Kokkausketju, reseptit

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ei mitään havaintoa siitä, mikä kastike voisi olla kyseessä. Käyn aika harvoin kiinalaisessa, koska se on aika mautonta noin ylipäätään.

Auttaisi ehkä, jos saisit selville annoksen nimen. Onko näillä ravintoloilla nettisivuja tai pystytkö tarkistamaan menun jotenkin muuten? Ja tietty helpointahan olisi kysyä kastikkeen nimi itse ravintolasta.

Joo, "kanaa sitruunakastikkeessa" :D. Mun makuun kiinalainen keittiö on kyllä ihan kärkisijoilla, riippuu toki annoksesta. Näitä perinteisiä taikinaan käärittyjä + friteerattuja ei voi oikein verrata niihin "oikeisiin" annoksiin. Makuasia toki.

Se on ihan helppo tehdä! Keität kokoon sitruunan kuorta & mehua, kanalientä/vettä (jätä pois jos haluat sellaista dipattavaa kastiketta), valkoviinietikkaa, inkivääriä, valkosipulia ja hunajaa. Joskus laitan myös ananasmehua jos on purkki just sopivasti avattuna. Suurustus maissijauholla. Mittasuhteet..nooh fiilispohjalta :) Enemmän sitruuna ja hunajaa kuin etikkaa... eiks se kokeileminen oo just hauskointa :)

Kiitosta, kokeillaan! Ja totta, kokeileminen tosiaan on hauskinta. Jotenkin se oli vaan niin huomiotaherättävän keltaista. Saa nähdä, alkanko päästää jotain ydinsäteilyä.

Alkoi vaivaamaan tuo keltaisen värin alkuperä ja googlasin minäkin vähän. Parissakin reseptissä oli mukana mauste nimeltä turmeric eli kurkuma. Veikkaan, että se on pirteän keltaisen värin aiheuttaja. Sitä tarvitaan yleensä ihan himpun verran muuttamaan ruoan väri, saa laittaa aika paljon että alkaa tekemään makua ruokaan. Jos teksisin pienen satsin kastiketta riittäisi 1/4tl jo hyvin alkuun. Kurkumaa kuluu mulla paljon kyökissä, mutta sillä saa myös pysyvästi värjättyä muoviastioita ja työtasoja ja melkein mitä vain...
Maissitärkkelys ei kokemuksseni mukaan tee väristä keltaisempaa, vrt. Maizena. Maissijauhot sitten ovat eri juttu.

Käytetäänkö kiinalaisessa keittiössäkin kurkumaa?
Oman kokemuksen mukaan kiinalaisessa keittiössä syödään kaikki mitä kiinni saadaan ja maustetaan vaikka kaarnalla. Sen verran jänniä ruokia tuli Kiinassa syötyä. Ehkä kurkuma ei kuulu "klassissiin mausteisiin" mutta päätäni en siitä pantiksi laita. Kiinan taito kun ei ole niin hyvä :)

Mutta se mitä me täällä länsimaissa syödään kiinalaisena ruokana on sitten sovellusta. Kana sitruunakastikkeesa on perinteisen kantonilaisen keittiön ruoka - ja kantonilaiset ruoat ovat just niitä mitä yleensä pidetään "kiinalaisena" ruokana lännessä. Mistäpä sen lopulta tietää, mistä Ultimecian kastikkeen väri on tullut? Jos sitruunakanan kastike ei näytä sitruunaiselta, olisihan sitä houkuttelevaa vähän korjata...

edit: no löytyihän googlella sekin mitä ajattelin: joku kotikokki tunnusti että tipalla elintarvikeväriä saa varmasti sen raikkaan sävyn! jotenkin tämä sitruunan makuisen kastikkeeen värjäminen houkuttelevammaksi on niin kiinalaisen logiikan mukaista: hyvältä näyttää, niin menköön..

Viimeksi muokattu:
heh, tukusta saa Suomessakin vaikka mitä millä parannella makua ja väriä.. Ja mulla oli joku ajatuskatkos, ihan maissitärkkelyksellä oon suurustanut..oho. Miten musta tuntuu, että Kiinasta löytyy keltaiseksi värjääviä mausteita mistä me ei olla täällä ees kuultu :)

Lähinnä meinaisin sitä ruuan kiinalaista nimeä, jos sellaista löytyy. Ja sit ois vaan googlettanut sen reseptin. Toi "kanaa sitruunakastikkeessa" antaa googlettamalla varmaan aikalailla muitakin kuin kiinalaisia reseotejä.

Sen verran epä-ääliö minäkin olen, että olisin kyllä painanut mieleen jos kiinalainen nimi olisi mainittu. Kyseisessä ruokalistassa ei ollut kaikkien ruokien kohdalla mitään kovin yksilöivää.

Googlettamalla "chicken in lemon sauce "chinese"" löytyi ensimmäisestä tuloksesta http://rosas-yummy-yums.blogspot.com/2005/12/chinese-lemon-chicken.html tuollainen. Kastike näyttää kuvassa hyvin keltaiselta ja suurustamiseen on käytetty maissitärkkelystä.

Tulin kysymään täältä ennen englanniksi googlaamista, kun ajattelin että jollain voisi olla käytännön kokemusta. Tämä vaikuttaa melko hyvältä, kiitoksia vaivannäöstä.

Näitä satay- ja maapähkinäkastikereseptejä on olemassa useita enkä tiedä, mikä niistä on se "ainoa oikea". Jokaisella taitaa olla se oma suosikkireseptinsä. Käsitykseni mukaan satay on alunperin indonesialainen ruokalaji, vaikka ne kuuluvat kyllä thaimaalaiseenkin keittiöön. Tämä minun tekemäni version on tarkoitus olla thaimaalainen.

Tällä kertaa kokeilin maapähkinäkastikkeen osalta rouhemaista versiota. Tosin sitä ei valmiina voi kauheasti kastikkeeksi kutsua. Ihan hyvää siitä tuli, mutta tulin siihen tulokseen, että kyseinen kastike sopii tahnamaisena paremmin noiden kanavartaiden kanssa.

SATAY-KANAVARTAAT (noin 1-2 hengelle)

2 kpl maustamattoman kanarintafileetä

Marinadi:
4 rkl kasvisöljyä
2 kynttä valkosipulia puristettuna
2 tl keltaista curryjauhetta
2 tl vaaleaa soijakastiketta
2 tl osterikastiketta
1 tl sokeria

1. Leikkaa kanan rintafileet pitkänomaisiksi suikaleiksi.
2. Sekoita öljyn sekaan curryjauhe, soija- ja osterikastike, sokeri sekä puristettu valkosipuli

IMG_2967.jpg
IMG_2968-1.jpg
IMG_2970-1.jpg

IMG_2972.jpg
IMG_2973.jpg

3. Pyöritä kanan rintafileestä leikatut suikaleet marinadissa ja laita marinoitumaan jääkaappiin vähintään muutamaksi tunniksi

IMG_2977.jpg

4. Pujota kanan rintafileesuikaleet grillivartaisiin. Jos käytät puisia grillitikkuja, niin liota niitä vedessä noin 10-15 minuuttia, jotta ne eivät pala
5. Laita marinoidut kanavartaat uuniin 200 asteeseen noin 20 minuutiksi tai grillivastusten alle (antavat hyvän värin) 250 asteeseen noin 10-20 minuutiksi
6. Tarjoile maapähkinä- ja etikkaisen kurkku-chilikastikkeen sekä riisin kera

(Itse otin valmiit kanavartaat pakastimesta sulamaan, joten en siksi pystynyt liottamaan tikkuna etukäteen enkä marinoimaan fileitä ennen tikkuun pujottamista. Tavallisen sokerin tilalla voi käyttää esim. ruokosokeria)

ETIKKAINEN KURKKU-CHILIKASTIKE (1-2 hengelle)

0,5 dl lämmintä vettä
2 tl etikkaa
3 tl sokeria
hyppysellinen suolaa
¼ kurkku (pienehkö, vähempi määräkin saattaa riittää)
5-10 ohutta viipaletta tuoretta chiliä (tai silputtuna)
½ pienehkö shalottisipuli silputtuna (jos ei ole thaimaalaista, niin kotimainenkin käy)

1. Suikaloi kurkku ja chili ohuiksi suikaleiksi. Hienonna sipuli pieneksi silpuksi

IMG_3005.jpg

2. Sekoita lämpöisen veden sekaan etikka, sokeri ja suola (vesi on lämmintä, jotta em. aineet sulavat sekaan)

IMG_3003.jpg

3. Sekoita kurkku, chili ja sipuli etikkaisen veden sekaan

IMG_3033.jpg

4. Jäähdytä kastike huoneenlämpöiseksi

MAAPÄHKINÄKASTIKE (1-2 hengelle)

3 rkl maapähkinöitä (itse käytin suolapähkinöitä)
Chiliöljyä 4 rkl
1 valkosipulin kynsi puristettuna
2 rkl sokeria
hyppysellinen chilijauhetta
(1-2 tl valkosipulista chilikastiketta)
(tarvittaessa hyppysellinen suolaa)
4 rkl kookosmaitoa

1. Laita maapähkinät pussin sisään ja kauli ne rouheeksi

IMG_2979.jpg

2. Paahda maapähkinärouhe nopeasti kuivalla paistinpannulla

IMG_2981.jpg

3. Sekoita puhtaalla paistinpannulla chiliöljy, puristettu valkosipuli, sokeri ja chilijauhe, anna kuullottua hetki

IMG_2989.jpg

4. Lisää joukkoon maapähkinärouhe

IMG_2991.jpg

5. Mausta seosta halutessasi valkosipulisella chilikastikkeella

IMG_2993.jpg

6. Lisää joukkoon kookosmaito ja anna saostua

IMG_2995.jpg
IMG_2998.jpg

(Jotkut tekevät tämän kastikkeen maapähkinävoista, jonka avulla tästä tulee enemmän tahnamaista. Kastikkeesta saa tahnamaisen myös, kun laittaa paahdetut maapähkinät monitoimikoneeseen ja sekoittaa maapähkinät jauheeksi. Tästä mun nyt tekemästä "kastikkeen" lopputulos oli enemmänkin rouhemainen. Näitä maapähkinäkastikereseptejäni etsiessäni olen huomannut, että niitä on monenlaisia. Tahnamainen kastike on mun mielestä parempi versio.

Minulla itselläni ei ollut kotona chiliöljyä, joten käytin tavallista kasvisöljyä, joka sekaan laitoin chilijauheen lisäksi valkosipulista chilikastiketta

Tavallisen sokerin tilalla voi käyttää esimerkiksi ruokosokeria. Suolan jätin itse pois siksi, kun käytin tähän suolapähkinöitä)

Hyvää ruokahalua!

IMG_3031-1.jpg

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lähinnä meinaisin sitä ruuan kiinalaista nimeä, jos sellaista löytyy. Ja sit ois vaan googlettanut sen reseptin. Toi "kanaa sitruunakastikkeessa" antaa googlettamalla varmaan aikalailla muitakin kuin kiinalaisia reseotejä.

Silta varalta, etta nimi edelleen haussa, niin se on "Ning Meng Ji." Kiinalaisittain kirjoitettuna: 柠檬鸡.

Kovasti kiitoksia kaikille avusta! Eiköhän noista jollakin onnistu. Väittäisin muuten olevani ihan kelvollinen kokki, sekä kokeellinen että kykeneväinen noudattamaan ohjeita, mutta noiden kastikkeiden kanssa tuntuu että mulla ei ole minkäänlaista näppituntumaa aineksiin. Suurustaminen voisi yhtä hyvin olla kvanttimekaniikkaa. Pitää vain harjoitella.

Toinen juttu, missä pitäisi petrata, on tässäkin ketjussa joskus aiemmin käsitelty sushi. Osaan tehdä perkeleen hyviä ja kauniita makeja, mutta rohkeus on vähän loppunut (lähinnä kalan ostamisen kanssa). Riisipallojen pyörittely ja katkaravun tökkääminen päälle ei myöskään ole ongelma. Kaipa tällekin on joku kurssi olemassa.

Broileria valkosipulisella vuohenjuusto-yrttitäytteellä bataattimosaiikin kera

Jostain syystä en ole vielä tähän mennessä tehnyt ikinä bataatista yhtään mitään, vaikka muuten se on maultaan tuttu. Nyt oli aika kokeilla ja päätinkin tehdä bataattimosaiikkia, jonka reseptin löysin netistä (Maku -lehti 1/07). Reseptissä sanottiin, että tämä lisuke kannattaa tarjoilla lihan kanssa ja siksi päätin tehdä vuohenjuustolla, yrteillä ja valkosipulilla täytettyjä broilerin rintafileitä mukaillen netistä löytyneitä reseptejä.

Bataattimosaiikki oli erinomaisen maukasta ja broilerikin onnistui hyvin. Näin jälkikäteen olen kuitenkin sitä mieltä, että tuon bataattimosaiikin kanssa kannattaisi tarjota jotain voimakkaamman makuista lihaa, sillä sen maut peittosivat ehkä hiukan liikaa broilerin makua sen täytteestä huolimatta. Moni saattaa aristella viinin käyttöä ruuanlaitossa, mutta suosittelen ehdottomasti laittamaan sitä tähän ruokaan. Valmis bataattimosaiikki ei maistu pelkälle viinille, vaan se antaa erinomaisen makuvivahteen tälle ruualle, vaikka ei valkoviinistä pitäisikään (ei ole minunkaan lempparia). Ja alkoholikin haihtuu haudutuksen aikana pois. Itse ostan Alkosta pieniä viinipulloja ruuanlaittoon.

BROILERIA VALKOSIPULISELLA VUOHENJUUSTO-YRTTITÄYTTEELLÄ

Broilerin rintafilettä (1 kpl / hlö)
Vuohenjuustoa (esim. Soignonin Dés de Chèvre –vuohenjuustokuutioita yrteillä ja valkosipulilla)
Tuorebasilikaa ja –timjamia
Oliiviöljyä loraus
Valkosipulia
Hunajaa
(Pinjansiemeniä)
Mustapippuria myllystä, suolaa

1. Nuiji broilerin rintafileet ohuiksi
IMG_3037.jpg

2. Sivele fileiden molemmille puolille hunajaa ja mausta filee molemmin puolin mustapippurilla sekä suolalla
IMG_3041.jpg

3. Silppua tuoreyrtit sekä valkosipuli ja sekoita ne kulhossa oliiviöljyn kanssa. Sekoita notkistettu vuohenjuusto yrttien ja valkosipulin joukkoon
IMG_3039.jpg

4. Levitä vuohenjuusto-yrttitäyte fileen päälle. Halutessasi voit ripotella päälle pinjansiemeniä kokonaisina tai hienonnettuna. Rullaa filee rullalle ja sulje se cocktail-tikulla
IMG_3043.jpg

5. Paista fileetä nopeasti paistinpannulla niin, että pinta saa kauniin värin
IMG_3044.jpg

6. Laita fileet uuniin 200 asteeseen noin 15 minuutiksi. Halutessasi voit ripotella rullan päälle pinjansiemeniä ennen uuniin laittoa
IMG_3045.jpg

BATAATTIMOSAIIKKI (noin 4-6 hengelle)

1 kg bataattia
1–2 sipulia
1-2 yksikyntistä valkosipulia
2 rkl voita tai öljyä
1-2 kasvisliemikuutiota
2 dl valkoviiniä
mustapippuria
suolaa
chilijauhetta
2 dl kuohukermaa
noin 1 tl sitruunan kuorta raastettuna
noin 1/2 dl persiljaa

1. Kuori bataatit ja leikkaa ne pieniksi kuutioiksi. Kuori ja silppua sipulit. Kuullota kasviksia voissa paistokasarissa noin 5 minuuttia
IMG_3047.jpg
IMG_3048.jpg

2. Murenna joukkoon kasvisliemikuutio ja lisää viini. Anna kiehua, kunnes suurin osa nesteestä on haihtunut
IMG_3054.jpg
IMG_3087-1.jpg

3. Mausta mustapippurilla, suolalla ja chilillä
IMG_3061.jpg

4. Vatkaa kerma löysäksi vaahdoksi ja lisää sitä kasariin muutamassa erässä. Hauduta bataattikuutioita vielä noin vartin verran eli kunnes ne ovat napakan kypsiä ja kerma on saostunut sekä imeytynyt bataattikuutioihin
IMG_3064-1.jpg
IMG_3066.jpg

5. Mausta seos hyvin pestyn sitruunan raastetulla kuorella sekä persiljasilpulla ja tarjoile liharuuan lisukkeena
IMG_3068.jpg
IMG_3069.jpg

Bon Appétit

IMG_3072.jpg

Mulle jäi vielä tota bataattia ja päätin tehdä siitä keittoa. Keitosta tuli tosi maukkaan makuista. Vaikka siihen tuli chiliä sekä limen mehua, ei lopputulos ollut siltikään liian tulista tai kirpeää, vaan maut olivat sopusoinnussa muiden aineksien kanssa. Keitto sopii hyvin esim. tuoreiden sämpylöiden kera nautittuna.

BATAATTI-KOOKOSKEITTO (noin 4 annosta)

noin 500-600g bataattia
1 sipuli
1 keskikokoinen punainen paprika
½ valkosipuli
1 rkl raastettua inkivääriä
noin 2 tl tuorechiliä
2 rkl öljyä
noin 5 dl vettä
2 kasvisliemikuutiota
1 limen mehu
2 dl kookosmaitoa
jauhettua korianteria
paprikajauhetta
chilijauhetta
valkosipuli- ja sipulijauhetta
suolaa
koristeluun paahdettuja auringonkukansiemeniä ja/tai tuoretta korianteria tai ruokalusikallinen löysäksi vatkattua kermaa

1. Kuori ja paloittele bataatit. Silppua sipuli ja valkosipuli. Paloittele paprika ja tuorechili, raasta inkivääri. Kuullota aineksia kattilassa
IMG_3091.jpg
IMG_3093.jpg

2. Lisää vesi ja kasvisliemikuutiot. Keitä, kunnes bataatti on pehmeää ja soseuta keitosta sauvasekoittimella
IMG_3099.jpg
IMG_3101.jpg
IMG_3106.jpg

3. Lisää joukkoon kookosmaito, limen mehu sekä mausteet. Soseuta keittoa lisää niin pitkään, että keitosta tulee samettisen pehmeää
IMG_3110.jpg
IMG_3114.jpg
IMG_3117.jpg

4. Koristele annokset paahdetuilla auringonkukansiemenillä ja/tai esim. tuoreella korianterilla tai löysähköllä kermavaahdolla
Kopio.jpg

Jos mä oisin mies, niin tie sydämeen ois jo valloitettu. On toi Anonymityn kokkaus jotain niin... Jotkut ne osaa ja viittii.

Mää vetelen täällä metvurstia ja juustoviipaleita, välissä majoneesia. Laiska kun olen, niin en nyt jaksa ees mikroketoosileipää valmistaa. Tämmösen ihmisen kannattais mennä naimisiin kokin kanssa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom