Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 88 27,4%
  • Ei

Votes: 233 72,6%

• Total voters
    321
Mikä siinä muuten on, että rokote-uskovaiset ei suvaitse minkäänlaista kyseenalaistusta rokotetta kohtaan? Moni rokotetta kyseenalaistaa kuitenkin ihan järjellisillä syillä.

Harvan olen kuullut väittävän, että rokotteella istutetaan 5g-vastaanotin kehoon ja siksi ei ota rokotetta heti ensinmäisenä?

Esim. se, että, että ne riskit ja haittavaikutukset voivat usein olla suhteellisen pieniä verrattuna lääkkeen hyötyihin jonkin vakavan sairauden hoidossa?
Mutta silti ne on kuitenkin vedetty markkinoilta? Osa oikeustoimin. Onko vääryys silloin voittanut?

Mikä siinä muuten on, että rokote-uskovaiset ei suvaitse minkäänlaista kyseenalaistusta rokotetta kohtaan? Moni rokotetta kyseenalaistaa kuitenkin ihan järjellisillä syillä.

Harvan olen kuullut väittävän, että rokotteella istutetaan 5g-vastaanotin kehoon ja siksi ei ota rokotetta heti ensinmäisenä?
Sen takia kun ei ole vielä tullut mitään sellaista esille minkä takia pitäisi kyseenalaistaa. Niin kuin olen aikaisemminkin sanonut, niin siinä vaiheessa kun sitä minulle tarjotaan on ehditty rokottaa jo satoja miljoonia ja haittavaikutuksiakin on tullut esiin enemmän. Mutta etukäteen on ihan turha alkaa kyseenalaistamaan, en ala omaa olemassaoloakaan kyseenalaistamaan sen takia, että meteoriitti voi pudota päähän tai voin jäädä auton alle jne.

Mutta silti ne on kuitenkin vedetty markkinoilta? Osa oikeustoimin. Onko vääryys silloin voittanut?
Asiat eivät ole aina yksinkertaisia tai mustavalkoisia, joskus tieto hyödyistä ja haitoista lisääntyy ajan myötä ja asioita arvioidaan siksi uudelleen ja joskus voi tulla tarjolle parempia ja turvallisempia vaihtoehtoja joiden ansiosta vanhoista lääkkeistä voidaan luopua. Ei se tarkoita salaliittoja tai selkeitä virheitä.

Joskus haittoja myös huomataan vasta niin pitkän ajan päästä ettei se ole esitutkimuksissa mahdollista, mutta tämä on väistämätöntä. Vaihtoehtona satunnaisille epäonnistumisille olisi vain paluu aikaan ennen nykyaikaista lääketiedettä ja sitä ei halua kukaan, joka on lukenut historiaa sen vertaa että ymmärtää millaista tuhoa nykymittapuulla helpotkin sairaudet saivat aikaiseksi vielä lyhyehkö aika sitten.

En itse kiistä, etteikö olisi mahdollisuuksisa sivuvaikutuksiin, joita ei nopean aikataulun tutkimuksissa ole todettu. Koevaiheet ovat kuitenkin niin kattavat, että niiden täytyy olla harvinaisia jos niitä esiintyy. Siihen nähden haluaisin nähdä laskelman, jonka perusteella rokotteen haitat voisivat olla suuremmat kuin nykytilanteessa jatkaminen ilman rokotetta.

Jos joku ei rokotetta halua ensimmäisten joukossa niin olkoon haluamatta, itse ihan todennäköisyyksien varassa ennemmin otan kuin olen ottamatta.

Sen takia kun ei ole vielä tullut mitään sellaista esille minkä takia pitäisi kyseenalaistaa. Niin kuin olen aikaisemminkin sanonut, niin siinä vaiheessa kun sitä minulle tarjotaan on ehditty rokottaa jo satoja miljoonia ja haittavaikutuksiakin on tullut esiin enemmän. Mutta etukäteen on ihan turha alkaa kyseenalaistamaan, en ala omaa olemassaoloakaan kyseenalaistamaan sen takia, että meteoriitti voi pudota päähän tai voin jäädä auton alle jne.
Käytät kuitenkin turvavyötä autossa?

Helposti tulee sellainen väärä käsitys, että rokotteet ovat jotenkin yleisvaarallisia ja yleishaitallisia.

Kyllä ne ongelmat on pääosin spesifejä ja erittäin harvinaisia. Yelisesti haitallinen bongattaisiin helposti jo kehitysvaiheessa

Esim. narkolepsia johtui siitä, että rokotteessa ollut viruksen rakenneproteiini muistutti aivoissa esiintyvää reseptoria ja rokotteen tekemä immuunivaste sitten hyökkäsi noita omia reseptoreja vastaan -> narkolepsia.

Nää jutut pitäis kyllä avoimemmin myöntää, selittää ja korvata, että pysys luotto hommiin. Ja totahan ei hoidettu hyvin, vaan alkuun marssitettiin ylilääkäriä ja ylijohtajaa telkkariin ja mediaan vaan kiistämään asia ja ylistämään rokotteita, kun ei ollut sen aika.

Helposti tulee sellainen väärä käsitys, että rokotteet ovat jotenkin yleisvaarallisia ja yleishaitallisia.

Kyllä ne ongelmat on pääosin spesifejä ja erittäin harvinaisia. Yelisesti haitallinen bongattaisiin helposti jo kehitysvaiheessa

Esim. narkolepsia johtui siitä, että rokotteessa ollut viruksen rakenneproteiini muistutti aivoissa esiintyvää reseptoria ja rokotteen tekemä immuunivaste sitten hyökkäsi noita omia reseptoreja vastaan -> narkolepsia.

Nää jutut pitäis kyllä avoimemmin myöntää, selittää ja korvata, että pysys luotto hommiin. Ja totahan ei hoidettu hyvin, vaan alkuun marssitettiin ylilääkäriä ja ylijohtajaa telkkariin ja mediaan vaan kiistämään asia ja ylistämään rokotteita, kun ei ollut sen aika.
Sehän se ihmisiä saattaa mietityttä esim. tuo narkolepsia tapaus.

Yhtälailla jotakin voi käydä tulevan rokotteen kanssa tai sitten ei. Sen vuoksi terve skeptisyys on ihan normaalia vähänkin ajattelevalle yksilölle.

Se on jännä, että nyt koronan aikana on ihmisiä joille korona on mennyt hattuun tosi pahasti, mutta kun katsot yksilön kehoa ja elintapoja, niin ihmettelet miksei hän tee muiden riskien eteen mitään.

Kuitenkin tilastoista voi lukea karuja lukuja:

Paljon olisi meillä tehtävää noidenkin ehkäisyssä.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Sehän se ihmisiä saattaa mietityttä esim. tuo narkolepsia tapaus.

Yhtälailla jotakin voi käydä tulevan rokotteen kanssa tai sitten ei. Sen vuoksi terve skeptisyys on ihan normaalia vähänkin ajattelevalle yksilölle.
Tottakai ja silloin kannattaa perehtyä siihen tutkittuun tietoon. Ja tällä hetkellä se näyttää siltä, että on todennäköisempää saada niitä vakavia haittavaikutuksia siitä taudista kuin rokotteesta. Miksei se skeptisyys päde siihen tautiin vaan aina sanotaan, että kaikki perusterveet saa sen lievänä.

Tottakai käytän. Mutta näiden vastustajien logiikan mukaan ei voisi käyttää turvavyötä koska voin ajaa jokeen ja kuolla sen takia, että minulla oli turvavyö.
Niin tai sitten voit olla käyttämättä, koska et aio ajaa kolaria ja todennäköisyys pieni

Niin tai sitten voit olla käyttämättä, koska et aio ajaa kolaria ja todennäköisyys pieni
No käytätkö itse lääkkeitä? Ihan jokaisessa lääkkeessä on mahdollisia haittavaikutuksia ja ne voi olla helvetin pahojakin, mutta harvinaisia. Eihän sitä uskaltaisi tuolla logiikalla tuoteselosteen lukemisen jälkeen käyttää mitään lääkkeitä.

