Kokkausketju, reseptit

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Sanokaapa nyt kauanko ja missä lämpötilassa 2-3 cm vahvaa sisäfilepihviä pitää uunittaa paiston jälkeen että siitä saa well donea. Emäntä kun vaatii (pilaamaan) pihvin paistamalla se läpi kypsäksi, ja eihän se ikinä onnistu. Taas eilen jäi mediumiksi vaikka kuinka yritin paistaa...

Sanokaapa nyt kauanko ja missä lämpötilassa 2-3 cm vahvaa sisäfilepihviä pitää uunittaa paiston jälkeen että siitä saa well donea. Emäntä kun vaatii (pilaamaan) pihvin paistamalla se läpi kypsäksi, ja eihän se ikinä onnistu. Taas eilen jäi mediumiksi vaikka kuinka yritin paistaa...
Haha! Teillä on sama taistelu kuin meillä. Aina vituttaa, kun täytyy pilata hyvä pihvi. Itse olen uunittanut yleensä kymmenisen minuuttia ja on ne tähän asti kelvanneet.

Kymysys: Mihin ruokaan pistän ylijääneet pestot? Kanapastaan käytän puoli purkkia (n. 100g) pestoa, ja ylijäämä menee pilalle muutamassa päivässä. Ehdotuksia loppusijoituspaikasta?
Kuten jo edellä kävi ilmi, pesto käy lähes mihin tahansa johon voisi kuvitella laittavansa mozzarellaa tai muuta juustoa ja tomaattia, itse olen tuikannut sitä mm. munakkaaseen (siinäkin kirsikkatomaattien ja juuston seuraksi, yhdeltä puolelta paistettaessa puoliksi hyytyneeseen pinnalle).

5 päivää onnistunutta dieettiä takana. On siis h*lvetin korkea aika ottaa muutama lisäkalori ja herätellä kroppaa uudelle viikolle. Tällä kertaa testaamme tuunattua metripitsaa. Tuossa kun uutena vuotena mutrusteltiin tätä mössöä niin tultiin tulokseen, että melkoista pullaa se on yksinään mutta saattaisi toimia varsin hyvin pitsapohjana/kantena. Ja voi Veikkonen, kyllähän se toimi :kuola:

Tuunattu metripitsa

Tarvikkeet:
- 2 metripitsaa
- 1 kg jauhelihaa
- 300 g salamia
- 150 g aurajuustoamurua
- 150 g mozzarellajuustoa
- 1 pkt paprikan makuista koskenlaskijajuustoa
- 2 pkt pekonia
- 1 tlk ananasrenkaita
- 1 iso tlk persikoita
- 1 tlk herkkusieniä
- 1 pussukka katkarapuja
- pippurisekoitusta
- suolaa
- valkosipulisuolaa
- oreganoa
- 1 kananmuna
- korppujauhoa
- voita paistamiseen

1. Tarkista ostokset.
attachment.php

2. Tässä vaiheessa törmätäänkin sitten ensimmäiseen ongelmaan. Metripitsojen suunnittelija ei ole selkeästikään huomioinut uunien standardikokoja. Tässä tilanteessa ratkaisumalleja on tietysti kaksi. Voimme tilata Upolta uuden uunin tai sitten lähdemme käyttämään hyväksi uunista löytyviä kuutioita. Nälän ja ajanpuutteen vuoksi päädymme tuohon jälkimmäiseen vaihtoehtoon.
attachment.php

3. Pilkotaan metripitsat neliöiksi (20x20). Yli jää 10 cm pala, joka yhdistetään toisesta pitsasta jäävän vastaavan palan kanssa.
attachment.php

4. Yllätehty ratkaisu aiheuttaa sen, että jauhelihaa ei voida enää survoa pitsan väliin sillä se oletettavasti valuisi juuston mukana ulos. Ratkaisemme ongelman paistamalla jauhelihan pihveiksi. Sekaan laitamme salamipussin. Samaan kippoon myös aurajuusto, 1 kananmuna, 1 dl korppujauhoja, loraus maitoa, sopivasti pippurisekoitusta, valkosipulisuolaa sekä tavallista suolaa. Vaivataan reilusti.
attachment.php

