;)Mää vetelen täällä metvurstia ja juustoviipaleita, välissä majoneesia. Laiska kun olen, niin en nyt jaksa ees mikroketoosileipää valmistaa. Tämmösen ihmisen kannattais mennä naimisiin kokin kanssa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
;)Mää vetelen täällä metvurstia ja juustoviipaleita, välissä majoneesia. Laiska kun olen, niin en nyt jaksa ees mikroketoosileipää valmistaa. Tämmösen ihmisen kannattais mennä naimisiin kokin kanssa.
Pakko kommentoida asiaa joka on vaivannut jo pitkään.....
Mää vetelen täällä metvurstia ja juustoviipaleita, välissä majoneesia. Laiska kun olen, niin en nyt jaksa ees mikroketoosileipää valmistaa. Tämmösen ihmisen kannattais mennä naimisiin kokin kanssa.
Pakko kommentoida asiaa joka on vaivannut jo pitkään
Heivaa noi natriumglutamaatti-kuutiot mäkeen noista ruoista. Silloin kun tarvitset ruoanlaitossa OIKEASTI demiglaceja tai liemiä niin sitten täältä:
http://www.puljonki.info/index.jsp?pid=182
Tamperelaiset löytää täältä:Itseänikin on jo pidemmän aikaa mietityttänyt mistä saisi hyvää liha/kanalientä ilman että alkaa itse niitä luista keittelemään. Kotioloissa tämäkin on vähän turhan iso homma. Kalaliemen vielä tekee mutta ei noita 12 tuntia haudutettavia projekteja. Lihaliemikuutiot on aika syvältä, fondeilla pääsee jo lähemmäksi, mutta vielä olisi sellainen aito liemi hakusessa. Tiedätkö saako noita ravintoloihin suunnattuja Puljongin liemiä jostain ostaa ihan yksityishenkilönä ilman että hakee tukusta koko pahvilaatikollisen (edellyttäen vielä että löytyy se tukkukortti)? Ei ihan auennut tuolta nettisivuilta.
Pakko kommentoida asiaa joka on vaivannut jo pitkään
Heivaa noi natriumglutamaatti-kuutiot mäkeen noista ruoista. Silloin kun tarvitset ruoanlaitossa OIKEASTI demiglaceja tai liemiä niin sitten täältä:
http://www.puljonki.info/index.jsp?pid=182
Tuolta saa viitteitä, että Hesasta löytyisi Reinin Lihasta Hakaniemen hallissa ja K-Supermarket Mustapekasta.
Ei siinä liemien keittelyssä loppujen lopuksi mitenkään kummoinen vaiva ole. Samalla saa hyvää keitettyä lihaa käytettäväksi eri ruokiin.Itseänikin on jo pidemmän aikaa mietityttänyt mistä saisi hyvää liha/kanalientä ilman että alkaa itse niitä luista keittelemään. Kotioloissa tämäkin on vähän turhan iso homma. Kalaliemen vielä tekee mutta ei noita 12 tuntia haudutettavia projekteja. Lihaliemikuutiot on aika syvältä, fondeilla pääsee jo lähemmäksi, mutta vielä olisi sellainen aito liemi hakusessa. Tiedätkö saako noita ravintoloihin suunnattuja Puljongin liemiä jostain ostaa ihan yksityishenkilönä ilman että hakee tukusta koko pahvilaatikollisen (edellyttäen vielä että löytyy se tukkukortti)? Ei ihan auennut tuolta nettisivuilta.
Pakastimeen päätyi mutkien kautta .....
Pointtihan tosiaan oli, ettet sä noita liemiä tarvitse. Jos on tottunut ylipakattuun aromiin glutamaatin siivittämänä niin ehkä se aito ruoka ei maistu miltään. ;)Itse en noita liemiä jaksa alkaa väsäämään - ainakaan ihan arkiruokaa varten. Kerran olen kait testannut sky-liemen tekoa. Erilaisia fondeja olen testannut, mutta mun mielestä ne eivät maistu miltään. Mun mielestä noi liemet antavat makua joihinkin ruokiin (esim. kastike ja keitto) ja olen sitä mieltä, että ilman niitä ne ruuat eivät maistu miltään. Vai olisiko ehdotuksia, kuinka sitä makua saisi?
Vaiheeseen 2. ja 3. menee aikaa ehkä puoli tuntia. Vaiheiseen 5. ja 6. ehkä vartti kumpaankin (yleensä mulla on 2 kg rintaa + 0.5 kg häntää). Tunnin tekemisellä saa siis ison satsin hyvää lihaa ja hyvää lientä. Ei ole paha homma.
Ai niin, saa muuten aika velho olla jos tunnissa keittelee hyvän lihaliemen.
Eräs tuttu metsästäjä törkkäsi lähes kokonaisen peuran lihat porukoille. Mitkä osat tuosta on parasta ja miten ne kannattaa valmistaa? Sisäfile oli ainakin aika pieni, näytti ainakin ihan annospalalta, ulkofileestä saa ehkä jo jotain, mutta mites muut osat onko niistä mihinkään? Ja voiko tuon ulkofileen vetää ihan pannulla ja syödä kuten naudanlihapihvin?
Pointtihan tosiaan oli, ettet sä noita liemiä tarvitse. Jos on tottunut ylipakattuun aromiin glutamaatin siivittämänä niin ehkä se aito ruoka ei maistu miltään. ;)
Anna ruoakien maistua ruoailta. Esimerkiksi en keksi yhtään syytä miksi tuohon bataatti-kookoskeittoon tarvitsisi yhtään vahvennettua makua.
:kippis1:
Joo. Pitäis varmaankin käyttää aikaa lukemiseen vähän enemmän.Tuossahan oli mainittu ajankulu vain niistä työvaiheista, jotka vaativat aktiivista tekemistä. Keittelyä on varmasti siinä välissä enemmänkin kun liemi laitetaan tekeille alkuillasta ja lihat poistetaan joskus ennen nukkumaanmenoa.
BATAATTIMOSAIIKKI (noin 4-6 hengelle)
1 kg bataattia
1–2 sipulia
1-2 yksikyntistä valkosipulia
2 rkl voita tai öljyä
1-2 kasvisliemikuutiota
2 dl valkoviiniä
mustapippuria
suolaa
chilijauhetta
2 dl kuohukermaa
noin 1 tl sitruunan kuorta raastettuna
noin 1/2 dl persiljaa
Näin juuri, luita keittelen toki alkuillasta seuraavaan päivään.Tuossahan oli mainittu ajankulu vain niistä työvaiheista, jotka vaativat aktiivista tekemistä. Keittelyä on varmasti siinä välissä enemmänkin kun liemi laitetaan tekeille alkuillasta ja lihat poistetaan joskus ennen nukkumaanmenoa.
Ei noin pienellä viinimäärällä leikata noin ison bataatti annoksen tuomaa makeutta pois. Eli kyllä se olisi edelleenkin ollut makeaa. Itselläkin tökkii aika iloisesti bataatin makeus. Loivennan tätä käyttämällä esimerkiksi perunaa rinnalla. Itsellä peruna bataatti suhteet on yleensä siinä 70-80% perunaa, 20-30% bataattia riippuen nyt tietenkin ruokalajista.Kokeilin eilen vääntää tätä, mutta sovelsin jättämällä valkoviinin pois. En viitsinyt siihen tuhlata rahaa kahden desin takia, kun loppu olisi kuitenkin lentänyt viemäriin. Valkkari on nimittäin ylipahaa. No, ihan ok siitä ruoasta tuli, mutta pitemmän päälle liian makeaa. Kysymys kuuluukin, että kusinko homman ton valkkarin puutteen takia? Olisiko se taittanut tota makeutta?
Kas, kiitoksia. Eipä ole sattunut Alkossa asioidessa silmään. En tosin ole etsinytkään, kun ei ole ollut tarvetta.Ai niin ja vinkiksi jatkossa kun tarvitset viintä vähän. Alko tarjoaa noita pieniäkin pulloja.
http://www.alko.fi/pienetviinipullot/&expand=3