No käytätkö itse lääkkeitä? Ihan jokaisessa lääkkeessä on mahdollisia haittavaikutuksia ja ne voi olla helvetin pahojakin, mutta harvinaisia. Eihän sitä uskaltaisi tuolla logiikalla tuoteselosteen lukemisen jälkeen käyttää mitään lääkkeitä.
Mahdollisimman vähän. Esim. päänsärkyyn auttaa monesti uni. Voisin toki syödä vaikka disperiiniä, jotta en saisi veritulppaa.

Moni käyttääkin lääkkeitä väärin. Niitä otetaan mitään ajattelematta, kun ne auttaa vaivaan. Vaivan syytä ei mietitä tai koiteta korjata aiheuttajaa.

Turhilla lääkkeillä, vitamiineilla ja rohdoksilla saadaan mukavasti maksa- ja munuaisvaivoja huomaamatta.

Tottakai ja silloin kannattaa perehtyä siihen tutkittuun tietoon. Ja tällä hetkellä se näyttää siltä, että on todennäköisempää saada niitä vakavia haittavaikutuksia siitä taudista kuin rokotteesta. Miksei se skeptisyys päde siihen tautiin vaan aina sanotaan, että kaikki perusterveet saa sen lievänä.
Varmasti sikainfluenssan aikaan oli sama tilanne. Rokote oli täysin turvallinen, kunnes kävi mitä kävi. Miten tilanne eroaa tästä koronan tilanteesta?

1) Jos uskoo siihen tutkittuun tietoon ja sitä tietoa jakaa eteenpäin, niin sekö aiheuttaa järjetömän paniikin asian kanssa?
2) Tehdään kyllä uutta asiaa, mutta niin on tautikin uusi. Oletko kuinka hyvin perillä siitä kuinka moni saa taudista vakavan muodon tai sellaisen joka ei ole niin vakava, että joutuu teholle mutta aiheuttaa esim keuhkoihin pysyviä muutoksia tai jotain muita vttumaisia pitkäkestosia oireita? Tällä hetkellä ainakin näyttää huom. näyttää siltä, että on melko paljon todennäköisempää saada noita oireita taudista kuin roketteesta, tämäkin varmasti selvenee paremmin kun rokotteita annetaan isoille joukoille. Toki jos kuuluu siihen joukkoon, ettei "usko" noihin pitkäaikaisiin oireisiin niin silloihan niistä ei itse tietenkään huolehdi.
Kuten Sanek jo linkkasi niin on pitkä lista lääkkeitä joiden haitat on tullut pitkän ajan kuluessa esiin.
Jos minulla on olematon riski saada nuhaa kummempaa itse taudista niin en näe mitään järkeä ottaa piikkiä, niitä joiden mielestä tämä kaiken elämän tappava virus riittää niin monta että riskiryhmät kenen pitäisi ottaa rokote saavat laumasuojan.
Tätähän ei edes anneta käsittääkseni yli 80 vuotiaille.
Mun puolesta voitte olla uskossa vahvoja ja rännittää mitä huvittaa, ei ole minulta pois. Kunhan ei tartte sanoa että mitä mä sanoin...

Varmasti sikainfluenssan aikaan oli sama tilanne. Rokote oli täysin turvallinen, kunnes kävi mitä kävi. Miten tilanne eroaa tästä koronan tilanteesta?
Se päättelyketju ei mene niin, että "en ota rokotetta mutta en myöskään saa tautia" vs "otan rokotteen ja voin saada haittavaikutuksia". Se pitää ajatella niin, että "en ota rokotetta, kuinka suuri todennäköisyys on saada tauti ja sen haittavaikutukset" vs "otan rokotteen, kuinka suuri mahdollisuus on saada haittavaikutukset" ja sitten pitää vielä vertailla niitä haittavaikutuksia millaisia ne on ja millaisia ongelmia ne mahdollisesti tuo loppuelämään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom