Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 88 27,4%
  • Ei

Votes: 233 72,6%

• Total voters
    321
Tuli mieleeni somaan äsken ajatus kaupassa. Ja mä en mistään mitään tiiä, mut:

Me ollaan varmasti samaa mieltä, että kaupassa käy arviolta 100x enemmän asiakkaita kun kuntosalilla. Mä käytän mielummin lukua esim 10- sata kuulostaa provoavalta.

En ole lukenut että kaupan työntekijöillä olis enemmän tartuntoja kuin salilla kävijöillä. (Hs uutisoi 21.4 näin: ''RUOKAKAUPAT eivät ole erityisesti nousseet esiin koronavirustartuntojen lähteenä, sanoo osastonylilääkäri, infektiolääkäri Veli-Jukka Anttila Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiristä. ''

Myöskään kuntosalit ainakaan suomessa ei ole noussut myöskään koronalingoiksi, mutta eikö matemaattisesti ajateltuna kun 10x enemmän kävijöitä kaupassa suhteessa saleihin, mutta tartunnat on samalla tasolla muun kansan kanssa, käänteisesti tarkottaa sitä että, kaupat on 10x turvallisempia koronan osalta kuin kuntosalit? Mä oon paska matematiikassa, joten virheen riski on suuri.

Tämähän ei tarkota, että sali olis merkittävän suuri riski koronan osalta. Matemaattisesti. Korona tosin, en pysty todistamaan- ei osaa laskutoimituksia. Joten luulempa että kyse on enemmän biologiasta. Tiheempi hengitys, syvempi hengitys, sarjan päälle vähän yskimistä. Mitä tiheempi hengitys, mitä syvempi hengitys sitä todennäkösemmin ja enemmän potentiaalisia viruksia pääsee ilmaan.

Ps. on muuten ihan saatanan kipeet rinta ja hauis eilisestä salireenistä...

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Myöskään kuntosalit ainakaan suomessa ei ole noussut myöskään koronalingoiksi, mutta eikö matemaattisesti ajateltuna kun 10x enemmän kävijöitä kaupassa suhteessa saleihin, mutta tartunnat on samalla tasolla muun kansan kanssa, käänteisesti tarkottaa sitä että, kaupat on 10x turvallisempia koronan osalta kuin kuntosalit? Mä oon paska matematiikassa, joten virheen riski on suuri.
Ei tarkoita. Koska ei ole mitenkään todistettu, että juuri yhtä paljon olisi tullut tartuntoja salilta kuin kaupoista. Tuo tomisi vain siinä tapauksessa, että jotenkin pystyttäisiin todentamaan, että kuntosalilta ja ruokakaupoista olisi tullut absoluuttisesti saman verran tartuntoja, mutta eihän se näin ole. Koska, jos asia olisi niin, olisi varmaan huomattu, että kuntosaleilta tulee suhteellisen paljon tartuntoja.

Ei tarkoita. Koska ei ole mitenkään todistettu, että juuri yhtä paljon olisi tullut tartuntoja salilta kuin kaupoista. Tuo tomisi vain siinä tapauksessa, että jotenkin pystyttäisiin todentamaan, että kuntosalilta ja ruokakaupoista olisi tullut absoluuttisesti saman verran tartuntoja, mutta eihän se näin ole. Koska, jos asia olisi niin, olisi varmaan huomattu, että kuntosaleilta tulee suhteellisen paljon tartuntoja.
Pointtina onkin se, että kummastakaan ei ole tullu koronalinkoja(SUOMESSA) ja koska kaupassa enempi käy, niin matemaattisesti kauppa on turvallisempi koronaa ajatellen kun ei ole tullu merkittävästi tartuntoja. Se oli mun pointti. :)

Myöskin sekin tukee tätä hölmöä väitettä,(tuo 10x turvallisempilänkytys) että kaupankassat ja työntekijöillä ei ole korona tartuntoja sen enempää kuin muilla. He kumminkin viettävät 7h todella monen ihmisen kanssa aikaa- tosin hyvin vähän aikaa kerralla ja kuntosaleilla ollaan 30min-1,5h.

