Kokkausketju, reseptit

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
^mä tsekkailin noita ohjeita vielä..auttas varmaan jos lisää tota perunajauhon määrää. Esim 4 rkl:n sijaan 6. Itte laitan aina vähän reilusti ja 'näppituntumalla' . Lisäks tuo täytteen keittäminen kannattaa tehdä varmaan niin että keittää vielä hetken sakenemisen jälkeen, että tulee kunnolla tuhtia.

Mulla ainakin on sellanen sitruunamarenkitorttu ohje, missä tulee ihan piirakkavuokaan tehdä se, eli pitää olla reunat jotta pysyy kasassa. Ja myöskään marenki ei mene kovaksi, se koko höskä mun reseptissä laitetaan uuniin, muutoinhan se palais siellä jos tahtois marengin ihan kovaksi. Hippa, minkälainen resepti sulla on, voisitko laittaa sen tänne niin vois kattella sitä hieman.. :)

Tuli tuosta Paukun kakusta mieleen, tein pojalle kastajaiskakun ja spritsasin siihen suklaa reunat (miten paukullakin koristeet tehty), niin kannattaa laittaa pakkaseen hetkeks ne kalvot niin nopeutuu homma huomattavasti. Sit vaan nopsaan kakkuun kiinni, kun sulaa myös yhtä nopeesti kuin kovettuukin. Itsellä ainakin meinas hermot mennä kun odottelin niiden kovettumista (viime heinäkuu) ja aamulla kun tein niitä ei ollut edes kuuma vielä, eikä ne olis edes kovettunu.

IMG_8882.jpg

Mulla ainakin on sellanen sitruunamarenkitorttu ohje, missä tulee ihan piirakkavuokaan tehdä se, eli pitää olla reunat jotta pysyy kasassa. Ja myöskään marenki ei mene kovaksi, se koko höskä mun reseptissä laitetaan uuniin, muutoinhan se palais siellä jos tahtois marengin ihan kovaksi. Hippa, minkälainen resepti sulla on, voisitko laittaa sen tänne niin vois kattella sitä hieman.. :)

Tuli tuosta Paukun kakusta mieleen, tein pojalle kastajaiskakun ja spritsasin siihen suklaa reunat (miten paukullakin koristeet tehty), niin kannattaa laittaa pakkaseen hetkeks ne kalvot niin nopeutuu homma huomattavasti. Sit vaan nopsaan kakkuun kiinni, kun sulaa myös yhtä nopeesti kuin kovettuukin. Itsellä ainakin meinas hermot mennä kun odottelin niiden kovettumista (viime heinäkuu) ja aamulla kun tein niitä ei ollut edes kuuma vielä, eikä ne olis edes kovettunu.

IMG_8882.jpg

Olen tehnyt monella eri reseptillä. Ne on kaikki enemmän tai vähemmän samanlaisia. Voit tuota Paukun reseptilinkkiä katsoa. Pikkuisen on muutosta mittasuhteissa tai siinä käytetäänkö marenkiin sokeria vai tomusokeria tai hyytelöön perunajauhoa tai maizenaa, mutta kaikki reseptit on about samanlaisia.

Olen tehnyt itse korkeareunaisen taikinan, joten reunojen puute ei ole syy siihen, miksi hyytelö on välillä melkein nestemäistä lillua ja valuu pois heti, kun kakusta leikkaa yhden palan.

Toi on niin raivostuttava resepti enkä mä luovuta. Mä haluan tehdä onnistuneen piirakan. Se on parasta piirakkaa ikinä. Tykkään mausta tosi paljon. Olisi kiva saada koostumus kuntoon vielä :)

Tämän aiheen innoittamana aloin etsimään vanhaa hyvää sitruunamarenki-piirakan ohjetta, jolla olen aina onnistunut. Nyt näyttää siltä, että se on hukkunut, piru vie!

Mutta tuohon sitruunatäytteen valumiseen: Teen piirakan pohjan ensin valmiiksi uunissa. Keitän täytteen kattilassa aika jäykäksi, sellaista, että lähes klimppiintyy. Jäähdyetään hiukan, sitten levitetään pohjalle. Ja jääkaappiin. Sitten marenki: Vatkaan valkuaisia aika pitkän aikaa, melkein valmiiksi asti ennen kuin lisään sokerin. Otan jääkaapissa olleen piiraan ja laitan marengin päälle, sitten kuumaan uuniin. Ja näillä tempuilla on onnistunut aika usein.

Marengin nyt voi pilata monella tavalla, mutta uunissa se vain paistuu - eli tarkkailu vieressä on must. Lämpimälle pohjalle lämpimän kiisselin laittaminen on aika tuhoon tuomittua. Kunnon jäähdytys niin koostumus pysyy hyvänä.

Voi jukra noita Paukun kakkuja. Tosi hienoja ja varmasti vie kielen mennessään.

Onko kukaan kokeillu koskaan mutakakun tekemistä kotona? Kahvilassa eilen sitä maistoin ja oli hyvää.

Onko kukaan kokeillu koskaan mutakakun tekemistä kotona? Kahvilassa eilen sitä maistoin ja oli hyvää.

Itse olen pari kertaa veivannut tästäkin threadista löytyneiden ohjeiden perusteella. Jotenkin noista tullut aivan liian kuivia ja jää jälkikäteen miettimään miten niistä aineksista voi saada niin puisen makuista kakkua.
Eli jos jollain joku meganeuvo miten saisi sellaista mehevän suklaakahvisen maun esiin niin kiitoksia vaan.

Täällä on ihan mieletön brownies/mutakakku-ohje. Tuohon tulee hitosti voita ja suklaata, ja lopputulos on varsin täyteläinen myös. Tietysti jos tykkää enemmän sellaisesta kakkumaisesta mutakakusta, tuo voi olla liian tuju. Tuossa postauksessa on linkki myös alkuperäiseen ohjeeseen, jossa mitat jenkiksi ja herkullisempi kuva.

Tämän aiheen innoittamana aloin etsimään vanhaa hyvää sitruunamarenki-piirakan ohjetta, jolla olen aina onnistunut. Nyt näyttää siltä, että se on hukkunut, piru vie!

Mutta tuohon sitruunatäytteen valumiseen: Teen piirakan pohjan ensin valmiiksi uunissa. Keitän täytteen kattilassa aika jäykäksi, sellaista, että lähes klimppiintyy. Jäähdyetään hiukan, sitten levitetään pohjalle. Ja jääkaappiin. Sitten marenki: Vatkaan valkuaisia aika pitkän aikaa, melkein valmiiksi asti ennen kuin lisään sokerin. Otan jääkaapissa olleen piiraan ja laitan marengin päälle, sitten kuumaan uuniin. Ja näillä tempuilla on onnistunut aika usein.

Marengin nyt voi pilata monella tavalla, mutta uunissa se vain paistuu - eli tarkkailu vieressä on must. Lämpimälle pohjalle lämpimän kiisselin laittaminen on aika tuhoon tuomittua. Kunnon jäähdytys niin koostumus pysyy hyvänä.

Olen kyllä jäähdyttänyt pohjan ennen kiisselin lisäystä ja kiisseli on ollut tosi paksua ja ennen marengin paistoakin jähmettynyt, mutta toi kiisselin jäähdytys jääkaapissa voisi olla hyvä idea. Mä olen lämmittänyt vain huoneenlämpöiseksi. Valkuaisia itsekin vatkaan niin, että kovaksi eka ja vasta sitten sokeri ja sitten vielä vatkaan niin, että alkaa vatkaimen tehot olemaan tiukilla.

Oletko marenkia paistanut kuinka pitkään siinä? Ja missä lämpötiloissa?

Noissa tuon tyylisissä marenkipiiraissa idea on se, että se marenki vain käy uunissa. On siis ero kovassa marengissa ja pehmeässä. Tässä herkussa se kuuluu olla pehmeää. Eli niin kuin tuossa edellä kävi ilmi, että kiisseli keitetään kasaan ja levitetään esipaistetun pohjan päälle. Marenki vatkataan kovaksi vaahdoksi ja levitetään kiisselin päälle. Tämän jälkeen piirakka käy aika korkeassa lämmössä uunissa, mutta vain käy. Marenkia pitää tarkkailla aika usein. Piirakka on valmis kun marenki hieman ruskistuu hailakan ruskeaksi joistakin paikoista. Jos piirakkaa jää paistelemaan liiaksi, kiisseli "sulaa" ja marenki paistuu pilalle.

Samalla idealla voi tehdä esim uunijaatelöä kesäksi. Esim. kääretortun palasia vuoan pohjalle, jäätelöä, hilloa ym. herkkuja päälle iso keko ja koko komeus peitetään marenkivaahdolla joka puolelta. Kyheälmä uuniin niin, että marenki hieman ruskistuu ja sitten pöytään nautittavaksi. Marenki estää jäätelön sulamasta, mutta on ihanana pehmeänä huntuina jäätelön päällä.

Edit. Joskus kannattaa tuossa marenki-sitruunapiirakassa kokeilla marenkivaahdon joukkoon turkinpippurirouhetta. Antaa aika kivan säväyksen ja sopii sitruunan kanssa.

Noissa tuon tyylisissä marenkipiiraissa idea on se, että se marenki vain käy uunissa. On siis ero kovassa marengissa ja pehmeässä. Tässä herkussa se kuuluu olla pehmeää. Eli niin kuin tuossa edellä kävi ilmi, että kiisseli keitetään kasaan ja levitetään esipaistetun pohjan päälle. Marenki vatkataan kovaksi vaahdoksi ja levitetään kiisselin päälle. Tämän jälkeen piirakka käy aika korkeassa lämmössä uunissa, mutta vain käy. Marenkia pitää tarkkailla aika usein. Piirakka on valmis kun marenki hieman ruskistuu hailakan ruskeaksi joistakin paikoista. Jos piirakkaa jää paistelemaan liiaksi, kiisseli "sulaa" ja marenki paistuu pilalle.

Mielenkiintoista. En ole tiennyt, että on erikseen kovaa ja pehmeää marenkia. Nuo minun sukulaiset (=vakimaistajat) on valittaneet, kun marenki on niin pehmeää ja tämän palautteen perusteella olen lähtenyt tavoittelemaan kovaa marenkia, jonka seurauksena se sitruunamössö on mennyt pilalle. Noh huomenna taas uusi yritys :D

Oletko tietoinen siitä, että voisiko marengin paistaa erikseen kovaksi ja sitten vaan istuttaa sitruunahässäkän päälle? Tuleeko sellaisesta mitään?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voi toki sellaisen kovan marengin erikseenkin paistaa ja laittaa levynä piirakan päälle. Sitten se vaan on täysin eri piirakka kuin alkuperäinen ja hieman hankala syödä. Jos googletat sitruuna-marenkipiirakan, niin näet useita kuvia, että marenki on sellaista pehmeää ja vaahtomaista. Kovaa marenkia on usein aika hankala syödä ja vaatii kyytipojaksi esim. kermavaahdon, niin kuin marenkikakuissa. Tällöin marenki hieman tekeytyessään "pehmenee" ja on helpommin syötävissä. Olen itse marengin suuri ystävä ja äitini opetti jo aikoinaan tekemään itse marengit (normaalisti marengilla tarkoitetaan juuri niitä kovia levyjä tai kikkareita) ja niistä tulee kyllä taivaallisia. Monella vaan on sellainen viha-rakkaus-suhde marenkeihin ja kokevat, että niitä on hankala tehdä.

Mutta jos todella haluat sen perinteisen sitruuna-marenkipiiraan, niin marenki on siinä sellainen pehmeä vaahto. Vaahto pehmentää sitruunaista kirpeyttä piirakassa ja on suussasulavan makuinen ja suutuntuma täydellinen :) Kovaa marenkia on hankala leikata ja se litistäisi todennäköisesti koko kakun leikattaessa tai lohkeilisi tyhmästi. Tässä kyseisessä piirakassa pohja on jo paistettu erikseen ja kiisseli keitetty, joten sen jälkeen kun marenki menee uuniin, on tarkoitus vain hieman ruskistaa sen pintaa. Ei oikeastaan enää paistaa mitään kypsäksi tai kovaksi. Siksi se kiisseli on sinulla sulanut sinne, koska se ei kestä paistamista niin hyvin.

Voi toki sellaisen kovan marengin erikseenkin paistaa ja laittaa levynä piirakan päälle. Sitten se vaan on täysin eri piirakka kuin alkuperäinen ja hieman hankala syödä. Jos googletat sitruuna-marenkipiirakan, niin näet useita kuvia, että marenki on sellaista pehmeää ja vaahtomaista. Kovaa marenkia on usein aika hankala syödä ja vaatii kyytipojaksi esim. kermavaahdon, niin kuin marenkikakuissa. Tällöin marenki hieman tekeytyessään "pehmenee" ja on helpommin syötävissä. Olen itse marengin suuri ystävä ja äitini opetti jo aikoinaan tekemään itse marengit (normaalisti marengilla tarkoitetaan juuri niitä kovia levyjä tai kikkareita) ja niistä tulee kyllä taivaallisia. Monella vaan on sellainen viha-rakkaus-suhde marenkeihin ja kokevat, että niitä on hankala tehdä.

Mutta jos todella haluat sen perinteisen sitruuna-marenkipiiraan, niin marenki on siinä sellainen pehmeä vaahto. Vaahto pehmentää sitruunaista kirpeyttä piirakassa ja on suussasulavan makuinen ja suutuntuma täydellinen :) Kovaa marenkia on hankala leikata ja se litistäisi todennäköisesti koko kakun leikattaessa tai lohkeilisi tyhmästi. Tässä kyseisessä piirakassa pohja on jo paistettu erikseen ja kiisseli keitetty, joten sen jälkeen kun marenki menee uuniin, on tarkoitus vain hieman ruskistaa sen pintaa. Ei oikeastaan enää paistaa mitään kypsäksi tai kovaksi. Siksi se kiisseli on sinulla sulanut sinne, koska se ei kestä paistamista niin hyvin.

No on se hyvä, että löysin marenkiasiantunijan :) (Eikä tämä ole yhtään vittuilua). Olen marengin ystävä, mutten ole oikeastaan koskaan marenkeja sen kummemmin tehnyt. Joskus lapsena olen. Mä pidän tuosta vaahtomaisesta marengista kyllä, mutta sitten kun mun asiakaskunta ihmettelee, kun se on pehmeetä niin en ole osannut sanoa asiaan juuta enkä jaata ja olen sitten luullut tehneeni jotain väärin, kun se ei ole kovaa. Nyt voin onneksi sanoa, että sen ei kuulukaan olla kovaa.

Niin kuin aiemmin sanoin, onnistuneimmat versiot tuosta piirakasta on ne, kun olen laittanut sen kokonaisuuden uuniin lopuksi 3min 250 astetta (Tammen keittokirjan ohje). Vähiten onnistuneet on sitten niitä vähemmällä lämmöllä ja pitemmällä paistoajalla. Nyt palaan tuohon lyhyeen paistoaikaan ja jos joku ei tykkää niin olkoon tykkäämättä, jääpähän mulle enemmän syötäväksi :D

Nyt ultimate sitruuna-marenki-piirakka -challenge.

Olen yrittänyt tehdä eri resepteillä onnistunutta piirakkaa noin 10 kertaa. Ei vaan onnistu, ei sitten millään. Marenki ei toimi (jää liian pehmeäksi), mutta pahin ongelma on se sitruunahyytelökiisselihässäkkä, joka ei ikinä onnistu. Tänäänkin valui irtopohjavuoan saumoista päälle ihme nesteenä.

Jos joku superkokki saisi tehtyä kyseistä piirakkaa niin että se onnistuisi ja kertoisi onnistumisen salat täällä niin olisi ihan ihkumahtavaa.

Höh. Helppoa. Tässä on ainakin hyvä ohje tuohon:
https://www.akateeminenkirjakauppa....0052&productId=3851941&langId=-11&contractId=
Muutoinkin tuo on todella hyvä keittokirja.

Pohjan tekisin kyllä hieman toisin, Tossa uudessa painoksessa on varmasti virhe, siitä puuttuu mm. sokeri. Käyhän tuohon valmis murotaikinapohjakin tai ettii moisen netistä.

Kuvassa ohjeen mukaan tehty piiras, omastani en löytänyt kuvaa, näyttää kyllä samalta:
fs12.jpg

Tuossa pohja on tehty 80-luvun painoksen kirjasta.

Ei kai tuota marenkia kovaksi saa tehtyäkään paitsi erikseen paistamalla mutta sehän pehmenee kun sen laittaa sitten tuon päälle?

https://www.akateeminenkirjakauppa....0052&productId=3851941&langId=-11&contractId=

Pohjan tekisin kyllä hieman toisin, Tossa uudessa painoksessa on varmasti virhe, siitä puuttuu mm. sokeri. Käyhän tuohon valmis murotaikinapohjakin tai ettii moisen netistä.

Kuvassa ohjeen mukaan tehty piiras, omastani en löytänyt kuvaa, näyttää kyllä samalta:
fs12.jpg

Tuossa pohja on tehty 80-luvun painoksen kirjasta.

Ei kai tuota marenkia kovaksi saa tehtyäkään paitsi erikseen paistamalla mutta sehän pehmenee kun sen laittaa sitten tuon päälle?

Söin muuten tuollaista piirakkaa just viime viikonloppuna. Hyvää oli:thumbs:

Ei varsinaisesti ruuanlaittoa, mutta vähän siihen suuntaan kuitenkin. :dance:

Tein ekaa kertaa 'omatekoista herkkumysliä'.

Sovelsin 'kempparissa' olleesta ohjeesta.

Ainekset:
10dl kaurahiutalaleita
1dl pellavansiemenrouhetta
1dl seesamin siemeniä
1dl kylmäpuristettua rypsiöljyä
2-3rkl hunajaa
125g erilaisia pähkinöitä (cashew-, saksan- ja hasselpähkinöitä sekä manteleita) murskattuna ja/tai kokonaisena
100g rusinoita
100g muita kuivattuja hedelmiä (karpalo, ananas, papaija, banaani)
Valmiiseen mysliin voi rouhaista mukaan ripauksen tummaa suklaata halutessaan.

Lopputulos:
]

^ mä tein myöskin samantyylistä mysliä vähän aikaa sitten.. tuli kyl ihan törkeen hyvää, mut tuhtia! :)
Käytitkö ton siemenpähkinsekoituksen+öljyhunajasoosin uunissa, ja sit lisäsit kuivatut hedelmät+rusinat joukkoon?

--

Tässä ehti jo selvitä, mikä mun vika oli ja se oli se, kun koitin epätoivoisesti tehdä marengista kovaa. Eilen tein onnistuneen piirakan, kun tiesin, ettei marengista tarvitsekaan tulla kovaa. Ja heti onnistui :)

Mä tein semmoisen sokeripohjan (Tammen keittokirjan mukaan), jossa ainesosina vehnäjauhot, tomusokeri, voi, kanamuna, vaniljasokeri ja suola.

Mutta tosiaan heti onnistui, kun lakkasin tavoittelemasta kovaa marenkia.

Tuota mäkin Hippa vähän aattelin ettei sen kuuluisikaan olla kova, eli et tehny yhtään mitään väärin. :) Sittenhän on tosiaan näitä kovia marenki kakkuja niinku Pavlova, mut ne on asia erikseen..

^ mä tein myöskin samantyylistä mysliä vähän aikaa sitten.. tuli kyl ihan törkeen hyvää, mut tuhtia! :)
Käytitkö ton siemenpähkinsekoituksen+öljyhunajasoosin uunissa, ja sit lisäsit kuivatut hedelmät+rusinat joukkoon?

Jep, just näin... Eli eka lämmitän varovasti hunajan ja öljyn siten, että sekoittuvat keskenään. Seuraavaksi kaurahiutaleet, siemenet ja pähkinät pyöritellään hunajaöljyn sekaan tasaisesti ja eikun uuniin. Kuivahedelmät sekoitin valmiiseen mysliin.

Suositut

Back
Ylös Bottom