Kokkausketju, reseptit

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
^voi hitsit, on kyllä ihan ihan pakko tehdä munkkeja vapuks!! Nyt alko sit niin pali tekeen mieli! :)

^yäk, mä olen yhen ainoon kerran syöny tippaleipiä kun tehtiin koulun köksäntunnilla (siitä nyt on aikaa) ja ne paistettiin vanhentuneessa rasvassa. Sen jälkeen ei oo pali tehny mieli maistella...jaiks!!:urjo:

^yäk, mä olen yhen ainoon kerran syöny tippaleipiä kun tehtiin koulun köksäntunnilla (siitä nyt on aikaa) ja ne paistettiin vanhentuneessa rasvassa. Sen jälkeen ei oo pali tehny mieli maistella...jaiks!!:urjo:

Miten pitkään paistorasva (kankaan läpi puhdistettu/siivilöity rypsiöljy) säilyy kylmässä suljetussa astiassa? Pari kuukautta ollut...

Miten pitkään paistorasva (kankaan läpi puhdistettu/siivilöity rypsiöljy) säilyy kylmässä suljetussa astiassa? Pari kuukautta ollut...

Voi olla, että säilyy ajan X, mutta tottahan öljy alkaa härskiintymään heti kun se pääsee ilman kanssa kosketuksiin. Kuumuus tietysti nopeuttaa tätä. Siispä jos tekee muut asiat keittämisessään ns. viimeisen päälle tai ainakin pyrkii mahdollisimman maittavaan lopputulokseen, niin miksipä heikentää lopputuloksen laatua mahdollisesti vanhalla öljyllä. Eritoten kun rypsäri tjsp. ei suhteessa paljoa maksa.

Voi olla, että säilyy ajan X, mutta tottahan öljy alkaa härskiintymään heti kun se pääsee ilman kanssa kosketuksiin. Kuumuus tietysti nopeuttaa tätä. Siispä jos tekee muut asiat keittämisessään ns. viimeisen päälle tai ainakin pyrkii mahdollisimman maittavaan lopputulokseen, niin miksipä heikentää lopputuloksen laatua mahdollisesti vanhalla öljyllä. Eritoten kun rypsäri tjsp. ei suhteessa paljoa maksa.

No kyllähän tuommoinen 5-6L annos tuota maksaa jo aikalailla. Jos sillä sen 10 munkkia vappuna paistaa niin tulee munkeille hintaa pari euroa kipale.
Mitäs luulet, kuinka pitkään mäkkärissä on ranskisten paistorasva astiassa? Tai siis kuinkahan pitkään grillit noita pitävät? Joku Peran Grilli "pälkäneellä" varmasti vuosikausia, mutta jonkinlaista tietoa säilyvyydestä kaipaisin.

Keiju rypsäristä kerrotaan seuraavaa:
Säilyvyys: 9 kk huoneenlämmössä tai 24 kk viileässä säilytettynä

Munhan tuo pitäisi tietää kun olen suorittanut hygieniapassinkin :nolo:

Rainbow:
Rainbow paisto- ja friteerausöljy sopii erinomaisesti friteeraukseen ja uppopaistamiseen eli öljyssä kypsentämiseen (esim. munkit, ranskanperunat). Paistolämpötila on korkeintaan 180 astetta. Samaa öljyä voi käyttää uudelleen 4-6 kertaa.
http://www.omatmerkit.inex.fi/omdet.asp?viewID=1092&productID=1080

No kyllähän tuommoinen 5-6L annos tuota maksaa jo aikalailla. Jos sillä sen 10 munkkia vappuna paistaa niin tulee munkeille hintaa pari euroa kipale.

Aika pirusti öljyä. Minkä ihmeen takia noin helvetin paljon?
Meillä ostetaan vapuksi pari pakettia kookosrasvaa (ei kärytä pätkääkään) ja niillä keittelee helposti sen pari-kolkytä munkkia.

Meillä ostetaan vapuksi pari pakettia kookosrasvaa (ei kärytä pätkääkään) ja niillä keittelee helposti sen pari-kolkytä munkkia.

No toi rasvakeitin on aika iso. No ei siihen mene kai kuin jotain reipas 3 litraa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

No toi rasvakeitin on aika iso. No ei siihen mene kai kuin jotain reipas 3 litraa.

Omista grilliajoista muistan, että rasvat taidettiin vaihtaa kerran viikossa ja kaksi kertaa, mikäli oli vilkas viikonloppu tai muuten vain, jos ne olivat kovin likaisiksi päässeet. Palmuöljyä käytettiin.

Tomaattinen jauhelihakastike pastalle

500gr naudan paistijauhelihaa (ei vakuumista, vakuumipakattu on paskaa)
2 pientä sipulia silputtuna
6 valkosipulikynttä pilkottuna
1 pahvitötterö Pirkka chilitomaattimurskaa
1 pahvitötterö Pirkka valkosipulitomaattimurskaa
1 dl Heinz-ketsuppia
2 rkl sokeria
1 rkl worchestershire -kastiketta
1 tl tabascoa
1 tl tabasco chipotlea
mustapippuria myllystä
merisuolaa myllystä
savunmakuista sormisuolaa ripaus
ripaus juustokuminaa
ripaus valkopippuria
1 tl kuivattua timjamia
1 tl kuivattua oreganoa
2 rkl valkoista kidesokeria
0,5 tl jauhettua muskottipähkinää
ripaus korianteria jauhettuna
1 tl sipulijauhetta
0,5 dl hyvää punaviiniä

Paista ainekset (liha, sipulit), sekoita tomaatit ja muut, mausta, hauduta miedolla lämmöllä vähintään kaksi tuntia. Hauduttaminen on koko homman tärkein vaihe.

Nauti spagetin kanssa.

Tämän reseptin kehittelin noin 50minuuttia sitten. Voin sanoa että on yksi parhaista pastakastikkeista mitä olen koskaan syönyt. Suosittelen lämpimästi. Yllätyin itsekin erinomaisuudestani.

Ihan oikeasti. Jos teillä on treffit ja teette safkaa niin tehkää tätä. Varmasti heruu. Herui mullekin, eikä se ole avioliitossa itsestäänselvyys :pano:

kookosrasva se vasta maksaakin! pari pakettia on sen ~10e.

Nämä reseptit ja kuvat olen laittanut tänne aiemminkin, mutta mielestäni ne sopivat vappusyöminkeihin. Nämä kaikki salaatit ovat mun mielestä maukkaita:

PERUNASALAATTI
(yht. noin 3700g = noin 15 hengelle)
Tätä tein juuri ensimmäistä kertaa, on pitänyt tehdä aiemminkin. En laittanut etikkaa ja kapriksia vain yhden pienen purkin, olisko siinä 2-3rkl. Perunat jätin isoiksi sekalaisiksi "biiteiksi". Sinapiksi pistin tietenkin ranskalaista Dijon Originalea (Maille). Suomen ruskeita kurapaskoja ei voi ruoanlaitossa käyttää, ne käy vain makkaran päälle ja niillä saa ruoat pilalle.

Maku perunasalaatissa on aivan taivaallinen. Parasta perunasalaattia mitä olen maistanut. En osta enää koskaan kaupan valmiita liistereitä. Iltasella vielä parempaa kun muhii. Piti tehdä jo eilen muttei ehtinyt.

Kiitokset paljon reseptistä!

Hupen munkit

Sovelsin aiemmin laittamaani reseptiä:
http://www.mtv3.fi/koti/leivonta/reseptit.shtml?300631

Jota muokkasin seuraavasti:

* 2 dl täysmaitoa
* 1 tlk maitorahkaa (250 g)
* 50 g hiivaa
* 1 tl suolaa
* 2 dl sokeria
* 1 rkl vaniljasokeria
* 2 rkl (=2 putkiloa) kardemummaa
* 1 muna
* n. 10 dl Puolikarkeita Vehnäjauhoja (n. 650 g) (loppuvaiheessa lisäsin vielä noin 2dl ja leivoin jauhot taikinaan)
* 1 dl voisulaa

Kuumenna neste kiehuvaksi esim. mikrossa, lisää siihen rahka, jolloin seoksesta tulee suunnilleen kädenlämpöistä. Liuota hiiva tähän. Sekoita joukkoon suola, sokerit, kardemumma ja muna. Kaada mössö yleiskoneeseen ja väännä nupista täysille. Lisää ensin puolet jauhoista ja vatkaa minuutti. Lisää loput jauhot ja vatkaa minuutti. Lisää rasva ja vatkaa vielä minuutti.

Laita taikina peitettynä kohoamaan lämpimään, vedottomaan paikkaan. Kun taikina on kohonnut kaksinkertaiseksi, ota se leivinpöydälle ja vaivaa taikinasta ilmakuplat pois. Pyörittele taikinasta pikkupullia. Kohota pullat kaksinkertaisiksi.

Kuumenna rypsiöljy / friteerausöljy rasvakeittimessä 180 asteeseen. Itse käytin noin 4 kertaa käytettyä rypsiöljyä 2kk takaa. Siinä on paistettu munkkeja, kalaa, ranskiksia ja sipulirenkaita ja käytön jälkeen se on aina suodatettu harsokankaan lävitse kanisteriin ja säilytetty pimeässä kylmässä kellarissa. Sivumakua ei vielä ole syntynyt ja värikin on hyvä.

Paista munkit muutama kerrallaan, upottaen ne rasvaan, käännä paiston puolivälissä. Mikäli haluat munkkirinkeleitä, tee sormin pullan keskelle reikä ja muodosta munkista näin rinkeli. Laita rinkelit paistumaan, paista molemmin puolin nämäkin.

Paistopisteen tein ulos jotta vältymme käryiltä:
P1010679.jpg

Keittimen ostin Lidlistä halvalla, ajaa asiansa täysin:
P1010678.jpg

Lopputulos:
P1010677.jpg

Hyvää vappua!

Eiks joku vois tehdä tippaleipiä, että pääsisi fiilistelemään? Mä oon tehnyt niitä joskus vuonna yks ja kaks eikä se vaikeeta ollut.

Näin näitä on tullu väännettyä ainakin viimeiset 6 vuotta.

1. Paistamista helpottaa muotti, tyhjennä ananaspurkki.
full

Poista pohja, paperit, pese ja kuivaa.

2. Etsi resepti kääpin kätköistä.
full

3. Ainekset esiin.
full

4. Veivaa taikina.
full

5. Taikina on melko paksua, tästä tulee kymmenisen sopivaa tippaleipää (noin 2/3 osaa ohjeiden määristä)
full

6. Paistoasema valmiiksi.
full

7. Taikina pussiin ja kulmaan pieni reikä.
full

8. Kattilaan öljy kuumenemaan (noin 180 asteeseen), muotti sinne. Jos enemmän tekee niin iso kattila ja pari muottia..
full

9. Pussista puristetaan muottiin sopivaksi katsottu määrä töhnää.
full

10. Kun toinen puoli alkaa ruskettumaan, niin itse kaivan muotin pois pullan ympäriltä. Haarukalla tai haarukka+pihti yhdistelmällä irtoaa. Käännän pullan samalla.
full

11. Valuta isoimmat rasvat erillisessä astiassa, lado lautaselle ja sokeroi.
full

12. Nautitaan siman kanssa.
full

Klara vapen. Eli selvää vappua.

Suositut

Back
Ylös Bottom