Tosin asiakkaana ei tuskin ainakaan ole hirveetä riskiä SUHTEESSA kuntosaleihin, koska en ainakaan itse vietä kaupassa kun max 10 min. Mutta oot oikeessa, tuo mun esimerkki on hölmö mutta tarkotus olikin kuvastaa riskejä.

Toki suomessa absoluuttisesti on pieni riski saaha sitä mistään varsinkin kun noudattaa 5:ttä kultasta ohjetta:

Pese kädet
kädet pois kasvoilta
pidä välimatkaa(pitää sisällään, ei mitään 30 hengen kotijuhlia 20 neliön kämpässä)
Jos kipee, jäät kotio. (tässä saliporukka on varmasti parempi kuin kaupassa kävijät, kaupassa on todennäkösemmmin henkilöitä päivän aikana ollu, jotka on kipeitä)
yski ja aivasta oikein.

Boonuksena, käytä maskia.

Kuten sanottua, mä en oo salivastanen näin korona aikana. Ainakaan Enää, vaikka ite käynki aamuyöllä varmuuden vuoks ja käyttäydyn muutenkin lähes neuroottisesti salilla.

Pointtina onkin se, että kummastakaan ei ole tullu koronalinkoja(SUOMESSA) ja koska kaupassa enempi käy, niin matemaattisesti kauppa on turvallisempi koronaa ajatellen kun ei ole tullu merkittävästi tartuntoja. Se oli mun pointti. :)

Myöskin sekin tukee tätä hölmöä väitettä,(tuo 10x turvallisempilänkytys) että kaupankassat ja työntekijöillä ei ole korona tartuntoja sen enempää kuin muilla. He kumminkin viettävät 7h todella monen ihmisen kanssa aikaa- tosin hyvin vähän aikaa kerralla ja kuntosaleilla ollaan 30min-1,5h.

Tosin asiakkaana ei tuskin ainakaan ole hirveetä riskiä SUHTEESSA kuntosaleihin, koska en ainakaan itse vietä kaupassa kun max 10 min. Mutta oot oikeessa, tuo mun esimerkki on hölmö mutta tarkotus olikin kuvastaa riskejä.

Toki suomessa absoluuttisesti on pieni riski saaha sitä mistään varsinkin kun noudattaa 5:ttä kultasta ohjetta:

Pese kädet
kädet pois kasvoilta
pidä välimatkaa(pitää sisällään, ei mitään 30 hengen kotijuhlia 20 neliön kämpässä)
Jos kipee, jäät kotio. (tässä saliporukka on varmasti parempi kuin kaupassa kävijät, kaupassa on todennäkösemmmin henkilöitä päivän aikana ollu, jotka on kipeitä)
yski ja aivasta oikein.

Boonuksena, käytä maskia.

Kuten sanottua, mä en oo salivastanen näin korona aikana. Ainakaan Enää, vaikka ite käynki aamuyöllä varmuuden vuoks ja käyttäydyn muutenkin lähes neuroottisesti salilla.
Niin, mutta onko yhtään todistettua tapausta myöskään kuntosaleilta? Ei mielestäni, tai laita toki tästä joku uutinen/tutkimus tms., jos näin on. Eli asiasta ei voida sanoa mitään suuntaan taikka toiseen. Kummassakaan ei näyttäisi riski olevan kovin suuri.
Tuolla sinun teoriallasi ainut mitä voidaan sanoa, että suhteessa yhtä paljon on tartuntoja, koska kumpikaan ei nouse esiin. Joten koska kuntosalilla käy sen 100x (tai 10x) vähemmän ihmisiä, on riski 100x (tai 10x) pienempi. Oikeastihan näin ei ole eikä tällaisella pohdinnalla ole mitään merkitystä.

Ei ole itsellä näköjään termit hallussa syövän osalta joten yritetään uudestaan. Eli tämä sukulainen oli vedellyt viimeisiään, joten vähintäänkin ristiriitainen se kuoleman syy..

Jos joskus koronapositiiviseksi todettu henkilö ampuu itseään aseella päähän, jää auton alle, tai kuolee IHAN miten tahansa, niin hänet merkitään AINA silti koronaan kuolleeksi! Olen jo pariinkin kertaan tänne linkannut THL:n edustajan sähköpostiviestit, joissa hän myöntää asian olevan näin.
Tuossa se kuvio miten homma automaattisesti menee:

"Kyseessä eivät nimittäin ole ’koronavirukseen kuolleet’ henkilöt, vaan tartuntatautirekisterin ’koronakuolemaksi’ päätyy, jos täyttää kaksi ehtoa: 1. On kuollut väestötietojärjestelmän mukaan ja 2. Kuollessa on ollut laboratoriovarmistettu koronavirustartunta. THL:n tartuntatautirekisteri ei ota kantaa kuolinsyihin, eikä niitä siellä ole."

THL:n edustajan mukaan varsinaiset kuolinsyytutkimukset tämän kevään aikana koronaan kuolleista valmistuu vasta ENSI vuoden lopulla!

Joo, mutta on epäilty myös ihan päin vastaista. On kuoltu koronaan mutta kuolemaa ei ole koronakuolemaksi rekisteröity. Näin varsinkin pandemian alussa. Eiköhän nuo kumoa toistensa vaikutukset. Määrät joka puolella maapalloa eivät ole tarkkoja mutta suuntaa antavia. Tärkeintä kuitenkin, että Suomessa nuo koronasta johtuvat kuolemat ovat tällä hetkellä varsin harvinaisia.

Edellinen kuolema tullu 26.6. Viime kuukaus niin 2 kuolemaa koronaan. Ainakin tässä on suomi onnistunu ihan saatanan hyvin. Oppinu hoitamaan tuota tautia.
Screenshot_2020-07-20 Finland Coronavirus 7,340 Cases and 328 Deaths - Worldometer.png

Ja ketkä huusi alussa kymmeniä tuhansia ruumiita, ketkä paisutteli tota tappajataudiksi. Jokainen joka koitti rauhoitella, hiljennettiin valtavan aggressiivisella hyökkäyksellä ja haukuttiin pelleksi.

Minullakin sellainen hatara muistikuva, että näin saattoi olla......

Minullakin sellainen hatara muistikuva, että näin saattoi olla......
Osahan sanoi että 8% tappoprosentti, osa että se siirtyy ilmateitse pelkästä hengityksestä esim sporassa. Se paisuttelu meni aivan naurettavaksi ja aina kun koitti rauhoitella, hyökättiin vahvasti vastaan.

Voin myöntää kyllä, että huolestuin alussa et voi olla aika tappava tauti. Ja aika kovaankin ääneen.

Hyviä uutisia rokotteesta, ''oxfordin''rokote saanu aikaan kahdenlaista suojaa aikaseks ilman suuria haittavaikutuksia. Tosin otos koko on hyvin pieni eikä turvallisuudesta ole vielä takeita. Näyttää ainakin hyvältä.

View: https://twitter.com/DrEricDing/status/1285210634032951299

Tuli mieleen, voikohan tästä olla kun tutkitaan isolla rahalla esim immuunivastetta ja ylipäänsä saadaan todnäk selville lisää mitä ei aikasemmin olla tiedetty, voiskohan tästä olla hyötyä muihin sairauksiin, kuten esim HIV:hen tms.?

Osahan sanoi että 8% tappoprosentti, osa että se siirtyy ilmateitse pelkästä hengityksestä esim sporassa. Se paisuttelu meni aivan naurettavaksi ja aina kun koitti rauhoitella, hyökättiin vahvasti vastaan.

Joskus puolivälissä kevättä, kun erehdyin mennä sanomaan että kesään mennessä on koronaan kuolleita vain muutamia satoja, niin voi helevetti mikä paskamyrky siitä nousikaan....

Joskus puolivälissä kevättä, kun erehdyin mennä sanomaan että kesään mennessä on koronaan kuolleita vain muutamia satoja, niin voi helevetti mikä paskamyrky siitä nousikaan....
Mä olen ollut koko ajan tällä rauhallisemmalla puolella, mutta täytyy sanoa, että jälkiviisauttahan toi on. Sä et tiennyt, vaan ennustit. Kukaan ei tiennyt. Moni ennusti päinvastaista ja onneksi olivat väärässä.

Eikö se juurikin tuolla tavalla tartu, ilmateitse?

Eikö se juurikin tuolla tavalla tartu, ilmateitse?
Joo jos joku aivastelee ja yskii, ei se nyt hengittämällä kaikkiin tartu tosta vaan. Eikö se nyt ole jo päivänselvää näillä levinneisyysluvuilla? Ilmateitse leviävä virus olisi melkein koko kansassa hyvin hätäseen. Siinä tapauksessa tuolla pitäis mennä kaasunaamari päässä.

Sinänsä turha noita ennusteita on jälkiviisastella tai myöskään vähätellä, useissa maissa tilanne eskaloitui todella pahaksi ja on sitä edelleen. Suomen osalta pahimpia ennusteita tehneet tuskin tunnistivat mikä on Uudenmaan eristämisen, rajojen sulkemisen, hiihtokeskusten, ravintoloiden ja yökerhojen sulkemisen, kassojen pleksien sekä etätyön räjähdysmäisen kasvun ja sen myötä julkisen liikenteen käytön vähenemisen vaikutus lisättynä meidän kaikkien vastuullisella käyttäytymisellä turvaväleineen.

Ilman edellä mainittuja toimia tilanne olisi jopa tässä harvaanasutussa, varautuneessa maassamme todennäköisesti ihan toinen.

Ja kysehän ei ole pelkästään kuolintilastoista, vaan siitä, paljonko porukkaa ylipäätään voidaan hoitaa covid19-taudin pahimman muodon sairastavia.

Ei voi enää sanoa ennustuksiksi kun media vetää överiksi joka kerta oli sitten kyse koronasta, sikainfluenssasta tai vaikka hullun lehmän taudista. Tietenkin motiivi on selvä: pelko myy ja klikkauksia pitää saada.

Mulla on tullut tuomiopäivän ennustuksiin epäusko jo pienenä lapsena kun koulussa näytettiin ohjelmaa jossa kerrottiin että happosateet tuhoaa lyhyen ajan sisään kaikki Euroopan metsät. Sitten kun ei mitään sellaista tapahtunut, niin mietin että siinä ohjelmassa taidettiin puhua ihan bullshittiä. Nykyään metsät kasvaa hurjaa vauhtia kun on hiilidioksidia hyvin ilmassa ja lämpöä.

Luin joku aika sitten Warren Buffetin elämänkerran ja siinä oli kohta jossa 50-luvulla oli muistaakseni hänen naapuri sanonut ettei sun kannata noita pörssisijoitus juttuja miettiä. Maailma tulee tuhoutumaan kymmen vuoden sisään. Jos Buffett olisi uskonut tuon ukon juttuja ei hän olisi ollut 30 vuoden päästä maailman rikkain mies.

Itse ajattelen että parempaan suuntaan ollaan mennossa ja suunnittelen bisnekset sen mukaan. Ei voi yrittäjänä olla kuin optimisti.

Tää korona juttu on kuitenkin mennyt vähän ihon kun tavallisten ihmisten ihmisoikeuksiin ja vapauteen on virkamiesten ja poliitikkojen toimesta niin kovalla kädellä kajottu. Paitsi Ruotsissa ja Brasiliassa ja noille maille pitää nostaa hattua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom