Kokkausketju, reseptit

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Eihän tuossa varsinaisesta huijauksesta ole kyse, mutta on hyvä, että asia tuodaan esille.

Tää on kanssa sellanen ketju johon ei koskaan pitäis eksyä. Noi Anonymityn kokkaukset tulee jo uniinki kummittelemaan, on ne niin hyvännäköisiä. Mä oon vaan yksikseni vähän laiska kokki. Tykkään kyllä kokata jos ukko on kotosalla mut yksin ollessani päädyn aina risottoihin, keittoihin ja salaatteihin. Tänään oli kalkkunasirottoa, mut ne minimaissit siel joukossa oli tosi hyviä ja punainen pesto antoi hyvin makua ja väriä. Ja mansikkarahka 12%:sesta vaniljakermasta toimi hyvin jälkkärinä.

Mä en ole niin tarkka näissä jutuissa ja syön ihan helposti samaa safkaa pari päivää. Enkä mä huomaa sen kummemmin mitään sivumakuja. Lihan kanssa oon tarkempi, etten syö vanhaa tavaraa enkä tiettymuissakaan elintarvikkeissa pilaantunutta tavaraa. Esim. maitotuotteet voivat olla viikon vanhojakin (parasta ennen). Jos niissä ei ole mitään outoa makua tai hajua, syön ihan kepeästi.

Joo, en mäkään päiväysten kanssa ole mitenkään tarkka (todellakaan - syön kaikkea, jollei väri ja haju kehota olemaan syömättä) eikä kyse ole siis hygieniasta. En vaan jaksa syödä samaa ruokalajia montaa päivää putkeen, vaan alkaa kyllästyttää ja tehdä mieli kaikkea muuta.

Emmä jaksa syödä useaa päivää samaa safkaa. Suomeen kun tullaan niin varmaan pakko.

Nyt on aika tehdä ensimmäinen postaus pakkikselle. Tein tässä lammasta ja salaattia.

Lampaan marinadi:

rosmariini
basilika
persilja
muutama valkosipulin kynsi
oliiviöljyä
suolaa
pippuria
sitruunan mehut

Näitä kaikkia laitoin sopivasti (en mitannut) ja hieroin lampaankyljyksiin kiinni ja annoin marinoitua ~24h.

Salaatti:

rucola
paahdettu manteli
parmesan
kirsikkatomaatti

Kirsikkatomaatit paistoin pannulla oliiviöljyn, balsamicon, basilikan ja rosmariinin kanssa.

full

Salaatin jälkeen paistelin kyljyksen ihan teflonpannulla jossain Flora Culinessessa tai vastaavassa kun voita ei ollut saatavilla. Koitin koristella annosta vielä tuolla kirsikkatomaattien paistamiseen käytetyllä kastikkeella.

Lopputulos:

full

Kaikki muu maistui hyvältä paitsi lampaankyljys oli hieman mautonta vaikka sain siihen juuri oikean kypsyyden. Onko kellään ideoita millainen marinadin tulisi olla, jotta se korostaisi lampaan makua? Olisi myös kiva kuulla vinkkejä annoksen asetteluun. Nyt annos on vain jonkunlainen sotkuinen kasa.

Pizzaa. Täällä muutkin oli tehny pizzaa niin laitan oman yritykseni mukaan

Taikina (n. 4 pizzaan):

4 dl durum- tai erikoisvehnäjauhoja
suolaa
2 tl kuivahiivaa
2 rkl oliiviöljyä
1,25 dl vettä

Ensin hiivat sopivan sopivan lämpimään veteen ja sekoitus. Tämän jälkeen loput kuiva-aineet ja öljy. Sitten vaan sekoitellaan ja vaivataan, vaivataan, vaivataan ja vaivataan. Itse vaivailin taikinaa noin 10 min. Vaivaamisen jälkeen pistetään öljyä taikinapallon päälle pistetään taikina uuniin nousemaan n. puoleksi tunniksi 50 asteeseen. Ennen kaulimista taikinaa voi vielä vaivata jonkun verran.

Kastike:

kokonaisia purkkitomaatteja
sipulia
valkosipulia
suolaa
pippuria

Ensin laitetaan öljyä kattilaan ja kuullotetaan valkosipuli ja sipuli. Tämän jälkeen heitetään hienonnetut tomaatit mausteiden kanssa mukaan ja keitetään esim 15 min. Koko kastikkeen voi vielä vetäistä tehosekoittimeen, mutta tässä kannattaa olla varovainen. Ks kuva.

full

Täytteet:

tomaattikastike
mozzarella
joku chorizo
basilika

Paistaminen yms:

Pyrin aina kaulimaan taikinan mahdollisimman ohueksi. Taikinan päälle kastike, juusto ja täytteet. Sain joululahjaksi pizzakiven ja siitä lähtien olen paistanut kaikki pizzat sillä. Pohjasta tulee erittäin rapea. Uuni laitetaan niin kuumalle kuin pystyy (tällä kertaa uuni meni 300 asteeseen). Pizzaa pidetään uunissa vain noin 5 min. Kun pizza on otettu ulos uunista laitetaan päälle vielä basilikanlehtiä.

full

full

Tämän jälkeen heitetään hienonnetut tomaatit mausteiden kanssa mukaan ja keitetään esim 15 min. Koko kastikkeen voi vielä vetäistä tehosekoittimeen, mutta tässä kannattaa olla varovainen. Ks kuva.

full

:hyper: Reps ja kops!

Mulle kävi tollai samalla tavalla, kun mä tein aikoinaan tomaattikeittoa oikeista tomaateista. Enkä edes voinut uskoa ekasta kerrasta, kun kuumat keitot lensivät naamalle, vaan piti kokeilla vielä toinen kerta.

Mitä tästä opimme...? Älä laita kuumaa keittoa/sosetta blenderiin (ainoastaan viilennyttä).

P.S. Hienon ja herkullisen näköinen pizza! :kuola:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Reps ja kops!

Mulle kävi tollai samalla tavalla, kun mä tein aikoinaan tomaattikeittoa oikeista tomaateista. Enkä edes voinut uskoa ekasta kerrasta, kun kuumat keitot lensivät naamalle, vaan piti kokeilla vielä toinen kerta.

Mitä tästä opimme...? Älä laita kuumaa keittoa/sosetta blenderiin (ainoastaan viilennyttä).

P.S. Hienon ja herkullisen näköinen pizza!

Juuh no ite kokeilin pari kertaa ja sain melkein poltettua jäljet käsiin. Heti perään morsian vielä koitti pari kertaa ja poltti kätensä :hyper:

Kyl muaki vituttas =DD :thumbs: vaa sille joka ton siivos.

Kaikki muu maistui hyvältä paitsi lampaankyljys oli hieman mautonta vaikka sain siihen juuri oikean kypsyyden. Onko kellään ideoita millainen marinadin tulisi olla, jotta se korostaisi lampaan makua? Olisi myös kiva kuulla vinkkejä annoksen asetteluun. Nyt annos on vain jonkunlainen sotkuinen kasa.
Karitsahan saattaa olla aika miedonmakuista (Eli uskoisin, että kyseessä on <1v lammas) lihaa. Veikkaan, että ongelma ei ole tuo marinadin "mauttomuus" vaan, se että rinnalla on kaksi aika vahvaakin makua, parmesan ja rucola. Tosin olen kyllä itsekkin noita yhdistellyt karitsan kanssa ja mielestäni on ihan hyvin toiminut. Voithan toki lisätä marinaadiinkin makua, esimerksiksi punaviinillä, dijonilla, viinietikoilla jos vahvempaa makua kaipaa. Yrteistä timjami kuuluu aina omaan lammasmarinaadiin.

Pieni huomautus muuten tuohon marinointiin. Suola pois itse marinaadista ja lisäät sen lihaan paistamisen lopussa tai paistamiseen jälkeen jonka jälkeen liha laitetaan vetäytymään sopivan materiaalin sisään (voipaperi, folio, sanomalehti, pyyhe. Valitse sopiva kombo).

Vaikka itse yritän olla aika hc-kokki niin tuo asettelupuoli ei ole kyllä parhaimpia ominaisuuksiani keittiössä. Itse inhoan periaatteessa tuollaisia asetteluja missä ruokaa joutuu heti siirtelemään lautasella (eli liha kasviksien päältä pois).

Muuten varmaankin nuo ruoanlaiton perustekniikat taitaa olla hanskassa. Tosin, ehkä hieman keitetyn näköinen liha taitaa olla :) Eli kuumempi pannu ensi kerralla ja sitten liha vetäytymään jolloin se imee suolan hyvin sisäänsä ja lisää maukkautta. Nyt kun tarkemmin mietin niin en kyllä ole saanut karitsa/lammas ruoaista mauttomia vaikka karitsan kohdalla on kyse joskus aika kevyen makuisesta lihasta.

Tsemppiä vaan kokkailuun.

Tehkäämme niin kuin kokit tekee: pyyhe blenderin päälle.

Eipä olisi tullut edes mieleen, kiitos vinkistä. Pidin muistaakseni kädellä kiinni siitä kannesta, mutta silti se "räjähti" käsiin. Olisi varmaan pitänyt pitää kovemmin kiinni ja soseuttaa pienempi määrä kerrallaan?

Taidat muuten olla jonkin sortin kokkikoulutuksen saanut? Jos oot, niin keksipä mulle joku hyvä kastike lampaalle, jossa on mintun maku.

Taidat muuten olla jonkin sortin kokkikoulutuksen saanut? Jos oot, niin keksipä mulle joku hyvä kastike lampaalle, jossa on mintun maku.
Joo, eli projektipäällikkönä toimin IT alalla.

Mitään koulutusta ei ravintola-alaan ole. Tosin sekin vaihtoehto on noussut mieleen kun ei tuo toimistotyö ehkä loppuelämää kiinnosta. Kohtuu kauan oon ollut kiinnostunut ruoanlaitosta ja viineistä. Parhaat eväät on antanut makuyhdistelimien omaksuminen ja rankka kokeilu. Kertaakaan elämässä en ole ruokaa tehnyt suoraan ohjeiden mukaan vaan aina ne ovat olleet sovellettuja. Suurimman hyödyn kokkaukseen olenkin saannut valmistustekniikoita omaksumalla. Oma maku kertoo sitten miten raaka-aineiden yhdistäminen on onnistunut. Toinen tärkeä asia on ollut järjetön itsekriittisyys. Jos ruoka onnistuu omasta mielestä niin silloin se on jo oikeasti hyvää.

Hmm, jos mintulla nyt on pakko lammas (mitähän osaa muuten?) pilata :) niin sitten mintulla (ja muilla yrteillä) maustetun lampaan paistoliemestä, mustasta teestä,viinistä ja hitusesta suklaasta keitetty kastike.

Ja en, en ole testannut komboa. ;)

Suurimman hyödyn kokkaukseen olenkin saannut valmistustekniikoita omaksumalla. Oma maku kertoo sitten miten raaka-aineiden yhdistäminen on onnistunut. Toinen tärkeä asia on ollut järjetön itsekriittisyys. Jos ruoka onnistuu omasta mielestä niin silloin se on jo oikeasti hyvää.

Tässäpä se. Valmistustekniikoiden omaksuminen on ehkä yksi tärkemmistä asioista. Omalta osaltani olen huomannut sen, että makuaisti kehittyy. Vuosikausia sitten pidin itsetekemiäni ruokiani hyvinä, kunnes opin tekemään hiukan paremmin ruokaa ja nyt ymmärrän, että ne aiemmat kokkailut eivät todellakaan olleet mitään ihmeellisiä. Positiivista tässä on se, että ruuanlaitossa voi kehittyä aina paremmaksi - ei huonommaksi. Mitä enemmän tekee, sitä parempi tulee.

Hmm, jos mintulla nyt on pakko lammas (mitähän osaa muuten?) pilata :) niin sitten mintulla (ja muilla yrteillä) maustetun lampaan paistoliemestä, mustasta teestä,viinistä ja hitusesta suklaasta keitetty kastike.

Söin aikoinani Hangon Origossa erinomaista lammasta enkä enää muista, mistä osasta se oli tehty. Kastike oli kuitenkin melkoisen täydellista. Ehkä hiukan kermaista ja mintun makuisella alkoholilla terästettyä.

Ite oon nyt pizaa pizakiven kanssa tehdessä, sivellyt sen kiven öljyllä ennen kun olen pizan laittanut kiven päälle. Lisää vielä entisestään pohjan rapeutta.

Kermaminttu kastike lampaalle kuulostaa aika:urjo:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom