Mites porukat tekee lasagnen? Mulla tulee aina vähän kuivaa, ja jotenkin mitään sanomatonta, jos jollain on hyviä ohjeita, niin kiittäisin kovasti
Ilmeisesti sä et laita tarpeeksi noita kastikkeita tonne joukkoon, jos kerran tulee kuivaa.
Tässä mun tekemien vuohenjuusto-pinaattilasagnen ja tavallisen herkkulasagnen reseptit:
VUOHENJUUSTO-PINAATTILASAGNE
Tomaattikastikkeeseen tuli oliiviöljyssä kuullotettua sipulia ja valkosipulia, yrttistä tomaattimurskaa, mustia oliiveja, tuorebasilikaa, kermaa, sokeria, kana- ja kasviskuutiot ja mausteita (mustaa pippuria, sitruunapippuria, timjamia, meiramia, valkosipuli- ja sipulijauhetta).
Valkokastikkeeseen voimariinia, punaista maitoa, vehnäjauhoja, suolaa, muskottia, valkopippuria ja sekaan Mozzarella-juustoraastetta.
Kerroksittain valkoista kastiketta, lasagnelevyjä, tomaattikastiketta, pakastepinaattia ja vuohenjuuston palasia. Päälle juustoraastetta. Uuniin noin tunniksi (175 astetta).
TOMAATTIKASTIKE/-KEITTO
2-3 tölkkiä tomaattimurskaa (valkosipulista tai yrttistä)
Sipuli
Valkosipuli
Oliiviöljyä
2-3 kana- tai kasvisliemikuutiota
1 prk smetanaa tai ranskankermaa tai taviskermaa
Tuorebasilikaa
Mustia oliiveja
Mausteita (esim. timjamia, basilikaa, meiramia, sitruunapippuria, mustapippurirouhetta, valkosipulijauhetta, sipulijauhetta)
2-3 rkl sokeria
1) Silppua sipuli ja valkosipuli pieneksi, kuullota oliiviöljyssä kattilassa
2) Lisää joukkoon tomaattimurska sekä liemikuutiot ja keitä seosta hetki
3) Mausta keitos mausteilla, silputulla tuorebasilikalla ja oliivisiivuilla
4) Lopuksi lisää joukkoon purkki smetanaa tai ranskankermaa sekä pehmennä makua sokerilla
5) Lasagnea tehtäessä paista ja mausta jauheliha ja sekoita tomaattikastikkeen joukkoon
6) Voi syödä myös sellaisenaan tomaattikeittona tai käyttää kastikepohjana esim pitsaan tai pastakastikkeisiin
BECHAMEL-KASTIKE (valkokastike)
Ainekset:
50 g Voita
40 g Vehnäjauhoa
450 ml Maitoa kuumana
ripaus Valkopippuria
0,25 tl Suolaa
0,25 tl Muskottia jauhettuna
Ohje:Sulata voi paksupohjaisessa pannussa, lisää jauhot. Keitä n. 1 min. Älä ruskista. Kaada joukkoon kuuma maito ja sekoita voimakkaasti. Lisää loppu maito vähitellen ja jatka sekoittamista kunnes kastike on tasaisen kiinteää. Lisää suola, pippuri ja muskotti. Anna hautua vielä pari minuuttia. Kastike sopii mainiosti mm. lasagne-kastikkeeksi. N. 600 ml.
HERKKULASAGNE (tavallinen)
Itse laitan lasagneen lasagnelevyjen väliin itse tehtyä tomaattikastiketta (ohje alla ja jota voi syödä tomaattikeittonakin tai käyttää kastikepohjana muuhun) sekä bechamel-kastiketta. Lisäksi laitan lasagnen väliin jauhelijan lisäksi aurajuustomurusia, tomaattiviipaleita, tuorebasilikaa sekä Mozzarella-juustoraastetta. Tää lasagne on mielettömän hyvää ja tuhtia. Itse olen antanut tällaisen lasagnen tupaantulijaislahjaksi kauniissa uunivuoassa. Tykkäsivät lahjasta kovasti tupareiden jälkeisenä krapula-aamun