Coman (2016).The dark side of meaning-making: How social exclusion leads to superstitious thinking. Journal of Experimental Social Psychology 69, 218-222.
Ecker ym (2014). Correcting misinformation. A challenge for education and cognitive science. MIT Press.
Forsyth, D. R. (2020). Group-level resistance to health mandates during the COVID-19 pandemic: A groupthink approach. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 24(3), 139-152.

Suosituksia noudatetaan todennäköisimmin, kun se koetaan helpoksi, heti toimivaksi ja sen katsotaan aidosti vaikuttavan uhkaan. Jos se tuntuu hankalalta, uhka abstraktilta tai joudumme luopumaan jostain sillä hetkellä tärkeämmästä, lipsumme helposti. Terveys on monelle tärkeä arvo, mutta sen mukaan toimiminen on huomattu yllättävän vaikeaksi jo aiemmin, kun on erilaisilla ohjelmilla yritetty vaikuttaa ihmisten terveyskäyttäytymiseen.
Voisin kirjoittaa pitkästikin tuota hölynpölyä vastaan, mutta koska se on täysin turhaa ja ajan haaskausta, niin lainaan vain pikku pätkän tekstiä somesta.

"Nykyään foliohatun saa, jos itse laskee koronariskin ja toteaa sen naurettavan pieneksi. Tai lukee tilastoista, ettei kokonaisuuskuolleisuus ole heilahtanut miksikään. Jokainen voi asian itse tarkistaa.
Tai lukee tekstin maskipaketin kyljestä tai katsoo tilastoista, mikä vaikutus pakkomaskeilla on ollut leviämiseen. Ei mitään.
Listaa voisi jatkaa.....
Kun tutkimme asioita ja taustoja ja teemme yksinkertaisia laskutoimituksia, niin meistä tulee salaliittoteoreetikkoja!
Millaistakohan tarinaa 2020-luvusta tullaan kertomaan tulevaisuudessa? Onko näin hullua aikaa ollut historiassa ennen? Eikö ole mitään opittu?"

Mitä oikein mahdat nähdä, kun katsot ruotsin tilannetta?
Ivor Gummins vääntää lähes rautalangasta ruotsin "tilanteen".

PS: kaikki mitä mediasta näet/kuulet, ei ole vältämättä totta.

Viimeinen kommentti Ruotsin virustilanteesta -Todellisuuden ymmärtäminen!​

Ivor Cummings on sopivasti valinnut käppyrät, jotka sopivat hänen hypoteesiinsa ja jättänyt kokonaan ulkopuolelle ne käppyrät, jotka eivät sovi. Tällä tavoin toimimalla voi kyllä perustella mielipidettään, mutta ei sillä objektiivisia tuloksia saada aikaan - siis sellaisia, joista aidot tutkijat hyötyisivät jotain.

"En voi enää vaijeta totuudesta, voitko sinä?"

Ei saatana. Hyvä, että mimmi kertoo vihdoin totuuden! Olinkin odottanut juuri hänen kantaansa.

Voisin kirjoittaa pitkästikin tuota hölynpölyä vastaan, mutta koska se on täysin turhaa ja ajan haaskausta, niin lainaan vain pikku pätkän tekstiä somesta.

Se jos mikä on nykyään täysin turhaa ja ajan haaskausta on lukea sosiaalisesta mediasta yhtään mitään.

Kun tutkimme asioita ja taustoja ja teemme yksinkertaisia laskutoimituksia, niin meistä tulee salaliittoteoreetikkoja!
Jos luulee, että asiat ovat niin yksinkertaisia että kuka tahansa urpo alkeellisilla perustiedoilla voi laskea ne taskulaskimella oikein vastoin pätevien asiantuntijoiden näkemyksiä ja ne asiantuntijat ovat väärässä, niin täytyy olla itseluottamusta todella paljon enemmän kuin järkeä.

Jos taas ajattelee, että kaikki ne asiantuntijat ihan vittuillakseen puhuvat vastoin parempaa tietoaan, niin silloin on juurikin salaliittoteoreetikko.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Joku kyseli että millaista on teholla? Oma äitini työskenteli teholla joskus 88-91 vuosina. Kuoli pois teholla -94. Isä oli teholla 2014 Joten olen kaksi kertaa joutunut käymään lähimmäiseni takia siellä ja siellä on karua...
Oikeastaan se on iso sali jossa on useita potilaita joiden ympärille vedetään verhot(potilaat alasti) siksi aikaa kun sai sen pari minuuttia käydä katsomassa omaista. Olisko ollut joku 10 potilasta siinä tilassa. Jokaisen ympärillä oli laitteita, ja vaikka mitä sairaalatarviketta sellaisissa siirrettävissä hyllyissä. Kaikki oli sellaista super hifiä ja oli suhinaa, piipausta ja vaikka mitä merkkiääntä joka puolella. Potilaissa oli letkuja ja johtoja kiinni uskomattoman paljon. Jokaisen potilaan luonna oli kokoajan yksi hoitaja sekä sitten heitä kiersi sellainen ryhmä 2-3 hoitajaa ja siihen päälle oli sellainen tarkkaamo jossa oli joku 7-10 ihmistä lisää. Toisella kerralla joku laite alkoi pitämään aika kovaa hälytys ääntä ja samantien minut heitettiin pois tilasta..
Ainut lohtu on se että kun teholle joutuu niin itse siitä ei tiedä edes siellä käyneensä muuta kuin muiten kertomuksista jos sieltä edes enää pääse pois...
Ja en halua itse joutua tai että joutuisin käymään kertaakaan siellä enää. Myös olen niin itsekäs että en halua että emäntä joutuisi käymään minun takia siellä. Joten olen niin itsekäs että minua ei v!tunkaan vertaa kiinnosta talous 5 miljoonan ihmisen puolesta tai edes siitä että onko joku menettänyt 50t tänä vuonna tai ei pääse salille. Rahalla, työllä tai lihaksilla en terveyttä pysty ostamaan itselle tai läheisille. Mielummin perse auki kuin sairaana. Kuulun riskiryhmään ja en mielestäni ole niitä asioita itse hankkinut(astma, en ole koskaan polttanut) Ammatillisesti tein pari vuotta sitten juuri terveyden takia ratkaisun ja lähdin pois alalta jota olin tehnyt +30 vuotta ja nyt ihan duunari tason hommien ohella opiskelen. Elämä hymyilee.

Lisäys ne 2 kertaa kun olen käynnyt siellä teholla niin millään kertaa en huomannut että yksikään potilas olisi ollut hereillä tai mitenkään tilanteen tasalla...

Jos luulee, että asiat ovat niin yksinkertaisia että kuka tahansa urpo alkeellisilla perustiedoilla voi laskea ne taskulaskimella oikein vastoin pätevien asiantuntijoiden näkemyksiä ja ne asiantuntijat ovat väärässä, niin täytyy olla itseluottamusta todella paljon enemmän kuin järkeä.

Jos taas ajattelee, että kaikki ne asiantuntijat ihan vittuillakseen puhuvat vastoin parempaa tietoaan, niin silloin on juurikin salaliittoteoreetikko.
Hallituksessa ei ole yhtään alan ammattilaista, hallitusta neuvomassa on koronatyöryhmä ns. koronanyrkki, johon ei kuulu yhtään ainoaa lääkäriä, ainoastaan yksi virologi (joka sekin on marinin marionetti), kaikki loput tuosta vajaan parinkymmenen hengen porukasta ovat eri ministeriöiden työntekijöitä, eli tuolla "ammattitaidolla" hallitus tekee koronapäätökset. Minun linkkaamissani jutuissa on valtaosin maailmalla hyvin arvostettujen alan ammattilaisten näkemyksiä, dataa ja faktaa heidän tulkitsemanaan (ei minun tulkitsemana), joka kyllä on mielestäni huomattavasti vakuuttavampaa ja kovempaa painoarvoltaan, kuin suomen hallituksen koronatietämys.

Kaikkeen ei tarvita ns. ammattilaista (ja kun keskustelupalstalla ollaan, niin minun mielestäni asioilla voi ja saakin spekuloida), vaikka kokonaiskuolleisuustilastot, niin ei niiden "tulkitsemiseen" tarvita alan ammattilaista. Em. tilastot ovat huomattavasti parempi mittari, kuin esim. tartuntamäärät, koska kuolleisuusmääriä on huomattavasti vaikeampi manipuloida. Vertailevia kokonaiskuolleisuustilastoja ei media tietenkään näytäkään, koska silloin jopa vähän tyhmempikin (noh, ei kaikki) ymmärtäisivät, että paniikkiin ei ole aihetta, ja klikkaukset vähenisivät oleellisesti. Kannattaa vertailla tämän vuoden "käyrää" edellisvuosiin.

1607978011950.png

Some ja netti ylipäätään tekee sen, että jokainen voi sieltä valita itselleen juuri sen "totuuden", joka itseä sattuu miellyttämään. Ainahan joka asiaan löytyy joku eri mieltä oleva, ihan sillä ns. asiantuntijastatuksellakin. Tuossa taannoisessa mot-ohjelmassa eräs, nimeä en nyt muista, jonkun kristillisen liikkeen edustaja, myönsi hyvin tietävänsä, että suurin osa asiantuntijoista oli hänen kanssaan eri mieltä. Hän oli kuitenkin päättänyt uskoa sitä pientä vähemmistöä. Se sopi hänen ajatteluunsa ja perustelut löytyi mm. Ilmestyskirjasta. Tuosta kirjastahan on löydetty jo kohta kaksi tuhatta vuotta ennustukset kulloiseenkin maailmantilanteeseen. Paavalikin uskoi, että Jeesus tulee takaisin vielä hänen oman sukupolvensa aikana.

Se nyt on selvää, että ns. virallinen totuus ei ole aina totuus eikä varsinkaan koko totuus. Eri asia on kuitenkin ylläpitää sitä agendaa, että virallinen totuus ja asiantuntijoiden enemmistö on aina väärässä, sillä perusteella, ettei se nyt satu tuntumaan mukavalle. Suomen tilanteella ei oikein voi perustella koronan vaarattomuutta, koska meillä on Euroopan paras tilanne. En nyt millään jaksa uskoa, että Saksa ihan huvikseen laittaa kaupat kiinni ja sama koskee monta muutakin Euroopan maata.
Tehohoitopaikoista puhutaan, ikään kuin niiden pitäisi olla kaikki käytössä. Ei kuulu, se jo olisi ihan katastrofi. Eikä meillä ole 400 tehohoitopaikkaa varattuna koronapotilaille vaan ihan kaikille tehohoitoa tarvitseville.

Taitaa olla tuolta:

Kannatti joo katsoa toi sivu kokonaan. En jaksa opiskella mikä toi z-score on mistä makhakin kuva Suomen osalta. Suomessa hyvä tilanne kuitenkin, helppo uskoa että toimet vaikuttaa enempi kokonaiskuolleisuutta vähentäen, kuin mitä kuitenkin aika vähät koronakuolemat suhteessa kokonaisuuteen tekee. Kantsii myös huomata mikä on nolla ja mikä substantial increase, muiden maiden kohdalla ei niin hyvältä näytä tuokaan käppyrä. Alun pari muuta tilastointitapaa näyttää nousua kuolleisuudessa selkeillä koronapiikeillä. Otantana tuossa suurin piirtein EU-maat, mutta näytti olevan UK mukana.

Se nyt on selvää, että ns. virallinen totuus ei ole aina totuus eikä varsinkaan koko totuus. Eri asia on kuitenkin ylläpitää sitä agendaa, että virallinen totuus ja asiantuntijoiden enemmistö on aina väärässä, sillä perusteella, ettei se nyt satu tuntumaan mukavalle.

Näin. Kyllä tähän asiaan mahtuu oikeutettuja ja perusteltuja mielipiteitä monenkinlaisia, semminkin kun osittain puhutaan myös arvokysymyksistä talouden ja terveyden kanssa tasapainoillessa. Minua vituttaa oikeastaan vain kaksi täälläkin esiintynyttä ajatusmallia variaatioineen, jotka kielivät järkyttävästä yksinkertaistamisesta, toiveajattelusta ja paranoiaa hipovasta uskosta siihen, että maailman valtioita pyörittävät globaalisti pelkät mitään ymmärtämättömät kuolaavat idiootit:
  • Korona on harmiton nuha mikä pitäisi ohittaa olankohautuksella ja koko maailma on tullut tyhjästä hulluksi.
  • Asiaan olisi olemassa jokin helppo ja yksinkertainen patenttiratkaisu ja päättäjät ovat pällejä kun eivät sitä tajua ("eristetään riskiryhmät ja jatketaan elämää kuten ennenkin").

Näin. Kyllä tähän asiaan mahtuu oikeutettuja ja perusteltuja mielipiteitä monenkinlaisia, semminkin kun osittain puhutaan myös arvokysymyksistä talouden ja terveyden kanssa tasapainoillessa. Minua vituttaa oikeastaan vain kaksi täälläkin esiintynyttä ajatusmallia variaatioineen, jotka kielivät järkyttävästä yksinkertaistamisesta, toiveajattelusta ja paranoiaa hipovasta uskosta siihen, että maailman valtioita pyörittävät globaalisti pelkät mitään ymmärtämättömät kuolaavat idiootit:
  • Korona on harmiton nuha mikä pitäisi ohittaa olankohautuksella ja koko maailma on tullut tyhjästä hulluksi.
  • Asiaan olisi olemassa jokin helppo ja yksinkertainen patenttiratkaisu ja päättäjät ovat pällejä kun eivät sitä tajua ("eristetään riskiryhmät ja jatketaan elämää kuten ennenkin").
Kyllä just näin. Ja edelleenkin haluaisin tietää näiltä ketkä nyt ei usko koronasta tutkittuun tietoon ja sen käyttäytymiseen ja vaarallisuuteen, että keneen ne uskoo silloin, kun itse tai sukulainen sairastuu vakavasti. Luottaako ne silloin tähän samaan tiedeyhteisöön, joka on nykyaikaiset hoidot saaneet aikaiseksi samoilla menetelmillä millä tätäkin tutkitaan, mutta ovat nyt just sattuneet vaipumaan psykoosiin samanaikaisesti kaikki? Vai suuntaavatko nämä henkilöt peräsuolisyöpänsä kanssa Maria Nordinin "Eroon oireista" kurssille? Tai ettii ossitiihosen sivulta vastauksia?

Viimeksi muokattu:

Suositut

Back
Ylös Bottom