Kokkausketju, reseptit

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Nyt ehdotuksia! On omatekemät valkosipulikermaperunat uunissa ja pöydällä odottaa kaksi noin 500g poron ulkofilettä. Mitähän noista ulkofileistä tekisi? Katsoin jostain ohjetta missä neuvottiin vaan pistämään vähän (tai paljon) suolaa ja pippuria pinnalle ja paistamaan kuumalla pannulla muutaman minuutin kummaltakin puolelta. Tuliskohan nannaa?

Lisäksi vielä semmoinen kysymys että kuinkahan kypsäksi tuo poro pitäisi paistaa? Voiko sen jättää oman mielen mukaan punaiseksi vai onko sopiva kypsyysaste joku hieman punainen medium? Itse kun tykkäisin että olisi melko punaista.

Iluvsport: -Tuohon kuivumisen estämiseksi kokeileppa sen päälimmäisen juustokastikkeen päälle vielä tuoreita ohkasia tomaattisiivuja ja sitten juustoraaste vasta niiden pintaan. Kokeilemisen arvoisia "lisiä normiohjeisiin" on myös porkkanaraaste jauhelihakastikkeessa ja/tai pinaatti juustokastikkeessa.

"Mites porukat tekee lasagnen? Mulla tulee aina vähän kuivaa, ja jotenkin mitään sanomatonta, jos jollain on hyviä ohjeita, niin kiittäisin kovasti"

Hyvä tonnikalalasagne

Chilitonnikalaa pari purkkia
chili tomaattimurskaa oman maun mukaan
1prk-2prk normaali tomaattimurskaa
lihaliemikuutio
mausteita (esim. oregano, basilika, mustapippuri.)
Vettä sen verran että kastike on hieman löysähköä muttei liian.
Ruokakermaa (oon käyttäny tuota floran 4%) purkillinen
Raejuustoa, parmesanjuustoa ja jotain perusjuustoo sulatettuna kastikkeeseen

Eli en oo tehny juustokastiketta erikseen vaan olen sekoittanut juustot,tonnikalat, ja tomaattijutskat samaan laariin ja hyvää on tullut!
Ja sopivan mehukasta.. Tulisuusastetta voi vaihdella lisäämällä joko pari purkkia tomaattimurskaa ja ei ollenkaa chilitomaattimurskaa
tai sitten laittamalla lasagneen esim. jalapenoja.

Njam.

Piti paistaa jo pääsiäisenä antiloopin pihvit, mutta homma jäi sairastumisen vuoksi. Nyt sain sitten vihdoin paistettua pihvit ja tein niille kermaisen, konjakille maistuvan herkkusienikastikkeen. Itse en pidä sienistä, mutta ajattelin harjoitella sienten syömistä ja kuinka ollakaan, kastike maistui ihan hyvälle. Päätin myös liekittää pihvit konjakilla. Alla olevat annokset ovat kahdelle hengelle.

Olen aikaisemminkin syönyt antiloopin lihaa, mutta nyt valmistin sitä ensimmäistä kertaa itse. Ostin lihan Stockmannilta, jossa sitä myydään pakasteena. Liha on kiinteää ja miedon makuista - melko lähellä naudanlihan maku. Minulla on yleensä tapana maustaa pihvit suolalla ja pippurilla vasta paistamisen jälkeen, mutta tällä kertaa tein poikkeuksen liekittämisen eli flambeerauksen tähden. Siitä, missä vaiheessa pihvit kuuluvat maustaa, on kahta eri koulukuntaa.

Valitettavasti valokuvat epäonnistuivat taas huonon valaistuksen vuoksi, mutta ehkä kuvista saa selville suurin piirtein nuo valmistusvaiheet. Suosittelen, että tekee ensin maustevoin ja laittaa uuniperunat uuniin. Sen jälkeen kannattaa valmistaa kastike ja lopuksi pihvit juuri ennen kuin uuniperunat ovat kypsiä.

UUNIPERUNAT

Isoja, jauhoisia perunoita, esim. rosamundaa
(öljyä, merisuolaa)

Laita uuni lämpenemään 200-225 asteeseen. Pese perunat, tee pintaan ristiviilto ja kääri ne folioon. Laita perunat uunipellille ja kypsennä niitä uunissa vähintään 1h. Halutessasi voi sivellä uuniperunoiden pintaan öljyä sekä merisuolaa ennen folioon käärimistä.

IMG_8485.jpg
IMG_8487.jpg

MAUSTEVOI

Voita (huoneenlämpöistä)
Tuorepersiljaa silpputtuna
Valkosipulia puristettuna
Paprikajauhetta

Sekoita maustevoin ainekset keskenään käsin tai tehosekoittimessa (jolloin maut irtoavat paremmin). Rullaa maustevoi leivinpaperin tai muovikelmun sisälle tangoksi tai pieneen annosvuokaan. Laita maustevoi jääkaappiin jähmettymään. Voit käyttää maustevoita esim. uuniperunalle tai pihville.

IMG_8479.jpg
IMG_8481.jpg

KERMAINEN, KONJAKILLA MAUSTETTU HERKKUSIENIKASTIKE (2 hengelle)

2-3dl kuohukermaa
Sipulia
Valkosipulia
Voita
Tuoreita herkkusieniä
Suolaa
Valkopippuria
2cl konjakkia
Tuoretta timjamia

1. Kuullota silputtu sipuli sekä valkosipuli voissa (tai voi-öljyseoksessa). Lisää joukkoon pestyt sekä pilkotut sienet ja anna niiden pehmentyä hetki

IMG_8490-1.jpg
IMG_8491.jpg

2. Lisää joukkoon kuohukerma ja keitä kastike kokoon
IMG_8493.jpg

3. Mausta kastike suolalla, valkopippurijauheella sekä konjakilla

IMG_8495.jpg
IMG_8500.jpg

4. Lisää kastikkeen joukkoon lopuksi silputtu timjami
IMG_8504.jpg

LIEKITETYT ANTILOOPIN PIHVIT (2 hengelle)

2 antiloopin pihviä
Voita tai voi-öljyseosta
Mustapippurirouhetta
Suolaa
4 cl konjakkia

1. Kuivaa huoneenlämpöiset pihvit talouspaperilla ja painele ne käsin sopivan korkuisiksi. Mausta pihvit suolalla ja pippurirouheella

IMG_8505.jpg

2. Laita paistinpannulle voita. Laita pihvit paistinpannulle paistumaan (max 2 pihviä kerrallaan), kun voi on kullanruskeaa eikä se enää kupli. Paista pihviä noin 1 minuutti per puoli, jos haluat saada pihvistä mediumin. Kun lihasneste alkaa pisaroida pihvin pinnalle, voi pihvin kääntää ympäri
IMG_8508.jpg

3. Kun pihvi on paistettu molemmilta puolilta, pyyhi paistinpannulta talouspaperilla suurin osa rasvasta pois ja kaada konjakki pihvien päälle. Kääntele pannua niin, että konjakki levittäytyy koko paistinpannulle
IMG_8509.jpg

4. Siirrä tämän jälkeen liekki paistinpannulle, jossa on lämmin konjakki ja anna liekin palaa loppuun saakka. Valuta paistinpannulla oleva konjakki kastikkeen sekaan

IMG_8512.jpg

HUOM! Huomioithan, että liesituuletin ei ole päällä liekityksen aikana, jotta tuli ei pääse aiheuttamaan tuhoja hormistossa. Pidä myös lähellä kattilan kantta, jolla voit tarvittaessa sammuttaa liekit. Itse käytin kahden pihvin liekitykseen 4cl konjakkia. Jos alkoholia laittaa liikaa tai liian vähän, ei liekitys välttämättä onnistu.

Ohjeita pihvin paistamiseen:
Maukkaat pihvit - Liharuoat - Kokkikoulu & ohjevideot - Keitti

Ohjeita liekitykseen: Maku

IMG_8514-1.jpg

mites finduksen seitifileet valmistetaan pannulla?

Eli monta minuuttia per puoli jne.?

Paketin kyljessä oli ohjeet vaan keittämiseen....

Jos luit kirjoitukseni, niin sieltä kävi ilmi, että ostin ne Stockalta pakasteena ja varmasti niitä löytyy myös muista hyvinvarustelluista kaupoistakin, kuten Snowbe kirjoitti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla on ollut suunnitelmissa testata krokoa ja kengua. Hyvä tietää, että seepraakin saa. Ja Wotkins on vielä sopivasti tossa lähellä kotia.

Mulla on ollut suunnitelmissa testata krokoa ja kengua. Hyvä tietää, että seepraakin saa. Ja Wotkins on vielä sopivasti tossa lähellä kotia.

Odotan mielenkiinnolla kommenttiasi kengurusta. Ostettiin viime syksynä paikallisen marketin liha-altaasta valmiiksimarinoitua kengurun lihaa, myyjä vakuutti sen olevan jopa parempaa kuin naudanliha. Noh, pannulla paisteltiin samaan tapaan kuin naudanfile ja avattiin viinipullo herkuttelun kylkiäisiksi. Ensimmäinen haarukallinen jäi miehellä ja vanhimmalla pojalla myös viimeiseksi; tuntui kuin olisi syönyt märkää villasukkaa ja makukaan ei ollut ihan parhaimmasta päästä. Itse pistelin reippaana pihvin poskeen, mutta loput meni kyllä jäteastiaan. Tiedä sitten olisiko maku ollut parempi ilman marinadia, mutta koostumus oli varsin erikoinen :)

Tyttöjen drinksu-iltaan väsäsin mansikka-pannacottakakun. Koristelu nyt ei mennyt ihan niinkuin piti, yritin tehdä drinkkilasin mallisia suklaasta mutta niistä tuli ihan törkeen rumia! :lol2: Kompromissia siis. Ohje löytyy taasen kinuskikissalta: Kinuskikissa

Mitä tuossa makustelin tuota pannacottaa, ei tullut tarpeeksi vaniljaa..vaatii joko aitoa vaniljajauhetta tai sitten tankoa, mulla ei ollut kuin vanilliinisokeria. Muutenkin kävi pikku moka kun humpsautin kermat kattilaan, jossa oli vettä...siinä sitten räknäsin liivatteen jne määriä, mutta näyttihän tuo hyytyvän :D

Liitteet

• HPIM1906..webp
    HPIM1906..webp
    62,3 KB · Katsottu: 726
Tyttöjen drinksu-iltaan väsäsin mansikka-pannacottakakun. Koristelu nyt ei mennyt ihan niinkuin piti, yritin tehdä drinkkilasin mallisia suklaasta mutta niistä tuli ihan törkeen rumia! :lol2: Kompromissia siis. Ohje löytyy taasen kinuskikissalta: Kinuskikissa

Mitä tuossa makustelin tuota pannacottaa, ei tullut tarpeeksi vaniljaa..vaatii joko aitoa vaniljajauhetta tai sitten tankoa, mulla ei ollut kuin vanilliinisokeria. Muutenkin kävi pikku moka kun humpsautin kermat kattilaan, jossa oli vettä...siinä sitten räknäsin liivatteen jne määriä, mutta näyttihän tuo hyytyvän :D

Ompas hyvännäkönen kakku!!! Nyt tiedän mihin tulla jos alkaa kakkua tehdä mieli :P

Ompas hyvännäkönen kakku!!! Nyt tiedän mihin tulla jos alkaa kakkua tehdä mieli :P

Noi on kyllä käsittämättömän hienoja kakkuja. Teetkö Paukku työkses noita vai ihan harrastuksena?

Noi on kyllä käsittämättömän hienoja kakkuja. Teetkö Paukku työkses noita vai ihan harrastuksena?

kiitos <3 ihan harrastuksena väsäilen, aina oon toki tykänny puuhata keittiössä. Noi kakut on vaan nyt uus lisä tähän touhuiluun :)

Nyt ultimate sitruuna-marenki-piirakka -challenge.

Olen yrittänyt tehdä eri resepteillä onnistunutta piirakkaa noin 10 kertaa. Ei vaan onnistu, ei sitten millään. Marenki ei toimi (jää liian pehmeäksi), mutta pahin ongelma on se sitruunahyytelökiisselihässäkkä, joka ei ikinä onnistu. Tänäänkin valui irtopohjavuoan saumoista päälle ihme nesteenä.

Jos joku superkokki saisi tehtyä kyseistä piirakkaa niin että se onnistuisi ja kertoisi onnistumisen salat täällä niin olisi ihan ihkumahtavaa.

Nyt ultimate sitruuna-marenki-piirakka -challenge.

Olen yrittänyt tehdä eri resepteillä onnistunutta piirakkaa noin 10 kertaa. Ei vaan onnistu, ei sitten millään. Marenki ei toimi (jää liian pehmeäksi), mutta pahin ongelma on se sitruunahyytelökiisselihässäkkä, joka ei ikinä onnistu. Tänäänkin valui irtopohjavuoan saumoista päälle ihme nesteenä.

Jos joku superkokki saisi tehtyä kyseistä piirakkaa niin että se onnistuisi ja kertoisi onnistumisen salat täällä niin olisi ihan ihkumahtavaa.

Mulla ainakin noiden nestemäisten hyytelöhässäköiden kanssa käy yleensä niin että pieni osa valuu sieltä irtopohjavuuan saumasta pois. Auttas varmaan jos vuorais koko vuuan kelmulla ennen kun alkaa sitä piirakkaa/kakkua sinne kokoamaan. Ja marenki..hmm..pidä kauemmin uunissa pienellä lämmöllä, eiköhän se siitä kuivu? En oo marenkeja muuten tehnytkään aikoihin.

edit. niitä on muuten sellasia reunuksia/kelmuja oikeen olemassa sitä varten että saa kakkuja koottua niihin. Jaaniin mutta olikos tuo sitruunamarenki uunihommia? Sitten vois koittaa tehdä sen ihan johkin ihan piirakkavuokaan irtopohjavuuan asemasta?

kattelin noita ohjeita: tossa ainakin on että tehdään ihan tavalliseen vuokaan, niin täytekään ei pääse valumaan: Sitruuna-marenkipiirakka - Reseptiarkisto - Maku

Se marenkivaahto kandee varmaan vatkata törkeen kovaksi ettei valahda sitten uunissa.

kattelin noita ohjeita: tossa ainakin on että tehdään ihan tavalliseen vuokaan, niin täytekään ei pääse valumaan: Sitruuna-marenkipiirakka - Reseptiarkisto - Maku

Se marenkivaahto kandee varmaan vatkata törkeen kovaksi ettei valahda sitten uunissa.

Marenki ei mulla valahda, vaan jää semmoiseksi vaahtomaiseksi mössöksi siihen päälle. Näyttää ihan hyvältä ja maistuukin ok:lta, mutta ei ole marenkimaista kuitenkaan. En ole uskaltanut paistaa marenkia kovin pitkään, kun olen miettinyt, onko sillä yhteys siihen, että se hyytelö muuttuu lilluvaksi ja valuu välistä pois. Onnistunein versio nimittäin piirakasta oli semmoinen, että marenki paistettiin alle 5min 250 asteen lämmössä. Vähiten onnistuneet versiot on niitä, että alemmassa lämmössä pitempään.

Lopputuloksen onnistumisen kannalta ei ole väliä, onko tavallinen vai irtopohjavuoka. Molempia on nimittäin kokeiltu. Eilinen piirakka oli taas ihan fiasko, koska se hyytelö valui melkeen kokonaisuudessaan sieltä välistä pois, kun leikkasi paloja.

Suositut

Back
Ylös Bottom