Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
^voi hitsit, on kyllä ihan ihan pakko tehdä munkkeja vapuks!! Nyt alko sit niin pali tekeen mieli!
^yäk, mä olen yhen ainoon kerran syöny tippaleipiä kun tehtiin koulun köksäntunnilla (siitä nyt on aikaa) ja ne paistettiin vanhentuneessa rasvassa. Sen jälkeen ei oo pali tehny mieli maistella...jaiks!!:urjo:
Miten pitkään paistorasva (kankaan läpi puhdistettu/siivilöity rypsiöljy) säilyy kylmässä suljetussa astiassa? Pari kuukautta ollut...
Voi olla, että säilyy ajan X, mutta tottahan öljy alkaa härskiintymään heti kun se pääsee ilman kanssa kosketuksiin. Kuumuus tietysti nopeuttaa tätä. Siispä jos tekee muut asiat keittämisessään ns. viimeisen päälle tai ainakin pyrkii mahdollisimman maittavaan lopputulokseen, niin miksipä heikentää lopputuloksen laatua mahdollisesti vanhalla öljyllä. Eritoten kun rypsäri tjsp. ei suhteessa paljoa maksa.
No kyllähän tuommoinen 5-6L annos tuota maksaa jo aikalailla. Jos sillä sen 10 munkkia vappuna paistaa niin tulee munkeille hintaa pari euroa kipale.
Aika pirusti öljyä. Minkä ihmeen takia noin helvetin paljon?
Meillä ostetaan vapuksi pari pakettia kookosrasvaa (ei kärytä pätkääkään) ja niillä keittelee helposti sen pari-kolkytä munkkia.
Meillä ostetaan vapuksi pari pakettia kookosrasvaa (ei kärytä pätkääkään) ja niillä keittelee helposti sen pari-kolkytä munkkia.
No toi rasvakeitin on aika iso. No ei siihen mene kai kuin jotain reipas 3 litraa.
Tätä tein juuri ensimmäistä kertaa, on pitänyt tehdä aiemminkin. En laittanut etikkaa ja kapriksia vain yhden pienen purkin, olisko siinä 2-3rkl. Perunat jätin isoiksi sekalaisiksi "biiteiksi". Sinapiksi pistin tietenkin ranskalaista Dijon Originalea (Maille). Suomen ruskeita kurapaskoja ei voi ruoanlaitossa käyttää, ne käy vain makkaran päälle ja niillä saa ruoat pilalle.Nämä reseptit ja kuvat olen laittanut tänne aiemminkin, mutta mielestäni ne sopivat vappusyöminkeihin. Nämä kaikki salaatit ovat mun mielestä maukkaita:
PERUNASALAATTI
(yht. noin 3700g = noin 15 hengelle)
Eiks joku vois tehdä tippaleipiä, että pääsisi fiilistelemään? Mä oon tehnyt niitä joskus vuonna yks ja kaks eikä se vaikeeta ollut.