Kokkausketju, reseptit

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Muuten ihan hyvä mutta et ole muistanut paistaa tuota ;)
Itse paistan pizzan aina 300 asteessa.

Olisihan tuota voinut vähän pitempään pitää uunissa. Tänään väsäsin pienemmän pizzan ja pidin sitä huomattavasti kauemmin ja parempaa tuli. Pitäis varmaan hankkia pizzakivi, tosin en kyllä tiedä onko semmoisella oikeasti mitään vaikutusta pizzan tekemiseen.

Lämpötila sais kyllä olla kovempi, opiskelijaluukun uuni ei vaan riitä ku 250C asti, tarttis vissiin jotain päälle 400 että sais tietynlaisen pohjan.

Kyllä se valmiiks kuuma kivi antaa pohjalle ihan muodon, kun kylmä pelti, joka vaa laitetaan uuniin. Ainakin mulla meinaa aina muuten jäädä pohja hieman raa'an oloiseksi.

Joku tuolla aikasemmin laitto villisikaa ja puhu sen kypsentämisestä.
Ihan vaan päästäkseni pätemään, ni en ainakaan metsästettyä villisikaa jättäis kypsentämättä ihan kypsäksi. Villisiat kun voivat olla trikiinin saastuttamia. Tässä pari linkkiä http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/hygieniaosaaminen/tietopaketti/ruokamyrkytykset/ruokamyrkytyksia_aiheuttavia_loisia_ja_alkuelaimia/trichinella_spiralis/ http://fi.wikipedia.org/wiki/Trikiini Elikkä Suomessa ainakin metsästetyt karhut ja villisiat kypsiksi asti.

Ihan vaan päästäkseni pätemään, ni en ainakaan metsästettyä villisikaa jättäis kypsentämättä ihan kypsäksi. Villisiat kun voivat olla trikiinin saastuttamia. Tässä pari linkkiä http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/hygieniaosaaminen/tietopaketti/ruokamyrkytykset/ruokamyrkytyksia_aiheuttavia_loisia_ja_alkuelaimia/trichinella_spiralis/ http://fi.wikipedia.org/wiki/Trikiini Elikkä Suomessa ainakin metsästetyt karhut ja villisiat kypsiksi asti.

Se olin minä.

Hyvä tietää tämä asia. Itse mä kysyin tätä asiaa Reinin Lihasta, josta sanottiin, että lihaa ei tarvitse paistaa kypsäksi ja perustin siihen tuon kirjoittamani. Toisaalta he myyvät varmasti villisikatiloilla kasvatettujen villisikojen lihaa. Täytyypä mainita heille asiasta, kun menee seuraavan kerran ostoksille. Olisi ikäsvä, jos he antavat virheellistä tietoa.

En usko että trikiinin vaaraa kaupassa ostetussa karhun/villisian lihassa on.
"Teurastamoilla tehtävässä lihantarkastuksessa jokaisesta siasta otetaan näyte, jotka tutkitaan määrätyllä tavalla. Riistaeläimistä myytävä karhunliha täytyy tarkastaa.EU-sääntöjen mukaisesti trikiinit tarkastetaan sioista aina teurastuksen yhteydessä mutta muualla maailmassa käytäntö ja säädökset vaihtelevat. "

Mutta hyvä se on aina varoiksi kysyä.

SOSEUTETTU SIPULIKEITTO (noin 4 hengelle)

4 isoa kuorittua sipulia
2-3 valkosipulin kynttä tai yksi yksikyntinen
pieni pala tuoretta chiliä
öljyä / voita
7 dl kanalientä
1 dl valkoviiniä
tuoretta chiliä
tuoretta timjamia
suolaa, valkopippuria (ja halutessasi ripaus sokeria)

1. Halkaise sipulit ja leikkaa ohuiksi viipaleiksi, hienonna valkosipulit ja chili. Laita ainekset kattilaan, lisää öljy ja/tai voi, Kuullota sipuleita miedolla lämmöllä noin 20 minuuttia, kunnes sipulit ovat pehmenneet

IMG_7925.jpg
IMG_7931.jpg

2. Kaada valkoviini kuullotetun sipulin joukkoon ja anna hautua hetki. Lisää joukkoon kanaliemi
IMG_7932.jpg
IMG_7943.jpg

3. Lisää joukkoon hienonnettu timjami, suola, valkopippuri ja halutessasi ripaus sokeria. Keitä keittoa hiljalleen noin 20 minuuttia
IMG_7945.jpg
IMG_7955.jpg

IMG_7959.jpg
IMG_7947.jpg

4. Soseuta keitto tehosekoittimessa tai sauvasekoittimella
IMG_7960.jpg

5. Tarjoa keitto krutonkien, tuoreen timjamin ja parmesan-juustolastujen kera
IMG_7969-1.jpg

Alkuperäinen resepti löytyy Fazerin Rakkaudesta ruokaan -lehdestä (2007), jota muokkasin lisäämällä raaka-aineisiin valkoviinin, timjamin ja sokerin.

Pizzasta täällä onkin puhuttu niin onko kukaan kokeillut suklaapizzan tekoa? Itseäni kiinnostais joku hyvä ohje ja kokemuksia että kuvia omatekoisesta.

Sukaapizza? Kysy lihavimmalta näkemältäsi ihmiseltä niin on todennäköisesti kokeillut himoissaan. Itse en ole ikinä kuullutkaan.

Itse tein eilen Sokkokokki-ohjelman suklaamoussea. Suosittelen. Resepti nelosen sivuilla.

Savustelin eilen hieman lohta ja sitä jäi tähteeksi. Ostinpa siis tuommoista Mango-Chili salaatinkastiketta ja kehittelin savukalasalaatin:
P1010448.jpg

...siinä oli: valmis salaatti-mix, kurkkua, maustekurkkua, punaista paprikaa, maissia, sipulia, tomaattia, porkkanaa raasteena, pastaa ja korianteria (silputtuna seassa + päällä koristeena). Muutama kuva salaatista, se oli muuten paras salaatti mitä olen koskaan syönyt:
P1010447.jpg

P1010446.jpg

P1010445.jpg

Maustettu mustalla pippurilla (myllystä), merisuolalla (myllystä), oliiviöljyllä ja sitruunamehulla. Nautittuna italialaisen Proseccon kera ja patongin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Huomenna ois tarkotus väsätä Anonymityn reseptin mukaan noita pekoniin käärittyjä broilerin fileitä sekä tota sokkokokin moussea. Saa nähdä miten onnistuu.

Olisihan tuota voinut vähän pitempään pitää uunissa. Tänään väsäsin pienemmän pizzan ja pidin sitä huomattavasti kauemmin ja parempaa tuli. Pitäis varmaan hankkia pizzakivi, tosin en kyllä tiedä onko semmoisella oikeasti mitään vaikutusta pizzan tekemiseen.

Lämpötila sais kyllä olla kovempi, opiskelijaluukun uuni ei vaan riitä ku 250C asti, tarttis vissiin jotain päälle 400 että sais tietynlaisen pohjan.

Kerrataan nyt vielä eli hakekaa rautakaupasta vuolukivilaattaa edulliseen hintaan ja jättäkää nuo ylihintaset ja pienet pizzakivet suosiolla kauppaan.

Muuten ihan hyvä mutta et ole muistanut paistaa tuota ;)
Itse paistan pizzan aina 300 asteessa.

Tein muuten Chili Con Carnea ja maissileipää:

P1010399.jpg

Jos toi bisse tos tuopis on sitä itseään. eli hefe dunkelia niin on kyllä ehkä yks parhaista kaljoista mailmassa!!!

Toi koko Franziskanerin kolmen setti on yks parhaita koko maailmassa.

Oliskos kellään ehdottaa jotain ns. mättöä? Täällä oli jossain kohtaa ketjua sellainen muistaakseni rieskaan kääritty systeemi jossa oli lohta ja majoneesia ja salaattia ja ties mitä. Eli sellanen suhteellisen helposti valmistettava, mutta erittäin "tuhti" sapuska olis hakusessa. Juurikin sellainen jota kehtaa vetää tuopin ja lätkämatsin ääressä.

Augustiner Edelstoff ja Andechser Weißbier ne parhaat ehkä kuitenkin on.

Huppe ja Anonymity: miksei teillä ole omia ruokablogeja? Osaatte kirjoittaa, ohjeet on ihania, ja kuvat aivan mahtavia! Blogspot.com on vielä helppokäyttöinen, ja blogilista.fi:llä voi verkostua. Kannattaisi!

Okei, saatoin mennä ostamaan tollasen 800-grammasen ruodottoman lohiköntin ja nyt siitä pitäis säveltää jotain ihmiselle sopivaa.
Oisko kellään hyvää vinkkiä sen jatkojalostukseen?
Normi uunipellit on käytössä, mutta ei minkäänlaista vuokaa.

Liitteet

• 14032010408..webp
    14032010408..webp
    41,5 KB · Katsottu: 589
^ Foliota reilu kalan mittanen pätkä,voitelet sen,kuivaat lohen talouspaperilla.Ripottelet ensin vaikka suomupuolelle kalamaustetta/suolaa,nostat lohen foliolle nahka alaspäin,maustat yläpuolen.Taitat foliosta tiiviin paketin jonka laitat pellille,uuni 200 astetta toinen taso.Paisto tunti.Itse en esilämmittele uunia.Jos et oo duunannu niin varminta toki laittaa uuni ensin lämpenemään,maustaa kala siinä välissä ja laittaa se sit uuniin ja antaa olla noin 40 min,sit uuni nollille ja vielä 10 minsaa jälkilämmölle niin on varmasti kypsää.Kylkeen vaikka muusia,ruisleipää&kurkkua.Simppeliä ja hyvää.Jämät voi sit käyttää leivän päällä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom