Konginkankaan rekkakuljettajalle syytteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu

mxm

Lähde: http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=83007
"Konginkankaan suuronnettomuus on johtanut useisiin syytteisiin.

Valtionsyyttäjä Mika Illman on nostanut onnettomuusrekkaa kuljettanutta miestä vastaan syytteet 23 kuolemantuottamuksesta. Lisäksi nelikymppinen mies saa syytteen liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja neljästä vammantuottamuksesta. Muille syytteitä ei tule.

Rekka ja linja-auto kolaroivat tuhoisasti Konginkankaalla Keski-Suomessa viime vuoden maaliskuussa. Onnettomuuden tutkintalautakunnan äskettäin ilmestyneen raportin mukaan tapaus oli usean tekijän summa. Illman kuitenkin katsoo, että rekan kuljettaja teki ratkaisevan virheen.

- Tutkintaraportista voi tietysti lukea perusteita sekä puolesta että vastaan. Minun tulkintani on, että liikennevirhe on sattunut. Se taas on kytköksissä auton hallinnan menetykseen, yhteentörmäykseen ja kuolemiin.

Illman myöntää, että kuljettajan tilanne oli onnettomuushetkellä hankala.

- Oikeuden asiana on punnita, onko tässä kyse rikoksesta vai puhtaasta tapaturmasta.

Syytteitä käsitellään aikanaan Äänekosken käräjäoikeudessa. Oikeudenkäynti alkaa vasta ensi vuoden puolella.

Kuljettaja kiistää syyllisyytensä

Onnettomuusrekkaa kuljettanut mies kiistää syyllistyneensä kuolemantuottamuksiin. Miehen puolustusasianajaja Tero Lakka painottaa, että tulevassa oikeudenkäynnissä keskeinen kysymys on ajoneuvoyhdistelmän tilannenopeus.

Tien pinta muuttui kuljettajan mukaan kuivasta erittäin liukkaaksi niin äkkiä, ettei hänellä ollut mahdollisuuksia sovittaa tilannenopeuttaan vastaamaan muuttuneita oloja.

Puolustuksen mukaan tie onnettomuuspaikalla oli raskaalle ajoneuvolle täysin ajokelvoton. Lakka korostaa, että onnettomuuteen vaikuttivat useat syyt, jotka liittyvät ajoneuvojen kuljettajiin sekä tien ennakoimattomaan liukkauteen, uraisuuteen ja kaltevuuden vaihteluun."

Aika vaikean tapauksen taas saa oikeus selvittää. Tuona hetkenähän oli erittäin huono keli ja tietyöt tekemättä. Mitäs mieltä on Pakkiksen käräjät?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun mielestä ei tarvisi tulla mitään syytteitä. Eiköhän kuski ole jo henkisestä pahoinvoinnista saanut tarpeeksi rangaistusta. Näkisin tämän enemmänkin tapaturmana kuin kuolemantuottamuksena.

Tässä täydellisen maallikon mielipide.

Sama. Kuljettajalla on varmasti isot omantunnon tuskat ja syyttänyt vain itseään. Taas sellainen tilanne jossa vaan jonkun pää halutaan pölkylle, jotta asiasta päästäisiin nopeasti eroon. Turmassa kuolleiden ja loukkaantuneiden omaisetkin ovat varmasti syyllistäneet kuljettajaa liikaa. Tutkimustenkin mukaan se oli vaan monen sattuman summa...

"emmää täsä syyllissi kaippa, Lahtist ja konekiväri mä kaippa"

Jo laki kuitenkin vaatii ilmeisesti syytteiden nostamisen, oli moraaliselta kannalta asia miten hyvönsä. Ja systeemin toiminnan kannalta ei sinänsä voida myöskään joustaa, vaikka tuomioissa varmaan eri tekijät näkyvätkin.

jitsi sanoi:
"emmää täsä syyllissi kaippa, Lahtist ja konekiväri mä kaippa"
:D
Aivan samaa mieltä olen Elchubagabran ja Accordin kanssa tässä asiassa. Eiköhän mies ole tarpeeksi tästä kärsinyt ja juuri kun on pääsemässä mahdollisesti tapahtumasti hieman yli niin rapsahtaa syyte 23 kuolemantuottamuksesta. :(

Elchubagabra sanoi:
Mun mielestä ei tarvisi tulla mitään syytteitä. Eiköhän kuski ole jo henkisestä pahoinvoinnista saanut tarpeeksi rangaistusta. Näkisin tämän enemmänkin tapaturmana kuin kuolemantuottamuksena.

Tässä täydellisen maallikon mielipide.

Samaa mieltä. Tosin laki on laki, ja liikkenneonnettomuuksissakin yleensä "syyllinen" saa jonkinasteisen tuomion. Väärin mielestäni, mutta laissa ei IMO voi noudattaa maalaisjärkeä, vaikka tässä tapauksessa se olisi suotavaa.

Jos joku nyt tajus tuosta viestistä jotain...:nolo:

Lain mukaanhan näissä tapauksissa aina syytteet nostetaan.

Kuski tosin kantaa taakkaansa hautaan asti, eiköhän siinä olisi jo riittävästi
rangaistusta.

Kyllä tällaisessa tapauksessa on vaikea sitä syyllistä lähteä hakemaan...varmasti on kuljettajalla elämä pilalla jo muutenkin :( Tossa kolarissa kuoli kaksi mun koulukaveria ja mun opettajan tytär, ei ole omaisillakaan tietenkään helppoa.

Ei nyt kuulosta ihan oikeudenmukaiselle mun korviin.. Kun vertailee näihin naurettavan pieniin syytteisiin mitä ihmisille on jaettu esim perheensä/vaimonsa/lapsiensa murhista..

Muutenkin varmasti kyseisen kuljettajan elämä aika totaalisesti pilalla niin tämä syyte ja taas julkinen myllytys päälle niin ei voi kun toivoa jaksamista kuljettajalle tai järkeä syyttäjille..

Mitä jos kuski todetaan syyliseksi? Kuski maksaa koko ikänsä jotain korvauksia vai istuu linnassa loppu elämänsä? Varmaan jo nyt kuskilla niin kovat henkiset paineet että tuohan syyttäminen tai ainakin viimeistään rangaistukset ajavat miehen loppuun ja taas yksi uhri lisää...

Minusta kuskia vastaa ei todellakaan pitäisi nostaa mitään syytteitä, tuskin se kuskin vika on että lastin on toimitettava perille tiettyyn aikaan tai muuten menee työpaikka alta. Oman perheeni keskuudessa on muutama rekkakuski ja voin totuuden mukaisesti sanoa että jos se olis kuskista kiinni niin matka varmasti ajettaisiin rajoitusten mukaan.

Tietysti ymmärrän myös omaisten tuskan, enkä vähättele sitäkään yhtään

Mutta joskus tapahtuu vain semmoista jolle kukaan ei mahda mitään :(

Jampan loppuelo ei oo helppoo ja sit vielä tollaset törkeet syytteet päälle. Huhhahhei. Oikeus on voittanut taas.

Ja pakko lisätä. Sitten päälle nämä kaikenmaailman raiskarireiskat ja "hakkaanpa piripäissäni kaikki"-pertit saa sen puolen vuoden kakun jos nyt yleensä ottaen edes vaivutuvat oikeuteen saapumaan. Saatana.

Samaa mieltä minäkin. Suorastaan aivan perseestä. Ihme jos kuski ees pystyy ajamaan enään, niin vielä tämäkin, 23 kuoleman tuottamusta?! mitä vittua!!? Ei tossa ole mitään järkee. Kuskin elämä on varmasti pilalla nyt, niin tästä eteepäin ei voi muutakuin mennä alas päin henkisesti.
Se kuski tahallaan rekaa niitannu linkkiä päin, huono keli, toi menee täysin sää olosuhteiden piikkiin.

mxm sanoi:
Lähde: http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=83007

Onnettomuuden tutkintalautakunnan äskettäin ilmestyneen raportin mukaan tapaus oli usean tekijän summa.

Illman myöntää, että kuljettajan tilanne oli onnettomuushetkellä hankala.

Tien pinta muuttui kuljettajan mukaan kuivasta erittäin liukkaaksi niin äkkiä, ettei hänellä ollut mahdollisuuksia sovittaa tilannenopeuttaan vastaamaan muuttuneita oloja.

Eikö noi nyt kerro kaiken olennaisen. Totta kai oikeudelle lopullinen päätös kuuluu, mutta haiskahtaa noi syyttäjänkin lausunnot just sellasilta mitä pilkunviilaja lakimiehiltä voi odottaa. Varmaan olis kuskikin jotain voinut tehdä toisin. Nussimalla sitä lakikirjaa varmaan rikko vähän jotain lakipykälääkin, on ne sen verran tiheellä kammalla säädetty. Eri asia on sitten miten asiat menee käytännössä. Kuten sanottu useiden asioiden summa. Antas olla jo.

Mä taas näkisin tän silleen, että kuljettajalle on parempi, että asia käsitellään oikeudessa ja siitä tulee tuomio suuntaan tai toiseen. Sitten asia on käsitelty ja mahdolliset tuomiot kärsitty, eikä mitään jää "ilmaan roikkumaan".

Syyttäjää haastateltiin juuri uutisissa. Totesi, että kyseessä on itse asiassa varsin yleinen ja tavallaan vähäinen liikenteessä tapahtunut virhe, jolla tällä kertaa oli mahdollisimman pahat seuraukset. Tämän vuoksi syyttäjä ei välttämättä hae rangaistusta seurausten (kuolleiden lukumäärän) vaan syynä olleen virheen mukaan. Eli ilmeisesti ristiinnaulitseminen ei ole tavoitteena.

Onnettomuuksissa joissa on täysperävaunurekka osallisena ja joku kuolee, syytetään aina rekkakuskia kuolemantuottamuksesta. Vaikka rekka olisi paikallaan ja siihen täräyttää joku ja kuolee. Laki menee ilmeisesti näin.

Tuttuni vaari ajeli talviyönä töistä kotiin hirveässä lumisateessa. Teitä ei ollut aurattu ja joku mies käveli keskellä tietä. (auton jättämiä jälkiä pitkin) Pappa ei nähnyt kävelijää ja ajoi tämän päälle.. Mies menehtyi välittömästi.. Syytteeksi vaari sai koulemantuottamuksen ja rangaistukseksi 20mk sakkoa.. Joten en usko että tästä nyt ainakaan mitään linnaa tulee..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom