Kokkausketju, reseptit

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mää vetelen täällä metvurstia ja juustoviipaleita, välissä majoneesia. Laiska kun olen, niin en nyt jaksa ees mikroketoosileipää valmistaa. Tämmösen ihmisen kannattais mennä naimisiin kokin kanssa.

Muista sitte etsii sellainen kokki, joka tekee himassakin kunnon safkaa! Myös siis sen alkuhuuman jälkeen :D

Pakko kommentoida asiaa joka on vaivannut jo pitkään :)

Heivaa noi natriumglutamaatti-kuutiot mäkeen noista ruoista. Silloin kun tarvitset ruoanlaitossa OIKEASTI demiglaceja tai liemiä niin sitten täältä:
http://www.puljonki.info/index.jsp?pid=182

Itseänikin on jo pidemmän aikaa mietityttänyt mistä saisi hyvää liha/kanalientä ilman että alkaa itse niitä luista keittelemään. Kotioloissa tämäkin on vähän turhan iso homma. Kalaliemen vielä tekee mutta ei noita 12 tuntia haudutettavia projekteja. Lihaliemikuutiot on aika syvältä, fondeilla pääsee jo lähemmäksi, mutta vielä olisi sellainen aito liemi hakusessa. Tiedätkö saako noita ravintoloihin suunnattuja Puljongin liemiä jostain ostaa ihan yksityishenkilönä ilman että hakee tukusta koko pahvilaatikollisen (edellyttäen vielä että löytyy se tukkukortti)? Ei ihan auennut tuolta nettisivuilta.

Itseänikin on jo pidemmän aikaa mietityttänyt mistä saisi hyvää liha/kanalientä ilman että alkaa itse niitä luista keittelemään. Kotioloissa tämäkin on vähän turhan iso homma. Kalaliemen vielä tekee mutta ei noita 12 tuntia haudutettavia projekteja. Lihaliemikuutiot on aika syvältä, fondeilla pääsee jo lähemmäksi, mutta vielä olisi sellainen aito liemi hakusessa. Tiedätkö saako noita ravintoloihin suunnattuja Puljongin liemiä jostain ostaa ihan yksityishenkilönä ilman että hakee tukusta koko pahvilaatikollisen (edellyttäen vielä että löytyy se tukkukortti)? Ei ihan auennut tuolta nettisivuilta.
Tamperelaiset löytää täältä:
http://www.keittioelamaa.fi/

Tuolta saa viitteitä, että Hesasta löytyisi Reinin Lihasta Hakaniemen hallissa ja K-Supermarket Mustapekasta.
http://www.viiniweb.net/keskustelu.php?select_subject=2&select_thread=1010

Pakko kommentoida asiaa joka on vaivannut jo pitkään :)

Heivaa noi natriumglutamaatti-kuutiot mäkeen noista ruoista. Silloin kun tarvitset ruoanlaitossa OIKEASTI demiglaceja tai liemiä niin sitten täältä:
http://www.puljonki.info/index.jsp?pid=182

Joo, mielelläni voisin noita käyttääkin, mutta kun ei ole tullut kaupoissa vastaan noita demiglaceja. Olen kyllä joskus vuosikausia sitten testannut niitä. En ole edes ikinä tiennyt, että niitä voisi jostain tilata. Olen jotenkin kuvitellut, että ne ovat enemmän ravintoloille suoraan myytävää tavaraa.

Itse en noita liemiä jaksa alkaa väsäämään - ainakaan ihan arkiruokaa varten. Kerran olen kait testannut sky-liemen tekoa. Erilaisia fondeja olen testannut, mutta mun mielestä ne eivät maistu miltään. Mun mielestä noi liemet antavat makua joihinkin ruokiin (esim. kastike ja keitto) ja olen sitä mieltä, että ilman niitä ne ruuat eivät maistu miltään. Vai olisiko ehdotuksia, kuinka sitä makua saisi?

Tuolta saa viitteitä, että Hesasta löytyisi Reinin Lihasta Hakaniemen hallissa ja K-Supermarket Mustapekasta.

Reinin Lihassa on tullut pistäydyttyä, mutta nuo eivät ole osuneet silmiin. Mustassa Pekassa en ole käy.

Pakastimeen päätyi mutkien kautta muutama HK:n viljapossun pihvifilee. Painoa noilla on jotain 600-700 grammaa ja jonkunnäkönen marinaadikin näyttäis olevan. Mitäs noille sitten kannattaa tehdä? Vedetäänkö pihveiksi vai paistetaanko kokonaisena? Jonkunnäköstä valmistusohjetta olis kiva saada..

Itsekin olen tuskaillut, kun kunnollisia, MSG-vapaita liemiä ei tahdo normaalikuluttajalle löytyä. Sukulan Via-sarjan liemetkin ovat poistuneet kaupoista jo jokin tovi sitten :(

Ei siinä liemien keittelyssä loppujen lopuksi mitenkään kummoinen vaiva ole. Samalla saa hyvää keitettyä lihaa käytettäväksi eri ruokiin.

Esim. lihalientä (+ keitettyä rintaa) teen näin:
1. ostan hallista luista naudanrintaa ja palan häntää
2. laitan alkuillasta lihat kylmään veteen, annan kiehahtaa ja kuorin vaahdon pois
3. lisään sipulia ja valkosipulia kuorineen isoina lohkoina, suolaa, pippureita ja mahdollisesti juureksia ja kuivattuja yrttejä
4. annan porista miedolla lämmöllä
5. joskus ennen nukkumaanmenoa kaivan lihat pois kattilasta ja perkaan niistä luut irti. Luut heitän takaisin kattilaan. Lihat menevät jääkaappiin tai pakastimeen.
6. joskus seuraavana päivänä suodatan liemen ja laitan jäähtymään
7. jääkaappikylmässä liemessä rasva nousee pintaan valkosuklaan näköiseksi kerrokseksi ja on helppo kuoria pois

Vaiheeseen 2. ja 3. menee aikaa ehkä puoli tuntia. Vaiheiseen 5. ja 6. ehkä vartti kumpaankin (yleensä mulla on 2 kg rintaa + 0.5 kg häntää). Tunnin tekemisellä saa siis ison satsin hyvää lihaa ja hyvää lientä. Ei ole paha homma.

Pakastimeen päätyi mutkien kautta .....

Vaihtoehto 1.

-Otat huoneenlämpöön puolituntia ennen aloittamista.
-Huuhdo vedelle se marinadi helvettiin.
-Tosi kuumalla pannulla pinnat kiinni.
-(Mausteita pintaan, suola, pippuri, hunaja, sinappi, rosmariini, timjami, valkosipuli, wiski, curry, chili... ymsyms. you name it)
-150 C uuniin ja sisälämpötila 68C, tai joku 20-25 minuuttia.
-Kääräset folioon ja annat vetäytyä 5-10 minuuttia.
-Leikkaat n.puolen sentin paksuisiksi viipaleiksi.

Tähän sopii hyvin vaikka joku tumma kastike. esim herukka, punkku yms.

Vaihtoehto 2.

-Otat huoneenlämpöön puolituntia ennen aloitusta.
-Leikkaat n. 75g painoisia noisetteja.
-Pyörittele vehnäjauhoissa joissa on suolaa ja esim. currya/paprikajauhetta.
-Paista voissa pinnat kiinni ja mausta suolalla & pippurilla.
-Kypsennä uunissa kypsäksi 150C n.10 minuuttia.

Jos pyörittelet tossa vehnäjauho / curryseoksessa, currykastike sopii hyvin.

Vaihtoehto 3.

-Otat huoneenlämpöön puolituntia ennen aloitusta.
-Leikkaa n. 130 g painavia pihvejä.
-Nuiji ohuiksi leikkeiksi.
-Pyörittele ensin suolalla maistetussa vehnäjauhossa-->Pyörittele kananmunassa-->Pyörittele korppujauhoissa.
-Paista voi/öljy seoksessa (rasvan pitää kuohua kun laitat leikkeen siihen), n. 2 minuuttia puoleltaan (varovasti ettei pala).
-Tarvittaessa loppukypsennys uunissa 150C 5min.

Tähän vaikka bearnaise kastike.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse en noita liemiä jaksa alkaa väsäämään - ainakaan ihan arkiruokaa varten. Kerran olen kait testannut sky-liemen tekoa. Erilaisia fondeja olen testannut, mutta mun mielestä ne eivät maistu miltään. Mun mielestä noi liemet antavat makua joihinkin ruokiin (esim. kastike ja keitto) ja olen sitä mieltä, että ilman niitä ne ruuat eivät maistu miltään. Vai olisiko ehdotuksia, kuinka sitä makua saisi?
Pointtihan tosiaan oli, ettet sä noita liemiä tarvitse. Jos on tottunut ylipakattuun aromiin glutamaatin siivittämänä niin ehkä se aito ruoka ei maistu miltään. ;)
Anna ruoakien maistua ruoailta. Esimerkiksi en keksi yhtään syytä miksi tuohon bataatti-kookoskeittoon tarvitsisi yhtään vahvennettua makua.
:kippis1:

-- Edit --
Ai niin, saa muuten aika velho olla jos tunnissa keittelee hyvän lihaliemen.

Eräs tuttu metsästäjä törkkäsi lähes kokonaisen peuran lihat porukoille. Mitkä osat tuosta on parasta ja miten ne kannattaa valmistaa? Sisäfile oli ainakin aika pieni, näytti ainakin ihan annospalalta, ulkofileestä saa ehkä jo jotain, mutta mites muut osat onko niistä mihinkään? Ja voiko tuon ulkofileen vetää ihan pannulla ja syödä kuten naudanlihapihvin?

Vaiheeseen 2. ja 3. menee aikaa ehkä puoli tuntia. Vaiheiseen 5. ja 6. ehkä vartti kumpaankin (yleensä mulla on 2 kg rintaa + 0.5 kg häntää). Tunnin tekemisellä saa siis ison satsin hyvää lihaa ja hyvää lientä. Ei ole paha homma.
Ai niin, saa muuten aika velho olla jos tunnissa keittelee hyvän lihaliemen.

Tuossahan oli mainittu ajankulu vain niistä työvaiheista, jotka vaativat aktiivista tekemistä. Keittelyä on varmasti siinä välissä enemmänkin kun liemi laitetaan tekeille alkuillasta ja lihat poistetaan joskus ennen nukkumaanmenoa.

Eräs tuttu metsästäjä törkkäsi lähes kokonaisen peuran lihat porukoille. Mitkä osat tuosta on parasta ja miten ne kannattaa valmistaa? Sisäfile oli ainakin aika pieni, näytti ainakin ihan annospalalta, ulkofileestä saa ehkä jo jotain, mutta mites muut osat onko niistä mihinkään? Ja voiko tuon ulkofileen vetää ihan pannulla ja syödä kuten naudanlihapihvin?

Luulis aika samoja osia käytettävän kun hirvessäkin.

Fileet ja paistit tulee ekana mieleen.

Mut jos saat selville niin kerro täälläkin, kiinnostaa toi.

Kare, potka?

Pointtihan tosiaan oli, ettet sä noita liemiä tarvitse. Jos on tottunut ylipakattuun aromiin glutamaatin siivittämänä niin ehkä se aito ruoka ei maistu miltään. ;)
Anna ruoakien maistua ruoailta. Esimerkiksi en keksi yhtään syytä miksi tuohon bataatti-kookoskeittoon tarvitsisi yhtään vahvennettua makua.
:kippis1:

Saattaa olla näinkin. Mut mä nyt oon ollut aina voimakkaiden makujen ystävä :D

Tuossahan oli mainittu ajankulu vain niistä työvaiheista, jotka vaativat aktiivista tekemistä. Keittelyä on varmasti siinä välissä enemmänkin kun liemi laitetaan tekeille alkuillasta ja lihat poistetaan joskus ennen nukkumaanmenoa.
Joo. Pitäis varmaankin käyttää aikaa lukemiseen vähän enemmän.

BATAATTIMOSAIIKKI (noin 4-6 hengelle)

1 kg bataattia
1–2 sipulia
1-2 yksikyntistä valkosipulia
2 rkl voita tai öljyä
1-2 kasvisliemikuutiota
2 dl valkoviiniä
mustapippuria
suolaa
chilijauhetta
2 dl kuohukermaa
noin 1 tl sitruunan kuorta raastettuna
noin 1/2 dl persiljaa

Kokeilin eilen vääntää tätä, mutta sovelsin jättämällä valkoviinin pois. En viitsinyt siihen tuhlata rahaa kahden desin takia, kun loppu olisi kuitenkin lentänyt viemäriin. Valkkari on nimittäin ylipahaa. No, ihan ok siitä ruoasta tuli, mutta pitemmän päälle liian makeaa. Kysymys kuuluukin, että kusinko homman ton valkkarin puutteen takia? Olisiko se taittanut tota makeutta?

Näin juuri, luita keittelen toki alkuillasta seuraavaan päivään.

Kokeilin eilen vääntää tätä, mutta sovelsin jättämällä valkoviinin pois. En viitsinyt siihen tuhlata rahaa kahden desin takia, kun loppu olisi kuitenkin lentänyt viemäriin. Valkkari on nimittäin ylipahaa. No, ihan ok siitä ruoasta tuli, mutta pitemmän päälle liian makeaa. Kysymys kuuluukin, että kusinko homman ton valkkarin puutteen takia? Olisiko se taittanut tota makeutta?
Ei noin pienellä viinimäärällä leikata noin ison bataatti annoksen tuomaa makeutta pois. Eli kyllä se olisi edelleenkin ollut makeaa. Itselläkin tökkii aika iloisesti bataatin makeus. Loivennan tätä käyttämällä esimerkiksi perunaa rinnalla. Itsellä peruna bataatti suhteet on yleensä siinä 70-80% perunaa, 20-30% bataattia riippuen nyt tietenkin ruokalajista.

-- Edit --
Ai niin ja vinkiksi jatkossa kun tarvitset viintä vähän. Alko tarjoaa noita pieniäkin pulloja.
http://www.alko.fi/pienetviinipullot/&expand=3

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom