Koronavirus, COVID-19

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

Rokotepassi?

  • Kyllä

    Votes: 88 27,4%
  • Ei

    Votes: 233 72,6%

  • Total voters
    321
Meillä "Trumpin syyllistäjillä" tuppaa vain olemaan sangen vahva uskomus siihen, että USA kyllä nousee ajanmyötä näillä synkillä listoilla, joten kaikenlainen Euroopalle ilkkuminen on ollut, ja on edelleenkin, hivenen ennenaikaista. Eikä tähän uskomukseen tarvitse syitä etsiä edes politiikan puolelta, ihan pelkkä maantiede riittää.

Mä en ole Euroopalle ilkkunut tai eurooppalaisia poliitikkoja syyllistänyt tilanteesta. Ilkkumista vastaanhan mä olen tässä näitä faktoja esittänyt. Ruotsalaisia olen kritisoinut ja WHO on se jonka olisi pitänyt olla parhaiten kartalla tässä hommassa ja jolla asiantuntijavastuuta, sitä olen kritisoinut myös.
Ylipäätänsä olen reagoinut noihin median juttuihin missä Trumpia syyllistetään ja annetaan mielikuvaa ihan kauheasta katastrofista USA:ssa, mikä johtuu Trumpista, vaikka EU-maista monessa statsit paljon huonommat ja toimet samankaltaisia tai jopa vähempiä.
Median toiminta on ihmetyttänyt - tai eihän se oikeasti ihmetytä - mutta kuitenkin yritän pitää vähän suhteellisuudentajua tässä asiassa mukana.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oletko sitä mieltä, että USA ei ohita EU:ta tässä? Jännä asenne sulla tulevasta. Pitäiskö kaivella kirjoituksiasi, oletko itse kirjoittanut ennusteita tulevasta? Minähän en sovitellut mitään, vaan kysyin sinulta, että vaihtuuko sinun sovittelema puku siinä vaiheessa, kun argumentointisi pohjana käyttämäsi luvut kääntyvät ympäri.

Saattaa se ohittaakin, enkä mä en ole mitään pukuja sovitellut. Ja mä olen tosiaan käyttänyt näitä lukuja kontraamaan tätä Trump/USA mediahöpöä, en ole väittänyt että alhaisemmat lukemat johtuvat jostain erinomaisesta koronapolitiikasta. USA pääsi tähän ihanuuteen hieman Eurooppa jäljessä, matkustusrajoituksia mille WHO ja Eu nauroivat/pitivät "rasistisina" olivat oikea veto Trumpilta.
Muutoin ei mitään ihmeempää, USA tulee perässä ja seuraukset tulevat olemaan hyvin samankaltaiset kuin EU:lle, tiheimmin asutut alueet saavat tuta eniten, syrjemmällä päästään vähemmällä.
Trump on suurin piirtein sen tehnyt mitä terveysviranomaiset siellä ovat halunneet. Samoin kuin EU-maiden hallitukset.
Ja kohta aletaan tekemään enempi talouden ehdoilla tiukempia terveysviranomaisten kantoja vastaan.
Sekä Trump että EU. Ja olen kyllä sen puolella että niin tehtäisiin. Kuitenkin talouden tuhoamisella on iso inhimillinen hintansa silläkin.
 
Mitenkäs Ruotsin tilanne?
Suomessa media on ollut aivan hiljaa, ei ole kauhistelua mutta ei myöskään myötäilyä.
 
Mitenkäs Ruotsin tilanne?
Suomessa media on ollut aivan hiljaa, ei ole kauhistelua mutta ei myöskään myötäilyä.

Päivittäisten kuolemien trendi näyttäisi olevan laskusuhdanteessa. Nyt viikonloppuna merkitty kuolleiksi perjantaina 8, lauantaina 4 ja eilen vain 1.

1589182827852.png


Kuolleita yhteensä siis (eilisen lukemilla) 3225.

1589182936745.png


Tässä vielä pylvästä ikäryhmittäin:

1589183078635.png


Lähde: https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa


Folkhälsomyndighetenin mukaan tartunnat ja tehohoitoon joutuvien potilaiden määrä vähenee. Immuniteetin nähdään kasvavan suuressa osassa väestöä, minkä lisäksi kesää kohden lämpiävä ilma saa viruksen leviämään heikommin.

Jatkamme seurailua!
 
Huhut kertoo et Mike Pence on sairastunu koronaan.

''Kiinassa huolettavat uudet koronatapaukset
Kiinan Wuhanissa on todettu jo toista päivää peräkkäin uusia koronavirustartuntoja. Uusia oireellisia tartuntoja on todettu kaupungissa yhteensä viisi viimeisen kahden päivän aikana. Hubein maakunnassa, jossa Wuhan sijaitsee, on todettu taas 11 oireetonta tartuntaa. Kiina listaa oireelliset ja oireettomat tartunnat erikseen. Koronaviruspandemian alkupisteenä toimineessa Wuhanissa olivat viikkoja voimassa tiukat rajoitukset, joita on kuitenkin viime aikoina hiljalleen höllennetty, koska viranomaisten mukaan virus on saatu hallintaan. Ennen kahta viimeistä päivää Wuhanissa ei ole raportoitu kuukauteen uusia tartuntoja.Kiinassa on todettu yhteensä 83 000 koronavirustartuntaa.

STT-AFP''

Helvetin hyvä uutinen noi ruotsin viimepäivät.(taisiis, no ymmärrätte varmaan..)

Toivon niin että se nenäsuihkerokote mitä itäsuomen yliopisto tutkii wörkkis ja suomi ois eka maa joka saanu merkittävän lääkkeen koronaa vastaan. Suomi ja muut pohjoismaihin eka satsi. (y)(y)
 
Viimeksi muokattu:
Saattaa se ohittaakin, enkä mä en ole mitään pukuja sovitellut. Ja mä olen tosiaan käyttänyt näitä lukuja kontraamaan tätä Trump/USA mediahöpöä, en ole väittänyt että alhaisemmat lukemat johtuvat jostain erinomaisesta koronapolitiikasta. USA pääsi tähän ihanuuteen hieman Eurooppa jäljessä, matkustusrajoituksia mille WHO ja Eu nauroivat/pitivät "rasistisina" olivat oikea veto Trumpilta.
Muutoin ei mitään ihmeempää, USA tulee perässä ja seuraukset tulevat olemaan hyvin samankaltaiset kuin EU:lle, tiheimmin asutut alueet saavat tuta eniten, syrjemmällä päästään vähemmällä.
Trump on suurin piirtein sen tehnyt mitä terveysviranomaiset siellä ovat halunneet. Samoin kuin EU-maiden hallitukset.
Ja kohta aletaan tekemään enempi talouden ehdoilla tiukempia terveysviranomaisten kantoja vastaan.
Sekä Trump että EU. Ja olen kyllä sen puolella että niin tehtäisiin. Kuitenkin talouden tuhoamisella on iso inhimillinen hintansa silläkin.
Miten nuo sinun ”keksimät” luvut pitivät paikkansa. Sinähän argumentoit sanojesi mukaan vain faktoilla, etkä tietenkään kirjoita keksittyjen lukujen tai pääsi sisällä olevien spekulatiivisten tapahtumien perusteella.

”Postaus tännekin, tästä saa vähän hajua miksi USA ei tule olemaan samanlainen coronapesäke kuin Eurooppa.
Ja selviää moni muukin asia EU:n surkeudesta.
Anyway, ihan timanttia tämä video:”

”Eurooppalaiset eivät vaan voi alkaa käyttämään hydroksiklorokiinia covidin hoidossa, koska Trump on puhunut sen puolesta ja Trumpin puheet on aina pakko saada jotenkin näyttämään huonolta.”

Todellinen tomiantti tuo video tosiaan. Joku puhdas hupiukko tuubissa vakuuttelee, että Jenkeissä ja Venäjällä kaikki on kunnossa. Niinhän sen sitten täytyy olla ja joka muuta väittää, on hateri, joka argumentoi maailmanlaajuisen salaliiton äänellä...
 
Miksi suomalaisen kesän "lämpö" saisi koronan leviämään heikommin? Eikö Espanjassa ja Italiassa kevätkeli ole verrattavissa pohjoisen kesään. Vai olisiko tilanne vielä vaikeampi, jos siellä olisi ollut kylmempää :unsure:
 
Iltalehti: Oli kuumetta, päänsärkyä, lihassärkyä, hengenahdistusta ja kaikkea mahdollista. Koronan potemisessa meni neljä viikkoa ja sen jälkeen on ollut nyt pari viikkoa toipumista, Jari Litmanen kertoo...
 
"maltsu" ottanut listoilleen mm. kolme kääpiövaltiota, jotta Usa ei pääse listoille. Seuraavassa sitten EU-maat, jotta Britannia ei pääse listoille :) Ehkä siksi, että Johnsonia on pidetty jonkinlaisena "pikkutrumpina"? Näyttää siltä, että UK voi nousta vielä ykköseksi Euroopassa (jos ei ole jo). Belgiassa taas koronakuolleiksi on määritelty suurin piirtein kaikki epäilyksetkin.

Mitä muuten tulee koronaan, niin vaikeaa tuo täystukahduttaminen näyttää olevan, jos ei edes Wuhanissa ole siinä onnistuttu. Voi olla, että meidän on nyt vaan totuteltava elämään koronan kanssa (mahdolliseen rokotteeseen asti) ja pidettävä sitä vaan jotenkin hallinnassa. Tukahduttamisyritykset johtavat siihen, että heti kun rajoituksia puretaan, alkaa tartuntoja tulla lisää ja niistä sitten taas panikoidutaan. Jos Ruotsi olisi onnistunut paremmin vanhustensa suojaamisessa, se on ehkä muuten valinnut oikean linjan. Ainakin rajoituksista luopuminen käy jouhevammin eikä tartunnoista hypitä heti seinille.
 
"maltsu" ottanut listoilleen mm. kolme kääpiövaltiota, jotta Usa ei pääse listoille. Seuraavassa sitten EU-maat, jotta Britannia ei pääse listoille :) Ehkä siksi, että Johnsonia on pidetty jonkinlaisena "pikkutrumpina"? Näyttää siltä, että UK voi nousta vielä ykköseksi Euroopassa (jos ei ole jo). Belgiassa taas koronakuolleiksi on määritelty suurin piirtein kaikki epäilyksetkin.

Mä laitoin kaikki maat TOP10 kun sellaisen perään kyseltiin. Mitään itse sorkkimatta kaikista maailman maista. Siinä listalla on myös UK.

Aiempi keskustelu oli EU vs. USA. Niin laitoin EU-maat ja USA TOP10 listan. Siinä ei ole UK:ta kun se ei kuulu EU:hun, samoin kääpiövaltiot Andorra ja San Marino eivät kuulu.

Tässä on TOP10 lista kaikista ilman kääpiömaita.
Nyt olen tehnyt kaikkeni että lista on yleisön toiveiden mukainen.

1. Belgia
2. Espanja
3. Italia
4. UK
5. Ranska
6. Ruotsi
7. Hollanti
8. Irlanti
9. USA
10. Portugal

Tämäkään ei varmaan kelpaa?
 

Noniin, kylillä tapahtuu. Viime perjantaina ollut täällä jonkin sortin parkkipaikkafestivaalit, missä ollut poliisin mukaan arviolta yli 1000 ihmistä paikalla. Porukkaa yläasteikäisistä nelikymppisiin juomassa ja sotkemassa paikkoja. Sillälailla.
 
Mitenkäs monta tartuntaa maailmalla on pystytty yhdistämään kuntosaleihin? Näitä juttuja kun on ollut, että supertartuttaja on lähtenyt baarikierrokselle ja tartuttanut puoli kaupunkia. Vasta oli lehdessä juttua, kun Etelä-Koreassa pelkäävät toista aaltoa ja joku sälli oli baarikierroksella tartuttanut kahdeksankymmentäjotain henkilöä. Niin kai niitä on kuntosaleillekin onnistuttu yhdistämään?
 
Mitenkäs monta tartuntaa maailmalla on pystytty yhdistämään kuntosaleihin? Näitä juttuja kun on ollut, että supertartuttaja on lähtenyt baarikierrokselle ja tartuttanut puoli kaupunkia. Vasta oli lehdessä juttua, kun Etelä-Koreassa pelkäävät toista aaltoa ja joku sälli oli baarikierroksella tartuttanut kahdeksankymmentäjotain henkilöä. Niin kai niitä on kuntosaleillekin onnistuttu yhdistämään?
Harvalla salilla käy päivässä edes 80 ihmistä tällä hetkellä. Lähikontaktissa yleensä nolla ihmistä. Ja kaikki hinkkaa laitteita kun kipeetä pillua aineilla. Kyllä sen ennemmin saa matkalla salille melkein kun sieltä.
 
Mitenkäs monta tartuntaa maailmalla on pystytty yhdistämään kuntosaleihin? Näitä juttuja kun on ollut, että supertartuttaja on lähtenyt baarikierrokselle ja tartuttanut puoli kaupunkia. Vasta oli lehdessä juttua, kun Etelä-Koreassa pelkäävät toista aaltoa ja joku sälli oli baarikierroksella tartuttanut kahdeksankymmentäjotain henkilöä. Niin kai niitä on kuntosaleillekin onnistuttu yhdistämään?
Harvalla salilla käy päivässä edes 80 ihmistä tällä hetkellä. Lähikontaktissa yleensä nolla ihmistä. Ja kaikki hinkkaa laitteita kun kipeetä pillua aineilla. Kyllä sen ennemmin saa matkalla salille melkein kun sieltä.
Meitsillä on salilaukku jo pakattu. Tänään yöllä salille, Jos oisin heränny niinkun oisin toivonu tyyliin 3-4 aikaan niin oisin aamuyöllä lähteny. Tänää puolilta öin,(ekaa kertaa 2kk) on käsidesit messissä, on pesuaineet ja pelit pensselit. Pari kertaa reenin aikana pesee saippualla kunnolla ja pari kertaa desifioi räpylät ja ei koske kasvoja niin jos tuon shown aikana mä saan koronan niin sitten en voi kyllä asialle mitään. :oujee:(tääkin on ihan överi varautuminen)

Uskosin et baarissa ollaan paljon rennommin ja lähekkäin ja pidemmän ajan.

Nyt kun tän sanoin, niin ette jumalauta nyt tuu kaikki 90k pakkislaista mun kaa samalle salille..

edit. tuli muuten mieleen, rupee ymmärtää ja huomaamaan, miten helvetin tärkeetä monelle liikkuminen ja reenaaminen on. Ylelläkin joku mies henkilö sano, että kaikista siisteintä on kun kuntosalit aukee. :)
 
Viimeksi muokattu:
Harvalla salilla käy päivässä edes 80 ihmistä tällä hetkellä. Lähikontaktissa yleensä nolla ihmistä. Ja kaikki hinkkaa laitteita kun kipeetä pillua aineilla. Kyllä sen ennemmin saa matkalla salille melkein kun sieltä.
Jokseenkin naurattanut kun meidänkin sali halusi toimia "vastuullisesti" ja pistää ovet kiinni, no porukka käynyt muilla saleilla niin kuinka paljon on sitten hyötyä ollutkaan. Nyt aukeaa taas mutta rajoitetaan ihmisten määrää, en kyllä tiedä kuinka kauan tämä jatkuu.
 
Harvalla salilla käy päivässä edes 80 ihmistä tällä hetkellä. Lähikontaktissa yleensä nolla ihmistä. Ja kaikki hinkkaa laitteita kun kipeetä pillua aineilla. Kyllä sen ennemmin saa matkalla salille melkein kun sieltä.
No sepä se. Haluaisin vain vahvistuksen sille, tai tiedon että olen väärässä, kun kuvittelen edelleen, että taannoinen kuntosalien demomisointi oli aika pahasti yliammuttua.
Meitsillä on salilaukku jo pakattu. Tänään yöllä salille, Jos oisin heränny niinkun oisin toivonu tyyliin 3-4 aikaan niin oisin aamuyöllä lähteny. Tänää puolilta öin,(ekaa kertaa 2kk) on käsidesit messissä, on pesuaineet ja pelit pensselit. Pari kertaa reenin aikana pesee saippualla kunnolla ja pari kertaa desifioi räpylät ja ei koske kasvoja niin jos tuon shown aikana mä saan koronan niin sitten en voi kyllä asialle mitään. :oujee:

Uskosin et baarissa ollaan paljon rennommin ja lähekkäin ja pidemmän ajan.

Nyt kun tän sanoin, niin ette jumalauta nyt tuu kaikki 90k pakkislaista mun kaa samalle salille..
Mun oli myös tänään tarkoitus mennä sinne. Mutta menen kyllä ihan ihmisten aikaan enkä kyllä stressaa yhtään ylimääräistä. Onko tässä nyt joku 6-7 viikkoa mennyt etten ole siellä käynyt. Sekin oli kyllä vahinko. Silloin koronapaniikin alussa mulla oli joku outo pitkittynyt flunssa mikä ei iskenyt kunnolla missään vaiheessa, mutta kesti ja kesti kai kolme viikkoa sellaisena, kunnes lopulta räjähti kunnolla ja nokka vuosi kuin seula yhden viikon. En missään vaiheessa uskonut sen olevan koronaa, mutta jättäydyin pois varmuuden vuoksi. Viimeiset pari viikkoa olen chillaillut sitten muuten vain, kun vittuakos tässä. Vahinko tapahtui jo ja progression saa aloittaa taas alusta.

Jokseenkin naurattanut kun meidänkin sali halusi toimia "vastuullisesti" ja pistää ovet kiinni, no porukka käynyt muilla saleilla niin kuinka paljon on sitten hyötyä ollutkaan. Nyt aukeaa taas mutta rajoitetaan ihmisten määrää, en kyllä tiedä kuinka kauan tämä jatkuu.
Mä mietin ihan samaa eilen kun olin koiran kanssa lenkillä. Että mitähän ne ajatteli? Halusivat peeärrää näyttämällä olevansa vastuullisia? Kun oikeasti homma meni niin, että vastuullisiksi itsensä tuntemat ihmiset jättäytyivät pois salilta huolimatta siitä oliko sali kiinni vai ei ja loput vaihtoi sitten salia. Prosentuaalisesti varmaan aika pieni osuus joka jättäytyi salilta pois pakosta.
 
Viimeksi muokattu:
Mä mietin ihan samaa eilen kun olin koiran kanssa lenkillä. Että mitähän ne ajatteli? Halusivat peeärrää näyttämällä olevansa vastuullisia? Kun oikeasti homma meni niin, että vastuullisiksi itsensä tuntemat ihmiset jättäytyivät pois salilta huolimatta siitä oliko sali kiinni vai ei ja loput vaihtoi sitten salia. Prosentuaalisesti varmaan aika pieni osuus joka jättäytyi salilta pois pakosta.
Ja olen melko varma, että se pr-temppu kusi pahasti jos se tarkoituksena oli. Ihmiset ei muista muutaman kuukauden päästä pätkääkään kun ovat salikorttia ostamassa. Ei ne nyt mene ja osta 10km päässä olevalta salilta korttia koska sali piti ovensa kiinni, vaan ne ostaa sen lähisalilta vaikka se olisikin ollut auki koronan ajan.
 
Ja olen melko varma, että se pr-temppu kusi pahasti jos se tarkoituksena oli. Ihmiset ei muista muutaman kuukauden päästä pätkääkään kun ovat salikorttia ostamassa. Ei ne nyt mene ja osta 10km päässä olevalta salilta korttia koska sali piti ovensa kiinni, vaan ne ostaa sen lähisalilta vaikka se olisikin ollut auki koronan ajan.
Niin ja osa niistä jotka vaihtoi auki olevalle salille, jäävät sinne, vaikka se entinen oma sali avaakin ovensa.
 
Back
Ylös Bottom