5. Leivo 5 kpl pitsaneliöiden kokoisia neliöitä.
attachment.php

6.Paistellaan voissa.
attachment.php

7. Samaan syssyyn paistellaan pekonit.
attachment.php

8. Tämä sisältö muodostaa pekonin kanssa pitsan sielun. Kaulitaan koskenlaskijajuusto sopivan kokoiseksi mahtumaan yhteen välikköön.
attachment.php

9. Esipaista pitsapalat. Semmoinen 8 min ja 200 astetta. Älä paista valmiiksi asti sillä heitämme kohta tavarat uudestaan uuniin.
attachment.php

10. Kasaa rojut pöydälle ja hahmottele välikköihin tulevien tavaroiden määrä.
attachment.php

11. Juustoa kannattaa heittää jokaiseen väliin, sillä se toimii oivallisena sidosaineena. Pitsan painopistettä kannattaa ohjata mahdollisimman alas, jotta torni pysyy uunissa stabiilina. Tätä voi edesauttaa laittamalla esim muutama pihvi heti ensimmäiselle pitsalevylle.
attachment.php

12. Riskejä ei tällä kertaa oteta vaan tehdään kunnollinen paalutus ennen uuniin laittoa. Varrastikut toimivat erinomaisesti.
attachment.php

13. Poika uuniin (noin 10 min ja 200 astetta).
attachment.php

14. Nautiskellaan vuosikerta - Aku Ankan seurassa. Ruokajuomaksi tämä pöperö huutaa olutta, mutta kun tässä vietellään (ainakin vielä toistaiseksi) tipatonta kuukautta niin pitää tyytyä limppariin.
attachment.php

Kaloreita 9130k ja prodea 615g. Näillä pärjäilee taas hetken.
attachment.php

Liitteet

• 0108_12.webp
    0108_12.webp
    35,3 KB · Katsottu: 177
  • 0108_9.webp
    0108_9.webp
    42,2 KB · Katsottu: 2 030
  • 0108_14.webp
    0108_14.webp
    52,2 KB · Katsottu: 2 040
  • 0108_1.webp
    0108_1.webp
    62,8 KB · Katsottu: 2 412
  • 0108_6.webp
    0108_6.webp
    39,6 KB · Katsottu: 2 030
  • 0108_15.webp
    0108_15.webp
    38,6 KB · Katsottu: 1 989
  • 0108_10.webp
    0108_10.webp
    40,2 KB · Katsottu: 2 031
  • 0108_11.webp
    0108_11.webp
    58,4 KB · Katsottu: 2 020
  • 0108_13.webp
    0108_13.webp
    50,7 KB · Katsottu: 2 036
  • 0108_4.webp
    0108_4.webp
    92 KB · Katsottu: 2 056
  • 0108_16.webp
    0108_16.webp
    43,9 KB · Katsottu: 1 984
  • 0108_7.webp
    0108_7.webp
    43,9 KB · Katsottu: 2 033
  • 0108_8.webp
    0108_8.webp
    42,4 KB · Katsottu: 2 026
  • 0108_3.webp
    0108_3.webp
    67,7 KB · Katsottu: 2 560
  • 0108_5.webp
    0108_5.webp
    55,5 KB · Katsottu: 2 045
  • 0108_2.webp
    0108_2.webp
    31,6 KB · Katsottu: 2 048
Haarukalla ja veitsellä palasia ja ohjataan suuhun.

En laskenut hiilareita (enkä kyllä haluakaan tietää), mutta ei välttämättä ole mikään paras vaihtoehto ketodieetille.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Tomaattia viipaleina. Mozzarellapallo viipaleina vuoronperään tomaatin väliin. Päälle merisuolaa myllystä, vähän mustapippuria myllystä, hyvälaatuista oliiviöljyä ja pieniä tippoja pestoa. Koristeeksi Basilikan lehtiä. Mozzarellasalaatti on valmis.

Integrandilla kohtuu tukevan näköset eväät. Kiitokset taas Hupelle hyvästä reseptistä. Schwarzbier lihapataa testailin ja oli erittäin suunmyötäistä. Joutui poistamaan kaupasta valurautapadan juuri kyseistä apetta varten, mutta eiköhän sille löydy käyttöä tämän jälkeenkin :)

Integrandilla kohtuu tukevan näköset eväät. Kiitokset taas Hupelle hyvästä reseptistä. Schwarzbier lihapataa testailin ja oli erittäin suunmyötäistä. Joutui poistamaan kaupasta valurautapadan juuri kyseistä apetta varten, mutta eiköhän sille löydy käyttöä tämän jälkeenkin :)

Hyvä että maistui. Tuo ei ole lihapatojen parhaimmistoa mutta hyvää apetta sekin.

Onko jollain takuuvarmoja vinkkejä, joilla jokaisen pitan saisi kohoamaan?

Itse tein pitoja onnistuneesti niin, että kaulitsin ne suht ohuiksi (1 cm), paljon pienemmpiksi lätyiksi, noihin sun verrattuna. Ihmeen onttoja ja ohkasia noi sun, ei mielestäni sellasen aidon pitan näkösiä. Olen myös käsittänyt, että tarpeeksi kuuma lämpötila pakottaa sen ilman laajenemaan ja siitä syntyy se tasku.

Voi olla, että kaulitsit liian ohuita ja isoja lättyjä noista ja siksi ei kohonnut.

Ps. Olen karvakäsi! 8-)

Pakasteseitiä tuli tehtyä. Thaityylisen marinaadin väsäsin, sitten kurkumalla maustettuja kukkakaaleja, basmatiriisiä ja päälle makeaa chilillä maustettua kastiketta:

thaikala1.jpg

Sitten soossi päälle:
thaikala3.jpg

Lähikuvaa:
thaikala2.jpg

Itse tein pitoja onnistuneesti niin, että kaulitsin ne suht ohuiksi (1 cm), paljon pienemmpiksi lätyiksi, noihin sun verrattuna. Ihmeen onttoja ja ohkasia noi sun, ei mielestäni sellasen aidon pitan näkösiä. Olen myös käsittänyt, että tarpeeksi kuuma lämpötila pakottaa sen ilman laajenemaan ja siitä syntyy se tasku.

Voi olla, että kaulitsit liian ohuita ja isoja lättyjä noista ja siksi ei kohonnut.

Ps. Olen karvakäsi! 8-)

Uusi yritys paksummalla (ehkä 6 mm) ja pienemmällä lätyllä:

_small.jpg

_small.jpg

Tein kaksi ylijääneestä taikinasta ja kumpikin kohosi onnistuneesti. En tiedä sitten onko nuo pitoja vai mitä, mutta ainakin olivat sopivan kokoisia ja jämäköitä pitämään täytteitä sisällään. Kiitokset vinkistä!

Integrandille pitäs saada oma kokkishow, just äijämenoa kun kaikki paistetaan voissa ja annokset mitataan rullamitalla. :lol2:

Pidetään kaverin kanssa karjalanpiirakkatalkoot ja nyt tiedustelisin, että mikä on venhäjauhojen ja ruisjauhojen oikeaoppinen suhde, jotta piirakoista saadaan "aitoja"? Ja mitä muita vinkkejä osaisitte antaa, jotta piirakoista tulisi täydellisiä. Jos ette tiedä, niin kysykääpähän äipältä tai mummolta.

Olen leiponut noita piirakoita pari kertaa aiemmin, mutta en enää kunnolla muista millä reseptillä olen tehnyt ne.

Tulee nyt vähän myöhässä tämä postaus mutta itse olen laittanut (Mummon ohjeiden mukaan +80v kokemusta) esim 5dl ruistaikinaan noin puoli desiä vehnäjauhoja, eli sen verran että se vähän tuo sitkoa. Pelkistä ruisjauhoistakin olen tehnyt mutta sitten saa olla aika tarkkana niiden kuorien teon kanssa.

Tein kaksi ylijääneestä taikinasta ja kumpikin kohosi onnistuneesti. En tiedä sitten onko nuo pitoja vai mitä, mutta ainakin olivat sopivan kokoisia ja jämäköitä pitämään täytteitä sisällään. Kiitokset vinkistä!

Hyvältä näyttää! Kiva että onnistui! :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom