Kokkausketju, reseptit

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kerro vähän yksityiskohtaisemmin miten teit ;o Voidaan sit porukassa arvella missä meni mönkään.
No lihan osalta vetelin ensin kalvot pois, maustoin pinnasta kuivamausteilla, tosin lähinnä suolalla. Heittelin kelmun päälle pekonit ja sienet joiden päälle fileen ja rullasin. Lykkäsin jääkaappiin kymmeneksi minuutiksi. Olisi saanut olla hiukan pidempäänkin, mutta oli järkyttävä kiire. Otin pois, käärin voitaikinaan jonka voitelin kananmunan keltuaisella ja heitin 200 asteiseen uuniin puoleksi tunniksi.

File oli kyllä astetta läskimpi, joten ehkäpä aliarvioin mausteet pahasti, kun en halunnut siitä liian voimakkaan mausteista. Sitkeys taas, niin jaa´a. Ei se mitään purukumia ollut, mutta sai sitä jonkin aikaa pureskella.

AVOKADOKEITTO (n. 4 hengelle)

3 avokadoa
1 limen mehu
2-4 valkosipulin kynttä
oliiviöljyä
5-6 dl vettä
2 kanaliemikuutiota (tai fondia tai demi glacea)
1 prk (200 g) ranskankermaa / kermaa
1 pss (180 g) pakastekatkarapuja
suolaa, mustapippuria (itse laitoin lisäksi sipuli- ja valkosipulijauhetta sekä 1 tl sokeria)

1. Sulata katkaravut ja valuta neste pois
IMG_4894.jpg

2. Halkaise avokadot ja poista kivet. Koverra hedelmäliha pois kuorista. Pirskota avokadopalojen päälle limen mehua
IMG_4896.jpg
IMG_4897-1.jpg
IMG_4903-1.jpg

3. Kuori ja hienonna valkosipulin kynnet. Kuullota valkosipuli öljyssä
IMG_4905.jpg

4. Laita avokadon palaset kattilaan, lisää vesi ja liemikuutiot. Anna kiehua muutama minuutti. Voit myös soseuttaa keittoa hetken
IMG_4909.jpg
IMG_4917.jpg

5. Lisää joukkoon ranskankerma sekä mausteet ja soseuta keitto tasaiseksi
IMG_4929.jpg
IMG_4934.jpg
IMG_4935.jpg

6. Lisää katkaravut ja kuumenna keittoa muutaman minuutin ajan
IMG_4944.jpg

IMG_4949.jpg

Otin reseptin uudesta Yhteishyvän Hyvä Ruokamaailma –lehdestä (11/09). Muokkailin määriä vähän erilaisiksi. Tämä keitto oli syötävää, mutta ei noussut suosikkilistalleni. Mun mielestä tästä jäi puuttumaan joku maku, jota en osaa määritellä. Jos on avokadon ja katkarapujen ystävä, niin voihan tätä kokeilla.

Näin jälkikäteen olisin itse kuullottanut valkosipulin kanssa myös tavallista sipulia. Alkuperäisessä ohjeessa käskettiin käyttämään kahden limen mehu, mutta minusta yksi lime riitti vallan mainiosti.

Laitoin suolan ja mustapippurin lisäksi keittoon hiukan valkosipuli- ja tavallista sipulijauhetta, koska reseptissä ollut 2 valkosipulin kynttä ei riittänyt mielestäni mihinkään ja koska sipulia ei ollut mainittu reseptissä lainkaan. laitoin myös joukkoon hiukan sokeria pehmentämään makua.

^

Keitto oli maukkaampaa yön yli muhittuaan. Olisin sitä mieltä, että keitosta tulisi parempaa ihan ihka-aidon kuohukerman kanssa kuin ranskalaisen.

Keksiikö kukaan mitään ainesta, mitä tohin keittoon vois laittaa lisää tai katkarapujen sijaan? Paitsi tota sipulia kuullotettuna. Yksi kaveri ehdotti kapriksia... Kävisköhän?

^

Keitto oli maukkaampaa yön yli muhittuaan. Olisin sitä mieltä, että keitosta tulisi parempaa ihan ihka-aidon kuohukerman kanssa kuin ranskalaisen.

Keksiikö kukaan mitään ainesta, mitä tohin keittoon vois laittaa lisää tai katkarapujen sijaan? Paitsi tota sipulia kuullotettuna. Yksi kaveri ehdotti kapriksia... Kävisköhän?
Keität kasaan ja viskaat burriton sisään quacamoleks :D

Kokeilin nuita Vaasan paahtokolmioita ja tein sitten iltapalaksi tuollaisen.
Sis:

3 kok. paahtoleipäkuutiota (puolitettuna)
cheddarjuustoa
polarjuustoa
sienisalaattia
juustonakkeja
härän kylmäsavupaistia
hirven savupaistia
suolakurkkuja
tomaattia
hunajasinappia
ketsuppia
mestarikastiketta

:)

ei tuossa kyllä kauaan nenä tuhissut. Täytyy ensi kerralla koota kunnon paahtoleivistä että lähtee nälkäkin.

Liitteet

• DSC02070.webp
    DSC02070.webp
    68,3 KB · Katsottu: 806
Johan on Funkkelilla kokkailut! :kuola:
Tuu tekee mulle sit ku oon ripped? ;)

Kuten itsekin olen todennut:

Osa kaupan pestokastikkeista maistuu vain suolalta.

- Herkullinen, pehmeä, raikas, kevyt ja aromikas. Makujen pitää olla sulautuneita yhteen, mutta kuitenkin erotettavissa toisistaan, luettelee Massimiliano Angelillo hyvän peston tunnusmerkkejä.

Maurizio Brunetto huokaa syvään maistaessaan Angelillon juuri valmistamaa pestoa.

- Välillä me tappelemme, mutta hän osaa tehdä ruokaa. Tältä peston kuuluu maistua, hän kehuu ja levittää käsiään.

Töölöläisravintola Villettan Angelillo ja Brunetto sekä viereisen Ruusulan keilahallin Tiina Sjövall ja Jussi Poikselkä maistoivat ruokamarkettien hyllyiltä löytyviä vihreitä pestoja pastan kera.

Pestot maistettiin sokkotestinä; ainoastaan "oikeaa" tavaraa maistaessaan makuraati tiesi syövänsä Angelillon tuoretta pestoa.

Valmistuotteiden maku ja ulkonäkö poikkesivat toisistaan huomattavasti. Osassa suola maistui niin vahvana, että silmät kiinni syöden oli hankala päätellä syövänsä pestoa.

Raadin yhteinen suosikki oli Nord Salse.

- Maku on lähimpänä oikeaa pestoa, tosin minua hiukan häiritsee tämän sokerisuus. Suutuntumaltaan koostumus on kohdallaan, Angelillo arvioi.

Myös inhokki oli yhteinen: Baresa.

- Pastan seassa on karvamaisia vihneitä. Ne tuntuvat myös suussa. Ei ollenkaan mukava tunne, Tiina Sjövall ihmettelee.
http://www.iltalehti.fi/hintajalaatu/2009111710581628_l7.shtml

Pestoa on niin helppo tehdä itse, jos omistaa tehosekoittimen, että eipä tule kaupan pestoja paljoa osteltua vaikka sitä kuluu aika tavalla. Olen tehnyt pinjasiemenpussin kyljen ohjeen mukaan suurinpiirtein ja helvetin hyvältähän tuore pesto maistuu.

Itse tykkään aika karkeasta pestosta, joten pitää varoa, ettei anna sekoittimen pyöriä liian kauan.

Pestoa on niin helppo tehdä itse, jos omistaa tehosekoittimen, että eipä tule kaupan pestoja paljoa osteltua vaikka sitä kuluu aika tavalla. Olen tehnyt pinjasiemenpussin kyljen ohjeen mukaan suurinpiirtein ja helvetin hyvältähän tuore pesto maistuu.

Itse tykkään aika karkeasta pestosta, joten pitää varoa, ettei anna sekoittimen pyöriä liian kauan.
Pistäppä joku hyvä ohje!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse laitan pinjansiemeniä, tuoretta rucolaa ja basilikaa, mustapippuria, suolaa, oliiviöljyä, valkosipulia ja parmesania. Jos haluaa päästä vieläkin helpommalla niin valkosipuli ja parmesan valmiina jauhona helpottaa vielä. Määrät vois olla jotain tähän tapaan, mutta oikeasti näitä kannattaa säätää oman maunkin mukaan:

- 1 dl pinjansiemeniä
- rucolaa ja basilikaa suurinpiirtein saman verran, itse olen laittanut sellaisen tuoreruukullisen kokonaan kumpaakin
- 1 kynsi valkosipulia, kannattaa murskata vaikka tehosekoittimeen menevätkin
- 1 dl raastettua parmesania, sama eli raasteena messiin
- vajaa desi oliiviöljyä
- suolaa ja pippuria maun mukaan

Ainekset sekoittimeen. Meillä on sellainen monitoimihärveli, jossa on pari pyörivää terää, jolla ainakin tulee hyvää tavaraa. Sauvasekoittimella voi olla hankalampaa saada ainekset leikkautumaan tasan. Jos oliiviöljyä laittaa vähän enemmän ja antaa sekoittimen pyöriä kauan, tulee pestosta smoothia tahnaa - itse pidän enemmän vähän kuivemmasta pestosta, jossa pähkinät vielä vähän rouskuvat suussa.

Säilymisestä ei ole paljoa havaintoja, koska tuo satsi häviää meidän jääkaapista alle viikossa :)... Ciabattan väliin tätä, tomaattia ja prosciuttoa, drool...

Tein viikonloppuna tällaista ja oli superhyvää. Hintaa satsille tuli noin 10 euroa ja siitä söi aikuinen kupunsa täpötäyteen 4 kertaa, ja 2 vuotias lapsi siinä sivussa.

- 2 pussia sipuliperunasekoitusta
- 2 pussia broccolia (parsakaali)
- pussi babyporkkanoita
- 3 prk tonnikalaa
- 3 prk flora ruokakermaa 15% sekoitettuna pariin kananmunaan
- suolaa ja pippuria

Vuokaan ja vuoka uuniin. Uunissa 175 astetta kiertoilmalla pari tuntia niin että ei enää liemi lillu kun sekottelee kauhalla.

Itsenäisyyspäiväksi jotain pitäisi keksiä. Ensin meinasin kunnioittaa Mannerheimiä ja tehdä kokeeksi Vorschmackia mutta enpä taida mitään sota-ajan pulasapuskoja tehdä kuitenkaan. Ehkä se on hyvääkin, en tiedä mutta näyttäisi soveltuvan arkimätöksi paremmin.

Eli ideoita? Mielellään jollain tavalla itsenäisyyspäivään sopivaa.
Jälkkäriksi teen mutakakkua, en ole koskaan moista edes syönyt.

http://siskotkokkaa.blogspot.com/2009/05/mutakakku-otto-ii-eli-taysikokoinen.html

Oisko poronkäristys kunnon perunamuusilla ja puolukkahillolla? Tai sit esim. karjalanpaisti tai joku muu paisti punaviinikastikkeella?
Kerran oon syöny vorschmakia, toista kertaa en ainakaan itse hanki.. Ei maistunu.

Itse laitan pinjansiemeniä, tuoretta rucolaa ja basilikaa, mustapippuria, suolaa, oliiviöljyä, valkosipulia ja parmesania. Jos haluaa päästä vieläkin helpommalla niin valkosipuli ja parmesan valmiina jauhona helpottaa vielä. Määrät vois olla jotain tähän tapaan, mutta oikeasti näitä kannattaa säätää oman maunkin mukaan:

- 1 dl pinjansiemeniä
- rucolaa ja basilikaa suurinpiirtein saman verran, itse olen laittanut sellaisen tuoreruukullisen kokonaan kumpaakin
- 1 kynsi valkosipulia, kannattaa murskata vaikka tehosekoittimeen menevätkin
- 1 dl raastettua parmesania, sama eli raasteena messiin
- vajaa desi oliiviöljyä
- suolaa ja pippuria maun mukaan

Ainekset sekoittimeen. Meillä on sellainen monitoimihärveli, jossa on pari pyörivää terää, jolla ainakin tulee hyvää tavaraa. Sauvasekoittimella voi olla hankalampaa saada ainekset leikkautumaan tasan. Jos oliiviöljyä laittaa vähän enemmän ja antaa sekoittimen pyöriä kauan, tulee pestosta smoothia tahnaa - itse pidän enemmän vähän kuivemmasta pestosta, jossa pähkinät vielä vähän rouskuvat suussa.

Säilymisestä ei ole paljoa havaintoja, koska tuo satsi häviää meidän jääkaapista alle viikossa :)... Ciabattan väliin tätä, tomaattia ja prosciuttoa, drool...

Kauanko tuo satsi kestää? Olen nimittäin huomannut että pesto on sellaista joka loppuu aina kesken.

Itse olen tehnyt tällaista salaattia joskus. Pilkkoo tomaatteja ja basilikaa ja lyö ne kulhoon. Kaataa päälle reippaasti oliiviöljyä ja sekoittaa. Aivan sika hyvää ja helppoa!

Kauanko tuo satsi kestää? Olen nimittäin huomannut että pesto on sellaista joka loppuu aina kesken.

Itse olen tehnyt tällaista salaattia joskus. Pilkkoo tomaatteja ja basilikaa ja lyö ne kulhoon. Kaataa päälle reippaasti oliiviöljyä ja sekoittaa. Aivan sika hyvää ja helppoa!
Meillä noin viikon ja sit on purkki tyhjä. Jos ei riitä niin voihan tuota tehdä tuplasatsin kerralla. Silloin kannattaa ostaa rucolaa sellainen muovilaatikko - oisko niissä 100g tai jotain.

Olen tehnyt vastaavaa salaattia kuin mainitsemasi, paitsi että olen laittanut mukaan lisäksi mozzarellaa paloina ja pelkän oliiviöljyn sijaan olen duunannut J. Oliverin patenttikastiketta, johon tulee oliiviöljyä, suolaa, mustapippuria ja sitruunaa.

Itsenäisyyspäiväksi jotain pitäisi keksiä. Ensin meinasin kunnioittaa Mannerheimiä ja tehdä kokeeksi Vorschmackia mutta enpä taida mitään sota-ajan pulasapuskoja tehdä kuitenkaan. Ehkä se on hyvääkin, en tiedä mutta näyttäisi soveltuvan arkimätöksi paremmin.

http://siskotkokkaa.blogspot.com/2009/05/mutakakku-otto-ii-eli-taysikokoinen.html
Vorschmack on vähän niinkuin risottoa. Kummastakin on olemassa mitä kummallisempia arkiruoaksi kehitettyjä pikaversioita, jotka muistuttavat alkuperäistä vain etäisesti. Yleinen mielipide ruoasta on sitten juuri sen pirkka-reseptin mukainen.

Täällä on kunnollinen ohje:
http://www.viisitahtea.fi/mestarinkasiala/106/864

Itsenäisyyspäiväksi jotain pitäisi keksiä.

Mä tein joskus aikoinaan itsenäisyyspäivän menuksi:

Alkuruoka:
Mätisydämiä ( http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptihaku/resepti/?id=1676&rname=mÄtisydÄmet )

Pääruoka:
Paahtopaistia, jotain kastiketta ja muistaakseni valkosipulikerma-perunoita, mutta paahtopaisti ei sit ollut mun mielestä mitään ihmeellistä.

Jälkiruoka:
Tein riisipuuroa, jonka jäähdytin. Riisipuuron sekaan laitoin vatkatun kermavaahdon, joka oli maustettu sokerilla ja vaniljalla. Tarjoilin tämän herkun kauniista lasista ja päälle laitoin paksuhkoa mustikkakeittoa ja koristeeksi mustikoita sekä kermvaahtonokare. Sini-valkoinen jälkkäri.

Mun mielestä noi Snowben pääruokaehdotukset ovat aika hyviä. Jälkiruokasi voisi tietysti ajatella myös jotain valkosuklaa-pannacottaa mustikkaisen kastikkeen kanssa. Pannacotan voi ja se kannattaa valmistaa edellisenä päivänä. Tää on hyvä resepti, mutta liivatetta kannattaa laittaa enemmän, koska pannacotta ei mun mielestä hyydy tarpeeksi tolla määrällä (ehkä 2kpl on sopiva määrä?): http://www.stockmann.fi/portal/fi/h...iruoat/jalkiruoat/valkosuklainen_panna_cotta/ ja toi vadelmakaramelli on myös hyvän makuista.

Kantsii tietty huomioida se, etteivät kaikki ruoat ole liian tuhteja. Ja sit tohon päälle vielä Marskin ryyppy snapsilasista piripintaan :)

Itsenäisyyspäivän menu vois olla alkuun graavattua siikaa kera saaristolaisleivän (itsetehdyn tieten), pääruuaksi poron-/hirvenkäristystä kera puikulamuusin ja survottujen puolukoiden ja jälkiruuaksi mustikkarahkaa.

Tuliki jo nälkä heti...

Suositut

Back
Ylös Bottom